چروک-شدن-مبل

چگونه از چروک شدن پارچه مبل جلوگیری کنیم

انتخاب پارچه مبل تقریبا اولین عاملی است که روی میزان چروک شدن آن تاثیر می‌گذارد. هر چقدر پارچه‌ای که برای سفارش انتخاب می‌کنید جنس ظریف‌تر و نرم‌تری داشته باشد؛ زودتر چروک می‌شود و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. با این وجود گاهی بسته به مدل مبل شما مجبور هستید که پارچه‌های ظریف مانند مخمل و سوئیت را برای سفارش مبلمان منزل‌تان انتخاب کنید. در این شرایط چروک شدن مبل به مرور زمان کاملا اجتناب‌ناپذیر است. اگر مبل‌های منزل‌تان زود چروک می‌شود و نگران ماندگاری این چروک‌ها هستید؛ ادامه این مقاله را از دست ندهید. در بخش‌های مختلف این پست ابتدا دو روش عالی برای از بین بردن چروک پارچه مبل را توضیح داده و سپس به سراغ ترفندهای جلوگیری از این اتفاق می‌رویم.

روش‌های عالی برای از بین بردن چروک پارچه مبل

چروک شدن پارچه مبل بیشتر در مورد مبلمانی که از پارچه‌های سُر و نازک در تولید آنها استفاده شده است صدق می‌کند؛ زیرا این مدل پارچه‌ها در مقایسه با مبل‌های روکش شده با پارچه‌های ضخیم مانند کتان بیشتر در معرض چین و چروک شدن هستند. اگر به موقع متوجه چروک شدن مبل شوید می‌توانید با دو تکنیک عالی مبل شویی که در ادامه توضیح می‌دهیم خیلی سریع این چروک‌ها را برطرف کنید.

 اتو کردن مبل

برای از بین بردن چروک پارچه مبل با استفاده از تکنیک اتو کردن مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اتو را روشن کردن و درجه آن را بین حالت کم تا متوسط قرار دهید.
  • یک تکه پارچه نازک، سفید و کاملا تمیز را روی مبل پهن کرده و روی آن را اتوکشی کنید.

نکته مهم: گرچه پارچه‌های تولید شده از الیاف طبیعی می‌توانند حرارت مستقیم اتویی که روی درجه کم تنظیم شده را به خوبی تحمل کنند؛ اما هرگز نباید پارچه‌های تولید شده از الیاف مصنوعی و چرمی را مستقیما اتو نکنید. در مواد این الیاف معمولا پلاستیک وجود دارد که ممکن است با جذب حرارت آب شده و موجب تغییر شکل پارچه شود.

بخارشوی دستی

اگر بخارشوی خانگی در منزل دارید؛ به جای اتو کردن می‌‎توانید از این وسیله کاربردی به روش زیر برای مبل شویی و از بین بردن چروک پارچه مبلمان استفاده کنید:

  • مخزن دستگاه را با آب ولرم و ترجیحا جوشیده پر کنید.
  • بخارشوی را روشن کرده و روی درجه مناسبی که مخصوص مبل شویی است تنظیم کنید. (برای اطلاع از درجه مناسب جهت مبل شویی پارچه کافیست که دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید)
  • سپس قسمت‌هایی که چروک شده است را با بخارشوی صاف کنید. البته از آنجایی که این دستگاه کار تمیزکاری را نیز برای شما انجام می‌دهد؛ بهتر است تمام مبلمان را با آن تمیز کنید تا پارچه دو رنگ نشود.

نکته مهم: می‌توانید به جای بخارشوی دستی از سشوار و اسپری آب نیز استفاده کنید. اگر اتو ایستاده بخار دارید نیز می‌توانید مثل دستگاه بخارشوی آن را برای از بین بردن چروک‌های پارچه مبل به کار ببرید.

روش‌های پیشگیری از چروک شدن پارچه مبل

حتما شما هم شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین اگر هزینه زیادی برای خرید مبلمان منزل‌تان پرداخت کرده‌اید و تمایل ندارید به این زودی‌ها نیازمند استفاده از تکنیک‌های بالا جهت از بین بردن چین و چروک پارچه آن شوید؛ نکات زیر را در مورد شیوه نگهداری و استفاده مناسب از این وسیله حساس در نظر داشته باشید.

  • مطمئن شوید که چروک شدن مبل به دلیل خرابی فوم یا فنر زیر نشیمنگاه نیست. گاهی اوقات علت چروک شدن پارچه، از فرم درآمدن فوم زیر آن است که موجب استحکام قسمت نشیمنگاه می‌شود. در این صورت برای ترمیم و بازسازی مبل‌ها باید به کارگاه‌های مبل‌سازی مراجعه کنید.
  • برای شستشوی مبل هرگز از روش‌های خانگی استفاده نکنید. برخی از این روش‌ها و برخی از شوینده‌هایی که در روند مبل شویی از آنها استفاده می‌شود برای پارچه مضر هستند و باعث از بین رفتن آهار آن می‌شوند. در ضمن گاهی به دلیل استفاده از اسکاچ زبر در شستشوی مبل‌ها، پارچه چروک شده و از حالت اولیه خارج می‌شود. به جای این روش‌های ساده و مضر سعی کنید از خدمات بهترین قالیشویی در اطراف محل زندگی خود استفاده کنید. در این قالیشویی‌ها از دستگاه‌ها و تجهیزات بسیار به‌روز و جدیدی استفاده می‌شود که قدرت و میزان زبری برس‌شان قابل تنظیم با جنس پارچه مبلمان است.
  • اگر یکی از مبل‌ها را جایی از خانه گذاشته‌اید که زیاد از آن استفاده می‌شود سعی کنید هر چند هفته یک بار جای آن را با دیگر مبل‌ها عوض کنید تا میزان فرسایش یکسان باشد. گاهی استفاده مداوم از یک مبل باعث می‌شود که پارچه آن از شکل اولیه خارج شده و چروک‌های ماندگاری روی آن ایجاد شود.
  • پهن کردن رو مبلی روی پارچه به خصوص در قسمت نشیمنگاه می‌تواند برای جلوگیری از چروک بسیار مفید باشد. اگر پارچه مبل‌تان بیش از حد ظریف است؛ یک تکه پارچه با جنسی شبیه به زیر انداز روی آن پهن کنید. این کار باعث می‌شود که هم مبل دیرتر کثیف شود و هم پارچه آن زودتر از موعد چروک نشود.
  • در زمان خرید مبلمان حتما به میزان چروک شدن پارچه آن توجه کنید. همانطور که گفته شد؛ پارچه‌های ظریف و نازک زودتر از پارچه‌های ضخیم چروک می‌شوند. توصیه بسیاری از متخصصانی که در مراکز قالیشویی آنلاین فعالیت دارند این است که برای سفارش مبلمان دم دستی‌تان حتما پارچه‌های ضخیمی که قابلیت جریان هوا را دارند انتخاب کنید.
  • اگر مبل‌تان کوسن دارد؛ هر چند روز یک بار جای کوسن‌ها را با یکدیگر عوض کنید.

چند روش عالی برای مراقبت بیشتر از مبلمان

به غیر از روش‌های مبل شویی که در قسمت‌های قبل برای از بین بردن چروک به شما توصیه کردیم؛ چند نکته عالی دیگر نیز وجود دارد که رعایت آنها باعث می‌شود مبل‌تان نوتر بماند.

  • به محض ایجاد شدن لکه روی پارچه، آن را با استفاده از روش‌هایی مانند جوش شیرین و آب لیمو، مایع ظرفشویی و پارچه مرطوب، دستمال مرطوب کودک (برای مبل‌های میکروفایبر)، سرکه و آب (برای لکه‌های ناشی از ادرار) و یخ (برای کندن آدامس از روی پارچه) استفاده کنید و نگذارید لکه قدیمی شود.
  • از قرار دادن مبلمان در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید. این به این دلیل است که اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند رنگدانه‌های موجود در اکثر رنگ‌های مصنوعی را تجزیه کرده و در نتیجه به مرور زمان رنگ مبلمان کدر و کم رنگ می‌شود.
  • روی قسمت نشیمن مبل یک پتوی نازک پهن کرده یا کاور مبل برای آن سفارش دهید. این کار نه تنها باعث می‌شود پارچه دیرتر چروک شود؛ بلکه از لکه شدن آن نیز جلوگیری می‌کند. کاور کردن مبل در خانه‌های که یک کودک خردسال و نوپا در آن زندگی می‌کند می‌تواند عمر مبلمان را تا دو برابر افزایش دهد.
  • اگر از حیوان خانگی مراقبت می‌کنید؛ اجازه ندهید او برای مدت طولانی روی مبل بنشیند. هم ادرار، هم مو و هم ناخن‌های حیوان برای پارچه مبل مضر هستند و باعث آسیب دیدن الیاف آن می‌شوند.

با رعایت نکاتی که در این مقاله در مورد شیوه مراقبت از مبلمان و شستشوی آنها گفته شد می‌توانید تا سال‌ها بدون تغییر فرم و شکل، از مبل‌های ارزشمندتان استفاده کنید و نگران هزینه‌های تعویض آن نباشید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر