فرش وینتیج

تفاوت فرش وینتیج و معمولی

فرش‌های قدیمی دوباره به صحنه مد در دکوراسیون خانه‌ها بازگشته‌اند. البته این بازگشت با توجه به این همه زیبایی و سابقه تاریخی، اتفاق عجیبی نیست. فرش‌های وینتیج با طرح‌های قدیمی و خاص خود، کیفیت عالی و رنگ‌های جذاب، جلوه‌ای کلاسیک را به خانه شما می‌آورند. بنابراین اگر از فرش‌های معمولی و متداول موجود در بازار خسته شده‌اید؛ و البته نمی‌خواهید بودجه زیادی برای خریداری فرش‌های آنتیک و واقعا قدیمی صرف کنید؛ بهتر است نگاهی به فرش‌های وینتیج بیندازید. اما در عمل تفاوت فرش‌های وینتیج با سایر فرش‌ها در چیست؟ در این نوشته ابتدا به بررسی تفاوت این فرش‌ها با فر‌ش‌های دست‌باف قدیمی می‌پردازیم. سپس ویژگی‌های آن را به عنوان یکی از انواع فرش‌های ماشینی برررسی می‌کنیم؛ تا تفاوت‌های فرش وینتیج در مقایسه با فرش‌های ماشینی متداول را نیز بشناسید.

تفاوت فرش وینتیج و فرش‌های قدیمی دست‌باف

برای برخی از ما، تفاوت بین فرش وینتیج ماشینی با فرش‌های قدیمی دستباف یا همان فرش‌های آنتیک، آنچان روشن نیست. البته همه می‌دانیم که فرش دست‌باف ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد؛ اما از نظر ظاهری، می‌توان گفت فرش وینتیج یک کپی هنرمندانه از فرش‌های آنتیک قدیمی است. اغلب ما تمایل داریم فکر کنیم که وینتیج برابر است با قدیمی، اما در واقع وینتیج در هنرهای مختلف به این معناست که یک محصول، از مد یک دوره خاص تقلید می‌کند. به‌طور کلی هر دو اصطلاح آنتیک و وینتیج، شامل مقداری ویژگی قدیمی و کلاسیک بودن می‌شوند. با این حال تنها فرش‌های آنتیک یا عتیقه است؛ که واقعا قدیمی و البته دست‌باف هستند. در واقع یک فرش دست‌باف آنتیک اغلب بیش از ۱۰۰ سال عمر دارد؛ و این ویژگی اساسی‌ترین تمایز میان فرش وینتیج و فرش قدیمی یا آنتیک است.

فرش‌هایی با قدمت بیش از صد سال، ارزش تاریخی قابل توجهی دارند؛ و اغلب مورد توجه قرار می‌گیرند. این فرش‌ها وقتی آنتیک در نظر گرفته می‌شوند که شکل اولیه‌شان حفظ شده است. با این حال در نقاط مختلف ممکن است توسط حشرات و… آسیب دیده یا دارای سوراخ‌ها و لکه هایی در بافت باشند. این مسائل نتیجه طبیعی عمر طولانی این فرش‌هاست.

در مقابل، هرچند دلربا و شیک،  اما فرش وینتیج بدون شک در سطح و استانداردی متفاوت از فرش‌های دست‌باف آنتیک قرار دارند. به‌طور کلی آنها توسط ماشین بافته شده و همه ویژگی‌های ظاهری آن که نشان از قدیمی بودن دارد؛ در واقع بخشی از طرح آن بوده و از نظر کیفیت و جنس، مشابه سایر فرش‌های ماشینی هستند. همچنین از نظر ارزش هنری، طبیعتا نمی‌توان روی آن حساب خاصی باز کرد. هرچند برای یک استفاده روزانه مناسب‌تر هستند. به عنوان مثال در صورت خرید آنها نیازی نیست به مسائلی مانند راهکارهایی برای رفع بوی بد فرش و سایر موضوعات پیچیده در مورد نگهداری یک فرش آنتیک، قدیمی و دست‌باف فکر کنید.

با این حال همه چیز بستگی به این دارد که ما به دنبال چه چیزی هستیم و بودجه ما چقدر است. اگر ما توانایی خرید یک فرش آنتیک دست‌باف قدیمی را نداریم؛ همیشه می‌توانیم روی یک فرش وینتیج ماشینی و زیبایی بی‌نظیر آن حساب باز کنیم. چرا که این فرش‌ها به اندازه کافی زیبا هستند تا فضای خانه شما را مانند یک فرش آنتیک خاص و متفاوت کنند.

ویژگی‌های اصلی فرش وینتیج

فرش‌های وینتیج در سبک‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های متنوعی وجود دارند؛ و همه آنها از فرش‌های آنتیک واقعی الهام گرفته شده‌اند. اما اگر می‌خواهید یکی از آنها را خریداری کنید؛ بهتر است با جزئیات بیشتری با ویژگی‌های آن آشنا شوید. در اینجا خلاصه‌ای از تمام ویژگی‌های منحصربه‌فرد فرش وینتیج مطرح شده است؛ که می‌تواند به شما در تشخیص گزینه مناسب کمک کند.

جزئیات بیشتر

جزئیات موضوع اصلی در فرش‌های وینتیج است. البته این موضوع در مورد طراحی ظاهری این فرش‌ها بیشتر صدق می‌کند. جایی که طرح‌ها از فرش‌های قدیمی و آنتیک الهام گرفته شده و یا به روش‌های مختلف در طراحی آن کهنه‌کاری‌هایی در نظر گرفته شده است. یک طراحی دقیق و پرجزئیات، به این معنی است که زمان بیشتری برای ایجاد آن صرف شده و در ازای آن فرشی زیباتر تولید شده است.

تراکم و تعداد گره‌ها

به‌طور معمول کیفیت یک فرش را می‌توان با میزان تراکم یا تعداد گره‌های آن اندازه‌گیری کرد. طبیعتا فرش‌های وینتیج برای داشتن بیشترین جزئیات در طرح خود، باید از تراکم بالایی برخوردار باشند. تراکم بالا به معنای وجود گره‌های بیشتر در هر رج و این ویژگی به معنای استفاده از الیاف ظریف‌تر و ابریشمی در تولید آن است. همچنین گره بیشتر به معنای افزایش سایر ویژگی‌های مثبت فرش است؛ که در ادامه به آنها نیز می‌پردازیم. بنابراین برای شستشوی این فرش‌ها نیز باید مانند سایر فرش‌های خود به دنبال بهترین قالیشویی باشید.

همیشه مد

یکی دیگر از مزایای فرش وینتیج، مانند فرش‌های دست‌باف و آنتیک، مد بودن همیشگی آنها است. در واقع روندها در طول سال‌های مختلف می‌آیند و می‌روند. همین موضوع انتخاب سایر فرش‌ها را برای استفاده طولانی‌مدت سخت می‌کند.

با این حال چیزی وجود دارد که در مورد فرش‌های قدیمی و وینتیج قطعی است. آنها هرگز از مد نمی‌افتند. در واقع آنها به همان اندازه محبوب هستند؛ که بیش از یک هزار سال پیش بودند. شاید بتوان گفت که این ویژگی ناشی از اصالت طرح‌های استفاده شده در فرش ماشینی وینتیج در مقایسه با سایر طرح‌های مدرن و معمول فرش ماشینی است.

تنوع طرح

طرح‌های چشم‌گیر و رنگ‌های محو شده در فرش وینتیج، ظاهری منحصربه‌فرد به این فرش‌ها می‌دهد. در واقع فرش‌های طرح وینتیج به طرح‌هایی از سراسر جهان توجه می‌کنند. از سبک‌های ایرانی گرفته تا قالی‌های شرقی در اروپا، هر قالی داستان خاص خود را برای گفتن دارد. این ویژگی در فرش وینتیج اغلب از طریق بازطراحی الگو و ایجاد رنگ‌های منحصربه‌فرد زنده می‌شود.

راحتی و لطافت

همان‌طور که گفتیم برای اینکه فرش وینتیج طرح مناسبی داشته باشد؛ بهتر است دارای بافتی ریز و ظریف باشد. بنابراین در اغلب موارد در بافت آن از الیافی مشابه با الیاف ابریشم استفاده می‌شود. بنابراین می‌توانید روی لطافت سطحی این فرش‌ها حساب ویژه‌ای باز کنید. با این وجود همین ظرافت موجب می‌شود تا معمولا عمق فرش وینتیج کمتر از فرش‌های معمولی باشد. در نتیجه نرمی فرش‌های معمولی را نخواهد داشت؛ و شاید به راحتی آن فرش‌ها نباشد.

البته باید در نظر داشته باشید که به‌طور کلی فرش وینتیج بیشتر از کاربردی بودن، گزینه‌ای تزئینی است. بنابراین بهتر است از آن در جایی با رفت و آمد کمتر استفاده کنید. هرچند در این زمینه ویژگی‌های مثبتی نیز دارد. مثلا در صورت شستشو دیگر نیاز نیست نگران قاطی شدن رنگ‌ها و زرد شدن آن باشید؛ چرا که این مشکل در این فرش‌ها بسیار کمتر خودنمایی می‌کند. بنابراین مواردی مانند استفاده از روش‌های از بین بردن زردی فرش پس از شستشو نیز برای شما ضروری نمی‌شود؛ و در نتیجه هزینه شستشوی فرش‌های شما در قالیشویی کمتر می‌شود.

پیشینه تاریخی و ارزش هنری

درست است که یک فرش وینتیج ماشینی ارزش مادی متفاوتی با سایر طرح‌های فرش ماشینی ندارد؛ با این وجود می‌توان آن را دارای ارزش معنوی دانست؛ چرا که طرح آن معمولا دارای پیشینه تاریخی بوده و داستانی در پس زمینه آن پنهان است. همچنین برخی از مدل‌های فرش وینتیج که واجد این پیشینه تاریخی نیستند هم به دلیل استفاده از هنرهایی مانند پتینه کاری و کهنه کاری، دارای ارزش معنوی بیشتری در طراحی خود هستند. به همین دلیل یکئ فرش وینتیج می‌تواند هر اتاقی را زیباتر کند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر