تمیز کردن لکه فرش با سرکه و جوش شیرین در بهترین قالیشویی تهران

آموزش تمیز کردن لکه فرش با سرکه و جوش شیرین

تمیز کردن لکه فرش اصول و قواعد خاص خود را دارد که اگر به دقت انجام نشود ممکن است موجب ثابت شدن لکه روی فرش شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا با آموزش تمیزکردن لکه فرش با سرکه و جوش شیرین آشنا شوید. 

اصول اولیه تمیز کردن لکه فرش

شما نمی‌توانید برای پاک کردن لکه‌های مختلف از یک ماده واحد استفاده کنید. اما ترکیب سرکه و جوش شیرین برای فرش یکی از ترکیباتی است که برای پاک کردن تقریبا همه لکه‌ها از روی فرش مناسب است.
در ادامه این مقاله ضمن آموزش روشی که به کمک آن می‌توانید با این دو ماده ساده (سرکه و جوش شیرین) فرش‌های خود را تمیز کنید؛ به نکات مهمی که برای شستشوی فرش باید به آنها توجه داشته باشید نیز اشاره می‌کنیم.
پیش از شروع تمیز کردن فرش به خوبی آن را جارو بزنید تا همه گرد و غبار نشسته روی فرش را حذف کنید.زیرا در غیر این صورت با خیس شدن فرش گرد و غبار به درون بافت فرش نفوذ می کند و ممکن است موجب کدر شدن فرش شود. 
تمیز کردن لکه فرش با سرکه و جوش شیرین

شستشوی فرش برای خانه تکانی عید

هرچه به عید نزدیکتر می شویم با شروع خانه تکانی اهمیت تمیز کردن لکه های فرش، شستشوی فرش، مبل شویی و سایر خدمات فرش شویی بیشتر می شود. در این زمان بهترین روش برای تسریع فرآیند خانه تکانی استفاده از خدمات بهترین قالیشویی هاست. اما چنانچه بخواهید کار تمیز کردن فرش با جوش شیرین را در منزل انجام دهید نیاز است تا اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشید. در ادامه نکات مهمی که باید پیش از شستشوی فرش بدانید مرور می‌کنیم.
چنانچه بدون آگاهی از مواد تمیز کننده فرش و مبل استفاده کنید ممکن است به فرش های خود آسیب برسانید. به خصوص اگر فرش دستبافت یا فرش ابریشمی داشته باشید خیلی باید مراقب باشید زیرا قیمت بالایی دارند. 
برای تمیز کردن فرش در منزل راهکارهای خانگی زیادی وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از سرکه و جوش شیرین برای فرش است. در ادامه روش های استفاده از این دو ماده برای تمیز کردن لکه فرش را آموزش داده ایم. 

تمیز کردن فرش با جوش شیرین

اگر لکه های رنگی مانند لکه شربت روی فرش ایجاد شود به خصوص روی فرش های رنگ روشن، دغدغه بزرگی برای افراد منزل خواهد بود، زیرا ظاهر فرش و خانه را بهم می ریزد. در چنین شرایطی باید هرچه زودتر به فکر تمیز کردن فرش و پاک کردن لکه باشید. همان طور که گفتیم راهکارهای خانگی زیادی برای رفع لکه فرش وجود دارد که یکی از آن ها از بین بردن لکه فرش با جوش شیرین و سرکه است.

جوش شیرین خاصیت جاذب خوبی دارد؛ در حالی که سرکه به دلیل داشتن اسید استیک، برای از بین بردن سخت‌ترین لکه‌ها نیز مناسب است. ترکیب کردن این دو ماده بسیار دشوار است. چرا که به محض ترکیب شدن با هم واکنش نشان می‌دهند.

برای شستشوی فرش و پاک کردن لکه فرش با جوش شیرین  و سرکه ، به مواد زیر نیاز دارید:

  • سرکه
  • آب
  • جوش شیرین

بیشتر بدانید : “۳ روش ساده برای تمیز کردن لکه نوشابه از روی فرش

مراحل تمیز کردن فرش با سرکه

اگر لکه تازه است، ابتدا باید آن را با دستمال کاغذی خشک کنید. برای خشک کردن اصلا از فشار استفاده نکنید و فرش را مالش ندهید. مالیدن بیش از حد دستمال روی فرش فقط می‌تواند لکه را گسترش دهد. در صورت لزوم از دستمال کاغذی بیشتری استفاده کنید. مطمئن شوید که لکه کاملاً خشک شده است.یک بطری خالی اسپری تهیه کنید؛ و آب و سرکه را در آن با هم مخلوط کنید. نسبت این دو باید با هم برابر باشد. بنابراین اگر از ۲ فنجان آب استفاده می‌کنید باید ۲ فنجان سرکه نیز داخل بطری بریزید. ناحیه لکه‌دار فرش را با این محلول خیس کنید. این ترکیب لکه را از بین می‌برد و بوی بد فرش را خنثی می‌کند. ضمن این که باعث می‌شود گرد و خاک زیر لکه نیز بیرون بیاید.
با یک دستمال تمیز روی ناحیه‌ای که خیس کرده‌اید را اسکراب کنید. فرش در واقع یک پارچه بسیار ضخیم است. بنابراین اگر ملایم و سطحی روی آن را پاک کنید هرگز غبار زیر لکه خارج نمی‌شود. البته نباید آنقدر فرش را مالش دهید که به الیافش آسیب وارد شود.

اصول اولیه تمیز کردن لکه فرش

آیا سرکه باعث پوسیدگی فرش میشود

درست است که از بین بردن لکه فرش با جوش شیرین یک روش رایج و آسان برای تمیز کردن فرش است اما این نکته را هم در ذهن داشته باشید که در صورتی که به درستی از این ماده استفاده نکنید ممکن است باعث آسیب  و پوسیدگی فرش های خود شوید. این ماده می تواند باعث آسیب به جاروبرقی شوید! بعد از پاک کردن فرش با جوش شیرین باید فرش را جارو بکشید، به این دلیل بهتر است از جاروی دستی استفاده کنید تا این ماده وارد جاروبرقی تان نشود.

ذرات این ماده خیلی ریز است و می تواند وارد الیاف فرش شود و تا مدت ها باقی بماند به همین دلیل حتما باید به خوبی فرش را جارو بکشید تا در فرش باقی نماند. استفاده زیاد از جوش شیرین برای فرش ممکن است باعث مسمومیت حیوانات خانگی و کودکان شود. پس اگر در منزل کودک خردسال دارید در میزان استفاده از این ماده دقت کنید و پس از استفاده، جارو کشیدن را فراموش نکنید.

از بین بردن بوی بد و لکه‌های قدیمی فرش

برای از بین بردن بوی بد و لکه‌های قدیمی از محلول ۱۰۰٪ سرکه استفاده کنید. زیرا سرکه خالص به شدت قدرتمندتر است و لکه‌های قدیمی را از بین می‌برد. اگر با محلول سرکه خالص لکه پاک نشد؛ کافیست که بعد از اسپری کردن سرکه روی آن، مقدار جوش شیرین هم بریزید. بعد از این که سرکه و جوش شیرین با هم واکنش نشان دادند، به همان ترتیب با دستمال پارچه‌ای فرش را تمیز کنید.اگر باز هم لکه پاک نشد، اجازه دهید ترکیب یک شب روی فرش بماند. بعضی اوقات روند تمیز کردن فرش به این روش یک یا دو روز طول می‌کشد. سپس بگذارید الیاف قالی کاملاً خشک شود.

بیشتر بدانید : “راهکارهایی برای رفع بوی بد فرش

نکته مهم در پاک کردن لکه فرش با جوش شیرین

درست است که تمیز کردن فرش با سرکه و جوش شیرین رایج است؛ اما این ترکیب کاربردهای دیگری نیز دارد. طبق یافته‌های علمی، سرکه یک ماده ضد عفونی‌کننده است. این ماده توانایی بسیار چشم‌گیری در کشتن میکروب‌ها دارد. اما به همان اندازه قدرت سفیدکنندگی ندارد.

سرکه احتمالاً برای پاک کردن خاک و لکه‌هایی مانند ادرار حیوانات خانگی مناسب است اما برای لکه‌های قدیمی روی فرش کاربرد چندانی ندارد.

در این شرایط همان‌طور که در بالا نیز توضیح دادیم، بهتر است از جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. این ترکیب در حالی که به عنوان یک پاک‌کننده خانگی عمل می‌کند؛ به چیزی آسیب نمی‌رساند و بوی بد فرش را جذب می‌کند.

لکه بری فرش در منزل

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های شستشوی فرش، شناسایی نوع لکه‌ای است که با آن سر و کار دارید و راه‌حل‌های صحیح برای آن مشکل خاص را بدانید.به راحتی می توانید بهترین لکه های فرش را در خانه درست کنید. برای این منظور کافیست سری به آشپزخانه خود بزنید و از برخی مواد خانگی برای از بین بردن لکه فرش استفاده کنید. هنگام تهیه محلول های خانگی با استفاده از غذاها یا مواد شیمیایی در خانه، همیشه مراقب میزان موادی که استفاده می کنید باشید. استفاده زیاد از برخی مواد اسیدی به فرش شما آسیب می رساند و از ارزش آن می کاهد. همچنین دمای آب در از بین بردن یا ضخیم شدن لکه نقش دارد.

در نهایت اگر تمام روش‌های ذکر شده تمیز کردن فرش با سرکه و جوش شیرین نتوانستند فرش را تمیز کنند، باید این کار را به کاردان سپرده و با یک قالیشویی حرفه‌ای تماس بگیرید. برای تسریع روند سفارش می توانید از خدمات ثبت سفارش قالیشویی آنلاین در وب سایت عابدینی استفاده کنید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر