5 نکته که قبل از خرید تمیز کننده فرش باید بدانید

۵ نکته که قبل از خرید تمیز کننده فرش باید بدانید

اگر می‌خواهید در خانه فرش‌ها و قالی‌های خود را تمیز کنید؛ باید قبل از هر چیز یک شوینده مناسب بخرید. در این شرایط نکاتی که در این مقاله به عنوان نکات مهم در زمان خرید تمیز کننده فرش به آنها اشاره شده حتما به کارتان می‌آید.

محلول های تمیز کننده فرش

نگهداری از حیوان خانگی به خصوص سگ و گربه، تردد بیش از حد با کفش روی فرش و تعداد اعضای خانواده به ویژه تعداد کودکان از جمله عواملی هستند که می‌توانند موجب کثیف شدن فرش‌ها پیش از موعد مقرر شوند. ممکن است در نگاه اول، کثیف شدن یک فرش باعث از بین رفتن جلوه اولیه آن شود. اما این بدان معنا نیست که فرش‌های کثیف دیگر قابل استفاده نیستند. بلکه شما می‌توانید با خرید تمیز کننده فرش و استفاده منظم از آن، کفپوش‌های ارزشمند خانه خود را مثل روز اول تمیز کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به نکات ذکر شده در این مقاله در مورد خرید تمیزکننده فرش دقت داشته باشید تا بتوانید مثل بهترین قالیشویی فرش‌های خود را تمیز و عاری از هر گونه میکروب و آلودگی کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که فقط خرید بهترین شامپو و شوینده خانگی ممکن است نتواند طراوت فرش شما را به روز اول بازگرداند؛ بلکه شیوه صحیح استفاده از این محلول‌ها نیز بسیار مهم است. علاوه بر این، هرگز نباید نتیجه روش‌های شستشوی فرش در خانه را با روش‌های صنعتی مقایسه کنید. در مراکز معتبر قالیشویی ، برای پاک کردن آلودگی‌های انباشته شده یا لکه‌های قدیمی روی فرش، از شوینده‌های مخصوصی استفاده می‌شود. اگرچه در ظاهر مواد تشکیل‌دهنده همه پاک‌کننده‌ها یکسان است؛ اما آنچه که در این مراکز به عنوان شوینده استفاده می‌شود؛ با دقت انتخاب شده و با شیوه‌ای خاص مصرف می‌شود. در قالیشویی‌ها از بهترین شامپو فرش که برای از بین بردن حتی سرسخت‌ترین لکه‌ها نیز فرموله شده‌اند برای شستشو استفاده می‌شود. بنابراین الیاف قالی بدون آسیب‌دیدگی به پاکیزگی صد در صد می‌رسد.

محلول های تمیز کننده فرش

نکاتی که زمان مصرف و خرید تمیز کننده فرش باید به آنها توجه کنید

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توان بهترین محلول تمیزکننده را برای شستشوی فرش انتخاب کرد و چگونه باید از این مواد استفاده کرد؟ به پاسخ سوالات زیر مراجعه کنید.

چند نوع محلول تمیزکننده فرش در بازار وجود دارد؟

به طور کلی، شوینده‌هایی که مخصوص تمیز کردن فرش هستند به پنج دسته زیر تقسیم می‌شوند:

پاک‌کننده‌های پودری: این شوینده‌ها که پودر مانند هستند؛ برای تمیز کردن لکه‌های تازه طراحی و فرموله شده‌اند. بنابراین اگر می‌خواهید لکه‌های تازه فرش را تمیز کنید از این پودرها استفاده کنید. جالب اینجاست که ای شوینده‌ها نیازی به آبکشی ندارند. فقط کافیست که مقداری از آن را روی لکه بریزید و بگذارید پودر برای مدت زمان مشخصی که روی بسته‌بندی محصول درج شده است؛ روی لکه بماند. سپس آن را با جاروبرقی تمیز کنید.

محلول‌های پاک‌کننده: این محلول‌ها هم برای از بین بردن لکه مناسب هستند و هم باعث درخشندگی الیاف فرش می‌شوند. دقت کنید که برخی از این محلول‌ها فقط برای شستشوی فرش‌های ماشینی هستند و نباید از آنها روی فرش‌های دستباف استفاده کرد. برای استفاده از محلول‌های پاک‌کننده نیز نیاز است که مقدار کافی از محلول را روی لکه بمالید؛ برای مدت زمان مشخصی صبر کنید و سپس روی ناحیه لکه شده را جاروبرقی بکشید.

اسپری‌های پاک‌کننده: این اسپری‌ها محلول‌های هدفمندی هستند که برای از بین بردن انواع لکه‌ها از لکه چربی گرفته تا چای طراحی شده‌اند. محصول را مستقیما روی لکه اسپری کنید؛ با یک اسفنج نرم آن را روی فرش پخش کنید و سپس صبر کنید تا خشک شود. در محله آخر نیز روی فرش را جارو کنید.

فوم‌های پاک‌کننده: این شوینده‌ها نیز دقیقا مانند اسپری‌های پاک‌کننده عمل می‌کنند؛ اما به شکل فوم هستند.

پاک‌کننده‌های تخصصی: برای انواع خاصی از لکه‌ها مانند لکه‌های چسبنده یا جوهر از این شوینده‌ها استفاده می‌شود و چون شیوه مصرف خاصی دارند؛ استفاده از آنها در منزل به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

محلول تمیزکننده فرش

آیا مواد طبیعی نیز برای شستشوی فرش مناسب هستند؟

در کنار محصولات شیمیایی می‌توان برای از بین بردن کثیفی و لکه‌های تازه ایجاد شده بر روی فرش از محصولات طبیعی و خانگی نیز استفاده کرد. به عنوان مثال از ترکیب جوش شیرین و آب گرم برای از بین بردن لکه چای و قهوه استفاده می‌کنند و ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین نیز برای لکه‌های سرسخت‌تر مانند چربی مناسب است. نمک به ویژه جایگزین طبیعی خوبی برای از بین بردن کثیفی یا از بین بردن لکه‌های تازه فرش است. در حالی که جوش شیرین برای جذب بوی نامطبوع گزینه بسیار به‌صرفه و مناسبی است.

آیا باید قبل از تمیز کردن کلی فرش، ابتدا لکه‌ها را از بین ببریم؟

دقیقا همین طور است. فرقی نمی‌کند؛ چه از محلول تمیزکننده استفاده می‌کنید چه از روش‌های طبیعی. در هر صورت عاقلانه است که ابتدا لکه‌ها را تمیز کرده و سپس اقدام به شستشوی کلی فرش با استفاده از روش‌های ذکر شده کنید.

اهمیت آزمایش شوینده روی الیاف فرش قبل از مصرف چقدر است؟

با وجود اینکه بسیاری از محصولات تجاری که تحت عنوان تمیزکننده یا شامپو فرش فروخته می‌شوند قبلا آزمایش شده‌اند؛ اما بهتر است که برای جلوگیری از وقوع اتفاقات ناگوار مانند تغییر رنگ الیاف فرش، قبل از استفاده از این شوینده‌ها، مقدار کمی از آنها را روی قسمتی که زیاد در معرض دید نیست آزمایش کنید. اگر بعد از گذشت چند دقیقه، تغییری در رنگ یا بافت الیاف ندید؛ می‌توانید به صورت گسترده از شوینده خریداری شده روی فرش استفاده کنید.

هنگام خرید تمیزکننده فرش به چه نکته دیگری باید توجه کرد؟

همیشه قبل از خرید بررسی کنید که آیا محصول منتخب، مناسب برای جنس و نوع فرش شما است یا خیر. به خصوص اگر فرش شما از الیاف ظریف و حساس طبیعی بافته شده است. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که محصول مورد نظر شما برای شسشتوی فرش با دست طراحی شده یا برای استفاده از دستگاه‌های قالیشویی خانگی مناسب است. برخی از شوینده‌ها حاوی ترکیباتی هستند که فقط با استفاده از دستگاه‌های قالیشویی خانگی فعال شده و در صورت شستشوی فرش با آنها به شیوه دستی، نتایج آنچه انتظار می‌رود نمی‌شود.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر