چرا باید فرش را ضدعفونی کنیم

چرا باید فرش را ضدعفونی کنیم؟

ضدعفونی فرش متفاوت از شستشوی آن است. با استفاده از روش‌های ضدعفونی کردن فرش شما می‌توانید تمام آلودگی‌هایی که با چشم مسلح قابل رویت نیستند را از بین ببرید.

فرش وسیله مهمی در خانه ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود. بسیاری از خانواده‌های ایرانی، با وجود وسایل جدیدی مانند مبل و میز نهارخوری در خانه، هنوز هم روی زمین می‌نشینند؛ غذا می‌خورند و حتی استراحت می‌کنند. بنابراین تمیز بودن فرش از اهمیت زیادی برخوردار است. اما از حق که نگذریم؛ تمیز کردن فرش کار بسیار طاقت‌فرسایی است. انجام این کار مستلزم صرف زمان و تلاش زیادی است. از طرفی فرش معمولا محل تجمع گرد و خاک، آشغال و حتی موی سر انسان و بدن حیوانات خانگی است. همه اینها باعث تجمع باکتری‌ها و میکروب‌ها در فرش می‌شود. شستن به تنهایی برای ضدعفونی کردن فرش کافی نیست؛ زیرا این اقدام فقط کثیفی سطحی را از بین می‌برد. اگر می‌خواهید فرش‌هایتان ضدعفونی شوند؛ ولی تمایل به پرداخت هزینه مازاد برای استفاده از خدمات قالیشویی ندارید؛ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. ما در این پست در مورد نحوه ضدعفونی فرش با مواد خانگی مانند سرکه سفید، مایع ظرفشویی، جوش شیرین و شوینده‌های طبیعی دیگر صحبت می‌کنیم.

بهترین مزیت این روش‌های خانگی این است که شوینده‌های مورد نیازشان کاملا طبیعی هستند و هیچ واکنش آلرژیکی ایجاد نمی‌کنند. پس تا انتهای این مطلب را بخوانید و نحوه تمیز و ضدعفونی کردن فرش و قالی را بیاموزید. با یادگیری این روش‌ها می‌توانید فضایی امن برای خود و خانواده‌تان ایجاد کنید.

ضرورت استفاده از روش‌های ضدعفونی فرش

ضدعفونی کردن فرش یک ضرورت است؛ به خصوص در حال حاضر که میکروب‌ها، ویروس‌ها و بیماری‌ها به راحتی از بدن یک فرد آلوده به سطوح و سپس به بدن فرد سالم منتقل می‌شوند. شما می‌توانید با تمیز و عاری از میکروب نگه داشتن محیط، از اعضای خانواده خود در برابر ابتلا به بسیاری از این بیماری‌ها جلوگیری کنید. فراموش نکنید که ضدعفونی کردن و تمیز کردن فرش دو فرآیند متفاوت هستند. در طول فرآیند ضدعفونی کردن، تمام منابع احتمالی رشد میکروب یا ایجاد کلنی قارچ باید از روی فرش ریشه کن شود. شوینده‌های ضدعفونی‌کننده قادر هستند که تمام باکتری‌ها، قارچ‌ها و میکروب‌ها را بدون آسیب رساندن به بافت فرش از بین ببرند. این در حالی است که تمیز کردن به معنی از بین بردن ذرات گرد و غبار و آلودگی‌های ظاهری از روی فرش است.

چند روش ساده برای ضد عفونی کردن فرش

چند روش خانگی وجود دارد که با تکیه بر آنها می‌توانید فرش‌ها و حتی موکت‌های خانه خود را عاری از هرگونه عامل بیماری‌زا کنید. توصیه می‌کنیم که حداقل سالی دو بار با استفاده از یکی از این روش‌ها، فرش‌های خانه را به صورت عمقی تمیز کنید. به خصوص اگر هم حیوان خانگی دارید و هم در خانه شما کودک خردسال زندگی می‌کند.

ضرورت استفاده از روش‌های ضدعفونی فرش

ترکیب سرکه و بخار آب

یکی از شناخته شده‌ترین و موثرترین راه‌های ضدعفونی کردن فرش، استفاده از ترکیب سرکه و بخار آب است. سرکه سفید دارای غلظت مشخصی از اسید استیک است که باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها را به سرعت از بین می‌برد. بخارشوی نیز دستگاهی فوق‌العاده عالی برای تمیز کردن عمیق الیاف فرش می‌باشد. برای استفاده از این روش، مراحل زیر را مو به مو اجرا کنید:

  • دو فنجان سرکه سفید را در یک بطری اسپری بریزید و روی فرش بپاشید.
  • مخزن دستگاه بخار شوی را نیز با ترکیبی از ۱ فنجان سرکه و ۳ فنجان آب پر کنید.
  • سپس با استفاده از بخار دستگاه فرش را تمیز کنید.
  • بگذارید فرش در مجاورت هوا خشک شود. گرمای متساعد شده از بخار آب و سرکه، هر گونه باکتری، کپک و قارچ محبوس شده در داخل الیاف فرش را از بین می‌برد.

ترکیب سرکه، جوش شیرین و مایع ظرفشویی

اگر دستگاه بخارشوی ندارید؛ باز هم می‌توانید از سرکه، جوش شیرین و مایع ظرفشویی برای ضدعفونی فرش خود استفاده کنید. برای از بین بردن میکروب‌های فرش خود لزوما نیازی به تمیز کردن با بخار آب ندارید. فقط باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ترکیبی از یک فنجان سرکه، دو فنجان آب و سه فنجان مایع ظرفشویی تهیه کنید. این محلول را با قاشق خوب هم بزنید تا کف کند.
  • محلول به دست آمده را در یک بطری اسپری بریزید و آن را روی سطح فرش اسپری کنید.
  • بگذارید پنج دقیقه در همان حالت بماند.
  • سپس با استفاده از یک دستمال رطوبت‌گیر و تمیز، کف مازاد را از روی فرش پاک کنید.
  • تا زمانی که الیاف فرش کاملا خشک نشده؛ از تردد بر روی آن اجتناب کنید.

از آنجایی که در این روش از حرارت مستقیم استفاده نمی‌شود؛ می‌توانید از آن برای تمیز کردن انواع فرش استفاده کنید. اگر فرش را در مسیرهای پرتردد مانند راه پله پهن کرده‌اید؛ بهتر است بعد از رطوبت‌گیری، حتما یک دور نیز سطح فرش را با بخارشوی تمیز کنید. این روش تمام آلودگی‌ها و باکتری‌های قابل رویت را از روی فرش پاک می‌کند.

ضد عفونی کردن فرش

ترکیب جوش شیرین، بوراکس و آرد ذرت

ترکیب تهیه شده از بوراکس، جوش شیرین و آرد ذرت، ترکیبی عالی برای ضدعفونی کردن فرش است. بوراکس یک خوشبوکننده و ضدعفونی‌کننده طبیعی است که هرگونه کپک یا آلودگی‌های دیگر را از روی فرش پاک می‌کند. در این ترکیب، جوش شیرین نیز علاوه بر خاصیت تمیزکنندگی، نقش بوگیر را دارد. این شوینده طبیعی، به دلیل خاصیت خوشبوکنندگی خود، برای خانواده‌هایی که نوزاد و یا حیوان خانگی دارند و دنبال راهی برای خلاص شدن از شر بوی ادرار ریخته شده روی فرش می‌گردند بسیار عالی است و هرگونه آلودگی روی فرش را از بین می‌برد. برای استفاده از این ترکیب مراحل زیر را انجام دهید:

  • نصف فنجان جوش شیرین را روی فرش بپاشید. سپس همین کار را با پودر بوراکس انجام دهید.
  • یک فنجان آرد ذرت را نیز روی فرش بپاشید.
  • با استفاده از جارو دستی، مخلوط را روی فرش پخش کرده تا مطمئن شوید که همه جای آن آغشته به این ترکیب شده است.
  • بگذارید ۲ الی ۳ ساعت این پودرها روی فرش بمانند؛ سپس با جاروبرقی فرش را تمیز کنید. اگر زمان کافی در اختیار دارید؛ اجازه دهید این مخلوط یک شب بماند تا نتیجه بهتری بگیرید.
  • سپس با استفاده از روش اول یعنی ترکیب سرکه و بخار آب فرش را تمیز کنید.
  • برای صاف شدن الیاف فرش، دوباره روی آن را جاروبرقی بکشید.

فراموش نکنید که این روش‌ها همگی خانگی هستند و ممکن است جنس برخی از الیاف نسبت به آنها واکنش نشان دهد. بنابراین اگر به دنبال یک شیوه مطمئن برای از بین آلودگی‌های نامشهود از روی فرش خود هستید؛ حتما با یک قالیشویی معتبر تماس بگیرید. در قالیشویی‌ها، قبل از هر چیز، الیاف و جنس فرش بررسی شده و سپس روش شستشوی و ضدعفونی کردن، متناسب با آن انتخاب می‌شود.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر