پاک کردن لکه انار از روی فرش و مبل

چگونه لکه انار را از روی فرش یا مبل پاک کنیم؟

آیا روشی برای پاک کردن لکه انار از روی فرش و مبل وجود دارد؟ بله. برای اطلاع از این روش‌های خانگی، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

با وجود افزایش نرخ ابتلا به بیماری‌های مختلف که عموما ناشی از تغذیه ناسالم هستند؛ بسیاری از افراد که به سلامت بدن خود اهمیت می‌دهند؛ به سراغ مصرف روزانه میوه‌های غنی از آنتی اکسیدان مانند انار رفته‌اند. اگرچه میوه‌هایی از این دست فواید زیادی برای سلامتی دارند؛ اما لکه‌هایی که روی لباس، فرش و حتی مبل ایجاد می‌کنند یکی از سرسخت‌ترین لکه‌ها هستند. برای پاک کردن لکه انار روی فرش و پارچه مبل روش‌های زیادی وجود دارد. اما آنچه که در نتیجه این روش‌ها، حرف اول را می‌زند سرعت‌العمل است. لکه انار اگر برای مدت طولانی روی هر سطحی بماند؛ ممکن است پاک کردن آن غیرممکن شود. بنابراین برای پاک کردن لکه انار از روی فرش و مبل ما روش‌های زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

نحوه پاک کردن لکه انار از روی فرش

برای از بین بردن لکه انار از روی فرش و موکت نیاز به مواد اولیه و وسایل زیر دارید:

  • آب سرد
  • مایع ظرفشویی
  • کاسه
  • اسفنج
  • پارچه سفید و تمیز
  • سرکه سفید

فقط این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از پاک کردن لکه انار با استفاده از این مواد باید مطمئن شوید که محصول منتخب شما برای الیاف فرش مضر نیست. می‌توانید این اطمینان را با آزمایش شوینده مورد نظر خود روی قسمت کوچکی از فرش به دست آورید. اگر بعد از گذشت چند دقیقه، فرش تغییر رنگ و واکنش نشان نداد؛ می‌توانید از آن ماده خاص به عنوان محلول شستشوی فرش استفاده کنید.

پاک کردن لکه انار از روی فرش

 

مراحل تمیز کردن لکه انار از فرش

پاک کردن لکه انار از روی فرش کمی پیچیده‌تر از پاک کردن این لکه از روی مبل است. چرا که فرش پر از رنگ‌های مختلف است و معمولا بافت حساس‌تری نسبت به پارچه دارد. برای از بین بردن موفقیت‌آمیز لکه انار از روی فرش و موکت، مراحل زیر را مو به مو انجام دهید:

  1. در یک کاسه کوچک، محلولی ترکیب شده از ۱ فنجان آب سرد و ۱ قاشق چایخوری مایع ظرفشویی تهیه کنید.
  2. از یک اسفنج یا پارچه نرم برای پاک کردن لکه با محلول تهیه شده استفاده کنید. مطمئن شوید که کف حاصله را به طور کامل روی محل لکه مالیده‌اید.
  3. حالا یک تکه پارچه سفید را با سرکه سفید خیس کنید و شروع به پاک کردن صابون از روی فرش کنید.
  4. اگر با استفاده از این تکنیک لکه انار پاک نشده؛ می‌توانید مراحل ۱ تا ۳ را آنقدر تکرار کنید تا لکه کاملا پاک شود.
  5. هنگامی که لکه پاک شد؛ باید از یک پارچه تمیز و خیس دیگر برای آبکشی خشک محل لکه استفاده کنید. انجام این مرحله برای اطمینان از پاک شدن کامل لکه، کف صابون و سرکه از روی فرش الزامی است.

اگر نتیجه مناسبی حاصل نشد؛ برای از بین بردن لکه انار از روی فرش می‌توانید این مراحل را با استفاده از مواد دیگر مانند آبلیمو به جای سرکه، اسپری لکه‌بر مخصوص فرش به جای ترکیب آب و مایع ظرفشویی و یا محلول جوش شیرین و سرکه به جای سرکه خالی استفاده کنید.

بیشتر بدانید :آموزش تمیز کردن لکه فرش با سرکه و جوش شیرین

نحوه پاک کردن لکه انار از روی پارچه مبل

برای اینکه لکه ایجاد شده در اثر ریختن آب انار بر روی مبل را پاک کنید نیاز به مواد و وسایل زیر دارید:

  • آب سرد
  • مایع ظرفشویی یا مایع لباسشویی
  • سطل
  • پراکسید هیدروژن (اختیاری)
  • اسپری لکه‌بر مخصوص مبل (اختیاری)

مراحل تمیز کردن لکه انار از مبل

به یاد داشته باشید که پاک کردن سریع لکه، کلید از بین بردن کامل آن است. اگر لکه انار روی پارچه بماند؛ پاک کردن آن می‌تواند بسیار دشوار یا غیرممکن شود. برای پاک کردن لکه انار از روی پارچه مبل مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی لکه را با مقداری آب سرد خیس کنید.
  • در مرحله بعد، باید مقداری مایع ظرفشویی یا مایع لباسشویی را روی آن ناحیه بمالید. مطمئن شوید که تمام قسمت‌های لکه را با شوینده پوشش داده‌اید. می توانید این کار را با انگشتان دست خود یا با استفاده از یک تکه پارچه انجام دهید.
  • اجازه دهید پارچه مبل حدود ۳۰ دقیقه در همین حالت بماند.
  • سپس با استفاده از یک تکه پارچه مرطوب شده با آب سرد، لکه را تمیز کنید. قبل از اقدام به آبکشی، حتما وضعیت لکه را بررسی کنید. اگر هنوز لکه روی پارچه باقی مانده، اجازه دهید که خشک شود؛ دیگر امیدی به پاک کردن آن نیست. خشک شدن باعث می‌شود که لکه داخل پارچه نفوذ کند و پاک کردن آن غیرممکن شود.

مراحل تمیز کردن لکه انار

اگر لکه انار با استفاده از این تکنیک پاک نشد؛ به سراغ شوینده‌های قوی‌تر بروید. بهترین ماده برای از بین بردن لکه انار از روی مبل‌های روشن، پراکسید هیدروژن رقیق شده است. هرگز از این ماده برای پاک کردن لکه انار از روی مبل‌های رنگی استفاده نکنید. چرا که پراکسید هیدروژن می‌تواند باعث تغییر رنگ پارچه شود. اگر به رنگ پارچه مبل اطمینان ندارید؛ ابتدا این شوینده را روی قسمت کوچکی از آن آزمایش کنید تا مطمئن شوید که پراکسید هیدروژن برای پارچه مبلمان شما بی‌ضرر است.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از پراکسید هیدروژن استفاده کنید؛ محلول‌های لکه‌بر خوبی در بازار وجود دارد که مخصوص تمیز کردن پارچه مبلمان هستند. این ماده شوینده می‌تواند مانند پراکسید هیدروژن عمل کند و تقریبا برای تمام پارچه‌ها قابل استفاده است.

معرفی یک روش فوق‌العاده ایمن برای پاک کردن لکه انار از روی فرش و مبلمان


با وجود اینکه روش‌های ذکر شده عموما می‌توانند لکه‌های مرطوب ناشی از ریختن انار روی فرش و مبل را از بین ببرند؛ اما معمولا ایمنی صد در صدی ندارند و ممکن است روی برخی از الیاف تاثیر بدی داشته باشند. بنابراین اگر یک روش ایمن و سریع برای پاک کردن لکه انار از روی فرش و مبلمان می‌خواهید؛ تنها راه‌تان مراجعه به مراکز قالیشویی و استفاده از خدمات حرفه‌ای آنهاست. در این مراکز برای از بین بردن انواع لکه‌ها از شوینده‌های تخصصی استفاده می‌شود که در دسترس عموم نیستند و مصارف خانگی ندارند. بنابراین نتیجه کار این مراکز با آنچه که روش‌های خانگی به همراه دارند قابل مقایسه نیست.


 

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر