چگونه لکه چای را از فرش پاک کنیم؟

۹ تا راه برای از بین بردن لکه چای از روی فرش

چای به عنوان یکی از محبوب ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان شناخته می‌شود و افراد زیادی روزانه از این نوشیدنی استفاده می‌کنند. هرچند که چای می‌تواند باعث رفع خستگی و سرزندگی شود اما ریخته شدن آن بر روی فرش، موکت، مبل، خوشخواب، لباس و … چالش‌ها و مشکلات متعددی ایجاد خواهد کرد. لکه ناشی از ریخته شدن چای بر روی فرش خصوصاً زمانی که کهنه و قدیمی شده باشد می‌تواند باعث تغییر رنگ فرش و زشت شدن ظاهری آن شود. برای تمیز کردن لکه چای روی فرش می‌توان از روش‌ها و راهکارهای مختلفی استفاده کرد که در ادامه مطلب به بررسی آن‌ها پرداخته خواهد شد.

دلیل لک شدن چای روی فرش

همه افراد تجربه نوشیدن چای و شستن لیوان و استکان را داشته‌اند و می‌دانند که لکه‌های چای به شدت سخت بوده و دیر تمیز می‌شود. چنانچه لیوان و فنجان به صورت مرتب و با مواد شوینده مناسب شسته نشود، ممکن است لکه‌های آن برای همیشه ماندگاری شده و تمیز نشود. زمانی که چای بر روی فرش و زیراندازهای مختلف ریخته شود می‌تواند باعث ایجاد لکه شود و این لکه‌ها در اثر وجود ماده‌ای به نام تانن ایجاد می‌شود. تانن ماده‌ای است که در طیف گسترده‌ای از انواع گیاهان وجود دارد و امروزه در تولید رنگ‌ها و جوهرهای مختلف به کار می‌رود. تانن موجود در چای باعث می‌شود که به سرعت و به راحتی به هر سطحی نفوذ کرده و برای مدتی طولانی بر روی آن باقی بماند به همین دلیل بهتر است که لکه‌های ناشی از ریخته شدن چای به سرعت و قبل از خشک و کهنه شدن آن تمیز شود.

بهترین روش‌های از بین بردن لکه چای روی فرش

بهترین روش‌های از بین بردن لکه چای روی فرش

همان‌طور که گفته شد چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی‌ها خصوصاً در بین ایرانیان است و افراد هر روزه از انواع چای سیاه، چای سبز، نعناع فلفلی یا گیاهی و… استفاده می‌کنند به همین دلیل طبیعی است که گاهی لکه‌های چای بر روی فرش، مبل، موکت و … مشاهده شود. برای از بین بردن لکه‌های چای از روی فرش‌ها می‌توان از شیوه‌ها و راهکارهای خانگی مختلفی استفاده کرد. برای آنکه لکه چای به خوبی از بین رفته و اثری از آن بر روی فرش‌ها باقی نماند بهتر است که بلافاصله و قبل از خشک شدن آن اقدام به تمیز کردن نمود چرا که خشک شدن لکه چای می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند و به سختی از بین برود. از جمله بهترین روش‌های از بین بردن لکه چای روی فرش کرم رنگ و سایر فرش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد خانگی شناخته می‌شود که می‌تواند استفاده‌های متعددی داشته باشد. از بین بردن لکه چای روی فرش با جوش شیرین یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌ها است چرا که جوش شیرین هیچ‌گونه آسیبی و خسارتی به فرش وارد نمی‌کند و می‌توان از آن برای انواع فرش‌های دستباف، ماشینی و … استفاده کرد. برای از بین بردن لکه چای روی فرش با جوش شیرین لازم است که طبق مراحل زیر عمل نمود.

  1. در مرحله اول باید یک فنجان جوش شیرین را داخل یک کاسه بزرگ ریخته و سپس یک دستمال مرطوب و تمیز را به آن آغشته نمود.
  2. در مرحله دوم باید پارچه آغشته به جوش شیرین را در اطراف ناحیه لکه دار فرش محکم فشار داد.
  3. در مرحله سوم باید با استفاده از آب سرد محل لکه را به خوبی شستشو داد تا اثرات لکه کاملاً از بین برود و در نهایت محل لکه را با یک دستمال تمیز خشک کرد.

البته می‌توان جوش شیرین را با مقداری سرکه نیز ترکیب کرد تا اثر تمیز کنندگی آن تقویت شود. از آنجایی که جوش شیرین هیچ‌گونه آسیبی به فرش وارد نمی‌کند می‌توان مراحل گفته شده را بارها تکرار کرد تا زمانی که اثرات لکه چای به صورت کامل از بین برود.

استفاده از شامپو فرش

شامپو فرش‌ها یکی از مطمئن‌ترین مواد شوینده هستند که با فرمولاسیون منحصربه‌فردی تولید شده و از قدرت اسیدی و بازی مناسبی برخوردارند و آسیبی به فرش وارد نمی‌کنند. این مواد می‌توانند برای تمیز کردن انواع لکه‌ها خصوصاً لکه چای به کار بروند. البته باید توجه داشت که در زمان استفاده از شامپو فرش‌ها به دستورالعمل آن و همچنین دفترچه راهنمای فرش توجه داشت تا موجب تغییر رنگ و رنگ دهی فرش نشود. در این روش می‌توان مقداری از شامپو فرش را در کمی آب مخلوط کرده و سپس آن را به خوبی هم زد تا کف مناسبی ایجاد شود. سپس باید یک اسفنج تمیز را به کف تولید شده آغشته کرده و اقدام به تمیز کردن محل لکه چای نمود. بعد از آنکه محل لکه به خوبی تمیز شد می‌توان از یک دستمال نخی تمیز و خشک برای خشک کردن محل لکه استفاده کرد. چنانچه بعد از مراحل گفته شده اثرات لکه همچنان باقی مانده بود می‌توان مجدداً از شامپو فرش استفاده کرد تا به صورت کامل تمیز شود.

استفاده از نمک برای تمیز کردن لکه چای از سطح فرش

استفاده از نمک برای تمیز کردن لکه چای از سطح فرش

نمک در کنار کاربردهای متعدد در آشپزی و فوایدی که برای سلامتی دارد می‌تواند در تمیزی و بهداشت نیز استفاده‌های متعددی داشته باشد. پاک کردن لکه چای از روی فرش با نمک می‌تواند یک روش سریع و مطمئن باشد چرا که نمک هیچ آسیبی به بافت و الیاف فرش‌ها وارد نمی‌کند. در این روش می‌توان در چند مرحله اثر لکه چای را از سطح فرش تمیز کرد.

  • در مرحله اول باید یک فنجان نمک را بر روی محل لکه ریخت به شکلی که سطح لکه کاملاً پوشش داده شود.
  • در مرحله دوم باید مقداری نوشابه، آب گازدار یا سودا را بر روی نمک ریخته به گونه‌ای که نمک کاملاً خیس شود. نباید اجازه داد که مایع به بافت و الیاف فرش نفوذ کند.
  • در مرحله سوم می‌توان از یک پد جاذب یا یک دستمال نخی تمیز استفاده کرد و محل لکه را کاملاً تمیز و خشک کرد و این مراحل را می‌توان تا زمان تمیز شدن کامل اثرات لکه ادامه داد و در نهایت محل لکه را با آب سرد شستشو داد.

استفاده از سرکه برای تمیز کردن لکه چای

یکی دیگر از راهکارهای شستشوی فرش و حذف لکه چای روی فرش استفاده از سرکه است. سرکه مانند جوش شیرین یک ماده معجزه‌گر است و حتماً باید در منازل وجود داشته باشد. سرکه از قدرت تمیز کنندگی بسیار خوبی برخوردار است و می‌تواند برای از بین بردن انواع لکه‌ها به کار برود. همچنین سرکه می‌تواند با مواد دیگری ترکیب شده و قدرت تمیز کنندگی آن‌ها را بهبود ببخشد. در این روش ابتدا باید مقداری سرکه را با آب ولرم ترکیب کرده و به خوبی مخلوط کرد. مرحله دوم باید مخلوط آماده شده را داخل یک بطری اسپری ریخته و مقداری از آن را بر روی محل لکه چای اسپری نمود. مرحله بعدی باید با استفاده از یک دستمال تمیز و خشک محل لکه را به آرامی مالش داد تا اثر لکه از بین برود و این کار باید تا از بین رفتن کامل لکه چای ادامه داشته باشد.

همچنین در یک روش دیگر می‌توان مقداری سرکه را با شوینده‌های شیمیایی مانند مایع ظرف‌شویی ترکیب کرده و کمی آب سرد به آن اضافه نمود. سپس باید یک دستمال تمیز یا اسکاچ را به محلول تهیه شده آغشته کرده و اقدام به تمیز نمودن لکه کرد.

استفاده از صابون برای تمیز کردن فرش

صابون نیز از جمله بهترین مواد شوینده است که می‌توان از آن برای تمیز کردن لکه‌های چای و قهوه از فرش استفاده کرد. البته برای آنکه این روش کارایی بهتری داشته باشد می‌توان از سرکه نیز استفاده کرد. در این روش باید مقداری صابون را با مقداری سرکه سفید مخلوط کرد و یک محلول مناسب تهیه کرد. در مرحله دوم می‌توان یک پارچه تمیز یا اسفنج تمیز را به محلول تهیه شده آغشته کرده و سپس با استفاده از آن سطح فرش را تمیز کرد. برای آنکه این روش نتیجه مطلوبی داشته باشد لازم است که چند مرتبه مراحل گفته شده را تکرار کرده و در نهایت محل لکه را با آب سرد شسته و خشک نمود

پاک کردن لکه چای از روی فرش با ماست

ماست نیز یکی از موادی است که می‌تواند در از بین بردن لکه چای روی فرش تاثیر زیادی داشته باشد. در حقیقت ماست می‌تواند ذرات موجود در چای را به خود جذب کند. البته باید توجه داشت که استفاده از ماست برای لکه‌های تازه می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد. در این روش باید کمی ماست را روی محل لکه ریخته و ۱۰ دقیقه به آن اجازه داد که ذرات چای را کاملاً جذب کند. در مرحله دوم می‌توان با استفاده از یک قاشق ماست را از سطح فرش جمع کرده و سپس با یک دستمال تمیز اقدام به تمیز و خشک کردن محل لکه نمود. چنانچه از این روش برای لکه‌های قدیمی استفاده می‌شود لازم است که مراحل گفته شده چند مرتبه تکرار شود تا اثرات چای به صورت کامل از بین برود.

استفاده از آبلیمو

آبلیمو هم از جمله موادی است که قابلیت‌هایی مشابه سرکه دارد و می‌تواند بسیاری از لکه‌های مختلف را تمیز کند. در این روش می‌توان چند قطره آبلیمو را بر روی محل لکه چای بر روی فرش ریخته و اجازه داد که سطح لکه کاملاً پوشش داده شود. سپس در مرحله دوم می‌توان از یک دستمال تمیز و مرطوب استفاده کرده و سطح فرش را کاملاً خشک کرد. در صورتی که اثر لکه همچنان باقی مانده بود می‌توان مراحل گفته شده را تکرار کرده یا از روش‌های دیگر بهره برد.

در کنار آبلیمو می‌توان از مواد دیگری همچون بوره، خمیردندان، آمونیاک، محلول پراکسید هیدروژن و آمونیاک، اسپری های آماده و … برای تمیز کردن لکه‌های چای از روی فرش در منزل استفاده کرد.

 

روش‌های پاک کردن لکه چای از روی فرش

 

نحوه پاک کردن لکه چای از روی فرش با استفاده از مایع ظرفشویی

  • برای این روش شما نیاز به یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق غذاخوری سرکه سفید، ۲ فنجان آب ولرم، یک تکه پارچه میکروفیبر و یک اسفنج دارید.
  • رطوبت لکه را تا جایی که می‌توانید با یک پارچه تمیز خشک کنید.
  • محلولی از ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، ۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید و ۲ فنجان آب ولرم تهیه کنید.
  • این مخلوط را روی لکه بمالید و آن را به آرامی با پارچه میکروفیبر روی فرش بمالید تا لکه تمیز شود.
  • بقایای محلول را با استفاده از یک اسفنج مرطوب شده با آب سرد پاک کرده و محل را با یک پارچه دیگر خشک کنید.

مایع ظرفشویی استاندارد، برای تمیز کردن هر نوع لکه‌ای از روی لباس، پتو و حتی مبلمان مناسب است. شما می‌توانید از این شوینده برای پاک کردن رنگ‌های خوراکی مانند رنگ میوه و به خصوص آلبالو از روی فرش استفاده کنید. ضمن اینکه در اکثر مواقع این ماده برای بافت فرش و پارچه نیز مضر نیست.

پاک کردن لکه چای از روی فرش با استفاده از مایع ظرفشویی

 

بهترین شیوه پاک کردن لکه چای از روی فرش چیست؟

هرچند که تمامی روش‌های گفته شده می‌توانند عملکرد و کارایی مناسبی برای تمیز کردن لکه چای روی فرش داشته باشند اما گاهی عدم تخصص و مهارت افراد، استفاده از مواد نامناسب و … می‌تواند باعث آسیب‌های بیشتر فرش شود. در چنین مواردی بهتر است که افراد از خدمات شرکت‌های قالی شویی استفاده کنند. این شرکت‌ها با برخورداری از تجهیزات مدرن، مواد شوینده مخصوص و نیروهای متخصص می‌توانند انواع آلودگی‌ها و لکه‌ها را از سطح فرش‌های ماشینی و دستباف تمیز کرده و هیچ‌گونه آسیبی به آن‌ها وارد نکنند. در اصل تمیز کردن فرش‌های دستباف و قیمتی می‌تواند حساسیت‌های زیادی داشته باشد و بهتر است که توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

جمع‌بندی نهایی

وجود لکه چای روی فرش می‌تواند باعث تغییر رنگ، کدر شدن و زشت شدن ظاهر آن شود و احساس ناخوشایندی به افراد انتقال بدهد. برای تمیز کردن این لکه‌ها می‌توان از روش‌های خانگی مختلفی همچون استفاده از سرکه، استفاده از جوش شیرین، استفاده از نمک، استفاده از ماست و انواع شوینده‌های مخصوص بهره برد اما بهترین و مطمئن‌ترین روش استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر