روش‌های مؤثر در تمیز کردن و نظافت مبل‌های پارچه‌ای

روش‌های مؤثر در تمیز کردن و نظافت مبل‌ پارچه‌ای

مبل‌ها از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی به شمار می‌روند و امروزه بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون مدل، جنس، نوع رویه و … دسته‌بندی می‌شوند. مبل‌های پارچه‌ای از رایج‌ترین، محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین مبل‌هایی هستند که می‌توانند در محیط‌های مسکونی، اداری و … استفاده شوند. نظافت و نگهداری مبل از اصلی‌ترین چالش‌ها و دغدغه‌های افراد است چرا که مبل نقش ویژه‌ای در زیبایی و جذابیت فضا خواهد داشت. هر کدام از مواد و متریال هایی که به عنوان رویه و پوشش اصلی مبل استفاده می‌شوند می‌توانند مقاومت متفاوتی در برابر آلودگی‌ها داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی روش‌های مؤثر در تمیز کردن مبل‌ پارچه‌ای و نظافت آن پرداخته می‌شود.

روش‌های تمیز کردن مبل‌ پارچه‌ای

روش‌های تمیز کردن مبل‌ پارچه‌ای

همان‌طور که گفته شد هر کدام از متریال های استفاده شده به عنوان رویه مبل می‌توانند مقاومت متفاوتی در برابر آلودگی‌ها و لکه‌های مختلف داشته باشند و روش‌های نظافت آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. در حقیقت لازم است که هرگونه و آلودگی موجود بر روی سطح مبلمان به سرعت تمیز شود و از کهنه و قدیمی شدن آن جلوگیری گردد چرا که لکه‌های قدیمی سخت شده و به سختی تمیز می‌شوند. از جمله موثرترین روش‌های تمیز کردن مبل پارچه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

استفاده از جارو برقی

اولین و ساده‌ترین راهکار برای حذف و از بین بردن لکه‌های گرد و خاک و سایر لکه‌های خشک از روی مبل پارچه‌ای استفاده از جارو برقی است. در حقیقت جارو برقی می‌تواند از ورود گرد و غبار و ذرات آلودگی به داخل بافت پارچه مبل جلوگیری می‌کند و مانع از سفت و کهنه شدن آن می‌شود. اصولاً قبل از استفاده از هر روشی برای تمیز کردن پارچه مبل باید از جاروبرقی استفاده شود و تا میزان آلودگی‌ها به کمترین میزان خود برسد.

استفاده از سرکه

به صورت کلی چند ماده وجود دارند که می‌توان آن‌ها را مواد جادویی نامید چرا که کاربردهای متعددی در نظافت دارند. یکی از کاربردهای اصلی سرکه از بین بردن لکه‌های مختلفی همچون چربی، خون، جوهر، آبمیوه و … از روی انواع پارچه‌ها است. در این روش می‌توان مقداری سرکه را با آب مخلوط کرده و آن را رقیق نمود و محل آلودگی را با آن تمیز کرد و در نهایت از یک حوله یا پارچه تمیز و خشک برای خشک کردن محل لکه استفاده کرد.

استفاده از جوش شیرین

دیگر ماده جادویی که می‌تواند کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد جوش شیرین است. این ماده علاوه بر کاربردهای آشپزی می‌تواند یک تمیز کننده بی‌نظیر باشد و بسیاری از انواع لکه‌ها را به راحتی از بین ببرد. جوش شیرین را می‌توان به شیوه‌های مختلفی همچون پودر و محلول استفاده کرد. این ماده می‌تواند علاوه بر از این بردن لکه‌ها، بوی نامطبوع آن را نیز از بین ببرد. برای تمیز کردن مبل‌ پارچه‌ای با استفاده از جوش شیرین باید مقداری از آن را با کمی آب مخلوط کرده و آن را بر روی محل لکه اسپری کرد و اجازه داد که ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باقی بماند تا بتواند به صورت کامل مواد لکه را جذب کند. بعد از خشک شدن محل لکه می‌توان از جاروبرقی استفاده کرد و تمام آثار لکه را از بین برد.

  • لازم است که در زمان استفاده از هر محلولی برای تمیز کردن پارچه مبل ابتدا اثر آن را بر روی گوشه‌ای از پارچه مبل تست کرد چرا که بسیاری از محلول‌ها می‌توانند موجب تغییر رنگ، رنگدهی و آسیب پارچه مبل شوند.

استفاده از شوینده‌های مخصوص مبل شویی

استفاده از شوینده‌های مخصوص مبل شویی

به واسطه پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف امروزه انواع مختلفی از مواد شوینده در دسترس هستند که هر کدام می‌توانند قدرت اسیدی و بازی متفاوتی داشته باشند و انواع مختلفی از لکه‌ها را از بین ببرند. با توجه به برچسب و راهنمای شستشوی پارچه مبل که توسط شرکت‌های تولیدی بر روی آن‌ها درج شده‌اند می‌توان از موادی با قدرت اسیدی و قلیایی مناسب استفاده کرد و لکه‌های مختلف را از روی آن از بین برد. در این موارد نیز حتما باید ابتدا اثرات مواد شوینده بر روی پارچه مبل تست شود. در اصل ممکن است بر روی برچسب مبل‌ها ۴ علامت مختلف درج شود که به شرح زیر هستند:

  • W که نشان می‌دهد برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای باید از شوینده‌های محلول در آب استفاده شود.
  • S که نشان می‌دهد برای تمیز کردن مبل‌ پارچه‌ای باید از شوینده‌های غیر آبی (شستشوی به صورت خشک) استفاده شود.
  • SW که نشان می‌دهد می‌توان از هر دو روش گفته شده برای تمیز کردن مبل‌های پارچه‌ای استفاده کرد.
  • X که نشان می‌دهد فقط با استفاده از جاروبرقی یا برس می‌توان مبل را تمیز کرد.

استفاده از شامپو فرش

شامپو فرش یکی از مواد شوینده رایج است که می‌توان از آن برای شستن انواع فرش‌ها، موکت، پرده و مبل استفاده کرد. برای تمیز کردن مبل‌ پارچه‌ای با استفاده از این شامپوها لازم است که ابتدا با استفاده از جاروبرقی سطح پارچه مبل تمیز شود و سپس مقداری از شامپو را با آب ترکیب کرده و با استفاده از یک اسفنج اقدام به تمیز کردن سطح مبل کرد. بعد از تمیز کردن سطح مبل باید اجازه داد که کاملا خشک شود و دوباره از آن استفاده کرد. باید توجه داشت که شامپو فرش‌ها نیز ممکن است باعث تغییر رنگ و رنگ دهی پارچه مبل شوند به همین دلیل باید از قبل اثرات آن تست شود.

استفاده از بخارشوی یا مبل‌شوی

از دیگر روش‌های مطمئن و کاربردی برای شستن و تمیز کردن مبل‌های پارچه‌ای استفاده از بخارشوی یا مبل شوی است. البته باید توجه داشت که قبل از استفاده از این لوازم باید حتما به دستورالعمل و راهنمای شرکت‌های تولید کننده مبل توجه شود.

بعد از آنکه مبل به خوبی با استفاده از جاروبرقی تمیز شد سپس لازم است که گردش هوای محیط مناسب باشد تا از تجمع رطوبت جلوگیری شود. در مرحله بعدی لازم است که با استفاده از دستگاه بخارشو اقدام به تمیز کردن مبل نمود. البته باید توجه داشت که ابتدا یک نقطه از پشت مبل را با استفاده از بخارشوی تمیز کرد تا اثرات مواد شوینده بررسی شود. بعد از اطمینان از سلامت مواد شوینده می‌توان تمام قسمت‌های مبل را تمیز کرد و اجازه داد تا کاملا خشک شود. نباید از مبل مرطوب استفاده کرد چرا که ممکن است دوباره لکه بگیرد.

استفاده از خدمات خشک‌شویی

استفاده از خدمات خشک‌شویی

از دیگر روش‌های تمیز کردن مبل‌ پارچه‌ای استفاده از خدمات قالیشویی است چرا که این شرکت‌ها می‌توانند با برخورداری از تجهیزات مدرن، مواد شوینده مخصوص هر نوع پارچه و همچنین استفاده از نیروهای متخصص ماهر به بهترین شیوه ممکن اقدام به مبل شویی و تمیز کردن لکه‌های آن نمایند. استفاده از خدمات این شرکت‌ها می‌تواند در زمان، انرژی و پول افراد صرفه‌جویی کند و در نهایت از آسیب‌دیدگی مبل‌ها جلوگیری شود. همچنین این شرکت‌ها می‌توانند هرگونه آسیب و خسارت ایجاد شده در مبل را تعمیر و ترمیم کنند.

 جمع‌بندی نهایی

مبل از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون به شمار می‌رود و با توجه به استفاده مکرر از آن، مستعد دریافت آلودگی‌ها و لکه‌های مختلف است. روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای تمیز کردن مبل‌ پارچه‌ای وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها استفاده از سرکه، جوش شیرین، محلول‌ها و مواد شوینده شیمیایی، بخارشوی و مبل شوی و … هستند اما بهترین و مطمئن‌ترین روش تمیز کردن لکه‌های مبل استفاده از خدمات خشک‌شویی و مبل شویی شرکت‌های قالیشویی است.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر