روش تمیز کردن مبل‌های چرم طبیعی و چرم مصنوعی

روش تمیز کردن مبل‌های چرم طبیعی و چرم مصنوعی (تیره و سفید)

مبلمان یکی از اصلی‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود که می‌تواند نقش پررنگ و زیادی در جذابیت و زیبایی منازل و همچنین آسایش ساکنان داشته باشد. امروزه از انواع مواد و متریال های مختلف برای تولید مبلمان استفاده می‌شود و افراد می‌توانند متناسب با دکوراسیون منزل، نورپردازی، تعداد ساکنین، سلیقه و بودجه خود اقدام به انتخاب و خرید آن‌ها نمایند. چرم‌های طبیعی و مصنوعی از رایج‌ترین موادی هستند که برای پوشش و رویه مبلمان به کار می‌روند و از زیبایی زیادی برخوردارند. مبلمان چرمی مانند انواع مبل‌های دیگر می‌توانند بعد از مدت‌ها، آلودگی‌ها و لکه‌های مختلفی به خود جذب کرده و نیاز به شستشو پیدا کنند. تمیز کردن مبل چرم و شستن آن‌ها برخلاف انواع مبل‌های دیگر می‌تواند چالش‌ها و حساسیت‌های خاصی به دنبال داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی بهترین روش‌های تمیز کردن مبل‌های چرم طبیعی و چرم مصنوعی و مهم‌ترین نکات آن‌ها پرداخته خواهد شد.

مهم‌ترین ویژگی‌های مبلمان چرمی

به صورت کلی هر کدام از انواع مبلمان ها می‌توانند ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد و مبل‌های چرمی نیز از این قاعده خارج نیستند. بسیاری از افراد علاقه زیادی به استفاده از مبلمان چرمی دارند و دلایل آن می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

  • پارچه‌های چرمی در مقایسه با انواع پارچه‌های مبلی دیگر پاک‌سازی راحت‌تری دارند.
  • پارچه‌های چرمی به واسطه جنسی که دارند از طول عمر و ماندگاری بالایی برخوردارند و در صورت نگهداری درست می‌توانند کیفیت بالای خود را حفظ کنند.
  • این پارچه‌ها برخلاف سایر پارچه‌های مبلی مو و پرز جذب نمی‌کنند و در برابر نفوذ مایعات نیز مقاوم است.
  • مبلمان چرمی بوی کمتری در مقایسه با مبلمان پارچه‌ای جذب می‌کند.
  • مبلمان چرمی از نظر ظاهر نیز می‌توانند شیک‌تر و جذاب‌تر از سایر مبل‌ها باشند.

البته در کنار مزیت‌های گفته شده مبلمان چرمی می‌توانند معایبی همچون قیمت بالا، عدم تناسب برای فضاهای پرتردد، راحتی کمتر، داشتن طرح‌های مشابه و … نیز داشته باشند.

مراحل اصلی تمیز کردن مبل چرم

مراحل اصلی تمیز کردن مبل چرم

از آنجایی که پارچه‌های چرمی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردارند شیوه تمیز کردن و شستن آن‌ها نیز با سایر پارچه‌ها متفاوت است. به صورت کلی و فارغ از هر روشی که برای شستن این مبل‌ها استفاده می‌شود باید عملیات تمیز کردن آن‌ها در چند مرحله اصلی انجام شود که به شرح زیر هستند:

گردگیری اولیه مبل

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که پارچه‌های چرمی هیچ‌گونه گرد و غباری جذب نمی‌کنند و می‌توانند بلافاصله از روش‌های مختلف برای تمیز کردن لکه‌ها و آلودگی‌های آن استفاده کنند در حالی که این مبل‌ها نیز ذرات ریز و گرد و غبار زیادی جذب می‌کنند. در اولین مرحله از مبل شویی و تمیز کردن مبل چرم باید سری برس‌مانند و کوچک جاروبرقی را به آن متصل کرده و به‌دقت تمامی قسمت‌های مبل چرمی را جارو کشید. این کار در مبل‌هایی که به صورت چند تکه تولید می‌شوند باید با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود. در نهایت و بعد از جارو کشیدن تمام قسمت‌های مبل می‌توان اقدام به گردگیری آن نمود تا اثری از گرد و خاک بر روی آن باقی نماند. در اصل زمانی که گرد و غبار و ذرات آلودگی مبل از بین نروند در مراحل بعدی می‌توانند چالش‌های متعددی برای فرد ایجاد کنند.

آماده‌سازی محلول تمیز کننده یا مواد شوینده مبل

در مرحله دوم و بعد از گردگیری و جارو کشی مبل باید اقدام به آماده‌سازی محلول‌های تمیز کنند و مواد شوینده مبل نمود. شوینده‌ها و محلول‌ها باید متناسب با جنس چرم مبل (طبیعی یا مصنوعی)، رنگ چرم، میزان آلودگی و آلاینده‌ها، دستورالعمل‌های تولید کننده مبل و همچنین دستورالعمل‌های تولید کننده مواد شوینده به کار گرفته شوند. در صورتی که به نکات گفته شده توجه نشود ممکن است چرم مبلمان دچار آسیب‌هایی همچون ترک‌خوردگی، خشک شدگی، تغییر رنگ و … شوند.

اقدام به تمیز کردن مبلمان

در مرحله سوم و بعد از آماده‌سازی محلول‌های شوینده مبل می‌توان از یک دستمال تمیز (دستمال میکروفایبر) استفاده کرد و آن را به مواد شوینده مورد نظر آغشته کرده و سپس آن را چلانده تا فقط مرطوب باشد. در اصل دستمال نباید خیس باشد. در ادامه می‌تواند با حرکت‌های دایره وار شروع به تمیز کردن لکه‌های موجود در سطح چرم مبلمان کرد. باید توجه داشت که از بالا و پایین کشیدن دستمال روی مبل خودداری نمود چرا که کار می‌تواند در دراز مدت باعث فرسودگی و از بین رفتن چرم مبلمان شود. همچنین برای تمیز کردن پارچه مبل بهتر است که از قسمت‌های بالایی شروع کرد و سپس به طرف قسمت‌های پایین رفت. این کار به تمیز شدن بهتر مبلمان کمک خواهد کرد. بعد از تمیز کردن لکه‌ها مبل می‌توان از یک دستمال تمیز دیگر استفاده کرده و تمام قسمت‌های آن را خشک کرد. خشک کردن مبل از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید به هیچ عنوان آن را نادیده گرفت چرا که رطوبت می‌تواند باعث آسیب دیدگی چرم شود. همچنین برای خشک کردن مبل نباید از سشوار استفاده کرد چرا که حرارت سشوار می‌تواند چرم را از حالت طبیعی خارج کند و باعث تغییر رنگ و تغییر شکل آن شود.

تقویت بافت چرم مبلمان

در مرحله پایانی و بعد از انجام تمام مراحل گفته شده و بعد از آنکه چرم به خوبی خشک شد می‌توان از مواد محافظت کننده مخصوص چرم مانند واکس چرم استفاده کرد و سطح چرم را تقویت کرد. در حقیقت این مواد پاک کننده، براق کننده و محافظ می‌توانند سطح چرم را در برابر آلودگی‌ها و لکه‌ها مقاوم کنند. می‌توان این مواد را بر روی سطح چرم مبل اسپری کرد و سپس با استفاده از یک دستمال به شکل دورانی آن را پوشش داد. باید توجه داشت که حتماً مواد باقی مانده بر روی سطح چرم باید تمیز شود.

بهترین مواد تمیز کننده مبلمان چرمی

بهترین مواد تمیز کننده مبلمان چرمی

همان‌طور که گفته شد تمیز کردن مبل چرم در ۴ مرحله اصلی انجام می‌شود که مرحله دوم آن انتخاب مواد شوینده و تمیزکننده مناسب است. انتخاب مواد شوینده و تمیزکننده باید بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی همچون جنس چرم، نوع لکه‌ها، رنگ چرم و … انجام شود. برای تمیز کردن هر کدام از انواع لکه‌ها می‌توان از روش‌ها و مواد مختلفی استفاده کرد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین از بهترین مواد طبیعی و خانگی تمیزکننده چرم است که هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به آن وارد نمی‌کند. در اصل این ماده می‌تواند برای تمیز کردن انواع لکه‌های مختلف از روی چرم‌های طبیعی و مصنوعی به کار برود. هرچند که این ماده می‌تواند اکثر لکه‌ها و آلودگی‌ها را از بین ببرد اما بیشتر برای از بین بردن لکه‌های چربی و روغن کاربرد دارد. برای استفاده از این ماده نیز کافی است که آن را با مقداری آب یا حتی سرکه ترکیب کرده و همانند توضیحات به شکل دورانی محل لکه‌ها را با آن تمیز کرد.

استفاده از الکل

الکل یکی از قوی‌ترین پاک کننده‌ها است که می‌تواند برای تمیز کردن مبلمان چرمی به کار برود. این ماده می‌تواند انواع لکه‌های مختلف را تمیز کند اما بهتر است که برای پاک کردن لکه‌های ناشی از جوهر به کار برود. در اصل الکل به راحتی جوهر را حل کرده و سطح چرم را تمیز می‌کند. برای استفاده از الکل حتماً باید به دفترچه راهنمای شرکت تولیدکننده مبلمان توجه داشت چرا که امکان دارد الکل موجب آسیب چرم مبلمان شود.

استفاده از ترکیب آب لیمو و مایع‌های مخصوص

آب لیمو نیز از جمله مواد خانگی است که می‌تواند کاربردهای بهداشتی و نظافتی متعددی داشته باشد. این ماده می‌تواند در صورت ترکیب با مایع‌های مخصوص تمیز کننده چرم، قدرت تمیز کنندگی بالایی داشته باشد و لکه‌های مختلف موجود در سطح چرم را از بین ببرد. با توجه به نوع لکه و شدت آن می‌توان این ترکیب را برای مدت زمان‌های مختلفی بر روی سطح چرم قرار داد تا عملکرد و راندمان بهتری داشته باشد.

استفاده از موم زنبور عسل و روغن نارگیل

موم زنبور عسل از دیگر موادی است که می‌تواند در تمیز کردن، براق کردن و همچنین افزایش طول عمر چرم نقش پررنگی داشته باشد. ترکیب موم زنبور عسل و روغن نارگیل می‌تواند یک ماده تمیزکننده مناسب باشد و برای تمیز کردن انواع لکه‌ها از روی چرم به کار برود. همچنین موم زنبور عسل را می‌توان با روغن بادام شیرین نیز ترکیب کرد. البته باید توجه داشت که در زمان استفاده از این مواد حتماً باید از قبل سطح چرم گردگیری شده باشد.

استفاده از شامپو بچه یا شامپوهای نرم کننده

افرادی که در دکوراسیون داخلی خود از مبلمان چرم استفاده می‌کنند بارها در ذهن خود به سوال مبل چرم سفید را چگونه تمیز کنیم برخورد کرده‌اند و جوابی پیدا نکرده‌اند در حالی که می‌توانند از مواد ساده‌ای همچون شامپو بچه و شامپوهای نرم کننده استفاده کنند. این شامپوها می‌توانند قدرت تمیز کنندگی بالایی داشته باشند و برای انواع لکه‌ها خصوصاً لکه‌های چربی مناسب باشند. این شامپوها در نهایت باعث آسیب، تغییر رنگ و خشکی چرم مبل نخواهند شد.

  • علاوه بر مواد و روش‌های گفته شده می‌توان برای تمیز کردن مبل چرم از ترکیب آب و سرکه سفید به میزان برابر، تمیزکننده‌های صنعتی مخصوص چرم، محلول آب و مایع ظرف‌شویی، عصاره تارتار و آب‌لیمو، الکل ایزوپروپیل و … استفاده کرد.

نحوه تمیز کردن مبل چرم سفید

نحوه تمیز کردن مبل چرم سفید

با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف امروزه چرم‌ها در انواع رنگ‌بندی‌های مختلف در دسترس هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمیز کردن چرم‌های سفید در مقایسه با انواع چرم‌های دیگر می‌تواند حساسیت و چالش‌های بیشتری داشته باشد و نیاز به دقت بیشتری دارد. برای تمیز کردن چرم سفید مبل می‌توان طبق مراحل زیر عمل کرد.

  • در مرحله اول و بعد از گردگیر و جاروکشی کامل سطح چرم می‌توان مقداری آب‌لیمو و عصاره تاتار را به نسبت مساوی با همدیگر مخلوط کرد.
  • در مرحله دوم باید از یک دستمال یا پارچه تمیز استفاده کرده و آن را به محلول آماده شده آغشته کرد به گونه‌ای که فقط مرطوب شود.
  • در مرحله سوم باید دستمال مرطوب را به شکل دورانی بر روی قسمت‌هایی از چرم که درگیر لکه و آلودگی هستند مالش داد.
  • در نهایت و بعد از تمیز شدن کامل لکه‌ها می‌توان با یک دستمال تمیز دیگر محل لکه‌ها را کاملاً خشک کرد. همچنین می‌توان از محلول آب و سرکه سفید به جای آب‌لیمو و عصاره تاتار استفاده کرد.

تمیز کردن چرم تیره و سیاه

به صورت کلی تمیز کردن چرم‌های سیاه و تیره کار ساده‌تری است و می‌توان از مواد و لوازم متعددی برای آن استفاده کرد. برای تمیز کردن این مبل‌ها متناسب با نوع لکه‌ها می‌توان از مواد مختلفی همچون الکل، جوش شیرین، سرکه و شوینده‌های صنعتی استفاده کرد و همانند مراحل گفته شده اقدام به از بین بردن لکه‌ها کرد. مهم‌ترین نکاتی که در تمیز کردن مبل چرم تیره باید رعایت کرد عدم استفاده از محلول آب و صابون است چرا که این ترکیب می‌تواند موجب ترک‌خوردگی سطح چرم شود. برای زیبایی، براقیت و جذابیت بیشتر چرم‌های تیره می‌توان از وازلین استفاده کرده و سطح آن‌ها را با وازلین چرب کرده و خشک نمود.

به صورت کلی افرادی که دانش و تخصص کافی برای تمیز کردن مبلمان چرمی را ندارند بهتر است که از خدمات یک شرکت قالیشویی معتبر استفاده کنند. این شرکت‌ها با برخورداری از تجهیزات مدرن، نیروهای متخصص و مواد شوینده مخصوص به بهترین شکل ممکن مبلمان را تمیز کرده و از آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کنند.

نکات مهم در نگهداری از مبل چرم

نکات مهم در نگهداری از مبل چرم

امروزه چرم‌های مختلف طبیعی و مصنوعی در تولید مبلمان به کار می‌روند که می‌توانند از نظر وزن، انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر حرارت، انعکاس نور، میزان ضخامت، سایز منافذ، بو و … متفاوت باشند. از جمله مهم‌ترین نکاتی که در نگهداری مبلمان چرم باید رعایت کرد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • جاروکشی مستمر مبلمان و اجازه ندادن به باقی ماندن آلودگی‌ها روی آن
  • قرار ندادن مبل در معرض نور خورشید
  • پاک کردن سریع لکه‌ها و جلوگیری از قدمی و سخت‌تر شدن آن‌ها
  • تمیز کردن و شستن مبلمان به صورت دوره‌ای و با استفاده از مواد مناسب
  • برای تمیز کردن هر کدام از لکه‌ها باید از مواد مخصوص استفاده کرد.
  • از مواد محافظت کننده چرم به صورت دائمی استفاده شود.

جمع‌بندی نهایی

شستشو و تمیز کردن مبلمان چرمی از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است و لازم است که به نکات مختلفی توجه داشت. برای تمیز کردن مبل چرم می‌توان از آب و سرکه، محلول آب و مایع ظرف‌شویی، جوش‌شیرین، خمیر دندان، موم زنبور عسل و … استفاده کرد اما باید مراحل تمیز کردن مانند گردگیری، آماده‌سازی مواد، خشک کردن مبل و تقویت آن به درستی انجام شود.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر