روش پاک کردن چوب مبل

روش پاک کردن چوب مبل

مبل به عنوان یکی از اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی شناخته می‌شود و امروزه از تنوع بسیار زیادی از نظر طراحی، نحوه ساخت، جنس مواد و متریال و … دارد. چوب به عنوان یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین مواد در ساخت مبل شناخته می‌شود و می‌تواند زیبایی و جذابیت ویژه‌ای داشته باشد. چوب به کار رفته در تولید مبلمان در کنار مزیت‌های متعددی که دارد می‌تواند معایب و ایراداتی نیز داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها مقاومت کم در برابر رطوبت و آتش و همچنین لکه‌گیری سریع هستند. تمیز کردن لکه چوب مبل شرایط خاص خود را دارد و باید با روش‌های ویژه‌ای انجام شود تا آسیب و خسارتی به آن وارد نشود. در ادامه مطلب به بررسی بهترین روش‌های پاک کردن چوب مبل و از بین بردن لکه‌ها پرداخته می‌شود.

روش‌های تمیز کردن چوب مبل

همان‌طور که گفته شد امروز از متریال های مختلفی برای تولید مبلمان استفاده می‌شود اما چوب همچنان جایگاه ویژه‌ای در بین افراد دارد و به دلیل زیبایی، جذابیت و تنوع بالا محبوبیت آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود. از جمله چوب‌هایی که امروزه در تولید انواع مبلمان خانگی و اداری استفاده می‌شوند می‌توان به چوب گردو، چوب روس، چوب ملچ، چوب ممرز، چوب راش، چوب توسکا، چوب افرا و … اشاره کرد. هر کدام از چوب‌های گفته شده می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند و در برابر آلودگی‌ها، لکه، رطوبت و … مقاومت متفاوتی داشته باشند و طبیعتاً روش‌های تمیز کردن آن‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد. از جمله بهترین روش‌های پاک کردن چوب مبل می‌توان به روش‌های زیر اشاره داشت:

استفاده از اسپری‌های تمیزکننده تخصصی

  • استفاده از اسپری‌های تمیزکننده تخصصی

اگرچه استفاده از مواد خانگی برای تمیز کردن چوب مبلمان می‌تواند روش بهتر و مطمئن‌تری باشد اما خوشبختانه امروزه مواد و تمیزکننده‌های صنعتی متعددی وجود دارند که می‌توانند تمیزکنندگی مناسبی داشته باشند. اسپری‌های تمیز کننده مخصوص چوب مبل می‌توانند از قدرت تمیز کنندگی متفاوتی برخوردار باشند و برای تمیز کردن انواع لکه‌ها کارایی داشته باشند. این اسپری‌ها علاوه بر چوب مبل می‌توانند برای تمیز کردن رویه مبلمان نیز به کار بروند.

  • استفاده از روغن زیتون و آب پرتقال

هرچند که آب پرتقال می‌تواند باعث ایجاد لکه شود اما زمانی که با روغن زیتون ترکیب شود می‌تواند یک محلول تمیزکننده و عالی تشکیل دهد و با استفاده از آن می‌توان بسیاری از لکه‌های ایجاد شده بر سطح چوب مبلمان را تمیز کرد. در حقیقت این ترکیب در کنار تمیز کردن لکه‌های چوب می‌توانند به شفافیت، براقیت و جذابیت چوب کمک کنند. در این روش باید مقداری روغن زیتون را با مقداری عصاره پرتقال ترکیب کرده و بعد از مخلوط کامل آن با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز اقدام به تمیز کردن لکه‌ها نمود. باید توجه داشت که این محلول باید به صورت تازه استفاده شود و چنانچه ۳ روز از تاریخ ساخت آن گذشته باشد دیگر قابلیت تمیزکنندگی مناسبی نخواهد داشت و حتی می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های بیشتر در سطح چوب شود.

  • استفاده از سرکه سفید و روغن جوجوبا

از دیگر محلول‌هایی که می‌توان در منزل ساخت و از آن برای تمیز کردن مبلمان استفاده کرد محلول روغن جوجوبا و سرکه سفید است. در حقیقت سرکه سفید به عنوان یک ماده معجزه‌گر در بهداشت و نظافت شناخته می‌شود و می‌تواند علاوه بر تمیز کردن لکه‌ها باعث ضدعفونی شدن چوب و … شود. در این روش نیز می‌توان مقداری سرکه سفید را با یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا ترکیب کرد و یک محلول یک دست ایجاد کرد. سپس باید یک دستمال تمیز و مرطوب را به این محلول آغشته کرده و محل لکه‌های چوب را با آن تمیز کرد.

  • موم زنبورعسل و روغن زیتون و روغن اسطوخودوس

یکی دیگر از ترکیباتی که می‌تواند قدرت تمیز کنندگی بالایی داشته باشد و برای از بین بردن لکه‌های چوب مناسب است، ترکیب موم زنبورعسل و روغن زیتون است. این ترکیب علاوه بر قدرت تمیز کنندگی بالا می‌تواند در جلابخشی، شفاف کردن و براق کردن چوب نیز عملکرد خوبی داشته باشد و به افزایش طول عمر چوب و جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی آن هم کمک می‌کند. در این روش ابتدا باید مقداری موم عسل را در یک کاسه حرارت داد تا کاملاً ذوب شود و سپس باید کمی روغن زیتون به آن اضافه کرد و یک مخلوط یکدست ایجاد کرد. در مرحله بعدی می‌توان کمی روغن اسطوخودوس به ترکیب اضافه کرد و همانند روش‌های قبلی با استفاده از یک دستمال تمیز و نرم اقدام به پاک کردن چوب مبل نمود.

  • روغن نارگیل و آب لیمو

از دیگر روش‌های خانگی و مطمئن پاک کردن چوب مبل می‌توان به استفاده از ترکیب روغن نارگیل و آب لیمو اشاره کرد. این ترکیب می‌تواند قدرت تمیز کنندگی خوبی داشته باشد و در کنار آن باعث جلابخشی، شفافیت و جذابیت بیشتر چوب شود. در این روش باید نصف فنجان روغن نارگیل را با کمی آب لیمو مخلوط کرده و بعد از ترکیب و یکدست کردن آن با استفاده از یک دستمال نرم و مرطوب اقدام به تمیز کردن چوب مبل کرد.

  • استفاده از پارافین

پارافین یک ماده شیمیایی است که در دو حالت جامد و مایع وجود دارد و می‌تواند قدرت تمیز کنندگی خوبی داشته باشد. این ماده در کنار تمیز کردن چوب می‌تواند باعث افزایش طول عمر، ترمیم بافت‌های آسیب دیده و افزایش زیبایی، براقیت و شفافیت آن شود چرا که جذب بافت چوب می‌شود.

مراحل پاک کردن چوب مبل

مراحل پاک کردن چوب مبل

همان‌طور که گفته شد پاک کردن چوب مبل نیازمند رعایت نکات و فاکتورهای مختلفی است تا نتیجه‌ای مناسب و مطلوب حاصل شود. به صورت کلی مراحل اصلی تمیز کردن چوب مبلمان به شرح زیر است:

  • گردگیری مبلمان

به صورت کلی قبل از انجام هرگونه تمیزکاری در مبلمان بهتر است که اقدام به گردگیری شود. در صورتی که گرد و غبار بر روی سطوح باقی بمانند می‌توانند در زمان استفاده از محلول‌های گفته شده باعث ایجاد لکه‌های سخت و تغییر رنگ و کدر شدن چوب شوند و در نهایت ظاهر مبلمان و دکوراسیون را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای گردگیری اولیه می‌توان از ابزارهایی همچون دستمال خشک و تمیز، اسفنج و حتی جاروبرقی استفاده کرد.

  • حذف لکه‌های قدیمی

ممکن است بر روی چوب مبلمان موادی همچون آدامس، شمع، چربی، جوهر، آدامس و … چسبیده باشند. قبل از اقدام به تمیزکاری بهتر است که این مواد با استفاده از ابزار و روش‌های مناسب حذف شوند تا باعث آسیب دیدن چوب مبل نشوند. دستمال مرطوب، کارد، قیچی و … می‌توانند ابزارهایی کاربردی برای این هدف باشند هرچند که گاهی بعضی از لکه‌ها سخت و قدیمی شده و باید از مواد شیمیایی برای جدا کردن آن‌ها استفاده کرد.

  • تمیز کردن نهایی چوب مبل

بعد از انجام نکات و مراحل اولیه تمیز کار چوب مبل باید اقدام به تمیزکاری نهایی کرد. در این مرحله می‌توان متناسب با نوع آلودگی‌ها و لکه‌ها و همچنین نوع چوب به کار رفته در ساخت مبل و رنگ آن از مواد و محلول‌های مختلف عنوان شد استفاده کرد و در نهایت چوب مبل را به حالت اولیه خودبرگرداند.

جمع‌بندی نهایی

مبلمان چوبی از جمله محبوب‌ترین، زیباترین و رایج‌ترین مبلمان های اداری و خانگی هستند و می‌توانند زیبایی و جذابیت بالایی به دکوراسیون بدهند. چنانچه چوب مبلمان دچار آلودگی و لکه شود می‌توان از روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای تمیز کردن آن استفاده کرد که رایج‌ترین آن‌ها شامل استفاده از اسپری‌های مخصوص، استفاده از روغن زیتون و آب پرتقال، استفاده از سرکه سفید و روغن جوجوبا، موم زنبورعسل و روغن زیتون و روغن اسطوخودوس، روغن نارگیل و آب لیمو، استفاده از پارافین و … هستند اما مطمئن‌ترین روش استفاده از خدمات مبل شویی است.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر