روش پاک کردن زردچوبه از روی مبل و فرش

روش پاک کردن زردچوبه از روی مبل و فرش

زردچوبه به عنوان یکی از مفیدترین و کاربردی‌ترین ادویه‌ها شناخته می‌شود و می‌تواند در کنار عطر و بوی بسیار خوب، از فواید درمانی متعددی نیز برخوردار باشد. هرچند که این ماده از مزیت‌های متعددی برخوردار است اما عیب و ایراد بزرگ آن ایجاد لکه‌های سخت و ماندگار بر روی لوازم مختلفی از جمله لباس، موکت، فرش، مبل و … است. تمیز کردن لکه‌های ناشی از زردچوبه به سادگی لکه‌هایی همچون چربی، خون، ادرار، جوهر و … در روند عادی قالیشویی پاک نمی‌شود و چنانچه از روش و مواد نامناسبی برای تمیز کردن آن استفاده شود، ممکن است چالش‌های فاجعه باری برای افراد ایجاد شود. باوجود سرسختی بسیار زیاد لکه زردچوبه، می‌توان از روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای تمیز کردن آن استفاده کرد اما این کار باید در سریع‌ترین زمان ممکن و قبل از کهنه شدن آن انجام شود. در ادامه مطلب به بررسی روش‌های پاک کردن زردچوبه از فرش و مبل پرداخته خواهد شد.

بهترین راهکارهای پاک کردن زردچوبه از فرش

بهترین راهکارهای پاک کردن زردچوبه از فرش

همان‌طور که گفته شد زردچوبه می‌تواند لکه‌های بسیار سخت و ماندگاری را بر روی فرش‌ها، مبلمان، موکت، لباس و … ایجاد کند و تمیز کردن این لکه‌ها بسیار سخت‌تر از انواع لکه‌های دیگر خواهد بود. بسیاری از مواقع می‌توان لکه‌های ایجاد شده بر روی مبل و فرش را با استفاده از یک دستمال مرطوب تمیز کرد اما دستمال کشیدن لکه زردچوبه می‌تواند فاجعه بزرگ‌تری ایجاد کرده و لکه را بزرگ‌تر کند. خوشبختانه مواد مختلفی وجود دارند که می‌توان برای پاک کردن ادویه از فرش به کار برد. از جمله بهترین روش‌های تمیز کردن لکه‌های ناشی از ریخته شدن زردچوبه بر روی فرش و مبل و … می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

استفاده از جوش شیرین و مایع ظرفشویی

جوش شیرین از جمله موادی است که می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد و می‌توان برای تمیز کردن انواع لکه‌ها از آن بهره برد. در حقیقت جوش شیرین می‌توان روند تمیز شدن لکه زردچوبه را تسریع ببخشد. در این روش ابتدا باید مقادیر زردچوبه اضافی را از روی مبل، فرش و … جارو کرد. در مرحله بعدی می‌تواند مقداری جوش شیرین با نسبت ۱ به ۳ با مایع ظرفشویی مخلوط کرد و سپس مقداری آب ولرم به آن اضافه کرد به گونه‌ای که یک محلول یکدست تولید شود. سپس باید یک اسکاچ یا اسفنج تمیز را به این محلول آغشته کرده و بر روی سطح لکه کشید و تا زمانی که زردی ناشی از زردچوبه از بین رفت این کار را ادامه داد. در نهایت باید با استفاده از یک دستمال نرم و خشک محل لکه را به خوبی خشک کرد.

استفاده از مخلوط سرکه و مایع ظرفشویی

سرکه هم از کاربردی‌ترین موادی است که در اکثر خانه‌ها وجود دارد و می‌تواند استفاده‌های متعددی داشته باشد. در این روش نیز ابتدا باید مقادیر اضافی زردچوبه با استفاده از جاروبرقی تمیز شود و سپس نصف فنجان سرکه را با ۲ قاشق مایع ظرفشویی و یک فنجان آب ترکیب کرده و یک محلول یکدست ایجاد کرد. در مرحله بعدی باید محلول را داخل یک بطری افشانه‌ای ریخته و مقداری از محلول را بر روی محل لکه اسپری کرد و سپس با استفاده از یک اسکاچ تمیز محل لکه را به صورت دورانی مالش داد تا اثرات لکه از بین برود. در مرحله بعدی باید با یک دستمال نرم و خشک محل لکه را به خوبی خشک و تمیز کرد. محلول سرکه و مایع ظرفشویی علاوه بر فرش و مبل می‌تواند برای انواع لباس‌ها نیز کاربردی و مؤثر باشد.

پاک کردن زردچوبه از فرش و مبل با استفاده از سفیدکننده

پاک کردن زردچوبه از فرش و مبل با استفاده از سفیدکننده

از دیگر موادی که می‌توان برای تمیز کردن لکه‌های ناشی از ادویه استفاده کرد سفیدکننده‌ها هستند اما استفاده از این مواد نیاز به تخصص، دانش و مهارت بالایی دارد چرا که ممکن است باعث آسیب دیدن فرش و تغییر رنگ آن‌ها شوند. در حقیقت استفاده از سفیدکننده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود مگر آنکه بافت و الیاف مبل و فرش سفید رنگ باشد. سفیدکننده‌ها می‌توانند به سادگی لکه‌های زردچوبه، زعفران و انواع ادویه‌ها را تمیز کنند اما احتمال آسیب دیدن فرش نیز زیاد است. در این روش و بعد از جارو کردن مقادیر اضافی ادویه از محل لکه باید نصف فنجان سفیدکننده را با نصف فنجان آب مخلوط نمود و سپس مقداری از این محلول را بر روی محل لکه اسپری نمود و بعد از چند دقیقه با استفاده از آب سرد، محل لکه را آبکشی نمود. نباید اجازه داد این محلول مدت زمان زیادی بر روی لکه باقی بماند و بعد از تمیز شدن لکه نیز حتماً باید فرش و مبل در معرض نور خورشید قرار بگیرند تا کاملاً خشک گردند.

استفاده از خمیر دندان و صابون

خمیردندان نیز از جمله موادی است که به راحتی در تمامی منازل یافت می‌شود و می‌تواند در تمیز کردن بسیاری از لکه‌ها به کار برود. در این روش نیز می‌توان مقداری از خمیر دندان را بر روی لکه زردچوبه مالید و با استفاده از یک مسواک کهنه یا فرچه اقدام به مالش دادن آن نمود. سپس باید با استفاده از صابون و آب سرد محل لکه را به خوبی شستشو داد تا اثرات لکه به خوبی از بین برود و در نهایت باید با استفاده از یک دستمال نرم و تمیز آن را کاملاً خشک کرد.

استفاده از گلیسرین

گلیسیرین ماده‌ای است که می‌تواند در مبل شویی، قالیشویی و … نیز استفاده‌های متعددی داشته باشد. البته باید توجه داشت که افراد عادی برای استفاده از مواد شیمیایی حتماً باید به نکات و دستورالعمل‌ها توجه داشته باشند و باعث آسیب بیشتر به فرش و مبل و … نشوند. در این روش لازم است که مقداری گلیسیرین با کمی آب مخلوط کرده و با استفاده از یک دستمال یا اسکاچ تمیز محل لکه را مالش داد و اجازه داد که محلول ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بر روی لکه باقی بماند. در مرحله بعدی باید با یک دستمال نرم و مرطوب محل لکه را دوباره دستمال کشی کرد و یا از بخارشو استفاده کرد و اجازه داد که کاملاً خشک شود.

  • علاوه بر روش‌های عنوان شده می‌توان از مواد و روش‌های دیگری نیز برای پاک کردن زردچوبه از فرش استفاده کرد که رایج‌ترین آن‌ها استفاده از محلول پراکسید هیدروژن و صابون مایع، محصولات پاک کننده صنعتی و شیمیایی، مایع ظرفشویی و آب، آب لیمو ترش و … هستند.

مهم‌ترین نکات پاک کردن زردچوبه از فرش و مبل

همان‌طور که گفته شد زردچوبه می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند و چنانچه افراد از مهارت، دانش و دقت کافی برخوردار نباشند می‌توانند باعث آسیب بیشتر به فرش، مبل و … شوند. برای تمیز کردن لکه‌های ناشی از ریخته شدن ادویه و زردچوبه از روی فرش و مبل باید به نکات زیر توجه داشت:

  • قبل از هرگونه اقدامی برای تمیز کردن زردچوبه حتماً باید با استفاده از جارو مقادیر اضافی آن از روی فرش و مبل تمیز شود.
  • هیچ‌وقت نباید با دستمال خیس محل لکه زردچوبه را مالش داد چراکه باعث توسعه بیشتر آن می‌شود.
  • قبل از استفاده از مواد شیمیایی تمیزکننده حتماً باید اثر آن بر روی قسمتی از فرش تست شود چرا که بعضی از مواد باعث تغییر رنگ بافت و الیاف می‌شوند.
  • بعد از تمیز کردن لکه زردچوبه بهتر است که با آب ولرم محل آن شسته شود.
  • نباید از وسایل گرمایشی مانند سشوار برای خشک کردن محل لکه استفاده کرد.
  • لکه زردچوبه باید بلافاصله تمیز شود چرا که در صورت کهنه شدن، تمیز کردن آن بسیار سخت‌تر خواهد شد.

بهترین روش پاک کردن زردچوبه از فرش

بهترین روش پاک کردن زردچوبه از فرش

هرچند که تمامی روش‌های پاک کردن زردچوبه از روی مبل و فرش که عنوان شدند می‌توانند مؤثر و مفید باشند اما از آنجایی که لکه زردچوبه از سختی بالایی برخوردار است و ممکن است افراد عادی به خوبی قادر به تمیز کردن آن نباشند، بهترین راهکار استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است چرا که این شرکت‌ها از تجهیزات مدرن، نیروهای متخصص و مواد شوینده مخصوص برخوردارند و می‌توانند به بهترین شکل ممکن فرش، مبل، موکت و … را تمیز کرده و از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری کنند.

جمع‌بندی نهایی

لکه زردچوبه از جمله سخت‌ترین لکه‌ها به شمار می‌رود و تمیز کردن آن از روی فرش، مبل، لباس و … می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند. با استفاده از روش‌هایی همچون استفاده از جوش شیرین و مایع ظرفشویی، استفاده از مخلوط سرکه و مایع ظرفشویی، استفاده از سفیدکننده، استفاده از خمیر دندان و صابون، استفاده از گلیسرین، استفاده از محلول پراکسید هیدروژن و صابون مایع و … می‌توان این لکه‌ها را از بین برد. از آنجایی که تمیز کردن لکه زردچوبه نیازمند دانش، دقت و مهارت بالایی است بهترین و مطمئن‌ترین روش استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است.

 

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر