پاک کردن لکه ادرار از سطح فرش و تشک

پاک کردن لکه ادرار از سطح فرش و تشک

برای پاک کردن لکه ادرار از سطح فرش و تشک بسته به اینکه لکه هنوز مرطوب است یا خشک شده، روش‌های مختلفی وجود دارد. در این مقاله به ۲ روش مهم و موثر اشاره شده است.

آموزش پاک کردن لکه ادرار از فرش و تشک

لکه شدن فرش و تشک با ادرار یکی از پرتکرارترین اتفاقاتی است که ممکن است در هر خانواده‌ای که فرزند خردسال دارد رخ بدهد. اما وقوع چنین اتفاقی به این معنا نیست که فرش و تشک دیگر قابل استفاده نیست و باید عوض شود.

در این مقاله چند روش را به شما آموزش می‌دهیم که به کمک آنها می‌توانید در صورت وقوع چنین حالتی به حذف لکه ادرار از فرش و پاک کردن لکه ادرار از تشک بپردازید. با ما همراه باشید تا با چند روش پاک کردن لکه ادرار آشنا شوید.

پاک کردن لکه ادرار از فرش در قالیشویی تهران

روش پاک کردن لکه ادرار مرطوب

همانطور که می‌دانید طبق حکم ادرار روی فرش ریختن این ماده بافت قالی و تشک را نجس می‌کند و باید برای رفع آن احکام شستشوی فرش نجس را انجام دهید. بنابراین اگر ادرار روی فرشی ریخته که روی آن نماز می‌خوانید حتما باید برای پاک کردن لکه ادرار از خدمات بهترین قالیشویی تهران استفاده کنید.

چرا که تمیز کردن لکه ادرار طبق احکام شرعی، نیاز به مراحلی دارد که در قالیشویی‌ها انجام می‌شوند. ولی اگر تمایلی به استفاده از این سرویس‌ها ندارید و لکه ایجاد شده روی تشک یا فرش هنوز مرطوب است؛ می‌توانید با کمک گرفتن از روش زیر، این لکه را کاملا از بین ببرید:

  • رطوبت روی بافت فرش یا تشک را با استفاده از دستمال کاغذی مخصوص آشپزخانه یا یک حوله نم‌گیر بگیرید.
  • مقدار مناسبی از جوش شیرین را روی لکه بریزید تا با رطوبت ادرار خیس شود. نگران استفاده بیش از حد از جوش شیرین نباشید. زیرا این ماده به بافت فرش و تشک آسیب نمی‌رساند. مطمئن شوید که تمام قسمت‌های لکه با جوش شیرین پوشانده شده است.
  • مقداری سرکه سفید و آب را به نسبت مساوی در بطری اسپری بریزید. برای قوی‌تر شدن اثر این محلول می‌توانید میزان آب را کاهش داده یا اصلا از آب استفاده نکنید. اشکالی ندارد که سرکه سفید خالص را روی تشک یا فرش بپاشید. با وجود اینکه سرکه بوی قوی دارد؛ اما به مرور زمان بوی آن از بین می‌رود. در ضمن سرکه سفید بو ادرار را خنثی کرده و به از بین بردن لکه ناشی از آن کمک می‌کند.
  • مقدار زیاد از این محلول را روی لکه اسپری کنید و بگذارید ۵ دقیقه بماند. سعی کنید رطوبت کافی را به نواحی آلوده شده بدهید تا بافت فرش و تشک خیس شود؛ اما نه آنقدر که کاملا اشباع شود.
  • بعد از ۵ دقیقه از یک تکه پارچه تمیز برای پاک کردن رطوبت اضافی استفاده کنید. این پارچه را روی لکه بکشید تا اینکه تا حد ممکن خیسی فرش از بین برود. اگر مقداری جوش شیرین روی سطح ماند اشکالی ندارد. در این مرحله فقط باید سعی کنید تا جای ممکن بافت قالی و تشک را به خشک شدن نزدیک کنید.
  • بعد از مرحله رطوبت‌گیری باید مجددا روی سطح را جوش شیرین بپاشید. این کار بوی به جا مانده از ادرار را می‌گیرد.
  • اجازه دهید تشک یا قالی آلوده حدود ۱۸ ساعت در معرض هوا باشد تا خشک شود. تمام پنجره‌ها و درها را باز کنید و در صورت امکان یک پنکه را در اتاق روشن نگه دارید. بعد از ۱۸ ساعت تشک یا فرش را چک کنید تا مطمئن شوید که کاملا خشک شده است.
  • پس از خشک شدن، دانه‌های جوش شیرین را با جاروبرقی تمیز کنید. جاروبرقی را روی تمام شکاف‌های سطح تشک و در جهات مختلف بکشید تا مطمئن شوید که تمام ذرات جوش شیرین پاک شده‌اند. فراموش نکنید که نمی‌توانید در حالی که تشک یا فرش شما در حال خشک شدن است و جوش شیرین روی آن قرار دارد استفاده کنید. خشک شدن محل آلوده بسته به دما و رطوبت محیط ممکن است کمی بیشتر یا کمتر طول بکشد.

بیشتر بدانید : ” اسپری لکه بر فرش و مبل چه کاربردی دارد؟

روش تمیز کردن ادرار خشک شده

اگر لکه به جا مانده از ریختن ادرار روی فرش و تشک خانه شما خشک شده است؛ می‌توانید با استفاده از روش زیر آن را از بین ببرید:

  • حدود ۲۴۰ میلی‌لیتر پراکسید هیدروژن ۳ درصد را با ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۲ قطره مایع ظرفشویی مخلوط کرده و یک محلول تمیزکننده قوی بسازید. البته این محلول فقط برای تشک‌هایی است که از پارچه سفید درست شده‌اند. برای تشک‌های رنگی و یا فرش، پراکسید هیدروژن ۳ درصد را از ترکیب حذف کنید. فراموش نکنید که این محلول باید به محض تهیه، استفاده شود. زیرا پراکسید هیدروژن به سرعت تجزیه می‌شود. عمر این ترکیب بیش از ۱ تا ۲ ساعت نیست. بعد از این مدت کارایی خود را از دست می‌دهد.
  • یک پارچه تمیز و سفید را به آرامی با محلول خیس کنید و روی لکه بمالید. این پارچه را چند بار روی لکه بکشید تا از بین برود. قبل از استفاده مجدد از فرش یا تشک نیز باید صبر کنید تا بافت آن کاملا خشک شود. در استفاده از این محلول سخاوتمند باشید. اما سعی کنید بافت قالی یا تشک را از شوینده اشباع نکنید. زیرا در این صورت خشک شدن آن زمان بیشتری می‌برد.

پاک کردن لکه ادرار از تشک در قالیشویی

بیشتر بدانید : ” روش های پاک کردن لکه قهوه از فرش

یک روش کم‌خطر برای شستشوی لکه ادرار

اگر با وجود استفاده از روش‌های بالا هنور هم لکه باقی مانده است؛ باید از فوم خشک برای پاک کردن آن استفاده کنید. برای تهیه این فوم ۳ قاشق غذاخوری پودر لباسشویی خشک را با ۱ قاشق غذاخوری آب در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. با قاشق خمیر به دست آمده را روی تمام قسمت‌های لکه بمالید و پخش کنید.

از پودر لباسشویی که حاوی سفیدکننده است استفاده نکنید. زیرا ممکن است به بافت آسیب برساند. بگذارید کف خشک به مدت ۳۰ دقیقه روی لکه بماند و سپس آن را با استفاده از یک قاشق از روی فرش یا تشک بردارید. پس از ۳۰ دقیقه، فوم خشک باید لکه را از بین برده باشد. در زمان تمیز کردن مراقب باشید که قاشق را خیلی روی بافت فشار ندهید. زیرا ممکن است به تشک یا قالی شما آسیب برساند.

بعد از اینکه چند ساعت گذشت و رطوبت بافت قالی یا تشک گرفته شد؛ روی محل لکه را جاروبرقی بکشید تا ذرات باقیمانده پودر لباسشویی از بین برود. کل محل آلوده را از چند جهت جاروبرقی بکشید تا مطمئن شوید که تمام کف خشک شده پاک شده است. اگر گلوله‌های حاصل از خشک شدن پودر لباسشویی با جاروبرقی پاک نمی‌شوند؛ برای تمیز کردنشان از یک پارچه تمیز و خشک کمک بگیرید. اگر هم خیلی سرسخت بودند؛ پارچه را به کمی پراکسید هیدروژن آغشته کنید و به آرامی روی آن بکشید تا گلوله‌ها از سطح تشک جدا شود. برای فرش هرگز از پراکسید هیدروژن استفاده نکنید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر