3 روش از بین بردن پرز فرش نو + دلیل پرز دادن فرش

۳ روش از بین بردن پرز فرش نو

از بین بردن پرز فرش دغدغه بسیاری از مصرف‌کنندگان است. در این مقاله ۲ روش خانگی و یک روش حرفه‌ای را برای حذف این پرزها از روی فرش معرفی کرده‌ایم.

پرزدهی فرش‌های نو یک اتفاق طبیعی است و جای نگرانی ندارد. به خصوص اگر بافت فرش شما ضخیم و متراکم است. با این وجود چند راه ساده وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید پرزهای فرش را از بین ببرید. در این مقاله به بهترین روش‌های از بین بردن پرز فرش اشاره می‌کنیم.

جارو کردن، ساده‌ترین تکنیک برای از بین بردن پرز فرش

حتی گران قیمت‌ترین فرش‌ها نیز در روزهای اولیه‌ای که استفاده می‌شوند؛ به دلیل تماس مکرر با پا، تولید پرزهای نازک و فراوانی می‌کنند که اگر مدیریت نشوند؛ می‌توانند در کل خانه پخش شده و باعث کثیف شدن حتی دور افتاده‌ترین نقاط کف منزل شما شوند. البته پرز دادن فرش نشانه‌ای از بی‌کیفیت بودن آن نیست. ماهیت فرش، به خصوص اگر از الیاف پشمی بافته شده باشد؛ حتی اگر محصول خریداری شده از باکیفیت‌ترین فرش‌های بازار باشد و سال‌ها نیز با حفظ ظاهر اولیه خود عمر کند سبب تولید پرز در روزهای اولیه می‌شود.

برای رفع پرزهای فرش باید در هفته اولی که از قالی استفاده می‌کنید؛ بیشتر از روزهای عادی روی آن را جاروبرقی بکشید. این کار کم کم باعث می‌شود که پرزهای شل شده روی سطح و پرزهای مخفی لابه‌لای الیاف آن خارج شده و به جای انتشار به مرور، در عرض چند روز پرزدهی فرش به اتمام برسد. در هفته اول حداقل یک روز در میان روی فرش را جارو کنید. گاهی برخی از گره‌ها در زمان تولید فرش، محکم زده نمی‌شوند و ممکن است بعد از چند بار پا خوردن فرش، از چله آن جدا شوند.

ساده‌ترین تکنیک برای از بین بردن پرز فرش

با جارو کردن فرش در روزهای اولیه، می‌توانید الیاف این گره‌ها را نیز از عمق قالی بیرون بکشید. یکی از دلایلی که بیشتر کارشناسان جمع کردن پرز فرش را توصیه می‌کنند؛ جلوگیری از ایجاد اصطکاک اضافه و فرسودگی بیش از موعد قالی است. حضور این الیاف در عمق بافت فرش موجب می‌شود که سایر گره‌ها نیز از ریشه دچار پوسیدگی و پارگی شوند.

چرا برخی از فرش‌ها، پرز بیشتری تولید می‌کنند؟

درست است که همه فرش‌ها در روزهای اولیه استفاده، پرز می‌دهند. اما حجم پرزی که ایجاد می‌شود از فرشی به فرش دیگر متفاوت است. دلایل پرزدهی فرش‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. از کیفیت پایین الیاف گرفته تا روش تولید نامناسب و استفاده از ماشین‌آلات قدیمی برای بافت، همگی از جمله این دلایل هستند. فرش از رشته‌های کوتاه زیادی تشکیل شده که به هم تابیده شده‌اند تا بافت فرش را تشکیل دهند. گاهی شل شدن گره این تارها، سرآغازی بر تولید پرز توسط فرش است.

اما گاهی نیز جنس الیاف طوری است که با اصطحکاک زیاد، تا مدتی بافت بدنه خود را به شکل پرز از دست می‌دهد. هر چه جنس فرش شما طبیعی‌تر باشد؛ یعنی از الیاف طبیعی درست شده باشد؛ امکان پرزدهی آن بیشتر است. معمولا الیاف مصنوعی چنین خاصیتی ندارد. در ضمن فرش‌های دستی در مقایسه با فرش‌های ماشینی پرز بیشتری تولید می‌کنند.

خدمات قالیشویی برای از بین بردن پرز فرش

بیشتر بدانید: ” ۶ روش تشخیص فرش دستباف خوب

مراحل از بین بردن پرز فرش

برای پاک کردن پرز فرش با استفاده از این روش، طی کردن دقیق مراحل زیر ضروری است:

  • گام ۱

حتما از جاروبرقی که توان و قدرت بالایی برای مکش دارد استفاده کنید. پرز وزن بسیار سبکی دارد و ممکن است با کوچک‌ترین حرکت برس جارو، جابه‌جا شده و از دسترس شما خارج شود. اما اگر جاروبرقی قوی باشد؛ حتی از فاصله دور هم قادر است پرزهای فرش را جمع کند.

  • گام ۲

قبل از شروع کار و وقتی قصد دارید برای اولین بار روی فرش را جارو کنید؛ حتما کیسه جاروبرقی را عوض کرده و فیلتر آن را تمیز کنید. حتی اگر کیسه پر نبود و فیلتر مسدود نشده بود. این کار به جاروبرقی شما کمک می‌کند که مکش ثابتی داشته باشد.

  • گام ۳

برای جارو کردن اتاق، حتما همه وسایل مانند میز و مبلمان را از روی فرش بردارد. ضمن اینکه باید از حرکات آهسته سری جارو برای از بین بردن پرز فرش استفاده کرده و مطمئن شوید که کل اتاق را جارو کرده‌اید. سایه روشنی که روی فرش ایجاد می‌شود؛ راهنمای خوبی برای تشخیص جاهایی که جارو کرده‌اید خواهد بود.

  • گام ۴

روزی یک بار خانه را جاروبرقی بکشید. چرا که شما هر روز روی فرش تردد دارید و همزمان با این تردد، الیاف فرش‌تان تولید پرز می‌کند. جارو کشیدن را باید تا زمانی ادامه دهید که مطمئن شوید فرش دیگر پرز ندارد. برای اینکه بفهمید پرزدهی فرش شما تمام شده یا نه، بعد از یک هفته، گوشه و کنار خانه را بررسی کنید. اگر پرزی در این مناطق وجود نداشت؛ یعنی فرش شما دیگر پرز نمی‌دهد و نیازی نیست روزی یک بار روی آن را جارو کنید.

استفاده از برس و جاروی دستی

معمولا روشی که در بالا ذکر کردیم می‌تواند در عرض یک هفته به از بین بردن پرز فرش منجر شود. اما اگر جاروبرقی در دسترس ندارید یا امکان استفاده روزانه از آن برای شما میسر نیست؛ می‌توانید از جارو دستی یا برس استفاده کنید.

فقط فراموش نکنید که برسی که برای این کار استفاده می‌کنید؛ زبر نباشد. در غیر این صورت می‌تواند به الیاف فرش شما آسیب برساند و از عمر مفید آن بکاهد. علاوه بر این، جاروهای دستی نپتون بهتر از جاروهای دستی معمولی هستند. در مورد انتخاب جارو نپتون نیز باید به زبری برس آن توجه کنید.

استفاده از برس و جاروی دستی برای حذف پرز فرش

استفاده از خدمات قالیشویی

برخی از فرش‌ها به دلیل حساسیت بالای الیاف‌شان، برای از بین بردن پرز به خدمات حرفه‌ای قالیشویی نیاز دارند. در اکثر قالیشویی‌ها این خدمت به مشتریان عرضه می‌شود. این مجموعه‌های حرفه‌ای مجهز به تجهیزات به‌روز و پیشرفته‌ای هستند که امکان از بین بردن پرز فرش با ساده‌ترین و ایمن‌ترین روش را فراهم می‌کنند. ابزاری که در این مراکز استفاده می‌شود؛ با استفاده از یک برس مخصوص، عمل پرزگیری را انجام می‌دهد و هیچ آسیبی به فرش وارد نمی‌کند.

فقط کافیست که بهترین قالیشویی در نزدیک محل خود را پیدا کرده و قبل از بردن فرش به خانه، آن را به متخصصین قالیشویی بسپارید. فراموش نکنید که پرزگیری یک خدمت مجزا از شستشوی فرش است و نیازی نیست قبل از انجام آن، فرش شما شسته شود. بنابراین با استفاده از این خدمت دیگر نگرانی از بابت تغییر درخشندگی و تغییر رنگی که معمولا بعد از اولین شستشو ایجاد می‌شود نیز ندارید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر