چگونگی از بین بردن لکه سوختگی از موکت

چگونگی از بین بردن لکه سوختگی از موکت

موکت یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ارکان دکوراسیون است و امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از تنوع بالایی از نظر جنس، طرح، رنگ و … برخوردار می‌باشد. با توجه به آنکه موکت‌ها استفاده‌های متعددی دارند و در بخش‌های مختلفی از منازل به کار گرفته می‌شوند می‌توانند در معرض مشکلاتی همچون لکه، پارگی، سوختگی و … قرار بگیرند. سوختگی موکت از رایج‌ترین مشکلاتی است که می‌توان مشاهده کرد و این مشکل در اثر مواردی همچون کبریت، اتو، قابلمه، سیگار و … رخ می‌دهد. سوختگی موکت می‌تواند به دو شیوه عمقی و سطحی باشد. سوختگی‌های عمقی به سختی ترمیم می‌شوند و توسط قالیشویی انجام می‌شود اما می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف، اقدام به ترمیم سوختگی‌های سطحی نمود. در ادامه مطلب به بررسی راهکارهای از بین بردن لکه سوختگی از موکت پرداخته خواهد شد.

نحوه از بین بردن انواع لکه‌های سوختگی موکت

نحوه از بین بردن انواع لکه‌های سوختگی موکت

همان‌طور که گفته شد موکت‌ها می‌توانند همانند فرش‌ها و زیراندازهای دیگر بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون جنس مواد اولیه و الیاف آن، رنگ‌بندی، طرح و نقش، روش‌های تولید، ضخامت، اندازه و ابعاد و … تقسیم‌بندی شوند و تنوع بالایی داشته باشند. تمامی فاکتورهای گفته شده می‌توانند در میزان عمق و نحوه سوختگی موکت‌ها مؤثر باشند. سوختگی موکت می‌تواند دلایل مختلفی همچون قرارگیری اتو لباس روی آن، ریخته شدن زغال، قرار گرفتن قابلمه روی موکت، ریخته شدن سیگار، ریخته شدن مواد اسیدی و … داشته باشد و برای ترمیم هر کدام از سوختگی‌های گفته شده می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. بسیاری از موکت‌ها از کیفیت و قیمت بالایی برخوردارند و در صورت آسیب دیدن امکان تعویض ندارند به همین دلیل برای ترمیم سوختگی‌های آن‌ها بهتر است که از خدمات قالیشویی و افراد متخصص استفاده کرد. به صورت کلی می‌توان هر کدام از انواع سوختگی‌ها را به شیوه‌ای متفاوت ترمیم نمود.

سوختگی زغال

سوختگی ناشی از زغال می‌تواند به صورت سطحی یا عمقی ایجاد شود و حجم و مساحت مختلفی از موکت را درگیر کند و برای ترمیم آن نیز می‌توان روش‌های مختلفی را به کار برد. برای ترمیم این نوع سوختگی لازم است که ابتدا با استفاده از یک قیچی مناسب پرزهای سوخته شده را جدا کرده و سپس با استفاده از یک سمباده محل سوختگی را به آرامی سمباده کشید. در مرحله بعدی باید محل سوختگی را با جاروبرقی تمیز کرد و سپس با استفاده از شامپو فرش اقدام به شستن آن کرد. در نهایت و بعد از خشک شدن موکت باید دوباره محل سوختگی را جارو کشید تا به حالت عادی برگردد.

سوختگی با سیگار

سوختگی با سیگار

سوختگی سیگار شباهت بالایی به سوختگی زغال دارد و می‌تواند باعث آسیب دیدن ظاهر موکت شود. برای از بین بردن این نوع از سوختگی نیز می‌توان ابتدا با استفاده از یک کاغذ سمباده محل سوختگی را به آرامی سمباده کشید و پرزهای سوخته شده را از سطح آن جدا کرد. در صورت شدید بودن سوختگی هم باید از قیچی برای برداشتن پرزهای سوخته استفاده کرد. بعد از سمباده کشی موکت باید جای آن را با جاروبرقی تمیز کرد و سپس اقدام به شستن محل سوختگی و یا شانه کردن آن نمود تا به حالت اولیه خود برگردد. باید توجه داشت که کاغذ سمباده فقط برای سوختگی‌های سطحی مناسب است و اگر سوختگی عمیق باشد باید از روش‌های دیگری بهره برد.

سوختگی اتو

سوختگی اتو

برای از بین بردن لکه سوختگی از موکت ناشی از قرار گرفتن اتو نیز می‌توان با توجه به میزان عمق سوختگی از روش‌های مختلفی استفاده کرد. چنانچه شدت سوختگی کم بود می‌توان از پیاز برای برطرف کردن آن استفاده کرد و یک پیاز را به دو قسمت تقسیم کرد و سپس آن را بر روی لکه سوختگی مالید. پیاز می‌تواند سوختگی‌های سطحی ناشی از اتو را به خوبی از بین ببرد اما اگر شدت سوختگی بیشتر باشد نمی‌تواند اثرگذاری خوبی داشته باشد.

سوختگی شمع

سوختگی شمع

شمع از جمله لوازم کاربردی و پر استفاده است که در کنار مزیت‌های متعدد می‌تواند خطراتی نیز داشته باشد. برای از بین بردن لکه سوختگی از موکت ناشی از ریخته شدن قطرات شمع ابتدا باید قطرات موم ریخته شده شمع را با استفاده از یک قاشق جمع کرد و سپس یک دستمال سفید را بر روی محل سوختگی قرار داد و با حرارت کم اقدام به اتو کردن آن کرد. اتو کردن باعث می‌شود که مواد باقی مانده شمع بعد از گرم شدن به پارچه چسبیده و از فرش جدا شود. بعد از این کار باید با مواد شوینده مناسب اقدام به شستشوی فرش و محل سوختگی کرده و بعد از خشک شدن اقدام به جارو کردن و سپس شانه کردن آن نمود.

سوختگی با اجسام داغ

گاهی در اثر بی احتیاطی افراد و قرار گرفتن اجسام داغی همچون قابلمه، کتری و … بر روی سطح موکت سوختگی‌هایی ایجاد می‌شود که نیاز به ترمیم خواهد داشت. سوختگی اجسام داغ شبیه سوختگی ناشی از اتو است به همین دلیل می‌توان از روشی مشابه برای ترمیم آن استفاده کرد. در این روش نیز می‌توان از پیاز برای از بین بردن محل سوختگی استفاده کرد. همچنین درصورتی که سوختگی موکت در حد تغییر رنگ و زرد شدن آن باشد می‌توان از چند تکه یخ استفاده کرده و با کشیدن یخ بر روی محل سوختگی آن را به حالت اولیه برگرداند و در نهایت با شانه کردن محل لکه جهت خواب آن را نیز منظم کرد.

ترمیم سوختگی‌های عمیق موکت

از بین بردن لکه سوختگی از موکت در صورتی که عمیق باشد می‌تواند با سوختگی‌های سطحی متفاوت باشد. برای ترمیم این نوع از سوختگی‌ها می‌توان محل سوختگی را برش دارد و سپس تکه‌ای موکت دیگر جایگزین آن کرد. برای برش دقیق موکت لازم است که از ابزارهایی همچون خط‌کش، کاتر، چسب و … استفاده کرد. بعد از آنکه محل سوختگی موکت برش داده شد باید یک تکه هم‌اندازه با آن جایگزین کرد و از قسمت پشت موکت آن را با چسب متصل کرد. سپس برای آنکه محل اتصال موکت مشخص نباشد باید با استفاده از یک شانه پرزهای آن را قاطی کرد.

نکات مهم در ترمیم سوختگی موکت

نکات مهم در ترمیم سوختگی موکت

در زمان ترمیم و از بین بردن لکه سوختگی از پالاز موکت و انواع موکت‌های دیگر حتماً باید به نکات و موارد مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • قبل از هرگونه اقدام برای ترمیم موکت باید شدت و عمق آن مشخص شود تا بهترین روش ترمیم برای آن انتخاب شود.
  • ترمیم موکت‌ها باید توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود
  • برای شستشوی موکت نباید از مواد شوینده اسیدی استفاده کرد چرا که موجب تغییر رنگ آن خواهد شد.
  • در انتخاب روش ترمیم باید به نوع موکت، جنس و میزان ضخامت توجه شود.
  • برای ترمیم سوختگی‌های عمیق باید از ابزارهای تخصصی و مناسب استفاده شود تا آسیب‌های بیشتری به موکت وارد نشود.

جمع‌بندی نهایی

سوختگی، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که برای موکت‌ها ایجاد می‌شود و می‌تواند در اثر عواملی همچون ریخته شدن خاکستر سیگار، ریخته شدن زغال، ریخته شدن شمع، قرار گرفتن اتو و اجسام داغ و … ایجاد شود. از بین بردن لکه سوختگی از موکت بسته به نوع سوختگی، عمق آن و … می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر