شستوشوی پشتی با شامپوفرش

چگونه پشتی را با شامپو فرش بشوییم؟

شستن پشتی با شامپو فرش یکی روش خانگی و عالی برای تمیز کردن روکش پشتی و نظافت بیشتر منزل است. در این مقاله این روش را به صورت اصولی و مو به مو برای شما تشریح کرده‌ایم.

در اکثر خانه‌هایی که مبلمان وجود ندارد یا اتاق نشیمن مجهز به مبل‌های استیل و کلاسیکی است که نمی‌توان مدت زیادی را روی آنها نشست؛ پشتی نقش پررنگی را ایفا می‌کند. در این سبک از خانه‌ها، برای نشستن جلو تلویزیون، استراحت کردن و لم دادن و حتی خوردن تنقلات در حالت ریلکس از پشتی استفاده می‌شود. بنابراین پشتی‌ها در معرض خطر کثیف شدن و لکه شدن با انواع مواد غذایی و نوشیدنی‌ها هستند. بهترین راه برای تمیز کردن این لکه‌ها، شستن روکش پشتی در لباسشویی و یا سپردن کار به مجوعه متخصص مبل شویی است. اما اگر این روکش قابل جدا شدن نباشد یا آنقدر کثیف نشده باشد که نیاز به شستشوی عمیق داشته باشد؛ استفاده از شامپو فرش گزینه بهتری است. در این مقاله ما را همراهی کنید تا با روش اصولی شستن پشتی با شامپو فرش آشنا شوید.

روش شستن پشتی با شامپو فرش

شامپو کردن پشتی و فرش یک فرآیند نسبتا ساده است؛ اگرچه اقدامات احتیاطی خاصی باید انجام شود. به عنوان مثال باید از شامپویی استفاده شود که متناسب با جنس پارچه پشتی است. اگر می‌خواهید پشتی‌های خانه خود را بدون آسیب‌دیدگی به خوبی تمیز کنید؛ مراحل زیر را انجام دهید:
• اگر برای اولین بار است که پشتی‌ها را تمیز می‌کنید؛ بهتر است درزهای کنار آن را بررسی کنید تا اگر برچسبی در مورد شیوه صحیح شستشو وجود دارد آن را پیدا کنید. این برچسب نشان می‌دهد که شامپو و شوینده‌ای که انتخاب کرده‌اید برای پارچه پشتی ضرری ندارد.
• پشتی‌ها را از پشت روی زمین پهن کرده و روی آنها را جاروبرقی بکشید. بهتر است برس جارو را جدا کرده و با لوله آن تمام قسمت‌های پشتی را جارو کنید. قسمت مرکزی پشتی احتمالا بیشترین میزان آلودگی، مو و شوره را در خود جمع کرده است؛ بنابراین این قسمت را بیشتر و بهتر جارو کنید. اگر پشتی شما نقش برجسته است؛ در انجام این مرحله دقت زیادی داشته باشید. چرا که ممکن است لابه‌لای این نقوش برجسته، ذرات میکروسکوپی آلودگی مخفی شده باشند.
و اگر می‌خواهید پشتی‌ها را جوری با شامپو بشویید که کاملا از شر لکه‌ها خلاص شوید؛ کمی جوش شیرین می‌تواند کمک‌کننده باشد. این پودر همه کاره نه تنها در از بین بردن لکه‌ها موثر است؛ بلکه می‌تواند به از بین بردن بوی ماندگار ناشی از ریختن غذا یا بوی عرق بدن کمک کند. به آرامی مقداری جوش شیرین را همانطور که پشتی‌ها روز زمین پهن شده‌اند روی آنها بپاشید. البته می‌توانید جوش شیرین را با مقدار مساوی آب مخلوط کرده و در یک بطری اسپری ریخته و روی پشتی اسپری کنید. سپس اجازه دهید حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در همین حال بماند. پس از آن، روی پشتی را دوباره جاروبرقی بکشید.

پشتی بعد از نظافت با شامپوفرش
پشتی بعد از نظافت با شامپوفرش

• در مرحله بعد باید هرگونه لکه را از روی پشتی پاک کنید. اگر در مورد محلول لکه‌بری که انتخاب کرده‌اید مطمئن نیستید؛ سعی کنید آن را روی یک قسمت کوچکی از پشتی تست کنید. اگر روکش پشتی به محلول لکه‌بر واکنشی نشان نداد؛ طبق دستورالعمل روی محلول تمیزکننده و با استفاده از یک پارچه بدون پرز پشتی را پاک کنید. اگر لکه تازه است می‌توانید از محلول جوش شیرین رقیق شده‌ای که درست کرده‌اید نیز برای اسپری روی محل استفاده کنید و اجازه دهید حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بماند.
• سپس در این مرحله از شستن پشتی با شامپو شستشوی فرش شوینده را به درستی رقیق کرده و آن را در مخزن دستگاه بخارشوی بریزید. هرچه محلول قوی‌تر باشد؛ باید رقیق‌تر شود. اگر شامپو فرش را به درستی رقیق نکنید؛ پس از خشک شدن پشتی ممکن است لکه‌های سفیدی روی آن ایجاد شود.
• دستگاه بخارشوی که کاملا داغ شد؛ پشتی را با استفاده از بخار متساعد شده از آن بشویید. اگر دستگاه بخارشوی ندارید نگران نباشید. یک تکه اسفنج تمیز را به کف حاصل از شامپوی رقیق شده آغشته کرده و روی پشتی بمالید.
• مطمئن شوید که اسفنج یا برس بخارشوی در تماس مستقیم با روکش پشتی است تا محلول بتواند به طور موثر عمل کند. برای جلوگیری از سفیدک زدن پارچه بعد از خشک شدن، بیش از چند ثانیه یک قسمت از پارچه را با اسفنج نشویید یا سری بخارشوی را روی یک قسمت زیاد نگه ندارید.
• بعد از اینکه مطمئن شدید پارچه پشتی کاملا تمیز شده آن را در جایی قرار دهید که بتواند به صورت عمودی بایستد تا خشک شود. اگر پشت پشتی را نیز به این شیوه تمیز کرده‌اید باید هر ۳۰ دقیقه یک بار پشتی‌ها را بچرخانید تا سریع و یکنواخت خشک شوند. اجازه دهید پشتی‌ها حدود ۶ تا ۱۲ ساعت یا در صورت نیاز بیشتر از این مدت در مجاورت هوا بمانند تا خشک شوند. به این نکته توجه داشته باشید که میزان رطوبت و دمای خانه شما روی زمان لازم برای خشک شدن پشتی‌ها تاثیر می‌گذارد.

آیا به غیر از این روش، تکنیک دیگری برای تمیز کردن پشتی وجود دارد؟

اگر به غیر از شیوه شستن پشتی با شامپو فرش به دنبال یک روش بی‌دردسرتر، سریع‌تر و موثرتر برای تمیز کردن پشتی‌ها هستید؛ توصیه می‌کنیم که از خدمات حرفه‌ای قالیشویی‌ها استفاده کنید. برای اینکه انجام این کار هزینه زیادی روی دست شما نگذارد؛ بهتر است از ارزان ترین قالیشویی نزدیک به محل زندگی خود استفاده کنید. به این ترتیب نه هزینه زیادی بابت ایاب و ذهاب می‌پردازید و نه خستگی ناشی از روند تمیز کردن خانگی پشتی به سراغ‌تان می‌آید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر