راهکارهای افزایش عمر فرش

راهکارهای افزایش عمر فرش

چند راهکار کلیدی وجود دارد که رعایت آنها می‌تواند منجر به افزایش عمر فرش شود. در این مقاله به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

چند روش ساده برای افزایش عمر فرش

تمیز کردن مکرر خانه بدون توجه به موضوع تمیزی و شستشوی فرش عملا هیچ تاثیری در ظاهر خانه شما ندارد. اگر فرش خانه کثیف باشد؛ هر چقدر هم که سایر بخش‌ها را تمیز کنید؛ آنچنان که باید، ظاهر کلی خانه تمیز به نظر نمی‌رسد. علاوه بر شستشوی صحیح فرش ، نگهداری اصولی نیز باعث افزایش عمر مفید فرش می‌شود.

سپردن خدمات شستشوی فرش به بهترین قالیشویی تهران تنها راهی است که می‌تواند خیال شما را از بابت مورد اول یعنی رعایت اصول شستشو راحت کند. اما در مورد نگهداری از فرش چند نکته وجود دارد که باید خودتان به عنوان مالک این کالای ارزشمند به آن توجه کنید. در این مقاله به چند نکته اساسی و حیاتی اشاره کرده‌ایم که از آنها به عنوان راهکارهای افزایش طول عمر فرش یاد می‌شود.

رعایت چند راهکار زیر قطعا راه مفید و موثری برای افزایش طول عمر فرش شماست:

جارو کردن فرش به صورت منظم

تمیز کردن فرش با استفاده از یک جاروبرقی پرقدرت و مکنده به صورت هفتگی، یکی از ساده‌ترین و بهترین روش‌ها برای تمیز نگه داشتن و در نهایت افزایش طول عمر فرش است. تمام جاروهایی که در بازار فروخته می‌شوند از نظر قدرت مکندگی با یکدیگر برابر نیستند.

جارو کردن فرش به صورت منظم

بنابراین اگر قصد خرید جهیزیه دارید؛ به خاطر فرش‌های ارزشمندتان هم که شده؛ حتما یک جاروبرقی باکیفیت و پرقدرت بخرید تا با هر بار جارو کردن فرش‌ها، علاوه بر افزایش درخشندگی فرش، از عمیق شدن گرد و خاک نیز جلوگیری کند. خرده آشغال‌های روی فرش در صورت جمع نشدن می‌توانند در اعماق فرش لانه کرده و باعث ساییدگی و پارگی آن شوند. یک جاروبرقی باکیفیت می‌تواند به عمق فرش شما نفوذ کرده و از مکش قوی برای پاک کردن این آشغال‌ها استفاده کند.

استفاده از پادری

یکی از مضرترین عوامل برای فرش‌ها، تماس بیش از حد پا، کفش یا دمپایی با آن است. اول اینکه باید سعی کنید تا جای ممکن با کفش، آن هم از نوع کثیفش روی فرش‌ها راه نروید.

دومین نکته اینکه برای جلوگیری از تماس مکرر پا با فرش در مکان‌های پر تردد مانند جلوی مبل حتما از روی فرشی یا پادری استفاده کنید. اگر با کفش در خانه تردد می‌کنید؛ حتما یک پادری خوب که مخصوص گرفتن گرد و خاک و گل کفش است را در ورودی خانه پهن کنید تا قبل از ورود، بتوانید گل و آلودگی کفش‌های خود را با آن پاک کنید.

بیشتر بدانید : “روش های پاک کردن شکلات از فرش

پاک کردن سریع لکه‌ها

لکه‌ها هر چه بیشتر روی فرش بمانند؛ بیشتر جذب می‌شوند. بنابراین به محض ریختن چیزی روی فرش، فورا اقدام به پاک کردن آن کنید. اگر بلافاصله اقدام نکنید؛ الیاف فرش خیس خورده و آسیب می‌بیند.

پاک کردن لکه های فرش

اگر به لکه‌ها زمان داده شود تا خشک و سفت شوند؛ دائمی می‌شوند و پاک کردن آنها دیگر کار ساده‌ای نیست. بنابراین لکه به جا مانده از ریختن غذاها یا نوشیدنی‌ها روی فرش را در اسرع وقت پاک کنید.

جابه‌جایی مبلمان برای افزایش عمر فرش

اکثر مبل‌ها، مانند فرش جنسی شبیه پارچه دارند. بنابراین سعی کنید هر زمان که روی فرش را جارو می‌زنید؛ محل نشیمنگاه مبلمان را نیز تمیز کنید تا از انتقال آلودگی‌های نشسته بر روی آنها به فرش جلوگیری شود. بهتر است هر سال از خدمات مبل شویی یک قالیشویی آنلاین برای تمیز کردن مبلمان استفاده کنید. نکته بعدی که باید در مورد مبل‌ها در جهت افزایش طول عمر فرش رعایت کنید این است که محل قرارگیری پایه مبلمان را هر چند وقت یکبار عوض کنید. به خصوص اگر مبل سنگین و الیاف فرش‌تان حساس است. این کار باعث می‌شود که از فرورفتگی و سوراخ شدن فرش جلوگیری شود.

توجه به جنس فرش در زمان خرید

فرش‌های موجود در بازار، از جنس‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. این فرش‌ها از نظر حساسیت تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال فرش ابریشمی قطعا حساس‌تر و ظریف‌تر از فرش بافته شده از الیاف مصنوعی است. علاوه بر این نوع بافت فرش نیز روی میزان حساسیت آن تاثیرگذار است. عموما فرش‌های دستبافت از حساسیت بیشتری نسبت به فرش‌های ماشینی برخوردار هستند.

بنابراین اگر قرار است برای یک مکان پرتردد فرش بخرید و زیاد روی کیفیت فرش تاکید ندارید؛ یک فرش مقاوم ماشینی بهترین انتخاب برای شماست و قطعا عمر مفید بیشتری دارد. اما اگر می‌خواهید برای پذیرایی خانه که زیاد هم در آن تردد ندارید فرش انتخاب کنید؛ می‌توانید از بین فرش‌های دستبافت ابریشمی یکی را انتخاب کرده و خانه خود را به زیباترین شکل ممکن دکوراسیون کنید. نکته دیگری که باید در زمان خرید به آن توجه کنید؛ اطلاع از شیوه نگهداری از محصول خریداری شده است. حتما قبل از اتمام مراحل خرید، از فروشنده در مورد شیوه اصولی نگهداری از فرش و شوینده‌های مناسب برای آن سوال بپرسید. رعایت این نکات، کلید افزایش طول عمر فرش است.

مراقبت بیشتر برای نگهداری از حیوان خانگی

اگر قصد دارید از حیوان خانگی نگهداری کنید؛ باید قید تمیزی همیشگی فرش را بزنید. ادرار کردن روی فرش و ریزش مو دو مشکلی هستند که در این شرایط ممکن است زیاد با آن مواجه شوید.

حیوانات خانگی روی فرش

اگرچه بسیاری از افراد به دلیل علاقه به حیوانات قید این موضوع را می‌زنند؛ اما اگر روی فرش‌های خود حساس هستید توصیه می‌شود که یا حیوان خانگی نداشته باشید یا برای تردد او روی فرش، فکر چاره ای باشید.

استفاده از خدمات حرفه‌ای

شستشو و لکه‌ برداری فرش در خانه فقط زمانی موثر است که میزان آلودگی زیاد و عمیق نباشد. در غیر این صورت برای تمیز کردن فرش هیچ چیزی بهتر از سپردن آن به مراکز حرفه‌ای مانند قالیشویی‌ها نیست. توصیه بیشتر افراد این است که حداقل سالی یک بار فرش‌ها را برای شستشوی به قالیشویی بسپاریم.

شاید بپرسید که چرا؟ این کار چه تاثیری بر روی افزایش طول عمر فرش دارد؟ اگر بخواهیم در چند کلمه و به صورت مختصر پاسخ این سوالات را بدهیم باید بگوییم که خدمات حرفه‌ای و شستشوی اصولی دلیل اصلی این توصیه است. پرسنل مراکز قالیشویی، با انواع فرش و شیوه اصولی تمیز کردن هر کدام، آشنا هستند و می‌دانند چطور باید یک لکه و آلودگی را بدون آسیب زدن به بافت فرش از روی آن پاک کنند.

دومین مزیت این مجموعه‌ها نیز این است که اکثر آنها مجهز به تجهیزات به‌روز و پیشرفته‌ای هستند که پاکیزگی عمقی و بدون صدمه را به همراه دارند. این تجهیزات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند در نهایت ظرافت، الیاف فرش را به خوبی تمیز کنند. بنابراین اگر قرار باشد یک بار در سال فرش را تمیز کنید؛ بهتر است شیوه‌ای را انتخاب کنید که علاوه بر تمیزی صد در صد از آسیب رساندن به الیاف این کالای ارزشمند نیز جلوگیری می‌کند.

بیشتر بدانید : ” ۳ روش از بین بردن پرز فرش نو ” 

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر