نکات شستن گلیم فرش در بهترین قالیشویی تهران

نکات شستن گلیم فرش

در این مطلب از سایت قالیشویی عابدینی به بررسی مهم ترین نکات شستن گلیم فرش در بهترین قالیشویی تهران پرداخته ایم. فرش و گلیم علاوه بر پوشاندن کف اتاق ها و منازل در میان ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته و از نظر هنری نیز اهمیت بالایی دارند.

اگرچه بیشتر افراد برای پوشاندن منازل خود از فرش استفاده می کنند اما گلیم فرش ها نیز در اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا این کفپوش ها از الیاف های نازکی تولید می شوند و چنانچه به خوبی از آنها مراقبت نشود ممکن است طول عمر کوتاهی داشته باشد.

شستن گلیم فرش و رعایت نکات مختلف آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بسیاری از افراد دغدغه های زیادی برای آن خواهند داشت.

نکات شستن گلیم فرش

گلیم در حقیقت نوعی زیرانداز و کفپوش است که تار و پود استفاده شده در آن اغلب از پشم و موی حیوانات اهلی مانند بز، گوسفند و … گرفته شده است و بر خلاف قالی ها و فرش ها در آن گره پرز وجود ندارد.

امروزه مردم از انواع مختلفی از گلیم های دستبافت و ماشینی استفاده می کنند. اگرچه می توان از روش های سنتی و خانگی برای شستن فرش گلیم استفاده نمود اما بهترین کار استفاده از خدمات معتبرترین و بهترین قالیشویی است.

شستن گلیم فرش در ارزان ترین قالیشویی تهران

مهم ترین دلایل شستن گلیم فرش در قالیشویی ها شامل موارد زیر هستند:

  • گلیم ها از الیاف نازکی برخوردار هستند و باید توسط نیروهای متخصص شسته شوند تا طول عمر بالایی داشته باشند.
  • برای شستن گلیم باید از مواد شوینده مخصوص استفاده شود.
  • شرکت های قالیشویی برای خشک کردن گلیم از نور شدید و مستقیم آفتاب استفاده نمی کنند.
  • قبل از شستن گلیم به خوبی آن را گردگیری می کنند.
  • شرکت های قالیشویی به خوبی عملیات لکه گیری را انجام می دهند.

روش های شستن گلیم فرش

همانطور که گفته شد برای شستن گلیم ها می توان همانند شستشوی فرش از دو روش سنتی و ماشینی استفاده کرد.

معمولا گلیم هایی که از الیاف طبیعی مانند پشم حیوانات اهلی ساخته شده و دستبافت هستند به وسیله روش سنتی و دستی شسته می شوند. این نوع گلیم ها دارای ظرافت بالایی بوده و ممکن است که در اثر شستشوی نامناسب دچار آسیب و خسارت و یا تغییر رنگ شوند.

شستن گلیم دستبافت

شستن گلیم دستبافت حتی در قالیشویی ها نیز با روش های سنتی و دستی و توسط نیروهای خبره و با تجربه شسته می شوند.

روش دیگر شستن گلیم استفاده از دستگاه های مکانیزه است که در بهترین قالیشویی ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این روش گلیم فرش ها همانند فرش و موکت و … توسط دستگاه های نیمه اتوماتیک و یا تمام اتوماتیک شسته می شوند.

معمولا از این روش برای شستن گلیم فرش ساخته شده با الیاف مصنوعی استفاده می شود چرا که این گلیم ها حساسیت کمتری نسبت به گلیم های طبیعی دارند و شستن آنها ساده تر است.

مهم ترین نکات شستن فرش گلیم

همانطور که گفته شد گلیم ها بر خلاف فرش ها دارای بافت و الیاف حساس تری هستند و در هنگام شستن آنها باید به فاکتورها و نکات مختلفی توجه شود. از جمله مهم ترین نکات شستن گلیم فرش در کارخانه های قالیشویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غبارگیری مناسب

یکی از مهم ترین نکات در شستن گلیم فرش در قالیشویی ها غبارگیری مناسب از گلیم ها است. بهترین کار این است که قبل از خیس کردن گلیم ها به کمک جاروبرقی های مخصوص و با قدرت کاملا گردگیری شوند تا به سادگی شسته شوند.

گرد و غبارگیری از گلیم فرش ها در قالیشویی به دو شیوه دستی و ماشینی انجام می شود. از آنجایی که گلیم فرش ها دارای الیاف و بافت نازکی هستند باید در هنگام غبارگیری آنها دقت زیادی داشت تا دچار آسیب و پارگی نشوند.

  • انتخاب شوینده مناسب

یکی دیگر از مهم ترین فاکتورها در شستن گلیم فرش ماشینی و دستبافت استفاده از مواد شوینده مناسب است. انتخاب شوینده ها باید با توجه به الیاف و رنگ گلیم صورت بگیرد چرا که بسیاری از گلیم فرش ها ممکن است در اثر برخورد با مواد اسیدی و بازی موجود در شوینده ها تغییر رنگ بدهند و ظاهر نامناسبی پیدا کنند.

برای شستن گلیم فرش بهتر است که از شوینده های غیر بازی با مقادیر کم مواد اسیدی استفاده شود.

  • بررسی گلیم فرش از نظر رنگ دهی و پارگی

از آنجایی که برای تولید گلیم ها از مواد طبیعی برای رنگ کردن استفاده می شود ممکن است در فرایند شستشو دچار رنگ دهی شوند بنابراین نیروهای بهترین قالیشویی تهران باید ابتدا گلیم ها را از نظر میزان رنگ دهی بررسی کنند.

همچنین گلیم ها باید از نظر پارگی و آسیب کاملا بررسی شوند چرا که در صورت شستن آنها به وسیله دستگاه های اتوماتیک ممکن است میزان پارگی افزایش پیدا کند. همانند شستشوی فرش در قالیشویی در صورت هرگونه پارگی و آسیب در گلیم باید توسط افراد متخصص ترمیم و تعمیر شده و سپس فرایند شستشو صورت بگیرد.

 

  • خشک کردن مناسب گلیم

از دیگر نکاتی که در نحوه شستن گلیم دستباف و ماشینی در قالیشویی ها باید مورد توجه قرار داد نحوه خشک کردن آن است. از آنجایی که گلیم ها دارای بافت و الیاف نازک و ظریفی هستند چنانچه در معرض نور مستقیم آفتاب خصوصا در فصل تابستان قرار بگیرند ممکن است که دچار رنگ پریدگی و تغییر رنگ شوند.

برای خشک کردن گلیم ها باید از دستگاه های خشک کن که دارای قابلیت تنظیم دما هستند استفاده شده و یا در سایه و حضور نور بسیار کم خشک شوند.

انتخاب یک قالیشویی مناسب و استفاده از خدمات آن اهمیت بسیار زیادی برای افراد دارد چرا که فرد باید از کیفیت کار و همچنین سلامت فرش، گلیم، موکت و … اطمینان حاصل کند.

از جمله مهم ترین فاکتورها برای انتخاب بهترین قالیشویی تهران می توان به مواردی همچون فعالیت رسمی و داشتن مجوز از اتحادیه قالیشویان، مناسب بودن قیمت ها، ارائه خدمات متعدد، روابط عمومی مناسب، داشتن سیستم های شستشوی سنتی و مکانیزه برای انواع فرش ها، داشتن نیروهای کار متخصص و باتجربه، مسئولیت پذیری و رضایت بالای مشتریان اشاره کرد.

گلیم فرش ها از جمله رایج ترین و کاربردی ترین کفپوش ها و زیراندازهایی است که در دو نوع دستبافت و ماشینی وجود دارند. برای شستشوی فرش گلیم در قالیشویی لازم است که به فاکتورهای مختلفی همچون غبارگیری، انتخاب شوینده مناسب، توجه به رنگ دهی و پارگی، خشک کردن مناسب و … توجه شود.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر