راهنمای شستن موکت در منزل

در این مقاله از بلاگ قالیشویی عابدینی یک راهنمای کامل و مفید برای شستن موکت ارائه کرده‌ایم که حاوی ۲ روش فوق‌العاده است. از این دو روش کاربردی می‌توانید بدون جابه‌جایی موکت‌ها، آنها را در جا تمیز کنید.

موکت همانقدر که می‌تواند گرما به خانه ببخشد؛ به همان میزان نیز محل خوبی برای تجمع انواع آلودگی‌هاست. بخش اعظمی از این آلودگی‌ها را می‌توان با جارو کردن مکرر و منظم از بین برد. اما برخی از آلودگی‌ها نیاز به شستشو دارند و با جاروبرقی قابل رفع نیستند. از آنجایی که معمولا ما موکت را برای پوشش کامل کف یک اتاق استفاده می‌کنیم؛ شستشوی آن به صورت درجا کار ساده‌تری نسبت به زمانی است که آنها را به حیاط یا پشت‌بام برده و اقدام به شستن موکت می‌کنیم. اما آیا نتیجه‌ای که از این دو روش حاصل می‌شود یکسان است؟ بله. اگر از روش درست برای شستن موکت استفاده کنید؛ قطعا نتیجه می‌تواند رضایت‌بخش باشد. بنابراین کیفیت شستشو ربطی به روش مورد استفاده برای تمیز کردن موکت ندارد. در این مقاله همراه ما باشید تا با آموزش نحوه شستشوی موکت در منزل آشنا شوید.

ترفندهای شستن موکت

قبل از اینکه نحوه ی شستن موکت کثیف را تشریح کنیم لازم است یادآور شویم که باید حداقل هفته‌ای یک بار موکت‌های خانه خود را جارو بزنید. اگر کودک خردسال یا حیوان خانگی دارید؛ سعی کنید بیش از یک بار در هفته از جاروبرقی استفاده کنید. جاروبرقی اجازه عمیق‌تر شدن گرد و خاک را نمی‌دهد.

شستن موکت برای کودک

همانطور که می‌دانید؛ تردد مکرر روی موکت و فرش، اصلی‌ترین عاملی است که موجب عمیق شدن آلودگی‌ها می‌شود. از طرفی اگر موکت خود را زود به زود جارو کنید؛ به دلیل کاهش آلودگی‌های سطحی، اگر لکه‌ای روی آن ایجاد شود؛ سریع‌تر و بهتر می‌توانید مراحل لکه بری موکت را انجام دهید. اگر تا کنون از این نکات بی‌خبر بوده‌اید و ظاهر موکت به شما نشان می‌دهد که روش‌های خانگی دیگر پاسخگو نیست؛ حتما کار شستن موکت‌های خانه خود را به یک قالیشویی معتبر بسپارید.

در این مراکز دقیقا همان مراحلی که برای شستشوی فرش انجام می‌شود برای شستن موکت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین با استفاده از این خدمات دیگر نگران پوسیدگی یا از رنگ و رو افتادن موکت‌ها نخواهید شد. اما اگر جزء آن دسته افرادی هستید که به تمیزی موکت‌ها اهمیت می‌دهید و از زمان نصب تاکنون، نکات ذکر شده در بالا را رعایت کرده‌اید؛ می‌توانید از روش زیر برای شستن موکت خانه خود استفاده کنید.

ابزار و مواد اولیه مورد نیاز برای شستشوی موکت

برای شستن موکت‌ها به این ۲ روش‌ خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

  • جاروبرقی
  • بطری اسپری
  • دستمال مخصوص گردگیری
  • سطل
  • پنکه
  • برس مخصوص شستشوی فرش
  • چند عدد حوله یا مقداری پارچه کهنه تمیز
  • سرکه سفید
  • آب
  • جوش شیرین
  • نمک

ابزار و مواد اولیه مورد نیاز برای شستشوی موکت

روش اول شستن موکت

مراحل شستن موکت به این روش عبارتند از:

  • ابتدا باید روی سطح موکت را خوب جاروبرقی بکشید و لکه‌های مشهود را با استفاده از محلول لکه‌بر مخصوصی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یافت می‌شود از بین ببرید. تمام روش‌هایی که برای تمیز کردن انواع فرش، تابلو فرش، گلیم و حتی موکت توصیه می‌شوند با مرحله جاروکشی آغاز خواهند شد. جاروکشیدن خاک سست، گرد و غبار، کثیفی و زباله‌ها را از دل الیاف موکت خارج می‌کند. اگر از این مرحله صرف نظر کنید؛ ممکن است با انجام مراحل بعدی فقط گرد و خاک موجود روی موکت را جابه‌جا کرده و آن را به سمت عمق موکت سوق دهید. از بین بردن برخی از لکه‌ها مانند لکه ناشی از ریختن روغن غذا نیز نیاز به انجام مرحله لکه‌بری دارد. برای اینکه لکه بیشتر پخش نشود؛ حتما باید قبل از شروع فرآیند شستن، لکه‌ها را با روش مناسب پاک کنید.
  • در مرحله بعدی باید ترکیبی از سرکه و آب تهیه کنید. در یک بطری مخصوص اسپری، سرکه سفید و آب سرد را به نسبت ۱ به ۳ مخلوط کنید. بسته به مساحت موکت، پیمانه خود را بزرگ یا کوچک انتخاب کنید.
  • از یک قسمت مشخص شروع به اسپری کردن ترکیب روی موکت کنید. فقط باید نظم حرکتی داشته باشید تا منطقه‌ای از زیر دستتان در نرود. ضمن اینکه باید آنقدر از محلول را روی موکت اسپری کنید تا الیاف آن کاملا اشباع شود. اجازه دهید این ترکیب ۵ دقیقه روی الیاف موکت بماند.
  • بعد از ۵ دقیقه از یک تکه پارچه مخصوص گردگیری برای آبکشی موکت استفاده کنید. یک سطل پر از آب را نیز کنار دستتان بگذارید تا هر بار پارچه کثیف شد آن را در سطل آب بشویید تا مجددا تمیز شود. البته بهتر است از پارچه کثیف مجددا استفاده نکنید و هر بار کثیف شد آن را با یک دستمال تمیز دیگر جایگزین کنید.
  • اجازه دهید موکت در مجاورت هوای محیط خشک شود. درها و پنجره‌ها را باز کنید تا جریان هوا در اتاق افزایش یابد. اگر فصل تابستان است و پنکه دارید می‌توانید از باد ملایم آن برای بهبود گردش هوا استفاده کنید. تا زمانی که موکت کاملا خشک نشده اجازه ندهید کسی روی آن تردد کند. اگر مجبورید در حالی که موکت هنوز مرطوب است از اتاق استفاده کنید؛ برای جلوگیری از لکه شدن مجدد آن، روی مسیر رفت و آمد خود را با پلاستیک یا پوشش برزنتی بپوشانید.

ترفندهای شستن موکت

یک روش عالی دیگر برای شستن موکت

  • دقیقا مانند روش قبلی، این روش نیز با جارو کردن و از بین بردن لکه‌های مشهود شروع می‌شود. سپس در یک کاسه یا سطل کوچک، مخلوطی از جوش شیرین و نمک را به نسبت یک به یک تهیه کنید. از هر نمکی می‌توانید برای این کار استفاده کنید. سپس ترکیب خشک را در یک بطری اسپری که با آب سرد پر شده است بریزید.
  • روی موکت را با محلول جوش شیرین و نمک کاملا مرطوب کنید. ممکن است بسته به اندازه پرز موکت‌ها مجبور شوید چند بار روی یک ناحیه را از این ترکیب اسپری کنید.
  • پس از پاشیدن این ترکیب روی کل موکت، بطری اسپری را پر از آب معمولی کنید و روی تمامی قسمت‌ها مجددا اسپری کنید. موکت باید خیلی مرطوب شود. اما حد رطوبت آن نباید به سطحی برسد که از موکت آب بچکد.
  • از یک برس مخصوص شستشوی فرش استفاده کنید و روی موکت را برس بکشید تا جوش شیرین به لایه عمیق موکت برسد. برس را در یک جهت و با زاویه ۹۰ درجه روی الیاف حرکت دهید.
  • مرحله بعدی مخصوص آبکشی، خشک کردن و جارو کردن است. پس از شستشو، از یک حوله یا پارچه تمیز ولی مرطوب برای آبکشی خشک استفاده کنید. بگذارید کمی از محلول جوش شیرین در الیاف موکت بماند تا بتواند عملکرد خود را تکمیل کند.
  • سپس اجازه دهید موکت کاملا در مجاورت هوا خشک شود. بعد از گذشت ۲۴ ساعت نیز برای پاک کردن ذرات جوش شیرین باقی مانده در الیاف می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید. بعد از استفاده از این روش، موکت‌ها هم درخشنده‌تر می‌شوند و هم بوی خوبی می‌گیرند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر