شستشوی فرش لبو

لکه لبو روی فرش را چگونه پاک کنیم؟

لبو که نوعی چغندر قند است؛ میان وعده‌ای محبوب در زمستان محسوب می‌شود. این خوراکی خوشمزه و طبیعی، در کنار شیرینی و طعم خوبش، رنگ سرخ مایل به بنفش دارد؛ که تقریبا می‌تواند هر چیزی را رنگی کند. در درجه اول از این رنگ در رنگ و لعاب دادن به انواع غذا و سالاد استفاده می‌شود. اما یک لحظه غفلت نیز کافی است؛ تا آب لبو روی فرش یا لباس شما بریزد و رنگ آن را به کل تغییر دهد.

بنابراین اگر به طور منظم این ماده غذایی را در خانه و به‌خصوص برای کودکان خود سرو می‌کنید؛ احتمال دارد دیر یا زود مقداری آب سرخ رنگ آن را به‌طور تصادفی روی فرش بریزید. ابتدا جالب است بدانید که رنگ لبو را حتی می‌توان به عنوان یک رنگ طبیعی و دائمی استفاده کرد. با این حال این ویژگی ممکن است شما را در پاک کردن لکه لبو از روی فرش ناامید کند. به خصوص زمانی که تنها چیزی که واقعا می‌خواهید این است که به سرعت از شر آن خلاص شوید.

البته اگر با لکه‌های لبو روی فرش، یا حتی لباس مورد علاقه خود، یا رومیزی جدیدتان مواجه شدید؛ خیلی نگران نباشید. ما در اینجا چند نکته مفید برای توضیح نحوه پاک کردن صحیح لکه لبو را گردآوری کرده‌ایم.

پیش از ورود به بحث اصلی، به یاد داشته باشید که وقتی نوبت به از بین بردن لکه‌ها می‌رسد؛ بهتر است ابتدا هر مایع تمیزکننده‌ای را که انتخاب می‌کنید؛ روی یک تکه کوچک و غیرقابل دید از فرش خود آزمایش کنید. این کار کمک می‌کند تا مطمئن شوید که آن مایع شوینده به فرش شما آسیب نمی‌زند.

همچنین باید بدانید که خارج کردن رنگ لبو از فرش می‌تواند بسیار مشکل باشد. به خصوص اگر زمان بگذرد و لکه لبو خشک شود؛ احتمالا حذف کامل لکه لبو از فرش غیرممکن شود. بنابراین در صورت ناموفق بودن روش‌های زیر، به مهارت یک قالیشویی آنلاین حرفه‌ای نیاز خواهید داشت.

همچنین در حالی که دستگاه‌های خشک کن در اکثر مواقع وسیله‌ای عالی برای صرفه‌جویی در زمان هستند؛ بهتر است پس از تلاش برای پاک کردن لکه، فرش‌ها را به‌طور طبیعی خشک کنید. چرا که اگر لکه به‌طور کامل پاک نشده باشد؛ گرمای خشک کن می‌تواند به تثبیت آن کمک کند. به همین دلیل مهم است که قالیشویی مدنظر شما در کنار آشنایی با روش‌های لکه بری و مجهز بودن به ماشین‌آلات مدرن، باید با نحوه استفاده از دستگاه فرش شویی برای شستشوی فرش نیز به‌خوبی آشنا باشد.

در نهایت برای شروع کار زدودن لکه لبو از روی فرش در خانه به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • حوله آشپزخانه
  • بخارشوی
  • آب سرد
  • آب گرم
  • مایع شستشو

چگونه به سرعت لکه لبو روی فرش را پاک کنیم؟

مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام از بین بردن لکه لبو باید به خاطر بسپارید این است که به محض اینکه متوجه این لکه قرمز و بنفش لبو روی فرش خود شدید؛ برای پاک کردن آن فکری کنید. در واقع واکنش سریع به این مشکل مهم‌ترین نکته و شاید همه راه حل قابل اجرا باشد. پس رها کردن لکه لبو می‌تواند به‌راحتی آن را به رنگ دائمی فرش شما تبدیل کند.

به هر حال برای شروع کار، مراحل زیر را دنبال کنید. بنابر سخت بودن لکه و میزان آن، ممکن است در هر محله‌ای لکه پاک شود. در این صورت می‌توانید سایر مراحل و روش‌ها را ادامه ندهید.

لکه را خیس کنید و پاک کنید

این ساده‌ترین کار برای شروع پاک کردن لکه است. حوله آشپزخانه را در آب سرد خیس کنید؛ و روی محل ایجاد لکه بزنید؛ تا حجم زیادی از رنگ ریخته شده را جذب کنید. سپس لکه را زیر آب سرد بشویید. این کار را باید تا جایی انجام دهید که آب شفاف شود. برای این کار می‌توانید از یک لگن کوچک در زیر فرش استفاده کرده تا مطمئن شوید فقط همان نقطه را شستشو می‌دهید.

از آب داغ بگذرانید و با مواد شوینده شستشو دهید

اگر با وجود مرحله قبلی، هنوز مقداری رنگ سرخ و بنفش لبو روی فرش شما باقی مانده است؛ آن مرحله را چند بار تکرار کنید و در صورت لزوم، به سراغ آب داغ و یک مایع شوینده با کیفیت بروید. برخی از شوینده‌های مایع کارآمد به‌طور خاص طراحی شده‌اند؛ تا به عنوان یک روش جذب و نفوذ سریع عمل کنند. به عنوان مثال انواع شامپو فرش و مایع لباسشویی مناسب ماشین لباسشویی معمولا این ویژگی را دارند.

در این روش باید قبل از خیس کردن فرش به کمک مخلوطی از آب داغ و مواد شوینده به مدت چند ساعت، لکه مدنظر را تنها با مواد شوینده مایع آغشته کرده و بگذارید دقایقی در این حالت بماند. سپس با آب گرم شستشو داده و اگر لکه تمیز نشد، آن را برای چند ساعت در مایع شوینده رقیق شده در آب گرم قرار دهید.

با دمای پایین بخارشوی بشویید

استفاده از بخارشوی یک راه عالی برای لکه‌های سرسخت‌تر لبو روی فرش است. برای این کار کافی است به دستگاه خود اعتماد کنید. البته این روش را به عنوان اولین روش به‌کار نبرید؛ چراکه گرمای بخارشوی می‌تواند به خودی خود عاملی برای تثبیت رنگ لبو روی فرش باشد. بنابراین اگر روش‌های بالا مشکل را حل نکرد؛ می‌توانید کار را به دستگاه بخارشوی خود بسپرید. همچنین برای این کار و به‌خصوص در فرش‌های ماشینی، بهتر است از دمای بالای دستگاه استفاده نکنید؛ تا از حفظ سلامت فرش خود مطمئن شوید.

نحوه پاک کردن لکه لبو از روی فرش‌های حساس به شستشو

در برخی مدل‌ها، شستشوی فرش کار حساسی است و بهتر است کمتر انجام شود. در ای حالت بهتر است کار را به یک متخصص بسپرید. هرچند همان‌طور که گفتیم شستشوی سریع موضوعی حیاتی است. بنابراین ابتدا از مراحل زیر کار را جلو برده و در صورت عدم موفقیت کامل به سراغ یک موسسه قالیشویی بروید.

  • با یک پارچه خشک لکه را پاک کنید. از یک پارچه خشک برای پاک کردن مایع اضافی لبو از روی فرش استفاده کنید.
  • یک اسفنج مرطوب را روی لکه نگه دارید. یک اسفنج مرطوب تمیز بردارید و آن را روی لکه نگه دارید. آن را به اطراف مالش ندهید؛ زیرا این کار باعث گسترش بیشتر لکه می‌شود.
  • نان را خیس کنید و با احتیاط روی لکه قرار دهید تا رنگ بنفش را جذب کند. نان باگت بهترین گزینه برای این کار است.
  • محل را با یک پارچه خشک پاک کرده و در صورت لزوم تکرار کنید. مطمئن شوید که پس از آن لکه را با یک پارچه خشک پاک کنید؛ و این مرحله را تکرار کنید.

در نهایت برای اینکه مطمئن شوید که راه را اشتباه نمی‌روید؛ توصیه می‌کنیم مقاله ۵ شیوه غلط تمیز کردن فرش‌ ها را بخوانید. همچنین بهتر است در مورد خوراکی‌هایی مثل لبو که پاک کردن لکه آن سخت است؛ اقدامات احتیاطی مثل پهن کردن زیرانداز مناسب را در نظر بگیرید؛ تا مجبور به صرف وقت و انرژی برای انجام کارهای بالا نشوید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر