رفع جای سوختگی سیگار روی پارچه مبل

رفع جای سوختگی سیگار روی پارچه مبل [رفوع و ترمیم اساسی مبل]

مبل از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود و امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار است به همین دلیل از تنوع بسیار زیادی برخوردار است. یکی از محبوب‌ترین مبل‌ها، مبلمان پارچه‌ای است که زیبایی و جذابیت ویژه‌ای داشته و می‌تواند سازگاری بالایی با انواع دکوراسیون‌ها داشته باشد.

یکی از مشکلات رایجی که در مبل‌های پارچه‌ای مشاهده می‌شود سوختگی ناشی از سیگار است. در حقیقت سیگار می‌تواند باعث سوراخ شدن پارچه مبل و حتی ذوب شدن فوم مبل شود. لکه‌های ناشی از سوختگی در مبل می‌تواند خفیف یا شدید و عمیق باشد و ترمیم هر کدام از آن‌ها می‌تواند شرایط ویژه‌ای داشته باشد. در ادامه مطلب بررسی نحوه جای سوختگی سیگار روی مبل پرداخته می‌شود.

رفع سوختگی خفیف سیگار روی مبل

لکه‌های سوختگی مبل که در اثر سیگار ایجاد می‌شود می‌تواند خفیف یا شدید باشد و برای برطرف کردن هر کدام از این لکه‌ها باید از شیوه‌های ترمیمی مختلفی استفاده کرد. برای برطرف کردن لکه‌های خفیف و جزئی می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد.

سوختگی سیگار روی پارچه مبل

  • استفاده مواد شوینده

چنانچه سوختگی مبل ناشی از سیگار در حد تغییر رنگ و زرد شدگی پارچه آن باشد و آسیب‌های عمقی و شدید به پارچه وارد نشده باشد می‌توان از مواد شوینده برای برطرف کردن آن بهره برد. در این روش می‌توان مقداری از مواد شوینده را روی محل لکه ریخته و سپس با استفاده از یک دستمال اقدام به تمیز کردن آن نمود.

برای آنکه اثر لکه به خوبی از بین برود می‌توان این کار را چند مرتبه تکرار کرد. هر کدام از مبل‌هایی که توسط شرکت‌های معتبر تولید شده باشند دارای دستورالعمل‌های مختلف نگهداری هستند و بر همین اساس قبل از استفاده از هرگونه مواد شیمیایی لازم است که این دستورالعمل‌ها مطالعه شود. چنانچه محل سوختگی همچنان باقی مانده بود می‌توان از پاک‌کننده‌های قوی‌تر مانند پاک‌کننده‌های اکسیژن استفاده کرد.

استفاده از گلیسیرین برای جای سوختگی فرش

  • استفاده از گلیسیرین

یکی دیگر از روش‌های ترمیم و رفوی جای سوختگی سیگار روی مبل استفاده از گلیسیرین است. در این روش می‌توان مقداری گلیسیرین را با کمی آب مخلوط کرده و سپس یک پارچه تمیز را به آن آغشته کرده و محل لکه را با آن تمیز کرد. محلول باید برای مدت چند ساعت روی مبل باقی بماند تا اثر مطلوب‌تری داشته باشد. بعد از چند ساعت می‌توان محل لکه را با آب ولرم تمیز کرد و اجازه داد تا خشک شود. چنانچه لکه همچنان باقی مانده بود می‌توان دوباره مراحل ذکر شده را تکرار کرد.

  • استفاده از براکس

براکس در حقیقت یک ماده پاک کننده شیمیایی است که خواصی همچون گلیسیرین دارد و می‌تواند در از بین بردن لکه‌های ناشی از سوختگی مؤثر باشد. در این روش می‌توان یک قاشق غذاخوری براکس را با دو فنجان آب گرم ترکیب کرده و سپس محلول به دست آمده را بر روی محل سوختگی قرار داد و بعد از مدتی آن را با آب ولرم شستشو داد و خشک کرد.

  • استفاده از هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید یک ماده بسیار کاربردی است و می‌تواند در از بین بردن لکه‌های مختلف بسیار مؤثر باشد. البته باید توجه داشت که این ماده ممکن است باعث آسیب دیدن پارچه مبل شود و قبل از استفاده باید اثرات آن را بر روی گوشه‌ای از پارچه مبل تست کرد. در این روش می‌توان هیدروژن پراکسید را به نسبت ۳ به ۱ با آب ترکیب کرد و سپس یک پارچه تمیز را به آن آغشته نمود و محل لکه را با آن مالش داد. در مرحله بعد می‌توان با استفاده از اتو محل لکه را خشک کرد و اگر اثرات لکه همچنان باقی مانده بود می‌توان از مواد شوینده استفاده نمود.

  • رفع سوختگی شدید سیگار روی مبل

گاهی ممکن است که سوختگی پارچه مبل شدید باشد به‌گونه‌ای که پارچه کاملاً سوراخ شده و حتی فوم مبل نیز ذوب شده است. در این حالت استفاده از مواد شوینده و پاک کننده نمی‌تواند تأثیری در از بین بردن لکه‌ها داشته باشد. برای ترمیم چنین لکه‌هایی لازم است که پارچه مبل جایگزین شود. در این حالت لازم است که فرد از دانش، مهارت و تخصص کافی برخوردار باشد و تا آسیب بیشتری به مبل وارد نکند.

برای ترمیم این لکه‌ها لازم است که ابتدا محل لکه را به دقت و با استفاده از ابزارهای مناسبی برش داد و سپس از قسمت‌های دیگری از مبل که از دید خارج است مقداری پارچه جدا کرد تا آن را جایگزین پارچه محل لکه کرد. در این مرحله باید دقت داشت که برش پارچه دقیق باشد تا لبه‌های آن کاملاً مماس باشد. برای چسباندن پارچه‌ها به همدیگر متناسب با نوع پارچه می‌توان از مواد مختلفی همچون چسب استفاده کرد.

از آنجایی که این روش نیازمند تخصص، مهارت و همچنین ابزارهای دقیق است توصیه می‌شود که از خدمات شرکت‌های معتبر استفاده شود. در حقیقت شرکت‌های قالیشویی معتبر با برخورداری از تجهیزات مدرن، نیروهای متخصص و مواد شوینده مخصوص به بهترین شکل ممکن اقدام به ترمیم فرش ، مبل، موکت و … می‌کنند. همچنین می‌توان از خدمات مبل شویی این شرکت‌ها برای از بین بردن لکه‌های خفیف استفاده کرد.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر