آموزش پاک کردن روغن از روی فرش حتی لکه قدیمی در کوتاه‌ترین زمان

آموزش پاک کردن روغن از روی فرش حتی لکه قدیمی در کوتاه‌ترین زمان

فرش‌ها به واسطه آنکه همواره تحت ترافیک رفت‌وآمد و نشست‌وبرخاست هستند پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی‌ها و لکه‌های مختلف دارند. یکی از رایج‌ترین لکه‌های سطح فرش‌ها که می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، لکه‌های چربی و روغن است. در حقیقت اگر لکه‌های روغن و چربی به سرعت تمیز نشوند می‌توانند باعث جذب آلودگی‌های بیشتر در سطح فرش و همچنین ناپسند شدن ظاهر فرش شوند. برای پاک کردن روغن از روی فرش می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد و خوشبختانه امروزه محلول‌ها و مواد شوینده مختلفی برای این مشکل در دسترس است. در ادامه مطلب به بررسی نحوه تمیز کردن روغن از روی فرش و نکات آن پرداخته خواهد شد.

مهم‌ترین نکات تمیز کردن لکه چربی فرش

همان‌طور که گفته شد فرش‌ها می‌توانند در معرض انواع مختلفی از آلودگی‌ها و لکه‌های قرار بگیرند و نگهداری و نظافت آن‌ها نیاز به توجه و دقت بالایی دارد. برای پاک کردن روغن از روی فرش می‌توان از روش‌ها و مواد مختلفی استفاده کرد اما لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • قبل از انجام هر کاری و استفاده از هر نوع محلولی حتماً باید برچسب فرش مطالعه شود چرا که هر کدام از فرش‌ها به روش‌های مختلفی بافته شده و از مواد و الیاف‌های مختلفی در بافت آن‌ها استفاده می‌شود که می‌توانند واکنش‌های متفاوتی در برابر مواد شوینده داشته باشند.
  • قبل از استفاده از هر نوع ماده شیمیایی برای تمیز کردن چربی‌ها، حتماً اثرات مواد بر روی گوشه‌ای از فرش تست شود.
  • بهتر است که افراد مبتدی و ناشی از مواد و محلول‌های شیمیایی استفاده نکنند تا آسیبی به فرش وارد نشود.
  • حتی‌الامکان لکه‌های چربی و روغن در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز شود و از کهنه و سفت شدن آن جلوگیری کرد.

بهترین روش‌های تمیز کردن لکه روغن از فرش

بهترین روش‌های تمیز کردن لکه روغن از فرش

لکه روغن برخلاف بسیاری از لکه‌های دیگر می‌تواند اثرات متفاوتی بر روی فرش، رنگ و بافت آن داشته باشد به همین دلیل باید در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز شود. از جمله بهترین روش‌های پاک کردن روغن از روی فرش می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

استفاده از جوش‌شیرین

جوش‌شیرین از جمله موادی است که می‌تواند صدها کاربرد متفاوت خانگی داشته باشد و به عنوان دشمن اصلی چربی‌ها شناخته می‌شود. همان‌طور که گفته شد بهتر است که لکه‌های چربی و روغن در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز شوند و اجازه کهنه و سفت شدن به آن‌ها نداد. بعد از آنکه مقادیر اضافی روغن یا چربی از سطح فرش پاک شد باید مقداری جوش‌شیرین را روی محل لکه ریخت و اجازه داد که ۳ تا ۶ ساعت بر روی آن باقی بماند. در این زمان جوش‌شیرین تمام ذرات چربی و روغن را به خود جذب می‌کند. بعد از جذب کامل روغن توسط جوش‌شیرین می‌توان با استفاده از جاروبرقی سطح فرش را تمیز کرد. به صورت کلی جوش‌شیرین می‌تواند به صورت کامل لکه‌های تازه را از بین ببرد اما اگر اثر لکه همچنان باقی مانده بود می‌توان از روش‌های دیگر استفاده کرد.

استفاده از مخلوط پودر جوش‌شیرین، ذرت یا پودر بچه

یکی دیگر از روش‌های مؤثر در پاک کردن روغن از روی فرش استفاده از مخلوط جوش‌شیرین و پودر ذرت یا جوش‌شیرین و پودر بچه است. این روش نیز می‌تواند برای لکه‌های تازه کارایی بیشتری داشته باشد. در این روش نیز ابتدا باید مقادیر اضافه روغن از سطح فرش پاک شود و سپس مقداری از مخلوط گفته شده بر روی محل لکه ریخت. بعد از نیم ساعت می‌توان با استفاده از جاروبرقی محل لکه را تمیز کرد و چنانچه اثرات لکه همچنان باقی مانده بود می‌توان از یک دستمال یا پنبه آغشته به الکل استفاده کرد و آن را تمیز نمود. البته باید توجه داشت که قبل از استفاده از الکل باید اثرات آن بر روی الیاف و بافت فرش تست شود تا باعث آسیب و خسارت نگردد.

استفاده از حلال‌های چربی صنعتی

استفاده از حلال‌های چربی صنعتی

امروزه حلال‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند به سادگی چربی‌ها را از بین ببرند. مهم‌ترین ویژگی‌های یک حلال مناسب داشته ایمنی است چرا که حلال نباید برای افراد و فرش مشکل ایجاد کند. همچنین حلال باید قدرت تمیز کنندگی بالایی داشته باشد. از جمله بهترین حلال‌هایی که می‌توان برای تمیز کردن لکه‌های چربی و روغن به کار برد می‌توان به مواردی همچون استون، الکل، متیل اتیل کتون، تولوئن، تری کلرواتیلن، ایزوپروپیل الکل، گلیسیرین و … اشاره کرد. این حلال‌ها امروزه به شکل اسپری در دسترس هستند و می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشد. برای پاک کردن روغن و شستشوی فرش با استفاده از این حلال‌ها ابتدا باید مقادیر روغن و چربی اضافه را تمیز کرد و سپس مقداری از این حلال‌ها را بر روی محل لکه اسپری کرده و سپس با استفاده از یک دستمال یا اسفنج تمیز محل لکه را کاملاً تمیز کرد.

استفاده از آب و صابون

یکی از بهترین حلال‌های خانگی چربی‌ها، صابون است که هم امنیت بالایی داشته و هم همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. هرچند که استفاده از آب و صابون می‌تواند به عنوان یک روش جداگانه برای تمیز کردن لکه‌های چربی به کار برود اما بهتر است که از این محلول بعد از استفاده از جوش‌شیرین، پودر بچه، حلال‌ها و … به کار برود. در حقیقت زمانی که لکه تمیز شده باشد و فقط اثراتی جزئی از آن باقی مانده باشد استفاده از محلول آب و صابون می‌تواند کارایی بیشتری داشته باشد و محل لکه را بهتر تمیز کند. در این روش ابتدا باید مقداری صابون را با آب مخلوط کرده و سپس یک دستمال یا مسواک تمیز را به آن آغشته نمود و محل لکه را تمیز کرد. بعد از تمیز کردن لکه می‌توان از یک دستمال تمیز و خشک برای پاک کردن کامل محل لکه و خشک نمودن آن بهره برد.

استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید هم از جمله کاربردی‌ترین مواد خانگی است که می‌تواند استفاده‌های متعددی داشته باشد. سرکه حتی می‌تواند برای از بین بردن لکه قدیمی روغن روی فرش تأثیر زیادی داشته باشد. در این روش باید مقداری از سرکه را با کمی آب رقیق کرده و آن را روی لکه فرش ریخته و با مسواک روی آن کشید. در مرحله دوم باید محل لکه را با آب ولرم شستشو داد و سپس با استفاده از یک دستمال تمیز آن را خشک کرده و در معرض هوای آزاد قرار داد.

 

استفاده از حلال خشک‌شویی

حلال‌های خشک‌شویی یکی از بهترین حلال‌های چربی هستند و می‌توانند انواع لکه‌های تازه و کهنه چربی را از سطح فرش، موکت، پارچه و … تمیز کنند. البته لازم است که قبل از استفاده از این حلال‌ها، حتماً اثرات آن بر روی یک گوشه از فرش تست شود چرا که ممکن است باعث تغییر رنگ و رنگ دهی فرش شود. برای تست این حلال باید مقداری از آن را روی یک پارچه تمیز یا دستمال کاغذی ریخته و آن را روی یک منطقه کوچک و دور از دید قرار داد. بعد از چند دقیقه می‌توان با یک پارچه مرطوب حلال را پاک کرد و اجازه داد منطقه آزمایش خشک شود تا مطمئن شد که حلال هیچ لکه‌ای باقی نگذاشته است یا رنگ فرش را از بین نبرده است.

برای تمیز کردن لکه با استفاده از این حلال باید مقداری از آن را بر روی محل لکه مالیده و با استفاده از یک از یک پارچه یا دستمال کاغذی، حلال را روی فرش کشید. باید دقت داشت که از لبه‌های بیرونی به سمت وسط لکه حرکت کرده و دستمال را فشار داد تا حلال به عمق الیاف فرش نفوذ کند. بعد از ۵ دقیقه باید با استفاده از یک دستمال مرطوب اقدام به تمیز کردن محل لکه نمود و اجازه داد که کاملاً خشک شود. چنانچه بعد از انجام این عملیات همچنان اثرات لکه بر روی فرش باقی مانده بود می‌توان مجدداً اقدام به استفاده از حلال کرد.

استفاده از آب اکسیژنه

استفاده از آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید از جمله موادی است که می‌تواند در از بین بردن لکه‌های تازه چربی نقش پررنگی داشته باشد. در روش ابتدا باید مقادیر اضافی روغن و چربی را با استفاده از یک قاشق یا کارد از سطح فرش تمیز کرد. سپس باید یک قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) را با آب ولرم ترکیب کرده و سپس با استفاده از یک اسفنج تمیز آن را بر روی محل لکه مالید. بعد از چند دقیقه و قبل از سفید شدن فرش باید اقدام به شستن محل لکه نمود و سپس اجازه داد که فرش در یک هوای آزاد کاملاً خشک شود.

استفاده از خدمات قالیشویی

هرچند که تمامی روش‌های گفته شده می‌توانند تأثیر زیادی در حذف انواع لکه‌های چربی و روغن روی فرش داشته باشند اما گاهی لکه‌های فرش بسیار سخت و کهنه شده و اثرات آن‌ها همچنان بر روی الیاف فرش باقی می‌ماند و باعث زشت و ناپسند شدن آن می‌شود. در این شرایط بهتر است که از خدمات قالیشویی استفاده شود. در حقیقت شرکت‌های قالیشویی با برخورداری از تجهیزات مدرن، نیروهای متخصص و مواد و ابزارهای مخصوص اقدام به شستشوی فرش و از بین بردن انواع لکه‌ها می‌کنند و احتمال آسیب دیدن فرش‌ها بسیار کم می‌شود.

جمع‌بندی نهایی

ریخته شدن روغن و چربی بر روی سطح فرش می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند. برای پاک کردن روغن از روی فرش می‌توان از روش‌های متعددی همچون استفاده از جوش‌شیرین، استفاده از سرکه سفید، استفاده از الکل، استفاده از مواد شوینده و … بهره برد. چنانچه لکه‌ها کهنه و قدیمی بوده و یا افراد عادی توان تمیز کردن آن را نداشتند، بهترین راهکار استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است که از مواد مخصوص، تجهیزات مدرن و نیروهای متخصص بهره‌مند بوده و می‌توانند به بهترین شکل ممکن فرش را تمیز کنند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر