بهترین مایع برای شستن انواع مبل در منزل

۸ تا از بهترین مایع های برای شستن انواع مبل سفید و رنگی در منزل

ویژگی‌ های بهترین مواد شوینده مبل

مبل می‌تواند نقش پررنگی در دکوراسیون داخلی منازل داشته باشد و کثیف شدن آن باعث می‌شود که احساس ناخوشایندی به افراد انتقال پیدا کند. از آنجایی که امروزه از مواد و متریال‌های مختلفی برای تولید انواع مبل‌ها استفاده می‌شود، انتخاب و استفاده از مواد شوینده می‌تواند حساسیت بالایی داشته باشد چرا که هر کدام از انواع پارچه‌های مبل می‌توانند واکنش متفاوتی به مواد شوینده مختلف داشته باشند. انتخاب مواد شوینده مناسب اهمیت بالایی دارد و از مهم‌ترین ویژگی‌های یک شوینده مناسب برای شستشوی مبل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. مواد شوینده نباید آلرژی و حساسیتی برای افراد ایجاد کنند.
  2. مواد شوینده باید قدرت تمیزکنندگی و ضدعفونی‌کنندگی خوبی داشته باشند و انواع لکه‌ها و آلودگی‌ها را از بین ببرند.
  3. قدرت اسیدی و بازی این مواد باید مناسب بوده و به مبلمان آسیبی وارد نکند.
  4. استفاده از شوینده‌ها باید راحت باشد و افراد عادی بتوانند بدون هیچ مشکلی از آن بهره ببرند.
  5. مواد شوینده معتبر و مطمئن باید از ویژگی‌های دیگری همچون توانایی بالا در حذف سختی آب، کاملاً حلال در آب، غیر خورنده بودن، غیرسمی بودن و سازگاری با محیط زیست، مقرون‌به‌صرفه بودن به لحاظ اقتصادی، قابلیت آب‌کشی مناسب و … برخوردار باشد.

بهترین مایع شستن مبل

امروزه انواع مختلفی از مواد شوینده در دسترس قرار دارند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعددی داشته باشند. با توجه به نکات و ویژگی‌هایی که برای بهترین مواد شوینده مبل عنوان شد می‌توان گفت موارد زیر بهترین کارایی و بازدهی را در شستن انواع مبل‌ها داشته باشند:

شستن انواع مبل در منزل

  • صابون مایع

می‌توان گفت که صابون مایع بهترین، مطمئن‌ترین و در دسترس‌ترین مایع شستشو برای مبل است. صابون مایع می‌تواند انواع لکه‌ها و آلودگی‌ها را به خوبی از سطح مبل تمیز کرده و هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به آن وارد نخواهد کرد و حتی می‌توان از آن برای شستشوی فرش نیز استفاده کرد.

از آنجایی که صابون مایع در تمامی منازل وجود دارد می‌توان انواع لکه‌های مبل را قبل از سخت شدن تمیز کرد. برای این کار می‌توان مقداری صابون مایع را با مقداری آب ولرم ترکیب کرده و با استفاده از یک اسفنج تمیز اقدام به تمیز کردن لکه‌های مبل نمود. صابون‌های مایع انواع مختلفی از نظر میزان تمیزکنندگی، قدرت اسیدی و بازی و … دارند و می‌توان با اطمینان از آن‌ها استفاده کرد و هیچ‌گونه آلرژی و حساسیتی برای افراد نیز ایجاد نمی‌کنند.

الکل سفید و نمک

  • الکل سفید و نمک

یکی دیگر از بهترین مایع‌های خانگی برای شستن مبل‌ها، مخلوط الکل سفید و نمک است که می‌تواند قدرت تمیزکنندگی و ضدعفونی‌کنندگی بسیار خوبی داشته باشد. الکل می‌تواند انواع لکه‌ها خصوصاً لکه‌های رنگ، جوهر، چربی و … را به خوبی از بین ببرد.

زمانی که الکل با نمک ترکیب شود می‌تواند یک مایع شستشوی بی‌نظیر تولید کند و با استفاده از آن می‌توان بسیاری از لکه‌ها را از بین برد و در این روش می‌توان با استفاده از یک اسفنج تمیز محل لکه را با محلول الکل و نمک تمیز کرد و در صورت باقی ماندن اثرات لکه، عملیات را دوباره تمیز کرد.

سرکه سفید

  • سرکه سفید

سرکه سفید یکی از مواد شوینده شگفت‌انگیز است که می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد و به عنوان یک ماده چندکاره شناخته می‌شود. در اصل سرکه می‌تواند انواع لکه‌های سخت و قدیمی را از بین ببرد و می‌توان از آن برای تمیز کردن انواع پارچه‌های مبل استفاده کرد.

در این روش نیز می‌توان یک اسفنج تمیز را به مقداری سرکه آغشته کرده و سپس اقدام به تمیز کردن محل لکه‌ها نمود. البته باید توجه داشت که نباید به هیچ عنوان سرکه را به صورت مستقیم بر روی محل لکه‌ها ریخت چرا که این کار ممکن است باعث آسیب دیدن پارچه مبل شود.

مایع ظرف‌ شویی

  • مایع ظرف‌ شویی

یکی دیگر از بهترین مواد شوینده‌ای که می‌توان در تمیز کردن انواع آلودگی‌ها و لکه‌های مبل مؤثر باشد، مایع ظرف‌شویی است. این مایع از شویندگی ملایمی برخوردار است و آسیب کمتری به پارچه‌ها وارد می‌کند. مایع ظرف‌شویی می‌تواند بهترین انتخاب برای از بین بردن لکه‌های چربی باشد.

همچنین می‌توان این مایع را با مقداری آب ترکیب کرد تا رقیق شده و برای پارچه‌های حساس استفاده شود. در این روش نیز می‌توان مایع ظرف‌شویی را با آب ترکیب کرده و سپس یک اسفنج تمیز را به آن آغشته کرده و سپس محل لکه‌های مبل را با آن تمیز کرد. بعد از تمیز کردن لکه‌های مبل باید با استفاده از یک پارچه تمیز و مرطوب محل لکه را به خوبی تمیز کرد تا اثری از مواد بر روی مبل باقی نمانده و سپس اجازه داد که مبل کاملاً خشک شود.

شامپو فرش برای تمیز کردن مبل

  • شامپو فرش

یکی دیگر از بهترین و مطمئن‌ترین مواد شوینده که می‌توان برای تمیز کردن و شستن مبل‌ها به کار برد شامپوفرش است. در حقیقت شامپو فرش به عنوان یک مایع شستن مبل به صورت تخصصی برای تمیز کردن فرش، موکت و … تولید شده است و میزان قدرت اسیدی و بازی آن به‌گونه‌ای است که هیچ‌گونه آسیبی به بافت و الیاف پارچه‌ها وارد نمی‌کند.

این شامپوها همچنین از قدرت تمیزکنندگی بالایی برخوردار بوده و انواع لکه‌ ها و آلودگی‌ها را به خوبی از بین می‌برند. در این روش نیز می‌توان مقداری شامپوفرش را با کمی آب ترکیب کرد تا به خوبی کف کند و سپس یک اسفنج تمیز را به آن آغشته کرده و محل لکه‌ها را با آن تمیز نمود. در نهایت نیز باید محل لکه را با یک دستمال مرطوب تمیز کرده و اجازه داد که به صورت کامل خشک شود. شامپوفرش ها از جمله بهترین شوینده‌هایی هستند که توسط شرکت‌های مبل شویی نیز به کار می‌روند

  • محلول آب و نشاسته

نشاسته نیز از دیگر موادی است که می‌تواند کاربردهای متعددی در منازل داشته باشد. ترکیب این ماده با آب می‌تواند یک محلول تمیز کننده عالی ایجاد کند که برای از بین بردن بسیاری از لکه‌ها و آلودگی‌ها مناسب است. در این روش کافی است مقداری از این ترکیب را روی لکه‌ها و قسمت‌ های چرک مبل ریخته و اجازه داد که لکه را شل و نرم کند و سپس می‌توان لکه را به راحتی با یک دستمال مرطوب تمیز کرد. البته باید توجه داشت که در این روش لکه‌ها را بیشتر پخش نکرد. از محلول آب و نشاسته می‌توان به عنوان یک روش مکمل برای شستن مبل‌ها استفاده کرد و در کنار آن می‌توان از مواد شوینده دیگری برای کسب نتیجه بهتر بهره برد.

  • محلول‌های مخصوص مبل

خوشبختانه با پیشرفت علوم و فنّاوری‌های مختلف امروزه انواع مختلفی از محلول‌ها و اسپری‌های تمیز کننده و ضدعفونی‌کننده مخصوص انواع مبلمان در دسترس هستند و هر کدام می‌توانند برای نوع خاصی از پارچه‌ها و لکه‌ها به کار بروند.

برای استفاده از هرکدام از این محلول‌های آماده لازم است که بر اساس دستورالعمل‌های شرکت سازنده عمل کرد اما معمولاً استفاده از آن‌ها راحت است و کافی است که مقداری از آن‌ها را بر روی محل لکه پاشیده یا اسپری کرد و سپس با یک پارچه تمیز دستمال کشید.

  • محلول آب و پودر لباسشویی

رویه بسیاری از مبل‌ها از جنس پارچه بوده و ویژگی‌ها و مشخصاتی همچون پارچه‌های لباس و … دارند به همین دلیل طبیعتاً پودر لباسشویی می‌تواند یک انتخاب مناسب برای تمیز کردن و شستن آن‌ها باشد. در اصل با ترکیب پودر لباسشویی و آب می‌توان یک محلول تمیز کننده و مایع شستن مبل مناسب تولید کرد و با استفاده از آن بسیاری از لکه‌ها را از بین برد.

در این روش نیز می‌توان با استفاده از یک اسفنج تمیز یا ابر آغشته به این محلول ایجاد شده مبل‌ها را تمیز نمود و در نهایت بعد از شستشوی مبل از یک پارچه تمیز برای دستمال کشی آن استفاده کرد.

بهترین روش شستن مبل

انواع مختلفی از مایع شستن مبل وجود دارند که می‌توان در منزل به کار برد و انواع لکه‌ها را با آن‌ها تمیز کرد اما کسانی که تجربه، مهارت و دانش کافی در این زمینه نداشته باشند ممکن است ناخواسته به مبلمان آسیب وارد کنند به همین دلیل بهترین کار استفاده از خدمات شرکت‌های مبل شویی و قالیشویی است. این شرکت‌ها با برخورداری از نیروهای متخصص، تجهیزات مدرن و مواد شوینده مخصوص می‌توانند هر نوع آلودگی و لکه را به بهترین شکل ممکن تمیز کرده و از آسیب دیدن مبل جلوگیری کنند.

مهم‌ترین نکات شستشوی مبل

امروزه مبل‌ها از تنوع بالایی از نظر جنس چهارچوب، جنس رویه، مواد و متریال به کار رفته، طراحی و … برخوردارند و هر کدام می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند. برای شستشوی هر کدام از انواع مبل‌ها لازم است که به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشته که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • قبل از اقدام به شستن مبل حتماً دستورالعمل شرکت تولیدکننده آن مطالعه شود و به نکات آن دقت داشت
  • در انتخاب مواد شوینده دقت بالایی داشت و اثرات آن کاملاً بررسی شود.
  • قبل از اقدام به شستشوی مبل با مواد شوینده حتماً باید مبل گردگیری شده و هرگونه آلودگی و گردوغبار از سطح آن از بین برود.
  • بعد از شستن مبل حتماً باید اجازه داد که کاملاً خشک شوند و هیچ‌گونه رطوبتی بر روی آن‌ها باقی نماند.

کثیف شدن و آلوده شدن مبل در منزل امری طبیعی است و لازم است که بعد از مدتی اقدام به شستن و تمیز کردن مبل نمود. امروزه انواع مختلفی از مواد شوینده در دسترس هستند که هر کدام می‌توانند ویژگی‌های مختلفی داشته باشند و برای از بین بردن آلودگی‌های مختلفی مناسب باشند.

از جمله بهترین مایع‌های شستن مبل در منزل می‌توان به مواردی همچون صابون مایع، الکل سفید و نمک، سرکه سفید، مایع ظرف‌شویی، شامپوفرش، محلول آب و نشاسته، محلول‌های مخصوص مبل و محلول آب و پودر لباسشویی اشاره کرد که هر کدام قدرت تمیزکنندگی متفاوتی داشته و برای مبل‌های مختلفی مناسب هستند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر