فرش مناسب آشپزخانه

چه نوع فرشی برای آشپزخانه بخریم؟

فرش مناسب آشپزخانه باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. در این مقاله به مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های یک فرش استاندارد برای چنین فضایی اشاره کرده‌ایم. تا در هنگام خرید بدانید چه نوع فرشی برای آشپزخانه بخرید.

آشپزخانه یکی از پرترددترین بخش‌های خانه است و هر روز ممکن است هر کدام از اعضای خانواده چندین بار به آنجا رفت و آمد داشته باشند. علاوه بر تردد زیاد و تماس با پا، به دلیل انجام فرآیند پخت و پز و سرو غذا، کف آشپزخانه بیشتر از سایر قسمت‌های ساختمان در معرض آلودگی است. بنابراین باید برای پوشش این بخش از خانه از فرش مناسبی استفاده کرد. اما منظور از فرش مناسب آشپزخانه چیست و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با ویژگی‌های یک فرش مناسب برای آشپزخانه آشنا شوید.

مهم‌ترین ویژگی‌های فرش مناسب آشپزخانه

فرش مناسب آشپزخانه باید دارای ویژگی‌های خاصی بوده و از نظر بافت، سبک و مواردی از این دست متفاوت از فرش‌هایی باشد که برای سایر بخش‌‌های خانه انتخاب می‌‎کنید.

جنس فرش

جنس الیاف یکی از فاکتورهایی است که باید در زمان خرید فرش به آن توجه کنید. عموما از ۳ نوع الیاف زیر می‌توانید برای انتخاب فرش آشپزخانه استفاده کنید. ویژگی اصلی این فرش‌ها به شما اجازه می‌دهند که برای شستشوی آنها حتی بتوانید از خدمات ارزان ترین قالیشویی نیز بدون نگرانی و استرس ناشی از خراب شدن و تغییر رنگ فرش استفاده کنید.

ویژگی‌های فرش مناسب آشپزخانه

نایلون: نایلون یک ماده مصنوعی است و فرش بافته شده از آن برای آشپزخانه گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود. این ماده بسیار مستحکم است و با تردد زیاد دچار فرسایش نمی‌شود. همچنین تمیز کردن و شستشوی فرش‌های نایلونی بسیار آسان است. ضمن اینکه این قالی‌ها دیرتر لکه می‌شوند و بهترین فرش برای آشپزخانه و فضاهای شلوغ هستند.

پلی استر: پلی استر در برابر سایش بسیار مقاوم است و بسیار آسان و سریع خشک می‌شود. فرش‌های پلی استری در برابر لکه‌های مبتنی بر آب مقاوم هستند. زیرا جذب پایینی دارند. اما متاسفانه پاک کردن لکه‌های چربی از روی آنها کار بسیار دشواری است. از این نوع الیاف معمولا به صورت ترکیبی با سایر الیاف در تولید فرش استفاده می‌شود. پلی استر از نظر ظاهر چیزی شبیه به پشم است.

پلی پروپیلن: این ماده نیز جزء الیاف مصنوعی محسوب می‌شود. اما به دلیل اینکه در برابر لکه و سایش مقاومت بالایی دارد؛ بهترین الیاف برای آشپزخانه است. جنس این فرش‌ها به قدری محکم است که حتی می‌توان آنها را با یک محلول سفیدکننده رقیق شده نیز تمیز کرد.

ابعاد فرش

ابعاد فرشی که برای آشپزخانه سفارش می‌دهید؛ باید از قوانین خاصی پیروی کند. بهتر است فرش از هر طرف از دیوارها و کابینت‌ها به یک میزان فاصله داشته باشد. پوشش بخش مرکزی آشپزخانه با فرش باعث می‌شود که دکوراسیون فضا متعادل‌تر به نظر برسد. نکته دیگری که باید در زمان انتخاب ابعاد فرش به آن توجه کنید؛ میز ناهارخوری است. اگر در آشپزخانه میز می‌گذارید؛ بهتر است ابعاد فرش فقط کمی از ابعاد میز بزرگ‌تر باشد تا صندلی‌ها به راحتی جابه‌جا شوند.

طبق یک قاعده کلی فرش مناسب آشپزخانه باید حدود ۶۰ سانتی‌متر از ابعاد صفحه میز بزرگ‌تر باشد. همچنین بهتر است برای قسمت‌هایی مانند جلوی سینک و اجاق گاز نیز ۲ پادری به رنگ فرش سفارش دهید تا در زمان پخت و تهیه غذا، پاهایتان در اثر تماس مکرر با سرامیک خسته نشود.

محل قرارگیری فرش

آشپزخانه جزء بخش‌هایی از خانه است که تردد در آن به وفور انجام می‌شود. بنابراین فرشی مناسب برای استفاده در آشپزخانه است که در برابر سایش شدید مقاومت کند. به بیان دیگر شما برای پوشش کف آشپزخانه خود به فرشی مقاوم و مستحکم نیاز دارید. در حالی که به دنبال یک فرش بادوام در بازار هستید؛ باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که قرار است فرش را کجای آشپزخانه پهن کنید.

به عنوان مثال، اگر قرار است فرش را در نزدیکی محل قرارگیری سینک پهن کنید؛ فرش‌های بافته شده از مواد مصنوعی مناسب‌تر هستند. زیرا پشم و پنبه به سرعت به رطوبت واکنش نشان می‌دهند و ممکن است در نتیجه تماس مکرر با آب منقبض یا چروک شوند.

انتخاب فرش مناسب آشپزخانه

پرز فرش

پرزهای فرش محل مناسبی برای پنهان شدن خرده‌های مواد غذایی هستند. بنابراین فرش‌هایی که پرز کمتر دارند برای آشپزخانه مناسب‌ترند. پرز کم به معنای وجود فضای کمتری برای پنهان شدن مواد غذایی ریخته شده و تجمع باکتری‌هاست.

رنگ فرش

معمولا فرش‌هایی با رنگ تیره بیشتر مناسب استفاده در آشپزخانه هستند. از آنجایی که آشپزخانه محل پخت غذاست و دائما در معرض آلودگی است؛ انتخاب فرش‌هایی با رنگ روشن فقط باعث ایجاد دردسر می‌شود.

چند نکته مهم در زمان انتخاب فرش مناسب آشپزخانه

  • فرش‌های ماشینی به دلیل وزن پایین، لغزندگی زیادی دارند. پس اگر می‌خواهید فضای آشپزخانه را برای همه اعضای خانواده ایمن کنید؛ حتما از سرعتگیر زیر فرش استفاده کنید.
  • اگر آشپزخانه شما جزیره مرکزی دارد و تصمیم دارید از فرش‌های کوچک برای دیزاین این فضا استفاده کنید؛ بهتر است دو فرش هم اندازه و هم رنگ را انتخاب کرده و آنها را در دو طرف جزیره پهن کنید. این کار می‌تواند به ایجاد تعادل و تقارن در فضا کمک کند.
  • فرش کردن آشپزخانه یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد فضایی خلاقانه در خانه است. معمولا رنگ‌ها و بافت‌ها در آشپزخانه نسبتا ساده هستند. بنابراین می‌توانید با انتخاب یک فرش جذاب، به این فضا عمق ببخشید. حتما از فرش‌هایی که بافت و رنگ متمایزی با بافت و رنگ غالب در آشپزخانه دارند استفاده کنید.
  • اگر آشپزخانه باریک یا کوچکی دارید؛ از طرح‌هایی استفاده کنید که می‌توانند به طرز هوشمندانه‌ای حس فضا را تغییر دهند. استفاده از طرح‌های هندسی یا راه راه، چشم بیننده را تحت تاثیر قرار داده و توهم بینایی ایجاد می‌کند. بنابراین بیننده دیگر متوجه کوچک بودن یا طویل بودن آشپزخانه نمی‌شود.

نتیجه‌گیری

آشپزخانه را می‌توان با استفاده از فرش به فضایی گرم و دلنشین تبدیل کرد. اما برخی افراد با استناد به اینکه آشپزخانه جای شلوغی است؛ از فرش کردن آن اجتناب می‌کنند. این در حالی است که با استفاده از این تکنیک می‌توانید هم کاربری و هم حس این فضا را تغییر دهید. با انتخاب یک فرش مناسب برای آشپزخانه قادر خواهید بود که با یک گام ساده آشپزخانه را تبدیل به بهترین بخش خانه کنید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر