روش شستن تابلو فرش ماشینی در خانه

روش شستن تابلو فرش ماشینی در خانه

تابلو فرش‌ها از جمله نفیس‌ترین، ارزشمندترین و زیباترین ارکان دکوراسیون داخلی به شمار می‌روند و می‌توانند زیبایی و جذابیت بالایی به خانه بدهند. امروزه انواع مختلفی از تابلو فرش‌ها از نظر نحوه بافت، سایز و اندازه، طرح و نقش، جنس الیاف و … تولید و عرضه می‌شوند که هر کدام می‌توانند ویژگی‌ها و زیبایی‌های خاص خود را داشته باشند. تابلو فرش‌های ماشینی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین تابلو فرش‌ها به شمار می‌روند و در بین ایرانی‌ها نیز جایگاه ویژه‌ای دارند. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و معضلات نگهداری از تابلو فرش‌ها نحوه شستشو و نظافت آن‌ها است چرا که بسیار حساس و ظریف هستند و ممکن است دچار آسیب و خسارت شوند. اگر نمی‌خواهید از قالیشویی استفاده کنید، در ادامه مطلب به بررسی روش و نحوه شستن تابلو فرش ماشینی در خانه و نکات آن پرداخته خواهد شد.

مهم‌ترین نکات نگهداری و شستشوی تابلو فرش ماشینی

همان‌طور که گفته شد تابلو فرش از ارزش و اهمیت بالایی برخوردارند و نقش پررنگی در زیبایی و جذابیت دکوراسیون دارند به همین دلیل نحوه شستشوی آن‌ها اهمیت بالایی دارد. از آنجایی که تابلو فرش‌ها از حساسیت و ظرافت بالاتری نسبت به فرش‌ها برخوردارند لازم است که در زمان شستشو به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • حتی‌الامکان باید تعداد دفعات شستشوی تابلو فرش را کاهش داد تا آسیب و خسارت کمتری به آن وارد شود و بتوان مدت بیشتری از آن استفاده کرد.
  • تابلو فرش‌ها باید در محلی نصب شوند که کمتر در معرض گرد و غبار، آلودگی و … باشند
  • تابلو فرش حتماً باید به صورت روزانه گردگیری شود تا طول عمر بیشتری داشته باشد
  • در صورت استفاده از جاروبرقی باید از قدرت مکش کم آن استفاده کرد تا آسیبی به تابلو فرش وارد نشود.
  • حتماً از مواد شوینده مخصوص و با قدرت اسیدی مناسب برای شستشوی تابلو فرش استفاده شود و قبل از شستشو اثرات تست شود.
  • تمامی مراحل شستشو باید به دقت و به صورت کامل انجام شود تا آسیبی به آن وارد نشود.
  • نباید از برس های سیمی و زبر برای شستشوی تابلو فرش‌ها استفاده کرد.
  • قبل از اقدام به شستشوی تابلو فرش باید آسیب‌ها و مشکلاتی مانند بید خوردگی، پارگی و … برطرف شود تا آسیب بیشتری به آن وارد نشود.

نحوه شستن تابلو فرش ماشینی

نحوه شستن تابلو فرش ماشینی

هرچند که تابلو فرش‌ها معمولاً بر روی دیوار نصب می‌شوند و کمتر در معرض آلودگی‌ها، لکه‌ها و … قرار می‌گیرند اما طبیعتاً بعد از مدتی استفاده به شستشو نیاز پیدا می‌کنند تا به زیبایی و جذابیت اولیه خود برسند. برای شستن تابلو فرش ماشینی باید مراحل مختلف را به صورت قدم به قدم اجرا کرد.

جداسازی تابلو فرش از قاب

معمولاً تابلو فرش‌ها برای زیبایی و جذابیت بیشتر در داخل قاب‌های مختلف قرار می‌گیرند و سپس به دیوار آویزان می‌شوند و این قاب‌ها از جنس موادی همچون چوب، فلزات و … هستند. قبل از شستن تابلو فرش حتماً باید با دقت و حساسیت بالا از قاب جدا شوند.

گردگیری اولیه تابلو فرش

در مرحله دوم و بعد از جداسازی تابلو فرش از قاب باید اقدام به گردگیری نمود. باقی ماندن گرد و غبار بر روی سطح تابلو فرش و نفوذ آن‌ها به داخل الیاف تابلو فرش باعث می‌شود که عملیات شستشو به درستی انجام نشود و مشکلاتی همچون کدر شدن، تغییر رنگ و … در آن ایجاد شود. برای گردگیری اولیه می‌توان از یک جاروبرقی با قدرت مکش متوسط و سری‌های مناسب و نرم استفاده کرد. در اصل گردگیری می‌تواند به شستشوی راحت‌تر و سریع‌تر تابلو فرش کمک کند.

تست بافت و الیاف تابلو فرش

در مرحله سوم و بعد از گردگیری حتماً باید بافت و الیاف تابلو فرش به صورت کامل بررسی شود و از عدم وجود هرگونه آسیب و خسارتی در آن اطمینان حاصل کرد. در اصل زمانی که تابلو فرش دچار مشکلاتی مانند بیدخوردگی، شل شدگی تار و پود، پارگی و … شده باشد در زمان شستشو دچار آسیب‌های بیشتری می‌شود و ممکن است خسارت‌های غیر قابل جبرانی به آن وارد شود.

تست رنگ تابلو فرش

از آنجایی که تابلو فرش‌های ماشینی معمولاً از مواد و الیاف و همچنین رنگ‌های مصنوعی تولید و بافته می‌شوند امکان رنگ دهی آن‌ها زیاد است و قبل از شستشو حتماً باید تست رنگ بر روی قسمتی از آن اجرا شود. در صورتی که تابلو فرش رنگ پس بدهد نباید اقدام به شستن آن کرد چرا که خسارت‌های غیرقابل جبرانی به آن وارد می‌شود.

برای تست رنگ تابلو فرش می‌توان از یک گوش پاک کن استفاده کرد و آن را داخل آب داغ قرار داده و سپس آن را روی قسمتی از تابلو فرش کشید. چنانچه نوک گوش پاک کن رنگی شد نشان می دهد که امکان ادغام و تداخل رنگ‌ها وجود دارد و باید با احتیاط و حساسیت بالایی اقدام به شستن آن نمود.

شستن تابلو فرش

بعد از انجام مراحل گفته شد و بعد از انتخاب شامپو فرش یا مواد شوینده مناسب با جنس و الیاف تابلو فرش می‌توان اقدام به شستن آن نمود. در این مرحله می‌توان از لوازمی همچون برس های نرم، اسفنج و … استفاده کرد. نکته مهمی که در این مرحله باید به آن دقت داشت استفاده از آب سرد است چرا که آب گرم می‌تواند باعث تغییر رنگ و آسیب دیدن آن شود. در این مرحله باید شامپو فرش را در داخل آب سرد حل کرده تا کف مناسبی ایجاد کند و سپس با استفاده از اسفنج و محلول به دست آمده اقدام به شستن تابلو فرش نمود.

خشک‌کردن تابلو فرش

مرحله نهایی شستن تابلو فرش ماشینی خشک‌کردن آن است و بعد از آنکه تمامی مراحل قبلی به درستی انجام شود باید تابلو فرش را به خوبی آبکشی کرده و سپس آن را در یک سطح صاف پهن کرد تا کاملاً خشک شود. باید توجه داشت که نباید اجازه داد هیچ‌گونه رطوبتی در الیاف و بافت تابلو فرش باقی بماند چرا که می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی و ادغام رنگ‌های آن شود. همچنین نباید تابلو فرش‌ها را بر روی طناب پهن کرد چرا که ممکن است طناب باعث تاخوردگی آن شود و شکل و فرم آن را تحت تاثیر قرار بدهد. در آخر نیز می‌تواند تابلو فرش را در قاب اصلی خود قرار داده و دوباره در محل مورد نظر نصب کرد.

بهترین روش شستشوی تابلو فرش ماشینی

بهترین روش شستشوی تابلو فرش ماشینی

به صورت کلی بهتر است که نگهداری تابلو فرش‌ها به گونه‌ای باشد که نیازی به شستشو پیدا نکنند اما چنانچه به هر دلیلی نیاز باشد که شسته شوند و با توجه به آنکه کالاهای گران‌بها و ارزشمندی هستند بهتر است که از خدمات قالی‌شویی برای شستن آن‌ها استفاده کرد. شرکت‌های قالی‌شویی به واسطه برخورداری از تجهیزات مدرن، نیروهای متخصص و همچنین مواد شوینده مخصوص می‌توانند به بهترین شکل ممکن آلودگی‌های تابلو فرش را از بین ببرند و هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به آن وارد نکنند.

جمع‌بندی نهایی

تابلو فرش از ارزشمندترین و زیباترین ارکان دکوراسیون داخلی منزل به شمار می‌رود و ممکن است بعد از مدتی و به هر دلیلی نیاز به شستشو پیدا کند. برای شستن تابلو فرش ماشینی باید مراحل مختلفی همچون جداسازی از قاب، گردگیری، تست رنگ، شستشوی تابلو فرش و خشک کردن نهایی با دقت و حساسیت بالایی انجام شود. برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی تابلو فرش و کسب نتیجه مطلوب بهتر است که از خدمات شرکت‌های قالی‌شویی برای شستن آن استفاده کرد چرا که این شرکت‌های از نیروهای متخصص، مواد شوینده مخصوص و تجهیزات مدرن بهره برده و از آسیب دیدن تابلو فرش جلوگیری می‌کنند و آلودگی‌ها را به بهترین شکل ممکن از بین می‌برند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر