شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی؟ مقایسه + مزایا و معایب

شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی؟ مقایسه + مزایا و معایب

فرش‌های از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی منزل هستند و زیبایی و تمیز بودن آن‌ها می‌تواند جذابیت فضا و احساس خوشایندی افراد را چندین برابر کند. فرش‌ها از جمله لوازمی هستند که همواره مورد استفاده بوده و پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی‌ها و لکه‌های مختلفی دارند. تمیز کردن لکه‌ها و شستشوی فرش‌ها خصوصاً فرش‌های دستباف و گران‌قیمت از حساسیت‌های بالایی برخوردار بوده و کار سخت و دشواری است. در گذشته شستشوی فرش‌ها به صورت سنتی انجام می‌شد اما امروزه به واسطه پیشرفت تکنولوژی و همچنین محدودیت‌های شهرنشینی این امر در شرکت‌های قالیشویی انجام می‌شود و بسیار ساده‌تر، کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر از گذشته انجام می‌شود. البته هنوز هم افراد زیادی از روش سنتی برای شستن فرش استفاده کرده و دلایل خاص خود را برای این کار دارند. در ادامه این مطلب بررسی خواهد شد که شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی و هر کدام از این روش‌ها چه مزیت‌ها و معایبی دارند.

روش سنتی شستشوی فرش‌ها، مزایا و معایب آن

روش سنتی شستشوی فرش‌ها، مزایا و معایب آن

همان‌طور که گفته شد از دیرباز افراد برای شستن فرش‌ها از روش سنتی استفاده می‌کردند. در این روش افراد در فضایی همچون پارکینگ، حیاط، پشت‌بام و … اقدام به شستن فرش می‌کنند و تمام مراحل شستشو که شامل گردگیری اولیه و جاروکشی فرش، بررسی آسیب‌دیدگی‌ها، خیس کردن فرش، شستن فرش با مواد شوینده مناسب، آبکشی فرش و خشک کردن آن توسط خود افراد انجام می‌شود. استفاده از روش سنتی برای شستن فرش‌ها می‌تواند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشد. می‌توان گفت مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت‌های استفاده از این روش، اطمینان خاطر افراد از تمیز شدن کامل فرش و میزان رطوبت پایین فرش بعد از شستشو است در حالی که معایب متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

نیاز به فضا

همان‌طور که گفته شد استفاده از روش سنتی برای شستن فرش نیاز به حیاط، پارکینگ و … دارد و امروزه به واسطه معماری خاص ساختمان‌ها و محدود شدن محل زندگی افراد، دسترسی به چنین فضاهایی سخت است چرا که ممکن است باعث ایجاد مزاحمت در مجتمع‌های مسکونی شود. همچنین علاوه بر فضای کافی برای شستشو، فرش‌ها به یک محیط عاری از گردوخاک و با نور مناسب برای خشک شدن نیاز دارند. چنین فضاهایی در محیط‌های شهری به ندرت یافت می‌شود پس شستن فرش به روش سنتی نمی‌تواند از نظر فضا منطقی باشد.

نیاز به نیروی انسانی

برای شستن فرش در منزل حتماً باید چند نفر حضور داشته باشند چرا که شستشوی فرش کار سختی است و افراد به تنهایی قادر به انجام آن نخواهند بود. انجام کارهایی همچون حمل‌ونقل، برس کشیدن، پارو کردن، آبکشی و … به تنهایی سخت است و حتماً باید چند نفر وجود داشته باشند و از آنجایی که امروزه افراد دغدغه‌های متعددی داشته و زمان آزاد کمی دارند تأمین نیروی انسانی می‌تواند مشکل باشد.

مصرف آب و مواد شوینده زیاد

مصرف آب و مواد شوینده زیاد

آب به عنوان اصلی‌ترین ماده حیاتی شناخته می‌شود و نباید یک قطره آن به صورت بی‌رویه مصرف شود. استفاده از روش سنتی برای شستن فرش می‌تواند باعث اسراف در مصرف آب و مواد شوینده شود. زمانی که افراد ناشی و بدون تخصص اقدام به شستن فرش کنند میزان مصرف آب و مواد شوینده چند برابر خواهد شد که می‌تواند هزینه‌های زیادی به همراه داشته باشد.

زمان‌بر بودن شستشو

از آنجایی که تمام مراحل شستشوی فرش‌ها در روش سنتی توسط نیروهای انسانی انجام می‌شود و برای خشک شدن فرش نیز از شرایط طبیعی مانند نور خورشید استفاده می‌شود باید زمان زیادی برای شستن و خشک کردن فرش صرف کرد. همچنین افراد به واسطه مشغله‌ها و دغدغه‌های کاری زمان آزاد کمی دارند و ممکن است در مراحل شستن فرش تعلل ایجاد شود و در زمان مورد نظر عملیات به پایان نرسد.

آسیب دیدن فرش

استفاده از روش سنتی و استفاده از ابزارهایی همچون پارو و … و در صورتی که افراد از مهارت و تخصص کافی برخوردار نباشند می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌هایی همچون پارگی، سوراخ شدن و … شود. همچنین بسیاری از افراد دانش و اطلاعات مناسبی برای انتخاب مواد شوینده مناسب ندارند و ممکن است از موادی با قدرت اسیدی یا بازی نامناسب برای شستن فرش‌ها استفاده کنند و در نهایت باعث ایجاد مشکلاتی همچون تغییر رنگ و رنگ دهی فرش و زرد شدن فرش شوند.

  • علاوه بر موارد گفته شده استفاده از روش سنتی برای شستن فرش‌ها می‌تواند معایبی همچون قدرت پاک‌سازی سطحی، کیفیت پایین شستشو، خستگی افراد و … نیز داشته باشند به همین دلیل استفاده از خدمات قالی شویی می‌تواند این مشکلات را از بین ببرد.
  • شستشوی فرش‌ها در قالیشویی، مزایا و معایب آن

شستشوی فرش‌ها در قالیشویی، مزایا و معایب آن

مشکلاتی همچون محدودیت فضا، نبود نیروهای انسانی، کمبود منابع آبی، نداشتن تخصص و مهارت افراد و … از جمله مواردی هستند که باعث می‌شوند استفاده از روش سنتی برای شستشوی فرش‌ها خصوصاً در شهرهای بزرگ منسوخ شود و برای این کار از خدمات شرکت‌های قالی شویی استفاده می‌شود. در حقیقت استفاده از خدمات این شرکت‌ها هیچ‌کدام از معایب روش سنتی را ندارد و می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد و می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. در پاسخ به سؤال شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی باید گفت که استفاده از خدمات قالیشویی به واسطه مزیت‌های زیر منطق‌تر است.

  • این شرکت‌ها محدودیت فضایی ندارد و برای شستن، آبکشی و خشک کردن فرش‌ها فضای کافی در اختیار دارند.
  • این شرکت‌ها از نیروهای متخصص و ماهر بهره برده و تمامی مراحل شستشوی فرش‌ها توسط دستگاه ای مدرن و پیشرفته انجام می‌شود.
  • برای هرکدام از انواع فرش‌ها متناسب با نوع آلودگی‌ها، نحوه بافت، نوع الیاف و … از مواد شوینده مخصوص استفاده می‌شود و احتمال آسیب‌دیدگی فرش‌ها بسیار کم خواهد بود.
  • قیمت قالیشویی توسط اتحادیه قالی‌شویان مشخص می‌شود و استفاده از خدمات این شرکت‌ها از نظر اقتصادی نیز بسیار به‌صرفه خواهد بود.
  • این شرکت‌ها از نیروهای متخصص برخوردار بوده و در صورتی که فرش آسیب‌دیدگی داشت به راحتی ترمیم و تعمیر خواهد شد.
  • با توجه به تجهیزات پیشرفته و نیروهای ماهر در مصرف آب، مواد شوینده و … صرفه‌جویی خواهد شد.
  • تمامی مراحل شستشوی فرش در این شرکت‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و کیفیت شستشو و عمق آن به‌گونه‌ای است که تمامی لکه‌ها و آلودگی‌ها از سطح فرش از بین می‌روند.

 استفاده از خدمات قالیشویی به واسطه مزیت‌های زیر

جمع‌بندی نهایی

در پاسخ به سؤال شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی باید گفت که هر کدام از این روش‌ها می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند اما از آنجایی که قالیشویی از مزیت‌های متعددی همچون صرفه‌جویی در زمان، هزینه‌ها و انرژی، استفاده از تجهیزات پیشرفته و نیروهای متخصص، جلوگیری از آسیب دیدن فرش، ترمیم بخش‌های آسیب دیده و … برخوردار است می‌تواند در مقایسه با روش سنتی بسیار برتری داشته باشد.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر