شستن فرش با پودر صابون چگونه است

چطور فرش را با پودر صابون بشوییم؟

شستن فرش با پودر صابون یک روش قدیمی اما بسیار موثر برای از بین بردن هرگونه آلودگی و کثیفی از روی سطح قالی است. اگر قصد دارید از نحوه شستن فرش با پودر صابون اطلاع کسب کنید؛ با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

چه مواردی را قبل از شستن فرش با پودر صابون باید مد نظر قرار دهیم؟

قبل از شروع فرآیند شستشوی فرش ابتدا باید بررسی کنید که آیا پشت فرش شما حاوی برچسب خاصی در مورد نحوه صحیح مراقب از فرش می‌باشد یا خیر؟ معمولا پشت فرش‌های ماشینی برچسبی وجود دارد که روی آن توضیح داده شده که این محصول به چه مراقبت‌هایی نیاز دارد و نسبت به چه موادی حساس است. بررسی این برچسب به شما نشان می دهد که آیا فرش را می‌توانید با محلول‌های دست ساز و در خانه بشویید یا خیر .

تمیز کردن و یا شستشوی غیراصولی و نادرست فرش می‌تواند باعث محو شدن رنگ یا چروک شدن بافت آن و حتی در برخی موارد آسیب‌دیدگی الیاف شود. بسیاری از فرش‌ها از ابریشم مصنوعی یا پشم بافته می‌شوند. بنابراین هنگام شستشوی بیشتر فرش‌ها، باید حواس‌تان هم به شیوه شستشوی و هم به محلولی که استفاده می‌کنید باشد.

مراحل اصلی شستشوی فرش از جمع کردن گرد و غبار و کثیفی‌هایی آغاز می‌شود که با جارو قابل جمع‌آوری هستند. پس ابتدا با یک جارو دستی گرد و غبار و آشغال‌های درشت را جمع کرده و در صورت داشتن حیوان خانگی حتما روی فرش را یک دور برس خشک بکشید. بعد با استفاده از جاروبرقی آشغال‌هایی که ریز هستند را جمع کنید.

شستن فرش با پودر صابون روشی است که به دلیل سادگی از گذشته در خانه‌ها بسیار مرسوم بود. با این حال اگر می‌خواهید مطمئن شوید که فرش‌تان با این شیوه شستشو آسیب نخواهد دید و از عواملی همچون رنگ‌پریدگی جلوگیری کنید؛ حتما به شما توصیه می‌شود از خدمات قالیشویی استفاده کنید. البته باید حواستان باشد که کارشناس مربوطه با علم به جنس و حساسیت‌های الیاف فرشتان، شیوه صحیح و شوینده مناسبی را برای انجام این کار استفاده می‌کند. راه رسیدن به این درجه از اطمینان این است که از تجربیات اطرافیان برای پیدا کردن بهترین قالیشویی نزدیک به محل زندگی‌تان استفاده کنید.

شستن فرش با پودر صابون

چرا بهتر است از پودر صابون برای شستشو استفاده کنیم؟

در این بخش می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که چرا پودر صابون بهترین محلول شستشوی فرش است؟

مقرون‌به‌صرفه بودن

قطعا پودر صابون قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر شوینده‌ها و البته خدمات قالیشویی دارد و همین باعث می‌شود که برخی از افراد برای کاهش هزینه‌های شستشوی فرش به این روش روی بیاورند.

اطمینان از سلامت فرش

یکی از اصلی‌ترین مزایای شستن فرش با پودر صابون این است که با این روش می‌توانیم خودمان فرش‌ها را بشوییم و نگرانی از این بابت نداشته باشیم که آیا فرد و یا افرادی که فرش را می‌شویند قابل اعتماد هستند یا خیر؟ البته اکثر قالیشویی‌ها از نیروهای مجربی استفاده می‌کنند که در زمینه شستشوی انواع فرش تخصص دارند.

رایحه خوب و دلنشین پودر صابون

یکی دیگر از دلایلی که با تکیه بر آن استفاده از پودر صابون برای شستشوی فرش را توصیه می‌کنیم؛ رایحه و یا بوی خوبی است که این شوینده فرش به الیاف می‌دهد و باعث می‌شود وقتی روی مبل می‌نشینید و چای می‌نوشید همزمان از رایحه خوب محیط اطراف لذت ببرید و با لبخند و آسودگی خاطر به فرش تمیز زیر پایتان نگاه کنید.

چگونه فرش را با پودر صابون بشوییم؟

برای شستشوی فرش با پودر صابون توصیه می‌شود حتما قبل از شروع فرآیند، به جنس الیاف فرش‌تان توجه کنید و مطمئن شوید که صابون به الیاف فرش‌تان آسیب نمیزند. سپس با استفاده از گام‌های زیر، فرش را بشویید.

  • اول از همه فرش را به مکانی دور از سایر وسایل خانه ببرید و روی سطحی که به اندازه کافی بزرگ است پهن کنید. سپس شروع به آماده کردن محلول شوینده کنید.
  • فرش را با دقت کامل و به آرامی خیس و نم‌دار کنید.
  • دستور‌العمل درج شده در پشت جلد بسته‌بندی پودر صابون را با دقت بخوانید و با توجه به آن پودر صابون را با مقدار مناسبی آب مخلوط کنید.
  • یک فرچه پلاستیکی نرم، یک تکه ابر ساده و تمیز و یا کمی اسفنج و یا هر وسیله مناسب دیگری که دارید را به مواد شوینده آغشته کرده و روی فرش به آرامی مالش دهید.
  • کف را به آرامی روی فرش ماساژ دهید و این کار را دو بار با کل سطح فرش تکرار کنید.
  • سپس مرحله آبکشی و شستشوی مواد شوینده از روی سطح فرش را شروع کنید.
  • ابتدا دستمال پارچه‌ای که با آب ولرم خیس و نم‌دار شده است را روی سطح فرش بکشید تا کف روی آن پاک شود و سپس با آب سرد فرش را آبکشی کنید.
  • بعد از اینکه کف روی فرش به طور کامل از بین رفت؛ آن را در جایی به دور از نور مستقیم خورشید پهن کرده و صبر کنید تا کاملا خشک شود و تمام رطوبت خود را از دست بدهد.
  • سپس با استفاده از جاروبرقی سطح خشک شده فرش‌تان را جارو بکشید تا مطمئن شوید اثری از گرد و غبار روی آن باقی نمانده است.

مزایای شستن فرش با پودر صابون

در مقایسه با مواد شوینده دیگر، پودر صابون به راحتی آبکشی می شود؛ زیرا میزان کف ایجاد شده توسط پودر صابون کافی و کم است. بنابراین با استفاده از این شوینده نیازی نیست که نگران باقی ماندن کف در داخل بافت فرش باشید.

مزایای شستشوی فرش با صابون

شستن فرش با پودر صابون مزایای زیر را به دنبال دارد:

  • پودر صابون قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد و برای شستشوی انواع فرش مناسب است.
  • صابون‌ها عمدتا حاوی روغن‌های گیاهی هستند. بنابراین به الیاف فرش آسیبی نمی‌رسانند.
  • کفی که از ترکیب پودر صابون و آب ایجاد می‌شود؛ نه آنقدر زیاد است که به درون بافت فرش نفوذ کند و نه آنقدر کم که قدرت تمیزکنندگی نداشته باشد. بنابراین می‌توانید با مقدار مناسبی از کف، مساحت زیادی از فرش را شستشو دهید و نگران باقی ماندن کف در داخل بافت قالی نباشید.
  • همچنین پودر صابون به دلیل نداشتن بوی قوی و بخارات سمی، به ریه‌ها آسیبی نمی‌رساند و کسانی که ریه‌های حساسی دارند می‌توانند با خیالی آسوده از این شوینده استفاده کنند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر