روش صحیح شستن فرش با پودر ماشین

روش صحیح شستن فرش با پودر ماشین

فرش‌ها از جمله پراستفاده‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی به شمار می‌روند و از آنجایی که همواره تحت ترافیک رفت و آمد و نشست‌وبرخاست هستند پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی‌های مختلف دارند و بعد از مدتی نیاز به شستشو پیدا می‌کنند. امروزه از مواد شوینده مختلفی برای شستن و تمیز کردن فرش‌ها استفاده می‌شود که هر کدام از ویژگی‌ها، خواص، مزایا و معایب خاص خود برخوردارند. پودر ماشین لباسشویی یکی از شوینده‌های شیمیایی است که می‌تواند قدرت پاک‌کنندگی بسیار خوبی داشته باشد و بسیاری از لکه‌ها را به‌راحتی از بین می‌برد. در ادامه مطلب به بررسی شیوه شستن فرش با پودر ماشین و نکات آن و همچنین مزایا و معایبی که دارد پرداخته خواهد شد.

آیا می‌توان با پودر ماشین فرش شست؟

همان‌طور که گفته شد امروزه انواع مختلفی از مواد شوینده در دسترس هستند که از قدرت اسیدی و بازی منحصربه‌فردی برخوردار بوده و می‌توانند لکه‌های مختلفی را از بین ببرند. هرچند که هر کدام از مواد شوینده شیمیایی به‌صورت اختصاصی برای لوازم مختلفی تولید شده و از فرمولاسیون ویژه‌ای برخوردارند اما گاهی می‌توان از آن‌ها استفاده‌های متعدد داشت و برای تمیز کردن لوازم مختلف استفاده کرد. پودر ماشین لباسشویی دارای فرمولاسیون خاصی بوده و استفاده از آن برای شستن فرش، موکت و مبلمان توصیه نمی‌شود اما می‌توان آن را با شوینده‌های دیگری همچون شامپو فرش، کلر و … ترکیب کرد. در حقیقت پودر ماشین لباسشویی یک ماده قلیایی است و باید با شوینده‌های اسیدی ترکیب شود تا بتوان از آن برای شستن فرش استفاده کرد. در اصل پودر ماشین لباسشویی می‌تواند قدرت تمیز کنندگی بی‌نظیری داشته باشد اما استفاده از آن می‌تواند چالش‌های متعددی به همراه داشته باشد. مهم‌ترین معایب شستن فرش با پودر ماشین به شرح زیر هستند:

  • پودر ماشین لباسشویی باعث زرد شدن فرش می‌شود.
  • پودر ماشین در دراز مدت می‌تواند باعث پوسیدگی الیاف فرش شود.
  • این ماده می‌تواند موجب کاهش شید رنگی الیاف فرش شود.
  • سطح فرش دچار خشکی می‌شود.

پودر ماشین برای چه فرش‌هایی مناسب است؟

پودر ماشین برای چه فرش‌هایی مناسب است؟

امروزه مواد شوینده متعددی و متنوعی در دسترس هستند که هر کدام از فرمولاسیون ویژه‌ای برخوردار بوده و می‌توانند ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند. به‌صورت کلی بهترین ماده شوینده باید از ویژگی‌هایی برخوردار باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل قدرت پاک‌کنندگی عالی، داشتن عطر و رایحه مناسب، عدم ایجاد حساسیت و آلرژی برای افراد، عدم آسیب رساندن به بافت و الیاف فرش، داشتن قدرت نرم کنندگی بالا، دارا بودن PH خنثی، تولید میزان کف مناسب و قابل کنترل و … هستند. پودر ماشین لباسشویی از جمله شوینده‌های شیمیایی است که فرمولاسیون ویژه‌ای داشته و قدرت تمیز کنندگی بی‌نظیری دارد. همان‌طور که گفته شد استفاده از این ماده برای شستشوی فرش می‌تواند چالش‌ها و مشکلات متعددی ایجاد کند به همین دلیل استفاده از آن برای شستن فرش‌های دستباف و ابریشمی توصیه نمی‌شود. در حقیقت پودر ماشین را می‌توان برای شستن فرش‌های ماشینی که از الیاف صنعتی تولید شده و مقاومت بیشتری دارند استفاده کرد. موادی همچون پلی‌استر، آکریلیک و … مقاومت بالایی در برابر شوینده‌های مختلف داشته و دیرتر دچار آسیب می‌شوند.

شیوه شستن فرش با پودر ماشین

فرمولاسیون پودر ماشین و ویژگی‌های شیمیایی آن به گونه‌ای است که نباید به هیچ عنوان از آن‌ها برای شستن فرش، مبل شویی و … استفاده کرد و حتماً باید آن‌ها را با شوینده‌های دیگر ترکیب نمود. پودر ماشین می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به فرش وارد کند و حتماً باید میزان PH آن را با شوینده‌های دیگر به تعادل رساند. برای شستن فرش با پودر ماشین باید مراحل و نکات مختلفی را رعایت کرد که به شرح زیر هستند:

گردگیری اولیه

اولین مرحله از شستن فرش با هر نوع ماده شوینده‌ای، گردگیر و غبارروبی آن است. برای این کار می‌توان از یک جاروبرقی با قدرت مناسب استفاده کرد و سطح فرش را کاملاً جارو کرد تا هرگونه گرد و غبار و آلودگی از سطح آن تمیز شود. باقی ماندن ذرات گرد و غبار و آلودگی‌ها در فرش موجب زرد و کدر شدن آن بعد از شستشو می‌شوند.

خیس کردن فرش

بعد از گردگیری کامل فرش نوبت به خیس کردن آن می‌رسد و برای این کار حتماً باید از آب ولرم استفاده کرد. آب داغ یا آب سرد می‌تواند باعث آسیب به فرش و عدم تمیز شدن کامل آن شود.

آماده‌سازی شوینده

در مرحله سوم لازم است که پودر ماشین را با موادی همچون شامپو فرش، مواد نرم‌کننده و کلر ترکیب کرد تا قدرت آن متعادل شده و آسیبی به بافت فرش وارد نکند. به هیچ عنوان نباید دانه‌های خشک پودر ماشین را بر روی سطح خیس فرش پاشید چرا که این کار باعث آسیب، تغییر رنگ و پوسیدگی الیاف آن می‌شود. حتماً باید توجه ویژه‌ای به میزان آنزیم‌های پودر ماشین داشت تا آلودگی‌ها به خوبی از بین بروند.

برس کشی فرش

در مرحله بعدی و پس از آماده‌سازی ترکیب شوینده باید آن را به سطح فرش پاشیده و با استفاده از یک برس مناسب اقدام به برس کشی سطح فرش کرد و تمامی قسمت‌های آن را مالش داد.

آبکشی فرش

بعد از برس کشی فرش نوبت به آبکشی آن می‌رسد و در این مرحله باید آبکشی به‌صورت کامل انجام شود به گونه‌ای که هیچ‌گونه زردابه ای از فرش خارج نشود و آب کامل زلال شود. برای آنکه الیاف فرش دچار خشکی نشود می‌توان قبل از خشک کردن فرش با استفاده از نرم‌کننده‌ها آن را شستشو داده و دوباره آبکشی نمود.

خشک کردن فرش

در مرحله پایانی شستن فرش با پودر ماشین و بعد از آنکه آبکشی به‌صورت کامل انجام شد باید آن را در یک سطح مناسب و در معرض هوای آزاد قرار داد تا کاملاً خشک شود. در نهایت بعد از جاروکشی مجدد فرش می‌توان آن را دوباره پهن کرده و استفاده نمود.

شیوه شستن فرش با پودر ماشین

جمع‌بندی نهایی

امروزه مواد شوینده متعددی و متنوعی برای شستن فرش‌ها در دسترس هستند که هر کدام ویژگی‌ها و خصوصیات مختلفی دارند. پودر ماشین لباسشویی از جمله شوینده‌های بسیار قوی است که می‌تواند انواع لکه‌ها را از بین ببرد و می‌توان از آن برای شستن فرش‌ها نیز استفاده کرد به شرطی که با موادی همچون شامپو فرش، نرم‌کننده‌ها و کلر ترکیب شود در غیر این صورت می‌تواند باعث آسیب دیدن فرش شود.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر