شستشوی فرش پرز بلند یا شگی

شستشوی فرش پرز بلند یا شگی چگونه است؟

اگر می‌خواهید بدانید که چه روشی برای شستشوی فرش پرز بلند یا همان فرش‌ شگی مناسب است و چه نکاتی برای افزایش طول عمر این فرش‌ها وجود دارد؛ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

فرش‌های پرز بلند قطعا یکی از شیک‌ترین نوع فرش‌های موجود در بازار هستند. اما به دلیل ویژگی‌های ظاهری خاص‌شان ممکن است تمیز کردن و مراقبت از آنها کمی چالش‌برانگیز به نظر برسد. با این حال، با اطلاع از شیوه‌های اصولی، نگهداری و شستشوی فرش پرز بلند کار آسانی خواهد شد. در این مقاله روش اصولی و استاندارد شستن فرش شگی را توضیح داده و چند نکته مفید را برای افزایش طول عمر این فرش‌ها گوش‌زد می‌کنیم.

آشنایی با فرش شگی یا فرش پرز بلند

فرش‌های شگی به نوعی از فرش‌های فانتزی گفته می‌شود که به دلیل کیفیت بالا و تطبیق‌پذیریشان با انواع فضاها، فرش‌های محبوبی محسوب می‌شوند. این فرش‌ها به دلیل دارا بودن پرزهای بلند، بسیار نرم و انعطاف‌پذیر هستند و با سبک دکوراسیون مدرن همخوانی جالبی دارند. با این وجود تمیز کردن الیاف نرم و کرکی آنها کار چندان ساده‌ای نیست.

آموزش شستشوی فرش پرز بلند یا شگی

اکثر روش‌هایی که در حال حاضر برای تمیز کردن فرش شگی توصیه می‌شوند؛ غیر اصولی بوده و با استفاده از آنها امکان پاکیزگی صد در صد این فرش‌ها وجود ندارد. علاوه بر پیچیدگی تمیزکاری و شستشوی فرش پرز بلند ، مراقبت از این کفپوش‌ها نیز می‌تواند دشوارتر از مراقبت از فرش‌های معمولی پرز کوتاه باشد. از این موضوع به عنوان یکی از معایب فرش شگی یاد می‌شود. با وجود تمامی این موارد، باز هم روش‌هایی وجود دارد که بتوانید به کمک آنها، فرش‌های پرز بلند خود را در خانه تمیز کنید. در ادامه به مراحل گام به گام شستشوی یک فرش پرز بلند اشاره کرده‌ایم.

روش‌های شستشوی فرش پرز بلند

برای شستشوی فرش‌های پرز بلند هیچ گزینه‌ای بهتر از خدمات قالیشویی نیست. همانطور که می‌دانید در این مراکز از متدهای بسیار موثری برای شستشو، آبکشی و خشک کردن فرش‌ها و قالی‌ها استفاده می‌شود. بنابراین اگر روی ظاهر فرش‌های فانتزی خانه خود حساس هستید و نمی‌خواهید زودتر از آنچه که انتظار دارید؛ کهنه شوند بهتر است برای شستشوی فرش پرز بلند خود به دنبال بهترین قالیشویی در اطراف محل زندگی خودتان باشید. اما اگر به هر دلیلی می‌خواهید کار شستشوی فرش را در خانه انجام دهید؛ بهتر است مراحل زیر را مو به مو اجرایی کنید.

بیشتر بدانید : “بهترین مواد شوینده برای شستشوی فرش

غبارروبی

کار شستشوی فرش پرز بلند مانند دیگر مدل‌های فرش با مرحله غبارروبی آغاز می‌شود. برای خارج کردن گرد و خاک از دل تار و پود این فرش‌ها بهتر است مراحل زیر را انجام دهید.

  • فرش را به بیرون خانه و به یک فضای باز ببرید و آن را روی نرده یا طناب رخت آویزان کنید.
  • با یک تکه چوب به فرش ضربه بزنید تا کثیفی، گرد و غبار و زباله‌های محبوس شده در لا به لای الیاف آن خارج شود.
  • سپس بگذارید که فرش چند ساعتی همان جا بماند و آفتاب بخورد. پرتوهای داغ خورشید به از بین بردن باکتری‌ها و کنه‌هایی که در الیاف فرش زندگی کرده و از گرد و غبار تغذیه می‌کنند کمک می‌کند. این باکتری‌ها و کنه‌ها در اغلب وسایل نرم و پارچه‌ای خانه مانند ملافه و فرش حضور دارند و باید قبل از اقدام برای شستشو، به همین شیوه از الیاف پارچه و فرش جدا شوند.

شستشوی فرش پرز بلند

شستشو

برای شستن و تمیز کردن فرش‌های پرز بلند دو روش کلی وجود دارد که با توجه به میزان کثیفی الیاف آن، می‌توانید از یکی از آنها استفاده کنید.

روش اول: در این روش از شامپو فرش به عنوان شوینده استفاده می‌شود. مقدار مناسبی از آب و شامپو فرش (تناسب این دو ماده معمولا بر روی بسته‌بندی محصول نوشته شده است) را ترکیب کرده تا کاملا کف کند. سپس با استفاده از یک برس پرز بلند ولی نرم، کف حاصله را روی فرش بمالید. اجازه دهید تا کف روی قالی خشک شود. سپس اگر شوره حاصل از کف شامپو روی فرش وجود داشت آن را با جاروبرقی تمیز کنید.

این روش معمولا برای فرش‌هایی که خیلی کثیف هستند و دیر به دیر شسته می‌شوند مناسب نیست. اما اگر جزء آن دسته افرادی هستید که حداقل هر ۳ ماه یک بار فرش‌های خانه خود را تمیز می‌کنید؛ می‌توانید با استفاده از این روش فرش‌های شگی خانه خود را عاری از آلودگی کنید. نکته مهمی که در مورد این روش وجود دارد این است که تا زمان خشک شدن کامل فرش باید از راه رفتن بر روی آن اجتناب شود. در غیر این صورت ممکن است وضعیت فرش بدتر از قبل شود.

روش دوم: این روش معروف به روش تمیز کردن با بخار است و به کمک دستگاه بخارشوی انجام می‌شود. اگر دستگاه بخارشوی دارید توصیه می‌کنیم که به جای روش اول، از این روش برای شستشوی فرش پرز بلند خود استفاده کنید. توصیه فنی ما این است که حداقل سالی ۱ الی ۲ بار از این روش برای جلوگیری از چرک‌مردگی استفاده کنید.

این فرش‌ها به دلیل پرز بلندی که دارند می‌توانند حجم زیادی از آب را جذب کنند؛ بنابراین وقتی به روش بخارشوی آنها را تمیز می‌کنید باید فرصت کافی برای خشک شدن به فرش بدهید. راه رفتن بر روی قالی خیس موجب می‌شود که الیاف مجددا آلودگی محیط و پا را به خود جذب کنند.

بیشتر بدانید : ” آموزش شستشوی فرش اکریلیک

آیا روش خاصی برای نگهداری از فرش‌های شگی وجود دارد؟

بله. چند نکته ساده وجود دارد که در صورت رعایت آنها می‌توانید عمر فرش خود را افزایش دهید. این نکات عبارتند از:

  • حداقل هفته‌ای دو بار روی این فرش‌ها را جارو بزنید. بهتر است از قدرت بالای دستگاه جاروبرقی خود برای این کار استفاده کنید.
  • برخی از جاروبرقی‌ها داری سری مخصوص برای تمیز کردن این فرش‌ها هستند. این سری شبیه به یک چنگال یا شانه بزرگ است. استفاده از این برس مخصوص نه تنها باعث بیرون کشیدن گرد و غبار عمقی فرش می‌شود؛ بلکه پرزهای آن را شانه زده و ظاهر فرش را مرتب‌تر نشان می‌دهد.
  • هر ۶ ماه یک بار فرش را بچرخانید تا از تمامی قسمت‌های آن به یک میزان استفاده شود.
  • تا حد امکان از راه رفتن با کفش روی این فرش‌ها اجتناب کنید.
    • هرگز از روش‌های سنتی برای شستن این فرش‌ها استفاده نکنید. شستشوی فرش فانتزی فوت و فن خاص خودش را دارد. اکثر فرش‌های شگی موجود در بازار با الیاف مصنوعی تولید می‌شوند. بنابراین ممکن است به روش‌های سنتی شستشو که غالبا تهاجمی و خشن نیز هستند واکنش نشان داده و درخشش اولیه خود را از دست بدهند.
    • به محض ریختن مایعات یا مواد غذایی چرب روی این فرش‌ها، از لکه‌برهای مخصوص که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد برای تمیز کردن و لکه‌بری استفاده کنید. نگذارید که لکه روی الیاف فرش بماند. چرا که هر چه از عمر لکه بگذرد؛ ماندگارتر شده و پاک کردن آن دشوارتر می‌شود.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر