شستن فرش با نمک

شستن فرش با نمک

فرش کفپوشی بافتی است که خیلی زود هر ماده‌ای را به خود جذب کرده و لکه می‌شود. اگر قالیشویی تخصصی در اطراف محل زندگی شما وجود ندارد؛ می‌توانید به راحتی لکه ایجاد شده روی این کفپوش زیبا را با یک شامپو فرش خانگی که عاری از مواد شیمیایی قوی است از بین ببرید. این شوینده ساخته شده از مواد در دسترس، راه طبیعی‌تری برای تمیز کردن موثر پرزهای فرش نسبت به مواد شوینده صنعتی است. در این مقاله نحوه شستن فرش با نمک و استفاده از این ماده طبیعی برای از بین بردن انواع لکه‌ها و شستشوی فرش آورده شده است.

طرز تهیه یک شامپو فرش طبیعی با نمک و سرکه

سرکه مدت‌هاست که به عنوان یک پاک‌کننده خانگی کارآمد، برای تمیز کردن اجاق‌، شیشه پنجره‌ها، سرامیک حمام و دستشویی و حتی برق انداختن سطوح مختلف استفاده می‌شود. سرکه یکی از آن اقلامی است که در اکثر خانه‌ها پیدا می‌شود و بسیاری از افراد از آن به عنوان شوینده‌ای متداول برای نظافت منزل خود استفاده می‌کنند. ترکیب نمک و سرکه یک شوینده فرش خانگی واقعا خوب می‌سازد.

H3. مواد لازم برای شستن فرش با نمک

برای تهیه یک شوینده خانگی جهت شستن فرش با نمک به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

  • سرکه سفید
  • نمک
  • اسانس دلخواه (اسطوخودوس، نعناع و لیمو عطرهای بسیار خوبی برای این ترکیب هستند)
  • آب
  • بطری اسپری

روش تهیه شوینده نمکی

تهیه این شوینده طبق مراحل زیر انجام می‌شود:

  • سرکه و آب را به نسبت ۱ به ۲ با هم ترکیب کنید
  • این محلول را داخل بطری اسپری بریزید
  • چند قاشق چای‌خوری نمک و بین ۱۰ تا ۱۵ قطره از اسانس مورد علاقه خود را به اضافه کنید
  • ظرف را تکان دهید تا نمک کاملا در آب و سرکه حل شود

شستن فرش با نمک

نحوه استفاده از این شوینده طبیعی به چه صورت است؟

هنگامی که مواد بالا را برای دسترسی به بهترین قالیشویی مخلوط کردید؛ آماده شروع به کار هستید. برای از بین بردن هر نوع لکه‌ای می‌توانید روش زیر را امتحان کنید و فرش خود را به حالت اولیه بازگردانید:

سریع وارد عمل شوید. هر چه مدت زمان بیشتری لکه روی فرش بماند؛ تمیز کردنش حتی با شوینده‌های قوی دشوارتر می‌شود.

فرش را مرطوب کنید. روی لکه را قبل از استفاده از شوینده آموزش داده شده کمی خیس کنید. برای این کار دستمال کاغذی آشپزخانه خیس یک انتخاب عالی است؛ زیرا دستمال آشپزخانه جاذب است و می‌تواند فرش را به خوبی خیس کند. این دستمال فوق‌العاده جاذب است بنابراین به راحتی رطوبت را از فرش شما خارج می‌کند بدون اینکه هیچ پرزی از خود به جا بگذارد. اگر ضایعات جامدی روی لکه مانده است آن را نیز پاک کنید.

بعد از اتمام مراحل بالا، می‌توانید از پاک‌کننده خود استفاده کنید. اگرچه این شوینده یک محلول طبیعی برای شستن فرش با نمک است؛ اما باید ابتدا مقداری از آن را روی فرش تست کنید تا واکنش الیاف آن را به ترکیبات موجود در این شوینده از نزدیک مشاهده کنید. با این کار می‌توانید بررسی کنید که آیا این محلول تمیزکننده لکه‌ای از خود به جا می‌گذارد و یا رنگ فرش را تغییر می‌دهد یا خیر؟ پس از تعیین این موارد، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بطری شوینده را کمی تکان دهید و محلول داخل آن را به صورت سخاوتمندانه روی فرش اسپری کنید. این شوینده را عمدتا برای از بین بردن لکه به کار می‌برند؛ اما اگر قصد دارید از آن به عنوان روش‌ شستن فرش کرمی و روشن استفاده کنید؛ مشکلی نیست و فقط باید حجم موادی که استفاده می‌کنید را افزایش دهید.
  • بعد از خیس شدن کامل فرش، اکنون باید اجازه دهید پاک‌کننده و ترکیبات طبیعی موجود در آن کار خود را انجام دهد. بنابراین بگذارید فرش در همان حالت خشک شود.
  • پس از خشک شدن محلول سرکه و نمک می‌توانید با کمی کف شامپو فرش، الیاف را مثل حالت معمولی بشویید.
  • اگر لکه‌ای روی فرش وجود دارد که با یک بار شستشو تمیز نمی‌شود؛ این کار را چند بار روی همان ناحیه تکرار کنید.

یک روش عالی دیگر برای شستشو و نظافت فرش‌ها

بسیاری از ما نمی‌توانیم هر بار که نیاز به تمیز کردن فرش داریم با یک مرکز قالیشویی حرفه‌ای تماس بگیریم یا از ماشین‌آلات خانگی مخصوص این کار استفاده کنیم. بنابراین دانستن نحوه تمیز کردن فرش با دست یک مهارت بسیار مفید است. به خصوص زمانی که در خانه حیوان خانگی یا کودک نوپا دارید. چه پنجه‌های گل آلود حیوان‌تان خسته‌تان کرده و چه دست‌های چرب کودک، در هر حال می‌توانید از این روش عالی برای شستشوی فرش استفاده کنید. حتی اگر صرفا تجمع گرد و غبار و کثیفی روزمره روی فرش شما را خسته کرده است؛ این راهنمای مفید به شما کمک می‌کند فرش خود را مثل مروارید درخشان کنید.

برای استفاده از این روش شما نیاز به مواد اولیه و تجهیزات زیر خواهید داشت:

  • یک جاروبرقی قوی
  • چند تکه پارچه تمیز
  • کمی بی‌کربنات سودا (جوش شیرین) یا پودر مخصوص قالیشویی
  • کمی سرکه سفید
  • چند قطره مایع ظرفشویی

نحوه تمیز کردن فرش با جوش شیرین یا پودر قالیشویی

شوینده‌های پودری مخصوص شستشوی فرش، ساده‌ترین و بهترین ماده برای طراوت بخشیدن به فرش شما هستند. برای استفاده از این محصول باید این مراحل را دنبال کنید:

ابتدا فرش را به دقت جارو کنید. اول از همه باید مطمئن شوید که هیچ کثیفی یا آشغالی روی فرش وجود ندارد. برای رسیدن به این سطح از اطمینان با یک جاروبرقی قوی که کیسه آن را تازه تعویض کرده‌اید روی فرش را جارو کنید.

در صورت نیاز هرگونه لکه سرسختی که روی فرش است را از بین ببرید. اگر لکه واضحی روی فرش وجود دارد؛ بهتر است قبل از پرداختن به نظافت کلی فرش، ابتدا این لکه‌ها را به صورت جداگانه از بین ببرید. برای این کار به یک مایع شوینده مانند مایع ظرفشویی و کمی سرکه سفید نیاز دارید. برای کسب بهترین نتیجه، دستورالعمل گام به گام و نکاتی که برای از بین بردن لکه‌های سرسخت فرش در دیگر مقالات ما مانند چگونه فرش را براق کنیم؟ + ۴ ترفند برق انداختن فرش به آنها اشاره شده است را دنبال کنید.

بعد از خشک شدن فرش کمی پودر مخصوص شستشوی فرش را روی آن بپاشید. پس از خشک شدن فرش و از بین بردن هر گونه لکه، کمی پودر فرش‌شوی یا جوش شیرین یا همان بی‌کربنات سودا را به صورت سخاوتمندانه روی فرش بپاشید.

بگذارید تا پودر جادوی خود را انجام دهد. پودر باید حداقل ۳۰ دقیقه بماند تا بتواند اثر کند. این کار به پودر پاک‌کننده زمان می‌دهد تا لکه‌ها و بوی بد فرش را از بین ببرد.

روی فرش را جاروبرقی بکشید. بعد از اتمام کار از جاروبرقی برای مکیدن پودری که روی فرش ریخته‌اید استفاده کنید.

چند نکته مهم برای مراقبت از فرش

فرقی نمی‌کند که قصد شما شستن فرش با نمک است یا با پودر، در هر صورت بهتر است در زمان نظافت این مدل کفپوش نکات مهم زیر را در نظر داشته باشید.

  • از خیس کردن بیش از حد فرش اجتناب کنید. اشباع بیش از حد فرش با آب ممکن است باعث شود الیاف آن هرگز به درستی خشک نشود و منجر به کپک زدن و پوسیدگی شود. خیس شدن بیش از حد فرش به خصوص برای فرش‌هایی که از الیاف طبیعی مانند پشم تولید شده‌اند بسیار مضر است و می‌تواند منجر به تغییر رنگ شود.
  • با برس یا اسکاچ نرم فرش را بشویید. مالش دادن بیش از حد الیاف فرش یا استفاده از برس‌های زبر می‌تواند باعث آسیب شود و گرد و خاک را به عمق الیاف هدایت کند. این کار تمیز کردن فرش را حتی برای بهترین قالیشویی سخت‌تر می‌کند.
  • از محلول تمیز کننده مناسب با الیاف فرش استفاده کنید. انتخاب شوینده نادرست می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیری به فرش شما وارد کند. به عنوان مثال، برخی از شوینده‌ها فقط برای فرش‌های بافته شده از نخ‌های مصنوعی مناسب هستند و برخی دیگر برای تمیز کردن الیاف طبیعی طراحی شده‌اند.
  • هر شوینده‌ای را قبل از استفاده گسترده روی قسمتی از فرش تست کنید. انجام این تست ضروری است؛ به خصوص اگر فرش‌تان نو است یا می‌خواهید از یک محلول تمیزکننده جدید استفاده کنید. خراب کردن یک تکه کوچک بهتر از خراب کردن کل فرش است. راه حل اشتباه می‌تواند باعث سفید شدن رنگ فرش و پوسیدگی الیاف آن شود.
  • از خوشبو کننده فرش بیش از حد استفاده نکنید. سعی کنید در استفاده از بوگیر فرش زیاده‌روی نکنید. استفاده بیش از حد از این مواد می‌تواند به مرور زمان منجر به کدر شدن، چسبندگی و پوسیدگی فرش شود. خوشبوکننده‌های فرش به صورت پودری و اسپری به بازار عرضه می‌شوند؛ اما از هر کدام از آنها باید به مقدار کم استفاده شود.
  • هر زمان که احساس کردید فرش به صورت عمقی کثیف شده باید از خدمات قالیشویی استفاده کنید. با وجود شرایط اقتصادی حاکم، همه ما نیاز به صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری داریم؛ اما اگر فرش شما نیاز به تمیز کردن عمقی دارد بهترین کار این است که از سرویس قالیشویی‌های حرفه‌ای استفاده کنید. این نکته را فراموش نکنید که بسیاری از مراکز قالیشویی از جمله قالیشویی عابدینی در ایام مختلف روی تعرفه خدمات خود تخفیفاتی را اعمال می‌کنند. برای استفاده از خدمات قالیشویی در ماه مبارک رمضان+تخفیف ویژه قالیشویی ماه رمضان با کارشناسان ما در بخش پاسخگویی تلفنی در تماس باشید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر