قالیشویی تمام اتوماتیک

قالیشویی تمام اتوماتیک

در زمان انتخاب قالیشویی چند نکته بسیار مهم وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. اتوماتیک بودن فرآیند شستشو یا دستی بودن آن یکی از مهم‌ترین آنهاست. در ادامه این پست می‌توانید پس از آشنایی با دستگاه های قالیشویی با فناوری روز یک قالیشویی معتبر و تمام اتوماتیک را برای ثبت سفارشات خود انتخاب کنید.

به‌روزترین تجهیزات قالیشویی های تمام اتوماتیک

به طور کلی در یک مرکز قالیشویی تمام اتوماتیک برای شستشو، آبکشی و خشک کردن فرش‌ها از چندین دستگاه مجزا استفاده می‌شود که در بخش‌های زیر، به صورت مجزا شیوه کار هر کدام از آنها را توضیح خواهیم داد.

دستگاه تمام اتوماتیک شستشو و آبکشی فرش

این دستگاه که در انواع مختلفی تولید می‌شود؛ به صورت تمام اتوماتیک و بدون دخالت دست کار کرده و به همین دلیل برای اپراتوری آنها نیاز به نیروی متخصص نیست. این دستگاه فرآیند شستشو را در چند مرحله خیس کردن، جارو زدن، برس زدن همراه با شامپو و شست و شو با آب بدون برس انجام می‌دهد. میزی، ریلی و دیسکی سه مدل از دستگاه‌های شستشوی تمام اتوماتیکی هستند که در مراکز قالیشویی از آنها برای ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان استفاده می‌شود.

دستگاه میزی: این دستگاه در حالت ثابت فرش را خیس کرده و سپس برای فرچه‌کشی و شستشو با برس، آن را به کمک نوار نقاله حرکت می‌دهد. بعد از انتقال فرش به زیر برس‌ها، ماده شوینده مناسب با جنس فرش اضافه شده و عملیات شستشو آغاز می‌شود. در مرحله آخر نیز فرش با استفاده از فشار و پرس دستگاه آبکشی شده و توسط نقاله‌های مخصوص لوله و آماده ورود به دستگاه خشک‌کن می‌شود.

دستگاه ریلی: یکی از نقاط تمایز بین دستگاه‌های میزی و ریلی، نیاز به زمان کمتر برای شستشو فرش‌هاست. با یک دستگاه شستشو و آبکشی ریلی می‌توان در کمتر از ۱۰ ساعت ۵۰۰ فرش با ابعاد مختلف را شست و آبکشی کرد.

دستگاه دیسکی: برای فرش‌هایی با متراژ بزرگ به جای دو دستگاه قبلی باید از دستگاه‌های دیسکی استفاده کرد. برای شستشوی فرش ابتدا پرسنل قالیشویی باید آن را وارد دستگاه کرده و با اتمام فرآیند اتوماتیک، فرش را به صورت لوله شده از طرف دیگر تحویل بگیرند.

دستگاه قالیشویی ثابت

این دستگاه نیز به صورت اتوماتیک عمل کرده و بدون دخالت دست فرآیند قالیشویی را انجام می‌دهد. دستگاه ثابت یکی از جدیدترین تجهیزاتی است که در قالیشویی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه آبگیری لوله‌ای

دستگاه آبگیری یکی از اصلی‌ترین تجهیزاتی است که در مراکز قالیشویی تمام اتوماتیک استفاده می‌شود و در دو شکل درب‌دار و بدون درب در بازار وجود دارد. آبکشی با استفاده از این دستگاه با سرعت عمل بیشتری انجام شده و فرش بدون اینکه چروک شود کاملا آبگیری می‌شود.

دستگاه شلاق زن

دستگاه شلاق زن جزء آن دسته از تجهیزاتی است که بیشتر در قالیشویی‌های نیمه اتوماتیک استفاده شده و بسیار هم پرکاربرد است. این دستگاه دارای نوار پلاستیکی است که حین شستشو به فرش ضربه‌های آرام و کنترل شده‌ای وارد می‌کند و باعث از بین رفتن لکه و آلودگی داخل بافت آن می‌شود. برای جلوگیری از پاشیده شدن آب به اطراف نیز قسمتی به نام محافظ در دستگاه شلاق زن تعبیه شده است.

دستگاه گرد و خاک‌گیر 

مرحله غبارگیری تقریبا اولین مرحله‌ای است که فرش‌ها در همان ابتدای ورود به قالیشویی آن را طی می‌کنند. در این مرحله که در گذشته به کمک کوبیدن چوب دستی به پشت فرش انجام می‌شد ولی امروزه توسط دستگاه گرد و خاک‌گیر انجام می‌شود؛ گرد و خاکی که در اعماق فرش وجود دارد خارج شده و آماده خیس شدن می‌شود. روش‌های قدیمی بیشتر باعث پخش شدن گرد و خاک در فضای کارخانه و آسیب دیدن فرش می‌شدند؛ این در حالی است که دستگاه گرد و خاک‌گیر می‌تواند مرحله غبارروبی را بسیار کارآمدتر و ساده‌تر انجام دهد. این دستگاه مجهز به سیلندر مخصوصی است که با ایجاد ارتعاش، گرد و خاک را خارج می‌کند. البته شدت ارتعاشات این دستگاه بسته به جنس فرش قابل تنظیم است. یکی از جذاب‌ترین عملکردهای دستگاه گرد و خاک‌گیر، وجود سیستم مکش در آن است که همزمان با خروج گرد و خاک، آنها را جذب کرده و مانع از پخش شدن‌شان می‌شود. از آنجایی که دستگاه گرد و خاک‌گیر را می‌توان تنظیم کرد؛ هم برای فرش‌های ماشینی و هم برای فرش‌های دستباف ظریف کاربردی است.

دستگاه ریل شستشو (قطار شستشو)

این دستگاه که اصلی‌ترین دستگاه در قالیشویی‌های تمام اتوماتیک محسوب می‌شود؛ قادر است بدون دخالت دست و به صورت کاملا اتوماتیک عملیات شستشو، آب‌گیری و جمع کردن فرش را انجام دهد. برای انتقال مواد شوینده به سطح فرش از پمپ‌های تزریق در این دستگاه استفاده می‌شود. ضمن اینکه دستگاه ریل شستشو می‌تواند آب مصرفی را بازیافت و مجددا استفاده کند. به همین خاطر میزان صرفه‌جویی در آب در قالیشویی‌هایی که مجهز به این دستگاه هستند به شدت بالاست. فرچه‌های این دستگاه را می‌توان متناسب با ابعاد فرش انتخاب کرد. ظرفیت دستگاه ریل شستشو نیز به دو عامل اندازه ورودی دهانه دستگاه و توان شستشوی متراژ در ساعت بستگی دارد.

ماشین‌آلات مخصوص آب‌گیری

این دستگاه که دقیقا مانند برنامه خشک‌کن ماشین‌های لباسشویی عمل می‌کند می‌تواند با استفاده از نیروی گریز از مرکز، آب اضافه داخل الیاف فرش را خارج کند. برای استفاده از دستگاه آب‌گیری، فرش خارج شده به صورت لوله از دستگاه شستشو مستقیما وارد مخزن شده و این مخزن با چرخش سریع مرحله آبگیری را انجام می‌دهد.

دستگاه خشک‌کن

وجود حداقل یک دستگاه خشک‌کن در مراکز قالیشویی تمام اتوماتیک بسیار واجب و ضروری است. این دستگاه هم سرعت خشک شدن فرش‌ها را افزایش می‌دهد و هم با از بین بردن باکتری‌ها موجب تمیزی بیشتر خواهد شد. دستگاه خشک‌کن مجهز به صفحه‌ای لوله‌ای شکل است که فرش روی آن پهن شده و آب موجود در تار و پودش خشک می‌شود. به غیر از این دستگاه، روش دیگری نیز برای خشک کردن فرش‌ها در قالیشویی‌ها وجود دارد. در این روش فرش بعد از آب‌گیری وارد اتاق خشک‌کنی می‌شود که مجهز به سیستم خشک کردن قالی است. این سیستم می‌تواند به کمک افزایش دما و تهویه هوا، در ظرف کمتر از چند ساعت همان کار نور خورشید را با عوارض کمتر انجام دهد.

شستشوی معمولی و اعلا شویی چه تفاوتی با هم دارند؟

اصلی‌ترین تفاوت بین شستشوی معمولی و اعلا شویی(شستشوی ویژه) تعداد دفعاتی است که فرش شسته می‌شود. در شستشوی معمولی فرش‌ها فقط یک بار، بسته به مکانیزه بودن قالیشویی یا نبودن آن، به کمک دست یا دستگاه شسته می‌شوند. این در حالی است که در اعلاشویی فرش، مرحله شستشو دو بار انجام شده و به این ترتیب فرش‌ها تمیزتر می‌شوند. یکی دیگر تفاوت‌های اصلی بین این دو شیوه شستشو، نوع ماده شوینده به کار رفته در فرآیند قالیشویی است. در اعلاشویی، فرش بعد از بررسی توسط کارشناس، با مواد شوینده خاص و خارجی شسته می‌شود. اما در شستشوی معمولی از یک شوینده ثابت و معمولا ایرانی استفاده می‌شود. البته این به این معنی نیست که شستشوی معمولی ممکن است به فرش آسیب برساند؛ بلکه به معنی تمیزی بیشتر و کارآمدی بالاتر فرآیند شستشوی در شیوه اعلاشویی است.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر