پد فرش

پد فرش چیست؟ + مزایای استفاده از پد فرش

پد فرش در واقع پوششی است که به جای روی قالی، زیر آن پهن می‌شود و دارای مجموعه‌ای از مزایا و عملکردهای مهم است که بر ظاهر فرش، عملکرد و طول عمر آن تاثیر گذاشته و موجب می‌شود که از اتفاقاتی مانند زمین خوردن جلوگیری شود. اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که روشی برای نرم‌تر کردن کفپوش خانه و جلوگیری از سر خوردن روی فرش پیدا کنید؛ با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

پد فرش چیست؟

پد فرش یا پد زیر فرشی یک نوع روکش نازک از جنس پلاستیک است که از نظر ابعادی دقیقا هم اندازه فرش بوده و با پهن کردن آن زیر فرش مانع از سر خوردن آن‌ می‌شود. البته پد‌های زیر فرشی فقط از جنس پلاستیک ساخته نمی‌شوند بلکه گاهی آنها را از نمد یا مواد سازگار با محیط زیست نیز تولید می‌کنند. 

مزایای استفاده از پد فرش

با پهن کردن این پوشش نازک پلاستیکی زیر فرش و در فضایی مابین کفپوش خانه و سطح زیر فرش می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

محافظت از فرش

یکی از مهم‌ترین مزایای پد فرش محافظت از سطح زیرین فرش است. به زبان ساده‌تر، این پد به دوام و ماندگاری بیشتر فرش شما کمک می‌کند. زیر فرشی برای محافظت از لایه زیرین فرش شما در برابر سایش در اثر برخورد مکرر با کفپوش خانه بسیار مفید است. همچنین از سطح رویی فرش نیز در برابر فرورفتگی و ساییدگی ناشی از رفت و آمد زیاد محافظت می‌کند. بدون استفاده از پد، فرش زودتر فرسوده شده و نیاز به تعویض آن خواهید داشت. در حقیقت این لایه پلاستیکی با جذب شوک ناشی از تردد دائمی، شانس سایش و پارگی فرش را به حداقل می‌رساند. این امر باعث می‌شود که فرش‌ها کمتر له شوند و تا سال‌ها زیبایی اولیه خود را حفظ کنند.

عایق‌بندی کف خانه

یکی دیگر از مزایای مهم پد فرش، عایق‌بندی کف خانه است. این لایه پلاستیکی گرما و سرما را حفظ کرده و مانع از خروج آن از کف ساختمان می‌شود. بنابراین در تابستان به برودت کمتر و در تابستان به حرارت کمتر برای متعادل نگه داشتن دمای محیط نیاز دارید.

جلوگیری از انتقال صدا به طبقه پایین

عایق‌بندی ساختمان در برابر صدا نیز یکی از عملکردهای مثبت پد فرش است. با نصب این لایه نازک زیر فرش دیگر نیازی نیست نگران دویدن کودکان و انتقال صدا به طبقات پایین باشید.

پیشگیری از سر خوردن فرش

مهم‌ترین عملکرد پد این است که نمی‌گذارد فرش روی سطوح صیقلی مانند سرامیک و سنگ لیز بخورد. اکثر فرش‌های ماشینی و نازک، خیلی ساده روی این سطوح می‌لغزند و باعث زمین خوردن افراد می‌شوند. برای جلوگیری از آسیب‌های فیزیکی جدی، حتما از پد زیر فرش منزل‌تان استفاده کنید.

جلوگیری از کثیف شدن فرش

وقتی یک لایه نازک از روکش پلاستیکی زیر فرش شما پهن شده باشد؛ گرد و خاک کمتری با سطح زیرین فرش در تماس است. این باعث می‌شود که فرش‌تان دیر به دیر کثیف شده و با افزایش فواصل زمانی نیازتان به خدمات قالیشویی سبب می‌شود که دیگر لازم نباشد به دنبال ارزان ترین قالیشویی بگردید.

احساس راحتی بیشتر

توانایی پد فرش در جذب ضربه‌های وارده به کف پا باعث می‌شود که هنگام راه رفتن احساس راحتی بیشتری داشته باشید و پاها و کمرتان استرس کمتری  را متحمل شوند. علاوه بر این استفاده از یک لایه پد باکیفیت زیر فرش سبب خواهد شد که هنگام نشستن و دراز کشیدن روی زمین احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

امکان مهار فرش‌ها روی هم

اگر قرار است یک فرش کوچک‌تر را روی فرش اصلی پهن کنید می‌توانید از پد فرش به فرش استفاده کنید. در واقع در پاسخ به این سوال که پد فرش به فرش چیست باید بگوییم که پد فرش به فرش همان پد معمولی است که با هدف جلوگیری از سر خوردن فرش کوچک‌تر روی فرش بزرگ‌تر، مابین آنها پهن می‌شود. به این ترتیب ظاهر خانه مرتب‌تر به نظر می‌رسد.

نظافت بهتر فرش‌ها

حتما می‌دانید که برای ماندگاری بهتر، چقدر مهم است که فرش‌های منزل خود را به طور مرتب جاروبرقی بکشید. جاروبرقی کشیدن به صورت منظم می‌تواند تا حد امکان کثیفی و آلودگی سطوح را از بین برده و ظاهر فرش‌ها را نوتر نشان دهد. اما گاهی کشیدن برس جارو رو فرش به دلیل تکان خوردن مکرر آن دشوار می‌شود. در این شرایط می‌توانید با پهن کردن یک پد خوب و باکیفیت زیر فرش، موثرتر خانه را جارو کنید. ضمن اینکه استفاده از این لایه نازک باعث می‌شود که گردش هوا در زیر فرش بهتر و راحت‌تر شده و گرد و خاک روی کفپوش ساده‌تر جذب جاروبرقی شود.

افزایش طول عمر فرش

شاید بزرگ‌ترین مزیت استفاده از پد فرش، توانایی آن در افزایش طول عمر فرش باشد. توانایی این پوشش پلاستیکی نازک برای به حداقل رساندن استرس ناشی از رفت و آمد و موثرتر کردن جارو کشیدن روی آن می تواند به شما کمک کند تا سال‌های بیشتری بتوانید ظاهر فرش را نو نگه دارید.

همانطور که مشاهده می‌کنید؛ پد فرش مزایای بیشماری دارد. بنابراین بهتر است اگر کفپوش خانه شما سرامیکی یا سنگی است؛ حتما زیر فرش‌ها پد پهن کنید. اگر مطالب ارائه شده در این مقاله برای‌تان مفید بوده و به دنبال اطلاعات دیگری مانند چطور فرش را با پودر صابون بشوییم؟ هستید؛ دیگر مقالات وبلاگ ما را از دست ندهید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر