چگونه راه پله را فرش کنیم

چگونه راه پله را فرش کنیم

در اکثر خانه‌های ویلایی و آپارتمان‌های دوبلکس، راه‌پله بخشی از فضای داخلی محسوب می‌شود. به همین خاطر برخی از افراد علاقه دارند همزمان با کف بخش‌های اصلی مانند نشیمن و اتاق‌ها، راه‌پله‌ها را نیز فرش کنند تا تردد روی آنها آسان‌تر شود. برای فرش کردن راه‌پله‌ها و حتی استفاده از موکت برای پوشش این قسمت از خانه، باید به نکات مهمی توجه کنید که در ادامه این مقاله به آنها اشاره می‌شود.

مراحل فرش کردن را‌پله‌ها

برای اینکه راه‌پله‌های ساختمان را به شکل اصولی فرش کنید؛ باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

تمیز کردن راه‌پله

تمامی زوایا و گوشه پله‌ها را خوب جاروبرقی بکشید و با یک دستمال نم‌دار تمیز کنید. وجود هر گونه گرد و خاک و سنگ ریزه زیر فرش باعث سوراخ شدن آن از قسمت زیرین می‌شود. اگر پله‌ها از سنگ مرمر یا چوب باشد تمیز کردن و گردگیری آنها ساده‌تر است؛ اما اگر از موزاییک برای پوشش پله‌ها استفاده شده باشد باید تمیز کاری را با دقت بیشتری انجام دهید.

رفع برآمدگی‌ها

اجازه دهید پله‌ها کاملا خشک شده و سپس اگر برآمدگی ثابت یا چسب موکت قبلی روی پله‌ها وجود دارد آنها را با کاردک مخصوص از روی سطح جدا کنید تا کاملا یکدست شود. همانطور که گفته شد وجود هر گونه برآمدگی زیر فرش باعث آسیب‌دیدگی چله آن می‌شود. برای صاف و یکدست شدن بیشتر سطح پله‌ها می‌توانید یک لایه لاک محافظ یا رزین روی آنها بمالید. البته این کار ضروری نیست؛ اما اگر انجام شود نتیجه کار بسیار جذاب‌تر خواهد شد.

تثبیت فرش

بعد از خشک شدن رزین می‌توانید فرشی که انتخاب کرده‌اید را از بالا روی پله‌ها پهن کنید. اما همانطور که می‌دانید؛ ماهیت راه‌پله به صورتی است که فرش خیلی سریع از روی آن سُر می‌خورد. بنابراین نیاز دارید با یک ابزاری فرش را ثابت نگه دارید و اجازه ندهید که حرکت کند. حرکت فرش روی پله بسیار خطرناک است و باعث سقوط افراد می‌شود.

گیره‌های فلزی مخصوصی برای ثابت نگه داشتن فرش از هر دو طرف در بازار وجود دارد. این گیره‌ها بدون اینکه به فرش آسیب برسانند روی دو طرف پله با استفاده از پیچ محکم شده و با میله‌ای که از وسط آنها عبور می‌کند فرش را کاملا ثابت نگه می‌دارد. روش دیگری نیز برای ثابت نگه داشتن فرش روی راه‌پله وجود دارد که در اجرای آن باید از چسب مخصوص موکت استفاده کنید. البته مشکل اصلی استفاده از چسب این است که روند شستشوی فرش کمی سخت‌تر می‌شود؛ چرا که هر بار می‌خواهید فرش راه‌پله را بشویید باید چسب پشت آن را جدا کرده و بعد از شستشو مجددا چسب جدید بزنید. این کار باعث می‌شود که بعد از چند بار، قطر لایه چسبیده پشت فرش بسیار ضخیم شده و نرمی قالی از بین برود. ضمن اینکه چسب یک ماده شیمیایی است که حتی با شستشوی فرش نیز از بین نمی‌رود و به مرور زمان به الیاف آن آسیب وارد می‌کند. بنابراین توصیه ما این است که برای ثابت نگه داشتن فرش، به جای چسب از گیره مخصوص استفاده کنید. گرچه ممکن است خرید گیره بیشتر از خرید چسب هزینه روی دست شما بگذارد؛ اما این روش به سالم ماندن فرش و افزایش طول عمر آن کمک خواهد کرد.

نکات مهم در انتخاب فرش راه‌پله‌ها

اگر به بازار و فروشگاه‌های عرضه انواع فرش ماشینی و دستباف مراجعه کرده باشید حتما فرش‌های کم عرضی که به صورت لول‌های بزرگ و حجیم درآمده‌اند را دیده‌اید. در بازار فرش به این فرش‌هایی که عرض کمی دارند کناره گفته می‌شود. همانطور که از نام این مدل فرش مشخص است؛ می‌توان از آن برای کناره‌های خالی اتاق یا فضاهای کم عرضی مانند راه‌پله استفاده کرد. بنابراین برای تهیه فرش راه‌پله، باید به فروشگاهی مراجعه کنید که کناره نیز دارد. گرچه که فرش‌های کناره عرض کمتری نسبت به فرش‌های معمولی دارند؛ اما در طراحی نقشه آنها از همان اصولی استفاده می‌شود که فرش‌های معمولی بر اساس آنها نقشه‌کشی می‌شوند.

علاوه بر نوع فرش، در زمان خرید کناره باید به ابعاد عرضی و طولی راه‌پله نیز توجه کنید. از آنجایی که کناره معمولا به صورت متری فروخته شده و بعد از برش، قسمت انتهایی کار با استفاده از دستگاه مخصوصی شیرازه‌دوزی می‌شود؛ انتخاب طول فرش با مشتری است. سعی کنید طول فرش را طوری انتخاب کنید که هم‌اندازه طول پله‌ها به علاوه طول پاگرد بالا و پایین آن باشد. به این صورت احتمال سر خوردن فرش بسیار کمتر می‌شود. البته به غیر از روش‌هایی که در بالا به عنوان روش‌های کاهش لغزندگی فرش ذکر شده؛ تکنیک‌های متعدد دیگری نیز برای رسیدن به این هدف وجود دارد. جهت آشنایی با این روش‌ها توصیه می‌کنیم دیگر مقاله وب‌سایت ما با عنوان جلوگیری از سر خوردن فرش با ۷ راه حل ساده! را مطالعه کنید.

از آنجایی که راه‌پله محل تردد است؛ در انتخاب فرش برای این قسمت از خانه باید به کیفیت الیاف و بافت آن توجه کنید. هر چقدر فرش راه‌پله را باکیفیت‌تر انتخاب کنید؛ خطر آسیب‌دیدگی آن بر اثر شستشو کاهش پیدا می‌کند. البته همیشه توصیه می‌شود که برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی، کار شستشوی فرش را به متخصص این کار بسپارید. زیرا در مراکز معتبر قالیشویی تهران هم از تجهیزات پیشرفته و هم از مواد شوینده تخصصی برای شستشوی فرش استفاده می‌شود. بنابراین با ثبت سفارش در این مراکز می‌توانید نسبت به سلامت فرش‌های خود اطمینان حاصل کنید.

مزایای فرش کردن راه‌پله

در این بخش چند مزیت عمده‌ای که فرش کردن راه‌پله‌ها دارد را توضیح می‌دهیم.

راحتی و زیبایی بیشتر: فرش حس گرما به خانه می‌بخشد و باعث دنج‌تر و جذاب‌تر شدن آن می‌شود. رنگ فرش را می‌توان به گونه‌ای انتخاب کرد که با دکوراسیون خانه مانند مبلمان، سایر کفپوش‌ها، پرده‌ها و حتی دیوارپوش‌ها مطابقت داشته یا مکمل آنها باشد.

کاهش صدای پا: راه رفتن روی پله به خصوص اگر از جنس چوب باشد سر و صدای بیشتری نسبت به راه رفتن روی کف خانه ایجاد می‌کند. پله‌های چوبی معمولا تحت فشار پاها لق شده و صدای زیادی تولید می‌کنند؛ اما فرش کردن این قسمت از خانه می‌تواند مشکل تولید سر و صدا هنگام بالا رفتن یا پایین آمد از  پله‌ها را برطرف کند. اگر بچه‌دار هستید و آنها تمام روز از پله‌ها بالا و پایین می‌روند؛ هم برای حفظ سلامت آنها و هم برای جلوگیری از تولید آلودگی صوتی حتما پله‌های داخلی ساختمان را فرش کنید.

ایمنی: چوب و سنگ بسیار لغزنده هستند و استفاده از آنها در ساخت راه‌پله خانه‌هایی که در آنها سالمند یا کودک خردسال زندگی می‌کند بسیار خطرناک است. به همین دلیل فرش انتخاب بهتری است؛ زیرا احتمال لغزش و سقوط که می‌تواند صدمات جدی مانند شکستگی دست و پا را به دنبال داشته باشد را بسیار کاهش می‌دهد. فرش کردن، با عدم امکان سر خوردن افراد روی پله‌ها به خصوص زمانی که مایعات روی آنها ریخته شده است؛ از سلامت اعضای خانواده محافظت می‌کند.

نظافت راحت‌تر: با فرش کردن راه‌پله نیازی نیست که هر دفعه برای تمیز کردن و گردگیری پله‌ها از دستمال نم‌دار استفاده کنید. چرا که فرش با یک بار جاروکشی در هفته کاملا تمیز شده و نیاز به استفاده از رطوبت ندارد. ضمن اینکه شما می‌توانید به غیر از استفاده از خدمات قالیشویی، برای شستشوی فرش راه‌پله بدون جابه‌جای کردن آن، از دستگاه بخارشوی نیز استفاده کنید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر