شستشوی تشک خوشخواب

شستشوی تشک خوشخواب

نزدیک عید است و شروع خانه تکانی و شستشوی فرش و پرده و تشک حتما یکی از دغدغه های شماست، در این مقاله یک دستوالعمل کامل برای شستشوی تشک خوشخواب به شما ارائه کرده‌ایم. این روش، بهترین شیوه‌ای است که به کمک آن می‌توانید تشک‌های خود را عاری از آلودگی کنید.

شاید این طور به نظر نرسد؛ اما تشک یکی از مهم‌ترین وسایل اتاق خواب است. داشتن یک تشک استاندارد و تمیز موجب می‌شود که خواب بهتری را تجربه کنید و از آنجا که خواب بر روی تمام جنبه‌های زندگی شما تاثیر می‌گذارد؛ می‌توان گفت که شستشوی تشک خوشخواب با بخارشوی یا روش‌های دیگری که در یک مرکز قالیشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد تاثیر مستقیم بر روی کیفیت زندگی شما دارد.

نحوه شستشوی تشک خوشخواب در منزل

تشک وسیله‌ای است که در صورت عدم مراقبت می‌تواند به سرعت در اثر تماس با سلول‌های مرده پوست، گرد و خاک و سایر عوامل، کثیف و آلوده شود. اطلاع از روش های شستشوی تشک برای افزایش طول عمر این وسیله و همچنین کاهش آلرژی از اهمیت زیادی برخوردار است. خوشبختانه، نحوه شستن تشک تخت زیاد پیچیده نیست. اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چطور مانند بهترین قالیشویی تشک خود را در منزل بشویید؛ تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

اگر قصد آشنایی با مراحل شستشوی پرده را دارید پیشنهاد می کنیم مقاله “شستشوی پرده برای خانه تکانی” از بلاگ قالیشویی عابدینی را نیز مطالعه کنید.

شستشوی تشک خوشخواب در قالیشویی در بهترین قالیشویی تهران

مرحله اول: ملافه یا محافظ تشک را بشویید

قبل از هر چیز باید ملافه یا محافظ را از تشک جدا کرده و همراه با روبالشی‌ها و پتوها بشویید. برچسب روی رو تشکی را بررسی کنید تا ببینید با چه شوینده و در چه درجه حرارتی باید شسته شود. در حالت ایده‌آل باید ملافه را با آب داغ بشویید تا از شر گرد و غبار روی آن به صورت کامل خلاص شوید. اما معمولا برای جلوگیری از چروک شدن یا آبرفتگی ملافه باید از آب ولرم استفاده کنید.

مرحله دوم: میزان کثیفی تشک را تعیین کنید

بهترین راه برای تمیز کردن تشک، توجه به میزان کثیف بودن آن و نوع لکه‌هایی است که روی آن وجود دارد. تمیز کردن معمولی تشک با تکنیک‌هایی که برای از بین بردن لکه‌ها استفاده می‌شوند متفاوت است. پس اگر لکه‌ای روی تشک است؛ باید ابتدا آن لکه را با روش مناسب پاک کنید. به عنوان مثال شستن ادرار روی تشک علاوه بر مرحله تمیزکاری نیاز به از بین بردن بو نیز دارد.

مرحله سوم: مواد اولیه مورد نیاز را تهیه کنید

برای شستشوی تشک خوشخواب به آب سرد، جوش شیرین، پارچه یا حوله برای تمیز کردن، یک شوینده ملایم، بدون سفیدکننده و بدون عطر و مایع ظرفشویی یا یک پاک‌کننده آنزیمی دارید. در مورد استفاده از شوینده‌ها بر روی پارچه تشک باید دقت زیادی داشته باشید.

گاهی برخی از شوینده‌ها برای الیاف پارچه مضر هستند و موجب پوسیدگی زودتر آن می‌شوند. علاوه بر این از آنجایی که هرگز با استفاده از روش‌های شستشوی تشک خوشخواب در خانه نمی‌توانید شوینده را به طور کامل و با استفاده از آب از بافت تشک خارج کنید؛ بهتر است از شوینده‌های بدون عطر یا آنهایی که عطر ملایمی دارند استفاده کنید.

مرحله چهارم: روی تشک را جارو کنید

با استفاده از یک جاروبرقی قوی، روی تشک و لای تمامی درزها را جارو بزنید تا تمام گرد و خاک جمع شده در عمق الیاف خوشخواب، بیرون بیاید.

شستشوی تشک در قالیشویی

مرحله پنجم: مرحله لکه‌بری و تمیزکاری را شروع کنید

ابتدا مقدار کمی از محلول تمیزکننده را روی یک پارچه تمیز بریزید و آن را به آرامی روی ناحیه‌ای از تشک که لک شده است بمالید. یک دستمال تمیز دیگر را به آب سرد آغشته کنید و بعد از تمیز کردن لکه، تشک را با پارچه دوم آبکشی خشک کنید. در صورت لزوم، تا زمانی که لکه کاملا از بین نرفته است این کار را تکرار کنید.

هدف اصلی در این مرحله این است که تا حد امکان از محلول تمیزکننده کمتری استفاده کنید و تشک را بیش از حد خیس نکنید. هرگز محلول تمیزکننده را مستقیما روی خود تشک نریزید و فقط از یک پارچه تمیز برای مالیدن و پاک کردن محلول استفاده کنید.

روش از بین بردن لکه‌های روی تشک، بستگی به نوع لکه دارد. برای لکه‌های ناشی از خون، عرق، ادرار و سایر لکه‌های بیولوژیکی، بهترین گزینه معمولا یک پاک‌کننده آنزیمی مانند پودر ماشین لباسشویی است. البته اگر لکه تازه است می‌توانید از ترکیب آب و مایع ظرفشویی نیز استفاده کنید. فراموش نکنید که فقط باید کف حاصل از این ترکیب را روی لکه بمالید. دیگر لکه‌ها نیز معمولا به محلول‌های تمیزکننده مختلف پاسخ می‌دهند. یکی از این شوینده‌های قوی، ترکیب ۱ به ۱ از آب سرد و پراکسید هیدروژن است. بعد از تمیز شدن لکه‌ها می‌توانید از کف ترکیب مایع ظرفشویی و آب روی سایر قسمت‌های تشک که لکه ندارد بمالید تا تمام قسمت‌های آن به یک میزان تمیز شوند.

بیشتر بدانید : ” نحوه گندزدایی و ضدعفونی کردن تشک

مرحله ششم: روش تشک مقداری جوش شیرین بریزید

بعد از پاک کردن لکه‌ها و خشک شدن کامل روکش تشک، یک لایه نازک جوش شیرین را روی تمام سطح تشک بریزید. جوش شیرین به جذب رطوبت و خنثی کردن بو کمک می‌کند. بگذارید جوش شیرین حداقل چند ساعت روی تشک بماند. در صورت امکان، پنجره‌های اتاق خواب خود را برای افزایش جریان هوا باز کنید.

مرحله هفتم: مجددا تشک را جارو کنید

بعد از اینکه جوش شیرین چند ساعت روی تشک ماند؛ روی خوشخواب را با جاروبرقی تمیز کنید. اگر تشک خیلی کثیف باشد؛ ممکن است نیاز داشته باشید که مراحل ۶ و ۷ را یک بار دیگر نیز تکرار کنید. اگرچه در بیشتر موارد و در صورتی که شستشوی تشک خوشخواب بخشی از روال تمیزکاری خانه شما باشد؛ این کار ضروری نیست.

مرحله هشتم: طرف دیگر تشک را تمیز کنید

بعد از تمیز کردن یک سمت، تشک را برگردانید و مراحل ۴ تا ۷ را روی سمت دیگر آن تکرار کنید. اگر فقط از یک طرف تشک استفاده می‌کنید؛ ممکن است پشت آن زیاد کثیف نباشد و نیاز به لکه‌بری نداشته باشد. اما با این وجود همواره مقدار زیادی گرد و غبار، رطوبت و آلرژن‌های دیگر در این قسمت تشک وجود دارد که نیاز به تمیز شدن دارند. اگر تشک شما طوری طراحی نشده است که قابل چرخش باشد؛ نگران نباشید. در این حالت نیز می‌توانید سطح زیری آن را تمیز کنید.

فقط در هنگام برگرداندن آن باید احتیاط کنید تا فشار زیادی به تشک وارد نشود. در مورد شستشوی تشک‌هایی که مموری فوم دارند نیز باید دقت بیشتری داشته باشید. این مدل از تشک‌ها باید با شوینده‌های مخصوصی شسته شوند.

بسته به جنس تشک و شدت لکه‌هایی که روی آن ایجاد شده است؛ ممکن است مجبور شوید برای شستشوی تشک خوشخواب زمان بیشتری صرف کنید. اما اگر تمایل ندارید که برای این کار وقت زیادی بگذارید؛ بهترین و سریع‌ترین روش تماس با یک مرکز قالیشویی و استفاده از خدمات آنهاست.

قالیشویی عابدینی یکی از مراکز تخصصی است که علاوه بر ارائه باکیفیت‌ترین خدمات، از تعرفه‌های بسیار منصفانه‌ای برخوردار است. اگر برای شروع خانه تکانی قصد دریافت خدمات شستشوی فرش، مبل شویی و غیره را دارید، کافیست که به صورت تلفنی با ما در تماس باشید و از طریق صفحه ثبت سفارش قالیشویی آنلاین اقدام کنید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر