سفید کردن ریشه فرش در منزل و قالیشویی

سفید کردن ریشه فرش در منزل و قالیشویی

سفید کردن ریشه فرش یک کار تخصصی است و برای انجام آن باید بدانیم که از چه ماده شوینده و به چه میزانی استفاده کنیم. در این مقاله در مورد این موضوع صحبت کرده‌ایم.

اهمیت سفید کردن ریشه فرش

یکی از کارهایی که واقعا می‌تواند ظاهر فرش شما را پاکیزه‌تر از آنچه که هست نشان دهد؛ سفید کردن ریشه فرش می‌باشد. با این وجود تمیز کردن ریشه فرش و رفع زردی ریشه فرش یک کار تخصصی است که اگر به درستی انجام نشود؛ نتیجه آنچه که انتظار می‌رود نخواهد شد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که جلوگیری از زرد شدن ریشه فرش تنها راهی است که می‌تواند ظاهر فرش را حفظ کرده و آن را نو به نظر برساند.

اما همه ما می‌دانیم که این کار عملا غیر ممکن است. بنابراین چاره کار چیست؟ استفاده از خدمات شستشوی فرش در قالیشویی و یا شستن فرش در منزل به روش‌های اصولی، راه‌هایی هستند که معمولا توصیه می‌شوند. در خدمات شستشوی فرش قالیشویی‌ها، علاوه بر پاکیزگی کلی قالی، سفید کردن ریشه فرش نیز به بهترین شکل انجام می‌شود. بنابراین اگر به دنبال یک راه منطقی برای بهبود ظاهر فرش خود هستید؛ بهره‌گیری از سرویس‌های حرفه‌ای کارخانجات قالیشویی را به شما توصیه می‌کنیم.

سفید کردن ریشه فرش در منزل

قالیشویی عابدینی یکی از معتبرترین و با سابقه‌ترین قالیشویی‌های تهران است که خدمات متنوع و سرویس‌های جدیدی از جمله سرویس قالیشویی آنلاین و مبل شویی در محل را با بهترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این مرکز معتبر دارای شعبات متعددی در شهر تهران و کرج است و بارها توانسته لقب بهترین قالیشویی در جنوب تهران و سایر مناطق تهران را به خود اختصاص دهد. ترمیم و شستشوی حرفه‌ای ریشه‌های فرش یکی از خدمات ویژه‌ این مجموعه محسوب می‌شود.

روش های سفید کردن ریشه فرش

ریشه‌ها به دلیل اینکه معمولا رنگ روشن‌تری نسبت به زمینه فرش دارند؛ زودتر کثیف می‌شوند و رنگ تیره به خود می‌گیرند. پس گاهی پیش می‌آید که خود فرش تمیز است اما ریشه‌ها تغییر رنگ داده‌اند. قبل از انجام هر کاری، باید ریشه‌ها را برس بکشید تا اگر چیزی لابه‌لای آن گیر کرده است بیرون بیاید. سپس با استفاده از یکی از روش‌های زیر آنها را تمیز کنید:

  • اگر از مقاومت الیاف ریشه‌ها مطمئن هستید؛ می‌توانید از شوینده‌ای که حاوی مقداری ماده سفیدکننده است برای این کار استفاده کنید. مقداری از شوینده را با آب رقیق کرده و با یک فرچه نرم آن را روی ریشه‌ها بمالید. بهتر است تا زمانی که ریشه فرش کاملا خشک نشده است؛ از راه رفتن روی آن خودداری کنید. فقط فراموش نکنید که در زمان اعمال شوینده روی ریشه‌ها، از برخورد ماده شوینده با خود فرش جلوگیری کنید.
  • گاهی به دلایل مختلف مانند حساسیت الیاف فرش یا بی‌اثر بودن روش قبلی روی سفید کردن ریشه فرش لازم است از روش دیگری استفاده شود. در این روش کافیست که مقداری سرکه سیب را روی ریشه‌ها ریخته و آن را با فرچه روی الیاف فرش مالش دهید. سپس با آب سرد آبکشی کرده و اجازه دهید در مجاورت هوا خشک شود.
  • معمولا برای فرش‌هایی که ریشه‌هایشان زیاد کثیف نیست؛ استفاده از محلول مایع ظرفشویی یا شامپو فرش با آب ولرم جوابگو است. برای استفاده از این روش مقداری مایع ظرفشویی یا شامپو فرش را در آب ولرم حل کرده و کف حاصله را با فرچه روی ریشه بمالید. بعد از اطمینان از تمیزی، ریشه‌ها را با آب سرد بشویید و خشک کنید.
  • برخی از افراد ترجیح می‌دهند که برای از بین بردن زردی ریشه‌ها و سفید کردن ریشه فرش به جای استفاده از شوینده‌های شیمیایی از روش‌های طبیعی‌تر استفاده کنند. ترکیب نمک، سرکه سیب و آب ترکیبی است که می‌تواند به این افراد کمک کند. برای تهیه این محلول ۲ قاشق غذاخوری نمک، ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب سفید و نیم لیتر آب را مخلوط کنید. بعد از حل شدن نمک و سرکه در آب، محلول حاصله را با استفاده از یک پارچه پنبه‌ای تمیز روی ریشه‌ها بمالید. توصیه این است که در استفاده از این محلول بیش از حد زیاده‌روی نکنید.
  • حتما شنیده‌اید که جوش شیرین یک ماده فوق‌العاده برای تمیز کردن الیاف فرش است. این ماده هم قدرت تمیزکنندگی دارد و هم بوی نامطبوع را از بین می‌برد. برای سفید کردن ریشه فرش نیز می‌توانید روی قدرت جوش شیرین حساب کنید. کافیست که جوش شیرین و سرکه سفید را به نسبت مساوی با هم ترکیب کرده و آن را بلافاصله روی ریشه فرش بمالید. تنها نکته منفی این روش این است که به دلیل نفوذ ذرات جوش شیرین، آبکشی ریشه‌ها باید به صورت کامل انجام شود. در غیر این صورت باقی ماندن این ذرات در بافت ریشه‌ها می‌تواند به الیاف آنها آسیب برساند.

در قالیشویی‌ها از چه روشی برای سفید شدن ریشه فرش استفاده می‌شود؟

کلیه خدماتی که به صورت حرفه‌ای در قالیشویی‌ها ارائه می‌شوند؛ زیر نظر افرادی هستند که سال‌ها در این رشته تخصصی فعالیت کرده‌اند. بنابراین مطمئن باشید که در قالیشویی‌ها از روش‌هایی استفاده می‌شود که بارها روی فرش‌های مختلف امتحان شده‌اند و ضرری برای الیاف ظریف فرش ندارند. به طور کلی برای سفید کردن ریشه فرش در قالیشویی از شوینده‌های مخصوص، به میزان مناسب استفاده می‌شود.

علاوه بر این، به دلیل اینکه فرش‌ها بعد از شستشو، با استفاده از تجهیزات استاندارد و پیشرفته‌ای خشک می‌شوند؛ چیزی به اسم زردی ریشه بعد از شستشو در قالیشویی وجود ندارد. با این وجود باید روی قالی‌هایی که قبلا به دلیل شستشو در منزل دچار زردی ریشه شده‌اند خدمات سفید کردن ریشه فرش انجام شود. همانطور که گفتیم از شوینده‌های صنعتی خاصی در این مراکز برای رفع زردی ریشه فرش استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید : “بهترین مواد شوینده برای شستشوی فرش” 

سفید کردن ریشه فرش در قالیشویی

اصولی‌ترین روش نگهداری از ریشه ها

ریشه فرش مهم‌ترین بخش فرش به حساب می‌آید که اصلی‌ترین وظیفه آن مراقبت از ساختار و بدنه اصلی قالی یا همان تار و پود است. بنابراین گاهی برخی از متخصصان فرش، میزان سلامت این کالا را از روی ریشه‌ها تشخیص می‌دهند. با وجود اهمیت این بخش، چطور می‌توانیم از آن مراقبت کنیم؟ رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند که ریشه‌های قالی را در ایده‌آل‌ترین حالت خود نگه دارید.

  • هرگز برای ثابت نگه داشتن ریشه‌ها از چسب پهن استفاده نکنید. چسب حاوی مواد شیمیایی است که به مرور زمان به الیاف نخ آسیب می‌رساند. علاوه بر این، این روش یک روش دائمی برای مرتب نگه داشتن ریشه‌ها نیست و به محض از بین رفتن خاصیت چسبندگی چسب، باید مجددا آن را پیاده کرد.
  • در زمان خرید فرش، به خصوص اگر فرش دستبافت است؛ از فروشنده بخواهید که ریشه‌ها را برای‌تان گره بزند. گره زدن یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌تواند از به هم ریختگی ریشه‌ها جلوگیری کند.
  • کاور ریشه که یکی از جدیدترین محصولات مخصوص محافظت از فرش است؛ گزینه عالی برای مرتب نگه داشتن ریشه‌هاست.
  • اگر هیچ کدام از روش‌های توصیه شده یعنی گره زدن و کاورکشی ریشه‌ها مد نظرتان نیست؛ از یک متخصص برای لفافه‌دوزی ریشه‌ها کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : ” شستشوی فرش با وایتکس

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر