بهترین مواد شوینده برای شستشوی فرش

بهترین مواد شوینده برای شستشوی فرش

اینکه بدانید از کدام مواد شوینده برای شستشوی فرش باید استفاده کنید می‌تواند به شدت روی عمر مفید آن تاثیرگذار باشد. در این مقاله از بلاگ قالیشویی عابدینی به تشریح ویژگی‌های یک شوینده خوب، در این مسیر به شما کمک کرده‌ایم.

یکی از مهم‌ترین اصولی که باید در زمان شستشوی فرش به آن توجه کنید؛ انتخاب بهترین مواد شستشوی قالی است. اما چرا استفاده از بهترین محلول برای شستن فرش تا این حد اهمیت دارد و قوی‌ترین محلول‌ها برای تمیز کردن فرش کدامند؟ برای دریافت پاسخ این سوالات و اطلاعات مفید دیگر در مورد مواد شوینده برای شستشوی فرش با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بهترین مواد شوینده برای شستشوی فرش کدامند؟

در حال حاضر شوینده‌های صنعتی متعددی در بازار وجود دارد که به عناوینی مانند مواد شوینده فرش دستباف یا بهترین محلول خانگی شستشوی فرش فروخته می‌شوند. اما جالب است بدانید که انتخاب مواد شوینده برای شستشوی فرش باید فارغ از تبلیغات اغوا کننده انجام شود. در واقع بسیاری از قالیشویی‌ها با تاکید بر همین موضوع و با تکیه بر سال‌ها تجربه در استفاده از مواد شوینده مختلف است که همیشه در انتخاب بهترین و کم ضرر مواد برای شستشوی فرش‌های مشتریان موفق هستند.

بهترین مواد شوینده برای فرش

متخصصان این مراکز معتقدند که یک شوینده مناسب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • بدون اینکه آسیبی به بافت فرش بزند؛ قدرت کافی برای پاک کردن انواع لکه‌ها را داشته باشد.
  • حاوی رایحه خوشبویی باشد که بعد از شستشو اثر آن تا مدتی روی الیاف بماند.
  • استفاده مکرر از آن موجب پوسیدگی و خرابی قالی نشود.
  • قابلیت نرم‌کنندگی داشته باشد و بتواند انرژی الکتریسیته‌ای که بر اثر سایش برس‌های دستگاه شستشو بر روی قالی ایجاد شده را از الیاف فرش خارج کند.
  • قابل استفاده در کنار دستگاه‌های پیشرفته‌ای که در قالیشویی‌ها برای شستشو استفاده می‌شوند باشد.
  • بتوان از آن هم برای شستشوی مکانیزه و هم برای روش‌های سنتی استفاده کرد.
  • شوینده‌های مایع به دلیل اینکه قابلیت حل شدن در مایعاتی مانند آب را دارند بهتر از شوینده‌های پودری هستند.
  • مواد شوینده برای شستشوی فرش باید خنثی باشند. یعنی PH آنها نه اسیدی باشد و نه قلیایی.
  • در عین اقتصادی بودن، کف مناسبی ایجاد کند.
  • آبکشی آن آسان باشد.

بیشتر بخوانید : ” شستشوی فرش با وایتکس

مزایای استفاده از مواد شوینده برای شستشوی فرش

برخی از ویژگی‌هایی که به آن اشاره کردیم؛ در تمامی شوینده‌ها وجود دارد. بنابراین چرا باید برای شستشوی فرش خود به دنبال یک شوینده حرفه‌ای و خاص باشیم؟ چرا نمی‌توانیم از همان موادی که به صورت روزانه برای تمیزی خانه و لباس‌های خود از آنها استفاده می‌کنیم برای شستشوی فرش و قالی نیز استفاده کنیم؟ پاسخ این سوال کاملا روشن است. چرا که فرمولاسیون این شوینده‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که تمام نیازهای یک فرش را بدون آسیب رساندن به الیاف آن برآورده می‌کند.

فراموش نکنید که شرکت‌های صنعتی سال‌ها روی تولید این محصولات تحقیقات کرده و با هر بار اصلاح، محصولی را روانه بازار کرده‌اند که علاوه بر بهبود قابلیت‌ها، از محیط زیست نیز بیشتر محافظت می‌کند.

به طور کلی استفاده از شوینده‌های تخصصی می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  • شستشوی فرش با بهترین کیفیت
  • از بین رفتن تمامی لکه‌ها، حتی لکه‌هایی که سرسخت هستند و تفاوت رنگ فاحش روی فرش ایجاد کرده‌اند.
  • نرم شدن الیاف فرش
  • جلوگیری از تغییر رنگ و درهم آمیختن رنگ‌ها

بهترین مواد شوینده برای شستشوی فرش

کدام جنس فرش بهتر و زودتر تمیز می‌شود؟

اگر به زودی قصد خرید فرش دارید و دغدغه اصلی شما این است که کدام جنس الیاف بهتر تمیز می‌شود و می‌توان با استفاده از روش‌های خانگی لکه‌های ایجاد شده بر روی آن را از بین برد؟ بهتر است ادامه این مقاله را از دست ندهید. فرش‌های موجود در بازار، از نظر دوام تقریبا شرایط یکسانی دارند. آنچه که تفاوت بین این محصولات را مشخص می‌کند؛ شیوه نگهداری از آنهاست.

فرش‌های پشمی

پشم یک ماده بسیار بادوام برای تولید فرش است. از آنجایی که الیاف پشمی به شکل کلاف تولید می‌شوند؛ فرش‌های پشمی نسبت به سایر فرش‌ها، بهتر می‌توانند شکل خود را حفظ کنند. حتی اگر در معرض ترافیک رفت و آمد باشند و در محلی پهن شوند که تردد در آن زیاد است. پشم به طور طبیعی لکه‌ها را دفع می‌کند. بنابراین تمیز نگه داشتن آن راحت‌تر از فرش‌های دیگر است.

نقطه ضعف اصلی این فرش‌ها، به خصوص زمانی که نو هستند این است که پرزدهی دارند. بهتر است فرش‌های پشمی را به طور مرتب جاروبرقی بکشید تا از شر الیاف اضافه و پرزهای آن خلاص شوید. اگر چیزی روی فرش‌های پشمی خانه شما ریخت؛ بهترین روش شستشوی آن این است که مقداری آب و مایع ظرفشویی را با هم مخلوط کرده و با یک دستمال روی لکه بمالید. سعی کنید از آب زیاد استفاده نکنید.

زیرا فرش‌های پشمی نسبت به فرش‌های دیگر مقاومت کمتری در برابر آب دارند. برای لکه‌های سرسخت یا قدیمی بهتر است از خدمات قالیشویی‌ها استفاده کنید. بسیاری از فرش‌های سنتی شرقی، فرش‌های قدیمی و فرش‌های عتیقه که دوام بسیار بالایی دارند؛ از پشم بافته شده‌اند. این متریال برای خریدارانی که خواهان فرشی بادوام هستند که نیاز به نگهداری کمی داشته باشد و ظاهر خود را حفظ کند بسیار مناسب است.

فرش‌های پلی پروپیلن

فرش‌های بافته شده از پلی پروپیلن که به آن اولفین نیز گفته می‌شود؛ به دلیل ماندگاری بالا و قابلیت تمیزی آسان، طرفداران زیادی دارند. این ماده مصنوعی بسیار کاربردی، در برابر آب و لکه مقاومت زیادی دارد. بنابراین اغلب برای تولید فرش‌هایی که قرار است در مکان‌های پرتردد پهن شوند از آن استفاده می‌شود. برای تمیز نگه داشتن فرش پلی پروپیلن خود کافیست آن را مرتبا جاروبرقی بکشید و در صورت نیاز لکه‎ها را با شوینده مناسب تمیز کنید. تا زمانی که این مراقبت‌های اولیه را انجام دهید؛ فرش‌تان نرم و سالم خواهد ماند.

فرش ‎های پلی پروپیلن برای خریدارانی که به دنبال یک کفپوش بادوامی هستند که در برابر نفوذ خاک و آب مقاوم باشد، بهترین گزینه محسوب می‌شوند. خانواده‌هایی که زیاد رفت و آمد دارند؛ از حیوان خانگی مراقبت می‌کنند و فرزند خردسال دارند بهتر است این فرش‌ها را در زمان خرید انتخاب کنند. فراموش نکنید که بهترین مواد شوینده برای شستشوی فرش پلی پروپیلن آب ساده و شامپو فرش است. تمیز کردن فرش با شامپو فرش در منزل نیز اصول و قواعد خاص خود را دارد.

فرش‌های نایلونی

نایلون یک ماده شیمیایی است که فرش‌های تولید شده از آن در برابر آلودگی مقاوم هستند و به راحتی تمیز می‌شوند. تنها کاری که برای تمیز نگه داشتن یک فرش نایلونی باید انجام دهید؛ یک یا دو بار جاروبرقی کشیدن در هفته است. نقطه ضعف اصلی فرش‎های نایلونی رنگ شده این است که به مرور زمان کم‌رنگ می‌شوند و درخشش اولیه خود را از دست می‌دهند.

علاوه بر این، فرش‌های نایلونی را اگر بدون محافظ و روفرشی استفاده کنید؛ ممکن است به راحتی لکه شوند. نایلون یک متریال عالی برای افرادی است که می‌خواهند فرشی ارزان با رنگ روشن و قابلیت تمیز کردن آسان داشته باشند و بعدا قصد تغییر دکوراسیون خانه خود را دارند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر