مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟

مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟ (راهنمای مرحله‌به‌مرحله)

مبل‌ها از کاربردی‌ترین و رایج‌ترین ارکان دکوراسیون منزل به شمار می‌روند و از آنجایی که همواره مورد استفاده قرار می‌گیرند، پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی و لکه‌ها دارند. تمیز کردن لکه‌های ساده کار ساده‌ای است به همین دلیل همواره توصیه می‌شود که قبل از سخت و کهنه شدن لکه اقدام به تمیز کردن آن نمود اما لکه‌های کهنه و قدیمی به راحتی تمیز نمی‌شوند. زمانی که لکه‌ها و آلودگی‌ها بر روی یک سطح برای مدت‌های طولانی باقی می‌مانند در اصطلاح به آن چرک مردگی گفته می‌شود. در ادامه مطلب به بررسی خواهد شد که مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم و از چه روش‌هایی استفاده نماییم که زیبایی و جذابیت اولیه را به آن برگردانیم.

اصلی‌ترین مراحل تمیز کردن مبل چرک کرده

اصلی‌ترین مراحل تمیز کردن مبل چرک کرده

همان‌طور که گفته شد مبل‌ها همواره مورد استفاده بوده و پتانسیل بالایی در جذب آلودگی‌های مختلف دارند. چنانچه به هر دلیلی افراد قادر به نظافت مستمر مبلمان و تمیز کردن لکه‌های آن نشوند، بعد از مدت‌ها چرک مرده شده و تمیز کردن آن‌ها چالش‌ها و دشواری‌های خاصی به همراه خواهد شد. در پاسخ به این سؤال که مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم می‌توان اقدامات متعددی انجام داد که به شرح زیر می‌باشند:

گردگیری اولیه مبلمان

قبل از هرگونه اقدامی برای تمیز کردن مبلمان چرک مرده لازم است که با استفاده از یک جاروبرقی با قدرت مناسب اقدام به گردگیری و غبارروبی آن نمود. با استفاده کردن از سری مخصوص جاروبرقی می‌توان تمامی نقاط مبلمان را گردگیری کرد بدون آنکه آسیبی به آن وارد کرد. جارو کشیدن مبلمان می‌تواند به فرآیند تمیز کردن مبل کمک کند و لکه‌های سخت را نرم‌تر کند. همچنین جارو کشیدن مبل باعث می‌شود که همه ذرات از الیاف و بافت مبل خارج شود و در زمان شستشو، چالشی ایجاد نکند.

شل کردن لکه‌ها

لکه‌های قدیمی معمولاً سختی بالایی داشته و به سادگی تمیز نمی‌شوند به همین دلیل بهتر است که ابتدا بافت آن‌ها سست و شل شود. برای سست شدن بافت لکه می‌توان از بخار آب استفاده کرد. برای این کار می‌توان از دستگاه بخارشو یا اتو استفاده کرد. برای آنکه لکه‌های مبل به خوبی شل شوند باید بخار را با دقت و صبر بر روی آن اعمال کرد تا کاملاً نرم شوند.

اقدام به شستن مبل با صابون

در مرحله سوم و بعد از گردگیری و سست کردن لکه‌ها می‌توان با استفاده از مواد شوینده مناسب اقدام به تمیز کردن لکه نمود. در این مرحله باید دقت داشت که از شوینده‌های مناسب و استاندارد استفاده کرد. هر کدام از مواد شوینده می‌توانند از قدرت اسیدی یا بازی مختلفی برخوردار باشند و چنانچه در انتخاب آن‌ها دقت نشود ممکن است باعث آسیب دیدگی مبلمان شود. برای آنکه بهترین شوینده برای این کار انتخاب شود بهتر است که از راهنمای مبلمان و لیبل روی آن استفاده کرد. به صورت کلی لیبل روی مبلمان می‌تواند شامل حروف انگلیسی مختلفی داشته باشد که هر کدام مخفف یک عبارت بوده و معنای متفاوتی دارند.

  • برچسب “W” نشان دهنده این است که می‌توان از شوینده‌های مایع برای پاک کردن لکه‌ها استفاده نمود.
  • برچسب “S”بیانگر این است که برای تمیز کردن مبلمان‌ می‌توان از حلال پاک‌کننده خشک استفاده کرد.
  • برچسب “WS”نشان دهنده این است که می‌توان از محصولات مبتنی بر آب و همچنین محصولات بدون آب برای مبل شویی استفاده کرد.
  • برچسب “X”بیانگر این است که فقط می‌توان از جاروبرقی و برس برای تمیز کردن مبل استفاده کرد.

به صورت کلی زمانی که بر روی لیبل راهنمای مبل عبارات W یا WS درج شده بود می‌توان از مایع دستشویی استفاده کرد و آن را با آب ترکیب کرده و با استفاده از کف حاصل از آن اقدام به تمیز کردن مبل نمود. در این روش باید مقداری صابون را در کمی آب حل کرده و سپس یک اسفنج تمیز را به کف آن آغشته کرده و اقدام به تمیز کردن مبل نمود. بعد از تمیز شدن لکه مبل می‌توان از یک حوله تمیز استفاده کرده و رطوبت مبل را خشک نمود.

استفاده از سرکه یا الکل

علاوه بر صابون می‌توان از سرکه یا الکل نیز برای تمیز کردن لکه‌های مبل استفاده کرد. در اصل سرکه و الکل از قدرت تمیز کنندگی بالایی برخوردارند و می‌توانند بسیاری از لکه‌ها را از بین ببرند. بعد از گردگیری و سست کردن لکه‌ها می‌توان یک چهارم فنجان سرکه سفید را با سه چهارم فنجان آب ترکیب کرد تا از غلظت آن کم شود. بعد از آماده‌سازی محلول می‌توان از یک اسفنج تمیز استفاده کرد و بعد از آغشته کردن آن به محلول و با استفاده از ضربه‌های آرام و یکپارچه محل لکه را مالش داد. بعد از اتمام کرد می‌توان مبل را در معرض هوای تمیز قرار داد و اجازه داد که رطوبت آن کاملاً از خشک شده و بوی سرکه به صورت کامل از بین برود. چنانچه لکه‌های ایجاد شده بر روی مبل سختی بالایی داشتند می‌توان به جای الکل و سرکه از اتانول استفاده کرد. البته باید دقت داشت که این مواد حلال اثرات منفی بر روی بافت و الیاف رویه مبل نداشته باشند و باعث آسیب دیدگی آن‌ها نشوند.

استفاده از شوینده‌های قوی‌ خانگی و صنعتی

در پاسخ به این سؤال که مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم علاوه بر روش‌های ذکر شده می‌توان از راهکارهای دیگری نیز استفاده کرد. امروزه شوینده‌های خانگی و صنعتی مختلفی به عنوان مایع شستن مبل مورد استفاده قرار می‌گیرند که از مزیت‌ها و معایب خاصی برخوردارند. چنانچه ترکیبات و مواد گفته شده قادر به تمیز کردن لکه‌های مبل نبودند می‌توان از شوینده‌های خانگی یا صنعتی دیگری استفاده کرد. یک شوینده خانگی موثر که می‌تواند تمیز کنندگی بالایی داشته باشد ترکیب شکر قهوه‌ای، آب، پوست لیمو یا پرتقال است. در این روش می‌توان هفت قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای را با یک و نیم فنجان پوست لیمو و پرتقال و یک لیتر آب مخلوط نمود و سپس آن را بر روی لکه‌های مبل مالید و سپس اقدام به تمیز و خشک کردن آن نمود. حتی می‌توان از اسپری‌ها و شوینده‌های شیمیایی نیز بهره برد و لکه‌های قدیمی را تمیز کرد.

تمیز کردن مبل با رویه‌های مختلف

تمیز کردن مبل با رویه‌های مختلف

مبل‌ها امروزه از مواد و متریال های مختلفی تولید شده و از تنوع بسیار زیادی برخوردارند. یکی از مهم‌ترین اجزای مبلمان جنس رویه آن‌ها است. از جمله رویه‌های رایج مورد استفاده در تولید مبلمان می‌توان به چرم، مخمل، جیر، پارچه‌های پشمی، پارچه‌های ابریشمی و … اشاره کرد. هر کدام از این رویه‌ها می‌توانند در برابر شوینده‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی داشته باشند به همین دلیل حتماً در انتخاب شوینده مناسب برای تمیز کردن مبلمان و حذف لکه‌ها به جنس رویه مبل توجه ویژه‌ای داشت.

  1. برای تمیز کردن و شستن مبل‌هایی که جنس رویه آن‌ها از پارچه ابریشم است به هیچ عنوان نباید از ترکیب آب و صابون استفاده کرد و بهترین ماده برای تمیز کردن این مبل‌ها استفاده از محلولی که با ترکیب سرکه یا آبلیمو با آب به نسبت مساوی است. همچنین می‌توان برای این مبل‌ها از جوش‌شیرین نیز استفاده کرد که قدرت تمیز کنندگی خوبی داشته و هیچ آسیبی به بافت مبل وارد نمی‌کند.
  2. برای تمیز کردن مبل‌هایی که جنس رویه آن‌ها از مخمل است می‌توان از ترکیب مساوی از آب و سرکه سفید یا آبلیمو استفاده کرد.
  3. برای تمیز کردن مبل‌های چرک مرده‌ای که جنس رویه آن‌ها از چرم است نیز می‌توان از ترکیب مساوی سرکه سفید و آب استفاده کرد چرا که این ترکیب بیشترین اثردهی را خواهد داشت و آسیبی به چرم مبل وارد نمی‌کند. در این مبل‌ها همچنین می‌توان از الکل مالشی استفاده کرد و لکه‌های کهنه و قدیمی را از بین برد.
  4. برای شستن و تمیز کردن مبلمان با رویه جیر می‌توان از ترکیب آب و سرکه بهره برد. همچنین الکل مالشی نیز می‌توان گزینه بسیار خوبی برای این مبل‌ها باشد و به خوبی لکه‌ها را از بین ببرد.
  5. بهترین و موثرترین شوینده برای مبل‌هایی با رویه ابریشمی نیز ترکیب آب و صابون مایع است.

بهترین روش تمیز کردن مبلمان

هرچند که پاسخ‌های متعددی برای سؤال مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟ وجود دارد و می‌توان از روش‌ها و شوینده‌های مختلفی برای این کار بهره برد اما افرادی که دانش، مهارت و تخصص کافی برای تمیز کردن مبل‌ها ندارند بهتر است که از خدمات شرکت‌های قالیشویی استفاده کنند. این شرکت‌ها با برخورداری از تجهیزات مدرن، مواد شوینده مخصوص و استاندارد و همچنین نیروهای متخصص و ماهر هر کدام از انواع مبل‌ها را با هر نوع لکه‌ای به بهترین شکل ممکن تمیز کرده و از آسیب دیدن آن جلوگیری خواهند کرد.

جمع‌بندی نهایی

تمیز کردن لکه‌های تازه از روی مبل کار ساده‌ای است و می‌توان با راهکارهایی ساده زیبایی و جذابیت اولیه آن را برگرداند اما تمیز کردن و شستن لکه‌های کهنه و قدیمی سخت و چالش‌برانگیز خواهد بود. برای تمیز کردن مبل‌های چرک مرده باید مراحل مختلفی همچون گردگیری، سست کردن لکه‌ها و شستن مبل با شوینده‌های مناسب را انجام داد. برای انتخاب شوینده مناسب نیز حتماً باید به جنس رویه مبل، نوع آلودگی‌ها و میزان سختی آن‌ها توجه داشت.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر