تمیز کردن فرش با سرکه موجب پوسیدگی الیاف آن می‌شود؟

اگر به فکر تمیز کردن فرش با سرکه هستید؛ باید برای جلوگیری از پوسیدگی الیاف آن که معمولا در اثر استفاده نادرست از این ماده ایجاد می‌شود نکاتی که در این مقاله مطرح کرده‌ایم را رعایت کنید.

فرش کفپوش خوب و فوق‌‌العاده‌ای برای ایجاد کنتراست در فضای داخلی ساختمان است. با این حال وقتی زیاد از فرش استفاده شود؛ بیشتر در معرض کثیفی و آلودگی قرار گرفته و ممکن است زودتر جلوه و درخشش خود را از دست بدهد. احتمالا در وب‌سایت‌های مختلف با روش‌های تمیز کردن فرش آشنا شده‌اید. ممکن است برخی از آنها را نیز امتحان کرده باشید. به خصوص روش تمیز کردن فرش با سرکه را که به عقیده متخصصان بهترین قالیشویی های تهران در لکه‌بری معجزه می‌کند. اما نباید از کنار این واقعیت به سادگی عبورکنیم که سرکه، به هر حال یک نوع ماده اسیدی است که استفاده غیراصولی و بی‌رویه از آن می‌تواند موجب فرسایش بافت فرش شود. در این مقاله ابتدا به این پرسش پاسخ می‌دهیم که ایا سرکه فرش را خراب میکند یا خیر؟ سپس یک روش عالی برای تمیز کردن فرش‌ها به کمک سرکه سفید را تشریح می‌کنیم.

آیا سرکه باعث پوسیدگی فرش می شود؟

اگرچه سال‌هاست که سرکه، به دلیل کاربرد گسترده‌اش در پاک کردن آلاینده‌های مختلف شناخته شده است؛ اما هرگز نباید به این ماده بیش از حد اعتماد کنید. استفاده بین از حد از سرکه می‌توان به مبلمان، فرش، اثاثه یا هر وسیله خانگی دیگری که به صورت مکرر آن را تمیز می‌کنید آسیب برساند. هیچ راهی وجود ندارد که مطمئن شویم منسوجاتی مانند الیاف پارچه و فرش، چه واکنشی به سرکه از خود نشان می‌دهند و قرار است بعد از تماس با این ماده اسیدی، چه تغییرات ظاهری را تجربه کنند.
بنابراین، یک قانون کلی وجود دارد که همیشه باید در زمان استفاده از سرکه سیب برای تمیز کردن فرش رعایت شود و آن قانون نیز تست واکنش الیاف فرش است. آزمایش سرکه روی بخشی از فرش که زیر مبلمان یا جایی است که در معرض دید نیست؛ این اطمینان را ایجاد می‌کند که این ماده برای الیاف فرش مضر نیست و حداقل یک بار می‌توانید از آن برای نظافت استفاده کنید. ساده‌ترین راه برای انجام این آزمایش این است که یک پارچه تمیز را با سرکه خیس کنید و آن را روی قسمتی از بافت فرش بمالید. برای اینکه مطمئن شوید هیچ آسیبی به الیاف فرش وارد نمی‌شود؛ حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید تا نتیجه تست را ببینید. اگر قرار باشد فرش تغییر رنگی را تجربه کند؛ حتما این اتفاق در این بازده زمانی رخ می‌دهد. سپس برای تمیز کردن فرش با سرکه حتما دستورالعمل‌های ذکر شده در زیر را به دقت رعایت کنید.

استفاده از خدمات حرفه‌ای قالیشویی‌ها نه تنها از خراب شدن فرش جلوگیری می‌کند بلکه در کمترین زمان ممکن نیز این مشکل را حل می‌کند. برای دریافت خدمات قالیشویی از جمله شستشوی فرش و مبل شویی می توانید از طریق ثبت سفارش قالیشویی آنلاین اقدام کنید و در اسرع وقت از بهترین خدمات قالیشویی بهره مند شوید.

چطور فرش‌ها را بدون آسیب‌دیدگی با سرکه تمیز کنیم؟

اگر تصمیم گرفته‌اید که فرش خانه خود را با استفاده از سرکه تمیز کنید؛ دستور زیر بهترین روش انجام این کار است:
مرحله اول: استفاده از جاروبرقی
قبل از شروع کار، ابتدا باید برای حذف تمام گرد و غبار، روی فرش را با جاروبرقی تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که اگر مواد شوینده را روی فرشی که گرد و غبار فرش دارد بریزید؛ ممکن است نتیجه کار آنچه که پیش‌بینی کرده‌اید نشود.

مرحله دوم: تهیه شوینده با سرکه
اکنون زمان آن رسیده است که یک شوینده خانگی تهیه شده از سرکه درست کنید. برای انجام این کار باید به نسبت‌ها توجه کنید. در واقع نسبت سرکه به آب برای تمیز کردن فرش با سرکه از اهمیت زیادی برخوردار است. برای تهیه این شوینده خانگی، چند قطره مایع ظرفشویی، ۴ لیتر آب گرم و ۳ الی ۴ فنجان سرکه سفید را مخلوط کنید.

مرحله سوم: تمیز کردن فرش
یک اسفنج نرم یا یک تکه پارچه سفید تمیز را به محلول آغشته کنید و روی فرش را با آن تمیز کنید. اگر فرش زیاد کثیف باشد؛ ممکن است لازم باشد این فرآیند را چندین بار تکرار کنید تا به نتایج دلخواه برسید.
مرحله چهارم: آبکشی
آبکشی یکی از آخرین مراحل تمیز کردن فرش با سرکه است که باید با دقت زیادی انجام شود. اگر سرکه روی فرش بماند و به خوبی پاک نشود؛ ممکن است لکه‌های زردی از خود به جای بگذارد. اگر فضای کافی در اختیار دارید؛ فرش را بعد از تمیز کردن با سرکه، با آب سرد فراوان آبکشی کنید. اما اگر الیاف فرش به آب حساس است یا جایی برای آبکشی در اختیار ندارید؛ استفاده از بخارشوی با درجه پایین گزینه خوبی برای تمیز کردن سرکه از روی فرش است. اگر هیچ کدام از این روش‌ها برای شما مناسب نیست؛ با یک دستمال مرطوب و تمیز این کار را انجام دهید.
مرحله پنجم: از بین بردن رطوبت اضافی
رطوبت بیش از حد خودش عاملی برای پوسیدگی فرش است. بنابراین از هر روشی که برای تمیز کردن فرش استفاده می‌کنید؛ باید بعد از اتمام کار رطوبت اضافه قالی را بگیرید. در قالیشویی این کار به کمک یک دستگاه مکنده قوی انجام می‌شود. اما چون دسترسی به این دستگاه برای عموم امکان‌پذیر نیست؛ سعی کنید چند روز فرش را در معرض هوای آزاد قرار داد و از راه رفتن بر روی آن خودداری کنید تا کاملا خشک شود. خشک کردن فرش بیرون از خانه بسیار سریع‌تر انجام خواهد شد؛ به خصوص اگر هوا گرم و آفتابی باشد. با این حال، اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که تابش آفتاب عمود و شدید است؛ با روشن کردن پنکه و فن، سعی کنید فرش را در خانه خشک کنید تا از رنگ‌پریدگی آن جلوگیری شود. فراموش نکنید که فرش شما در تماس با یک ماده اسیدی به نام سرکه بوده؛ بنابراین ممکن است در برابر نور خورشید آسیب‌پذیرتر از قبل باشد.

در این مقاله به نکاتی که پیش از تمیز کردن فرش با سرکه باید رعایت کنید پرداختیم. اگر سوالی برایتان باقی مانده است با کارشناسان قالیشویی عابدینی در میان بگذارید؛ و اگر فکر می‌کنید مطلب مفیدی است برای دوستان‌تان بفرستید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر