بهترین روش برای تمیز کردن کفپوش منزل

بهترین روش برای تمیز کردن کفپوش منزل

تمیز کردن کفپوش منزل به نظر ساده می‌رسد؛ اما نکات ریز خانه‌داری در مورد تمیز کردن کفپوش وجود دارد که بهتر است برای کسب نتیجه راضی‌کننده، آنها را رعایت کنید.

تمیز کردن کفپوش منزل به شیوه سنتی و با استفاده از تی و سطل آب، بهترین روش برای تمیز کردن کفپوش‌های با جنس PVC، کاشی و سرامیکی یا چینی است. برای شستشوی کفپوش‌های چوبی و کفپوش‌های لمینتی که با استفاده از چسب نصب و به درستی آب‌بندی شده‌اند نیز ممکن است بتوانید از این شیوه استفاده کنید. اما معمولا توصیه می‌شود در مورد این دو کفپوش آخر تا جای ممکن است آب کمتری استفاده کنید.

هر چند وقت یکبار نیاز به تمیز کردن کفپوش منزل داریم؟

به عنوان یک قاعده کلی، کف خانه در مکان‌های پرتردد مانند آشپزخانه، اتاق‌ غذاخوری، حمام، ورودی‌ و راهرو باید هر یک تا سه روز یک‌بار جارو و تی‌کشی شده و هفته‌ای یک‌بار نیز با استفاده از شوینده‌های مخصوص شستشوی کاشی و سرامیک، تمیز شود. جارو کشیدن به صورت منظم یکی از روش‌های عالی برای افزایش طول عمر کفپوش است. چرا که جارو تمام کثیفی‌ها و شن ریزه‌هایی که می‌توانند هنگام راه رفتن، بر اثر ایجاد سائیدگی به کفپوش آسیب برسانند را جمع می‌کند.

وقتی صحبت از بازه زمانی بین دو وعده تمیز کردن کفپوش منزل به میان می‌آید؛ بهترین زمان زمانی است که با راه رفتن روی سرامیک، رنگ پوست کف پا کمی تغییر می‌کند. البته این قانون، یک اصل کلی است و بسته به شرایط حاکم در خانه ممکن است تغییراتی در آن ایجاد شود.

تمیز کردن کفپوش منزل

چه روشی برای تمیز کردن کفپوش منزل مناسب‌تر است؟

بیشتر افراد تصور می‌کنند که می‌دانند چطور باید کفپوش خانه را تمیز کنند؛ اما یک اشتباه کلیدی در روش تمیزکاری ما وجود دارد که اغلب ما به صورت سهوی مرتکب آن می‌شویم و آن هم این است که از سطل دوم برای شستشوی کف با آب خالی غفلت می‌کنیم. بسیاری از افراد فقط از یک سطل آب برای تمیز کردن کفپوش منزل استفاده می‌کنند و با همان تی و زمین‌شویی که شوینده به کفپوش می‌مالند برای خشک کردن استفاده می‌کنند.

اما روش بهتر استفاده از دو سطل است؛ یکی برای محلول آب و مواد شوینده و دیگری برای آب خالی.

انتخاب زمین‌شوی مناسب

زمین‌شوی و تی را باید بر اساس نوع کفپوش انتخاب کنید. اگر کفپوش شما از نوع کاشی و سرامیک طرح‌دار است؛ زمین‌شوی‌هایی که پرزهای بلندی دارند مناسب‌ترند. اما اگر کفپوش خانه شما صیقلی و بدون طرح است؛ یک زمین‌شوی اسفنجی نیز کافیست.

انتخاب شوینده

شوینده‌ای را انتخاب کنید که مناسب با جنس کفپوش باشد. به عنوان مثال اگر کفپوش چوبی دارید؛ حتما از شوینده مخصوص چوب استفاده کنید. اما اگر کف خانه شما سنگ و سرامیک است؛ شوینده‌های مخصوص کاشی و سرامیک انتخاب بهتری هستند. از مصرف شوینده‌هایی که کلمه براق‌کننده روی آنها درج شده اجتناب کنید. چرا که این شوینده‌ها به مرور زمان باعث زردی کفپوش می‌شوند.

مرحله جارو کردن

با جارو کردن قبل از خیس شدن کف، می‌توانید از چسبناک و گل آلود شدن کفپوش جلوگیری کنید. همچنین با انجام این کار می‌توانید لکه‌های چسبناک را پیدا کرده و قبل از اینکه پخش شوند؛ آنها را با یک اسفنج و آب صابونی یا محلول تمیزکننده پاک کنید.

روشی برای تمیز کردن کفپوش

پر کردن سطل‌ها

هر دو سطل را با مقداری آب گرم پر کنید. آب گرم باعث می‌شود بهتر و سریع‌تر کفپوش تمیز شود. مقداری از مواد شوینده را داخل یکی از سطل‌ها ریخته و آن را در آب حل کنید.

از افزایش مقدار مواد شوینده، بیش از آنچه که روی بسته‌بندی محصول نوشته شده است؛ با هدف افزایش قدرت پاک‌کنندگی یا سرعت کار به شدت خودداری کنید. این کار اصلا ایده خوبی نیست؛ زیرا آب کف شما زیاد غلیظ شده و فقط شستشوی را سخت‌تر می‌کند. همیشه از مقدار توصیه شده روی برچسب مواد شوینده پیروی کنید.

بیشتر بدانید : ” مهمترین نکات در انتخاب کفپوش اتاق کودک ” 

خیس کردن زمین‌شوی

تی و یا زمین‌شوی را در سطل حاوی ماده شوینده فرو کنید و آب اضافه آن را بگیرید. زمین‌شوی باید مرطوب باشد نه خیس. چکه کردن آب از تی می‌تواند به کفپوش آسیب برساند و زمان خشک شدن را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

مرحله شستشو

شروع به تمیز کردن کفپوش کنید. بهتر است از بالای اتاق شروع کرده و خودتان عقب عقب بروید. با این کار هر نقطه‌ای که تمیز می‌کنید؛ از تماس با پای شما مصون می‌ماند.

شستشوی چند باره لکه‌ها

اگر هنگام تمیز کردن کفپوش منزل با لکه‌ی سرسخت و چسبنده‌ای مواجه شدید؛ زمین‌شوی را به سرعت روی آن نقطه به سمت جلو و عقب بمالید و برای از بین بردن کثیفی، فشار رو به پایین به تی وارد کنید. برای دسترسی به گوشه‌های دیوار، ممکن است نیاز داشته باشد که با یک پارچه جداگانه و به صورت دستی این مکان‌ها را تمیز کنید.

مرحله آبکشی زمین‌شوی

پس از تمیز کردن هر ناحیه ۲ متر در ۲ متر، زمین‌شوی را به طور کامل در سطل حاوی آب خالی آبکشی کنید. چند بار آن را در آب غوطه‌ور کرده و به کف سطل فشار دهید. سپس تا حد امکان آب کثیف را از لابه‌لای الیاف زمین‌شوی با فشار دست خارج کنید.

در حین کار، حواس‌تان به آب درون سطل‌ها باشد تا وقتی خاکستری یا کدر شدند؛ آنها را خالی کرده و دوباره با آب تمیز و شوینده پر کنید. استفاده از آب کثیف فقط آلودگی را روی زمین پخش کرده و فرآیند شستشو را پیچیده می‌کند.

مرحله شستشوی نهایی

در این مرحله، باید کفپوش را کاملا تمیز کرده به طوری که هیچگونه آثاری از کف و ماده شوینده روی آن باقی نماند. برای انجام این مرحله از تمیزکاری، می‌توانید برای آخرین بار تمام کفپوش را با استفاده از آب داغ تازه تمیز کنید. اگر آب سطل بعد از شستشوی زمین‌شوی در آن خاکستری شد؛ متوجه می‌شوید که انجام مرحله شستشوی نهایی ضروری بوده است.

این مراحل تنها بخشی از روند تمیز کردن کفپوش منزل است. بخشی از این فرآیند مربوط به تمیز نگه داشتن فرش و موکتی می‎باشد که برای پوشش بخشی از کفپوش از آنها استفاده می‌کنید. بدون تمیز بودن فرش، عملا تمیز شدن صد در صدی کفپوش ممکن نیست. پس سعی کنید فاصله زمانی که متخصصان قالیشویی در مورد شستشوی فرش و موکت توصیه می‌کنند را رعایت کنید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر