اتوکشی فرش در قالیشویی

اتوکشی فرش چیست و چه زمانی انجام می شود؟

اتوکشی فرش یک مرحله کاملا ایمن و مطمئن است که برای از بین بردن چروک‌ها و تاخوردگی‌هایی استفاده می‌شود که در مرحله شستشوی فرش و خشک کردن آن ایجاد شده‌اند.

یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از شستشوی فرش ایجاد شود؛ چروک شدن آن است. این مشکل فقط بعد از شستن فرش در خانه و به روش‌های سنتی ایجاد نمی‌شود؛ بلکه لول و یا تا کردن فرش و خشک شدن آن در این شرایط، فارغ از روشی که برای شستشو انتخاب کرده‌اید می‌تواند منجر به چروک شدن فرش و تا خوردن آن شود. در این مقاله می‌خواهیم خدمتی را به شما معرفی کنیم که حتی در ارزان ترین قالیشویی نیز به مشتریان عرضه می‌شود و جزو سرویس‌های ارزشمند این مراکز است.

اتوکشی فرش چیست؟

برای شستشوی اصولی فرش در اکثر قالیشویی‌های معتبر، مراحل مختلفی از جمله غبارگیری، خیس کردن، افزودن مواد شوینده، فرچه‌کشی یا شستشو به کمک تجهیزات مخصوص این کار، آبکشی و خشک کردن به کمک دستگاه‌های اتوماتیک طی می‌شود. آخرین مرحله‌ای که معمولا در این مراکز روی فرش‌ها و قالی‌ها انجام می‌شود؛ مرحله اتوکشی است. در این مرحله اپوراتور با استفاده از دستگاه اتوکشی فرش بافت آن را صاف و عاری از تاخوردگی می‌کند. این دستگاه پیشرفته حاوی غلتک چرخانی است که با رد شدن با یک فشار ثابت از روی الیاف فرش و در جهت خواب آن، تاخوردگی‌ها را صاف و فرش را به حالت اولیه باز می‌گرداند.

بنابراین نحوه اتوکشی فرش در قالیشویی کاملا مکانیزه است و با فشار ثابت و ملایمی که توسط دستگاه اعمال می‌شود انجام خواهد شد. به این ترتیب هم طول عمر قالی بیشتر می‌شود و هم با از بین رفتن چروک‌ها، جلوه فرش به آن باز می‌گردد. اتوکشی موجب می‌شود که تمیزی فرش بیشتر به چشم بیاید.

علت چروک شدن فرش

علت اصلی چروک شدن فرش، لول کردن آن در حالت مرطوب است. رطوبت بافت فرش را نرم و انعطاف‌پذیر می‌کند. بنابراین وقتی شما فرش را در این حالت لول می‌کنید یا تا می‌زنید و اجازه می‌دهید که در این شرایط خشک شود؛ ممکن است چروک‌های ناخواسته یا تاخوردگی‌های غیرعادی روی بافت آن ایجاد شود. در بیشتر قالیشویی‌های معتبر، بعد از شستشو و خشک شدن ۹۰ درصدی الیاف، مرحله اتوکشی روی تمام فرش‌ها انجام می‌شود.

اتوکشی قالی و لول کردن فرش در قالیشویی

اما اگر به تازگی در خانه اقدام به شستشوی فرش‌های خود کرده‌اید و بدون توجه به این نکته، فرش را در حالت لول شده نگه داشته‌اید؛ برای اتوکشی و باز گرداندن فرش به حالت اولیه می‌توانید از خدمات این مراکز برای از بین بردن چروک‌های ایجاد شده استفاده کنید.

بیشتر بدانید : ” راهکارهای افزایش عمر فرش ” 

نحوه اتوکشی فرش در قالیشویی

بیشتر مجموعه‌های فعال در این زمینه مجهز به دستگاهی به نام پرزگیر و اتو مکانیزه هستند. این دستگاه در واقع یک اتو پرس کاملا اتوماتیک است که با اعمال یک فشار ثابت و ملایم روی فرش، بافت آن را صاف و بدون چروک می‌کند. این مرحله معمولا بعد از اینکه قالی ۹۰ درصد از رطوبت خود را از دست داد انجام می‌شود. باقی ماندن آن ۱۰ درصد رطوبت باعث می‌شود که فرش کمی انعطاف‌پذیر باشد و بر اثر اعمال فشار دستگاه اتو پرس، صاف و یکدست شود.

برای اتوکشی قالی ها، ابتدا آنها را در جهت خواب الیاف‌شان وارد دستگاه می‌کنند. در مرحله اول، پرزگیری به کمک برس‌های نرم انجام می‌شود. اتو کردن فرش بدون پرزگیری باعث می‌شود که پرزهای جدا شده بر اثر شستشو وارد بافت قالی شده و بعد از استفاده از فرش از الیاف آن جدا و در خانه پخش شود. در مرحله بعدی یک غلتک ۲ تنی که فشار بسیار ملایمی را روی الیاف وارد می‌کند و بدنه آن روی حرارت استانداری تنظیم شده است از روی فرش عبور می‌کند. در انتها نیز فرش‌های کاملا خشک و اتو شده، توسط دستگاه به صورت اتوماتیک لول شده و آماده کاورکشی می‌شوند.

آیا اتو کردن فرش برای الیاف آن مضر است؟

تجهیزاتی که امروزه در قالیشویی‌ها برای شستشو، آبگیری و اتو کردن فرش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ متاثر از پیشرفت‌های تکنولوژیکی هستند که بشر توانسته طی ۲ دهه گذشته به آنها دسترسی پیدا کند. این پیشرفت‌ها منجر به تولید دستگاه‌های کاملا مکانیزه و قابل تنظیمی شده‌اند که نه تنها مراحل کار را ساده‌تر کرده‌اند؛ بلکه روی کیفیت خدمات و حتی عمر مفید فرش‌ها نیز تاثیرگذارند. دستگاهی که برای اتوکشی فرش استفاده می‌شود؛ یک دستگاه کاملا اتوماتیک و استاندارد است که دمای آن بر اساس اصول خاصی تنظیم شده و فشار اعمال شده از سوی آن به فرش نیز کاملا کنترل شده است. بنابراین استفاده از این شیوه برای خشک کردن و از بین بردن چروک‌های فرش، نه تنها ضرری برای الیاف آن ندارد؛ بلکه موجب افزایش طول عمر قالی نیز می‌شود.

در نقطه مقابل روش‌های سنتی که عموما در دهه‌های گذشته برای شستشوی فرش در اکثر خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ ضرر زیادی برای الیاف فرش داشتند. در این شیوه‌های غیراصولی، فرش‌ها به صورت خیس لول و با پهن کردن روی سطوح ناصاف، خشک می‌شدند. صاف نبودن سطحی که برای خشک کردن فرش از آن استفاده می‌شد؛ در کنار لول کردن دستی آن، باعث ایجاد چروک‌های عمقی می‌شد که گاها به تار و پود فرش آسیب می‌رساند و باعث شکستگی فرش از پشت می‌شد. این در حالی است که در روش‌های جدید و مکانیزه، فرش‌ها متناسب با بافت و جنس‌شان شسته، آبکشی و اتوکشی می‌شوند.

اتوکشی فرش چیست

آیا همه فرش‌ها نیاز به اتوکشی دارند؟

غالبا فرش‌هایی که برای بار اول جهت شستشو به قالیشویی‌ها سپرده می‌شوند؛ هم انعطاف کمتری دارند و هم پرز زیادی در زمان شستن از آنها خارج می‌شود. این فرش‌ها بهتر است بعد از شستشو، حتما اتوکشی شوند. علاوه بر این قالی‌هایی که ترمیم شده‌اند و الیاف جدیدی روی تار و پود آنها گره زده شده است نیز برای هماهنگی بیشتر بخش ترمیم شده با سایر قسمت‌ها، بهتر است مرحله اتوکشی قالی را طی کنند.

برخی از فرش‌ها نیز به جهت جنس خاص و الیاف متفاوتی که برای بافت‌شان مورد استفاده قرار گرفته است؛ بعد از شستشو دچار چروک‌های زیادی می‌شوند. برای این دسته از فرش‌ها نیز مرحله اتوکشی معمولا توصیه می‌شود. ضمنا اگر فرش بعد از شستن دچار پیچ‌خوردگی در نواحی شیرازه یا لول شدن گوشه‌ها شود؛ بهترین اقدامی که می‌توان روی آن انجام داد؛ استفاده از دستگاه اتوکشی است. اتوکشی یک روش ایمن و بسیار کارا برای بخشیدن جلوه‌ای زیبا به انواع فرش ماشینی و دستبافت است. بنابراین فرقی نمی‌کند که نوع بافت فرش چیست. تمامی فرش‌ها قابلیت اتوکشی را دارند.

بیشتر بدانید : ” مراحل شستشوی فرش در قالیشویی عابدینی

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر