راهنمای ست کردن فرش با دکوراسیون

چگونه فرش را با دکوراسیون منزل ست کنیم ؟

ست کردن فرش با دکوراسیون قاعده و اصولی دارد که رعایت آنها می‌تواند نتیجه را دستخوش تغییرات شگرفی کند. در این مقاله در مورد این قوانین صحبت کرده‌ایم.

موثرترین و ساده‌ترین راه برای دیزاین یک فضای بسته، استفاده از فرش و قالیچه برای پوشش بخشی از کف اتاق است. ست کردن فرش با دکوراسیون و جانمایی درست آن می‌تواند ظاهر اتاق را از یک فضای ساده به یک فضای کاملا دکور شده و فوق‌العاده تبدیل کند. استفاده از فرش در هر محیطی، حس هیجان در بیننده ایجاد کرده و رنگ و روی بهتری به فضا می‌دهد. ضمن اینکه معمولا فرش کردن خانه باعث افزایش حس گرما شده و حتی می‌توان از آن به عنوان ابزاری برای دیزاین داخلی استفاده کرد. نکات زیادی در مورد شیوه ست کردن فرش با دکوراسیون وجود دارد که در این مقاله به صورت اختصاصی در مورد آنها صحبت می‌کنیم.

اهمیت ست کردن فرش با دکوراسیون

عناصر مختلفی در جلوگیری از ایجاد یک فضای مرده و بی‌روح نقش دارند. یکی از این عناصر که نمی‌توان از تاثیر آن به سادگی چشم‌پوشی کرد؛ فرش است. انتخاب یک فرش مناسب می‌تواند درک بیننده از فضا را حتی زمانی که از بقیه اتاق متمایز نیست تغییر دهد. به طور کلی ست کردن فرش با دکوراسیون شیوه‌ای خلاقانه برای ایجاد تعادل بین رنگ‌ها و شخصیت‌بخشی به فضا است. عوامل زیادی وجود دارد که از آنها به عنوان اهمیت توجه به همخوانی فرش با دکوراسیون خانه یاد می‌شود. این عوامل عبارتند از:

بیشتر بدانید : ” اصول ست کردن پرده با فرش

چگونه فرش را با دکوراسیون منزل ست کنیم ؟

ظاهر فضا : استفاده از فرش به عنوان پوشش کف، ظاهر کلی اتاق را دچار تحولات زیادی می‌کند. قالی با کمک الگوهای رنگی خود می‌تواند تصویری منحصربه‌فرد به محیط داده و چشم هر بیننده‌ای را خیره کند.

عایق کردن کف اتاق : فرش ابزار مناسبی برای عایق کردن کف اتاق و جلوگیری از سرد شدن آن در فصل زمستان است. علاوه بر این برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز می‌توانید روی قابلیت‌های این کفپوش حساب باز کنید.

پیاده‌سازی یک سبک خاص : اگر می‌خواهید برای اتاق خود شخصیت و سبک خاصی تعریف کنید؛ هیچ چیز بهتر از انتخاب یک فرش مناسب نیست. طرح و رنگ فرش به شدت می‌تواند روی درک و دید مخاطب از محیط تاثیرگذار باشد.

آکوستیک کردن اتاق : فرش منبع خوبی برای جذب صدا است. بنابراین علاوه بر عایق حرارتی، عایق صوتی خوبی نیز محسوب می‌شود.

بدون نیاز به نگهداری : در مقایسه با سایر کفپوش‌ها که عموما نیازمند نگهداری خاص و ویژه‌ای هستند؛ فرش فقط به شستشوی سالانه نیاز دارد. این در حالی است که با پیشرفت تکنولوژی و تاسیس کارخانجات مجهز قالیشویی ، حتی همین کار را نیز می‌توانید به متخصصین باتجربه قالیشویی‌ها بسپارید.

بیشتر بدانید : ” افزایش عمر فرش با نگهداری از ریشه فرش

چند نکته مهم در مورد ست کردن فرش با دکوراسیون

برای ست کردن فرش با دکوراسیون خانه توجه به نکات زیر اهمیت زیادی دارد:

  • فرش را به گونه‌ای انتخاب کنید که به نقطه مرکزی خانه شما تبدیل شود

از انتخاب رنگ خنثی برای فرش به شدت اجتناب کنید. رنگ ابزاری است که می‌توانید با انتخاب صحیح آن، فرش را به مرکز کانونی خانه تبدیل کرده و نظر بیننده را بیش از پیش جلب کنید. قرمز گزینه مناسبی است. این رنگ قادر است به هر فضایی ظاهری سرزنده و پر جنب و جوش بدهد. انتخاب فرش‌های خشتی قرمز رنگ، طرح منحصربه‌فردی به اتاق می‌دهد. البته می‌توانید با توجه به سبک مبلمان خود، از نقشه‌های مدرن‌تر نیز برای دیزاین داخلی خانه استفاده کنید.

اهمیت ست کردن فرش با دکوراسیون

  • به جای نقشه‌های شلوغ و قدیمی، بیشتر به دنبال طرح‌های مینیمال باشید

به جای استفاده از فرش‌هایی با رنگ‌های متضاد برای زیباتر کردن دکوراسیون اتاق خود، از قالی‌هایی استفاده کنید که حاوی یک یا دو رنگ هستند. به این ترتیب می‌توانید ظاهری مینیمال به اتاق بدهید. به عنوان مثال برای اتاقی که دارای دیوارهای سفید است؛ می‌توانید یک فرش سفید یا کرم رنگ بخرید و سایر اثاثیه و اکسسوری‌ها را مشکی انتخاب کنید. برای چنین فضایی بهتر است از پرده‌ها و کاناپه‌های سفید رنگ استفاده کنید که با فرش سفیدتان همخوانی داشته باشند و تنها از چند اکسسوری رنگی در گوشه و کنار اتاق استفاده کنید. به این ترتیب اتاق هم تمیزتر و هم آرام‌تر به‌نظر می‌رسد.

  • اگر علاقمند به سبک‌های مدرن هستید؛ فرش رنگ روشن بخرید

اگر تمایل ندارید که کف خانه مرکز توجه باشد؛ فرشی با یک رنگ خنثی مانند بژ، کرم یا خاکستری روشن بخرید و سپس روی دیگر جنبه‌های دکوراسیون اتاق تمرکز کنید. اگر کاناپه‌ها یا پرده‌ها دارای رنگ روشن هستند، قفسه‌ای با وسایل تزئینی جذاب کنار اتاق بگذارید یا یک لوستر زیبا و رنگی از سقف آویزان کنید. در این شرایط رنگ خنثی ایده‌آل‌ترین گزینه برای انتخاب فرش است.

بیشتر بدانید : ” شستن فرش رنگ روشن در قالیشویی

  • به اندازه فرش توجه کنید

برای خرید فرش مناسب و اندازه با اتاق، ابتدا باید طول و عرض فضا را اندازه گرفته و سپس فرش را بر اساس این اندازه‌ها انتخاب کنید. فرشی مناسب چیدمان یک اتاق استاندارد است که حداقل ۹۰ سانتی‌متر از هر طرف از ابعاد اتاق کوچک‌تر باشد. این کار سبب می‌شود که فضای پذیرایی شما کمی بزرگ‌تر به نظر برسد. برای فضای نشیمن، می‌توانید از مبل راحتی به عنوان راهنمای این اندازه‌گیری استفاده کنید. فرش اتاق نشیمن باید کمی پهن‌تر از کاناپه باشد و چند سانتی‌متر از آن زیر پایه‌های مبل قرار گیرد. اگر برای زیر میز ناهارخوری فرش می‌خرید؛ دقت کنید که باید فرش کمی بزرگ‌تر از فضای اشغال شده توسط صندلی و میز باشد تا حتی در هنگام بیرون کشیدن صندلی‌ها، پایه آنها روی فرش قرار گیرد.

  • هارمونی و الگو ایجاد کنید

در زمان ست کردن فرش با دکوراسیون باید اطمینان حاصل کنید که طرح و رنگ قالی با دیگر اقلام چیده در این فضا، از نظر سبک هماهنگ بوده و به نوعی مکمل آنها باشد. اگر این همخوانی به درستی اجرا نشود؛ طرحی ناخوشایند و به هم ریخته ایجاد می‌شود. به عنوان مثال اگر سبک دکوراسیون داخلی منزل شما کلاسیک است و از مبلمان استیل و پرده‌های سلطنتی استفاده می‌کنید؛ باید قید خرید فرش مدرن با طرح‌های ساده را بزنید و از طرح‌های اصیل و سنتی ایرانی برای این انتخاب بهره ببرید.

هیچ کدام از سبک‌هایی دکوراسیون داخلی به دیگر برتری ندارد. بلکه این شما هستید که به عنوان صاحب خانه، باید تمرکزتان روی ایجاد محیطی باشد که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. اگر به فکر خرید فرش و دیزاین خانه با این ابزار هستید؛ به ایده‌های ذکر شده در بالا فکر کنید تا ببینید کدام سبک دکوراسیون برای شخص شما مناسب است.

بیشتر بدانید : ” معانی رنگ ها در فرش ایرانی و شرقی

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر