اصول ست کردن پرده با فرش

اصول ست کردن پرده با فرش

برای اینکه بتوانید کار ست کردن پرده با فرش و مبلمان خانه خود را به درستی و طبق اصول انجام دهید؛ ادامه این مقاله از وب سایت قالیشویی عابدینی را از دست ندهید.

زیبایی دکوراسیون یک اتاق، چه اتاق نشیمن باشد و چه اتاق خواب، مستلزم استفاده از ترکیبی دقیق و شیک از برخی عناصر است. به غیر از مبلمان، مواردی به نظر کم اهمیت‌تر نیز وجود دارد که می‌توانید برای افزایش زیبایی فضا از آنها استفاده کنید. منسوجاتی مانند فرش، پرده، کوسن‌ها، آثار هنری و روکش تخت از جمله این موارد هستند. ست کردن پرده با فرش و مبلمان یکی از جالب‌ترین ترکیباتی است که می‌تواند کل فضا را تغییر دهد. در این مقاله از وب سایت قالیشویی عابدینی در مورد اصول ست کردن پرده با فرش صحبت می‌کنیم.

نحوه ست کردن پرده با فرش

پرده و فرش دو جزو از دکوراسیون خانه هستند که باید از نظر رنگ، الگو و سایر جزئیات بصری با هم همخوانی داشته باشند. ست کردن پرده با فرش در معماری داخلی دقیقا مانند ست کردن بلوز و دامن در طراحی مد و لباس است. این دو جزء مهم باید با یکدیگر مطابقت داشته باشند تا یک فضای داخلی منسجم ایجاد کرده و حس آرامش را به ساکنین القا کنند. از طرفی معمولا از پرده برای اهداف مختلفی در خانه استفاده می‌شود. پرده خانه به شما این امکان را می‌دهد که روشنایی فضا را در صورت نیاز تغییر دهید؛ پنجره‌ها را عایق کنید و در صورت نیاز با بستن آنها، حریم خصوصی خانه خود را حفظ کنید.

علاوه بر این، از پرده‌های بلند برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای اتاق نیز استفاده می‌شود. در نهایت، پرده پیوندی میان فرش و سایر عناصری مانند مبلمان یا وسایل دکوری خانه است. بنابراین انتخاب پرده مناسب می‌تواند از طریق یک طراحی منسجم و زیبا، دکوراسیون داخلی منزل شما را به یک مجموعه هماهنگ و دارای شخصیت تبدیل کند. در ادامه به چند نکته در مورد نحوه هماهنگی و ست کردن پرده با فرش بر اساس الگو، رنگ‌، اندازه و جنس پارچه آنها را ذکر کرده‌ایم.

نحوه ست کردن پرده با فرش

بیشتر بدانید : ” شستشوی پرده

ست کردن طرح پرده با فرش

طرح و نقش مهم‌ترین عنصری است که هنگام انتخاب پرده و فرش باید با هم هماهنگ شوند. بنابراین بهتر است اول فرش و بعد پرده بخرید. این به این معنی است که نقش فرش، طرح پارچه پرده‌ای را تعیین می‌کند. برای داشتن یک انتخاب صحیح در این زمینه حتما به نکات زیر توجه کنید.

  • به طور کلی طرح و نقش فرش باید درشت‌تر و طرح پرده باید ریزتر باشد. انتخاب فرش و پرده با طرح‌های یکسان چشم را خسته می‌کند.
  • اگر فرشی با شکل هندسی بسیار پیچیده انتخاب کرده‌اید؛ سعی کنید پرده را دقیقا از روی نقش فرش کپی نکنید و از پارچه‌های دارای طرح ساده‌تر برای دوخت پرده استفاده کنید. طرح‌های خطی در این شرایط می‌توانند بهترین انتخاب باشند.
  • سعی کنید تعادل را در طراحی حفظ کنید. بقیه وسایل خانه را نادیده نگیرید. بنابراین، اگر فرشی پر از نقش و پر از رنگ‌های متنوع خریده‌اید و مبلمان‌تان نیز از همین سبک پیروی می‌کند؛ به سراغ پرده‌هایی بروید که نقش و نگار کمتری دارند یا به طور کلی طرح ندارند.

نحوه ست کردن پرده با فرش و مبل

ست کردن رنگ پرده با فرش

هیچ قانونی در مورد چگونگی ایجاد یک هماهنگی کامل بین رنگ پرده با رنگ فرش وجود ندارد. در عوض دستورالعمل‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای ست کردن پرده با فرش از نظر رنگ، از آنها پیروی کنید. در مورد این انتخاب نیز اولویت با فرش است. بعد از خرید فرش، برای انتخاب رنگ پرده از قوانین زیر استفاده کنید:

  • سعی کنید ذهنیت خود در مورد ترکیب رنگ‌ها را کنار بگذارید و با گذاشتن پالت‌های رنگی مختلف کنار هم، ترکیب رنگ مناسب را پیدا کنید. گاهی به نظر ما یک رنگ با رنگ دیگر همخوانی زیادی ندارد. اما وقتی کنار هم قرار می‌گیرند؛ ترکیبی زیبا ایجاد می‌کنند. می‌توانید این کار را از رنگ‌های ملایم شروع کرده و کم کم به سراغ ترکیب رنگ‌های تیره‌تر بروید. برای این کار ابتدا یک رنگ از رنگ‌های موجود در فرش را انتخاب کرده و آن را تک تک کنار رنگ‌های موجود در پالتی که برای خرید پرده در اختیارتان قرار داده‌اند بگذارید. اگر وقت کافی دارید؛ می‌توانید سه رنگ از فرش را برای انجام این کار انتخاب کنید و تک تک آنها را در کنار پالت پرده بگذارید.
  • اگر فرش شما رنگ‌های مختلفی دارد؛ یک رنگ روشن برای پرده انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود اتاق بزرگ‌تر و روشن‌تر به نظر برسد.
  • رنگ فرش و پرده نباید کاملا با هم مطابقت داشته باشد. تا زمانی که از رنگ‌های مشابه استفاده کنید؛ می‌توانید زیبایی و هماهنگی را در خانه خود تضمین کنید.

تناسب سایز پرده و فرش

از نظر اندازه سه نوع پرده وجود دارد. پرده‌هایی که بخشی پایینی آنها روی زمین قرار می‌گیرد؛ پرده‌هایی که دقیقا مماس با کف زمین هستند و پرده‌هایی که قدشان تا لبه پنجره است. هر نوع فرشی را می‌توان با یک سایز خاص از پرده ترکیب کرد. وقتی فرش‌تان دستباف و ضخیم است؛ حتما از پرده‌های بلند استفاده کنید. اما اگر فرش شما ماشینی و دارای پرزهای کوتاهی است؛ پرده‌های کوتاه انتخاب مناسب‌تری هستند.

اصول ست کردن پرده با فرش و مبل

بیشتر بدانید : ” چگونه فرش را با دکوراسیون منزل ست کنیم ؟

تناسب جنس پرده با فرش

پارچه‌هایی که مخصوص دوخت پرده هستند؛ از نظر جنس با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. هر کدام از این جنس پرده‌ها نیز ویژگی‌های خاص خود را دارند. به عنوان مثال پنبه یک ماده بسیار متنوع و سبک وزن است که به راحتی تمیز می‌شود. اگر از فرش‌های نازک، گلیم یا فرش‌های کوچک پشمی استفاده می‌کنید؛ پارچه‌های نخی ترکیبی عالی هستند. زیرا این جنس پارچه‌ها، طرح فرش را برجسته‌تر و ترکیبی گرم‌تر در خانه ایجاد می‌کنند. پرده‌های مخملی بیشتر برای فضاهای بزرگ با سقف بلند مناسب هستند. این پرده‌ها با فرش دستباف ایرانی کاملا ست می‌شوند.

پرده‌های پشمی یک انتخاب خاص هستند و عمدتا برای مناطقی که آب و هوای سرد دارند مناسب می‌باشند. این پرده‌ها را می‌توان با یک قالیچه پشمی ضخیم با حاشیه‌ای که سطح وسیعی را پوشش می‌دهد ست کرد. پرده‌های نازک مانند توری و حریر نیز برای اکثر فضاها مناسب هستند و تقریبا با هر فرشی هماهنگی دارند. زیرا این پرده‌ها از مواد سبک وزنی تهیه می‌شود که ویژگی‌های فرش را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر