4 روش براق کردن فرش

۴ روش براق کردن فرش در منزل

برای براق کردن فرش ۴ روش وجود دارد. در این مقاله به صورت جزئی‌تر در مورد این روش‌ها و شیوه اصولی استفاده از آنها توضیح داده‌ایم.

روش های براق کردن فرش در منزل

مهم‌ترین تفاوت بین فرش‌های قدیمی و کهنه با فرش‌های جدید، میزان درخشندگی آنهاست. فرش وسیله‌ای است که در طول روز، ساعات زیادی در تماس با پا است. همین تردد زیاد باعث می‌شود که الیاف آن بعد از مدتی درخشندگی اولیه خود را از دست بدهند. اما نگران نباشید. چرا که به غیر از روش‌های صنعتی که در قالیشویی استفاده می‌شوند؛ چند روش نیز برای براق کردن فرش در منزل وجود دارد که در این مقاله به تشریح آنها پرداخته‌ایم.

دو روشی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم؛ شاید در نگاه اول ترفندهای ساده‌ای باشند. اما نتایج آنها می‌تواند قطعا شما را شگفت‌زده کند.

  • ترکیب آب گرم و پودر لباسشویی برای براق کردن فرش

پودر مخصوص شستشوی البسه با دست، یک ماده عالی برای براق کردن فرش است. در این پودر ترکیبات شیمیایی تقریبا قوی وجود دارد که بدون آسیب رساندن به الیاف حساس قالی، می‌تواند آن را درخشنده و عاری از هرگونه آلودگی کنند. برای اینکه فرش کاملا تمیز شود؛ ابتدا با استفاده از جاروبرقی، تمام گرد و خاک آن را بگیرید. سپس فرش را روی سطحی شیب‌دار پهن کرده و با مقداری آب گرم خیس کنید.

براق کردن فرش با پودر لباسشویی

بعد از خیس شدن کامل فرش، مقدار مناسبی پودر روی آن ریخته و با کمک یک برس نرم، روی الیاف را در جهت خواب آنها، برس بکشید. سپس با همان آب گرم که الیاف را خیس کردید؛ اقدام به آبکشی کنید. بعد از آبکشی نیز باید اجازه دهید رطوبت اضافه فرش، روی همان سطح شیب‌دار خارج شده و برای خشک شدن، آن را در معرض نور خورشید قرار دهید. فقط فراموش نکنید که هرگز نباید از برس‌های سفت و تی برای تمیز کردن فرش استفاده کنید.

  • استفاده از بخارشوی

بخارشوی یک وسیله برقی بسیار مفید است که امکان شستشوی دقیق فرش، موکت، مبلمان و حتی پرده‌ها را بدون تکان دادن‌شان فراهم می‌کند. این وسیله که چیزی شبیه به جاروبرقی است؛ با استفاده از بخار پرفشار آب، و بدون هیچ ماده شیمیایی دیگری قادر است درخشندگی را به الیاف فرش باز گرداند.

برای استفاده از این وسیله پرکاربرد، ابتدا روی سطح فرش را با استفاده از جاربروقی پرقدرت، جارو بکشید. چرا که اگر گرد و خاکی روی فرش باشد؛ بخار آب دستگاه، فقط موجب عمقی شدن آن می‌شود. بعد از اطمینان از تمیز شدن فرش، روی آن را با بخار تمیز کرده و تا زمانی که کاملا خشک نشده است؛ از تردد در آن ناحیه از خانه اجتناب کنید.

براق کردن فرش با بخارشوی

بیشتر بدانید : ” شستن فرش رنگ روشن در قالیشویی

براق کردن فرش بدون شستشو

روش‌های متعددی برای تمیز کردن فرش بدون شستن وجود دارد. اما این روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم؛ جزء برترین‌ها و گاها عجیب‌ترین ترفندهای برق انداختن فرش هستند.

  • استفاده از فوم اصلاح

یک راه‌حل آسان و کم هزینه برای از بین بردن لکه‌های فرش، استفاده از فوم اصلاح است. مقداری فوم اصلاح را روی فرش بریزید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. سپس آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید. این محلول روی طیف وسیعی از انواع لکه‌ها از جمله لکه‌های ناشی از روغن غذا موثر است و می‌تواند درخشندگی فرش شما را افزایش دهد.

قبل از اینکه از این ماده برای براق کردن فرش استفاده کنید؛ حتما آن را روی قسمت کوچکی از فرش امتحان کرده و اگر الیاف فرش بعد از چند دقیقه به این ماده واکنش نشان نداد؛ از آن به صورت گسترده استفاده کنید. برخی از فرش‌ها الیاف حساسی دارند و ممکن است به مواد شیمیایی موجود در فوم اصلاح واکنش نشان داده و تغییر رنگ دهند.

  • سرکه و جوش شیرین

سرکه و جوش شیرین یک ترکیب فوق‌العاده برای تمیز کردن فرش، براق کردن و از بین بردن بوی بد الیاف آن است. برای براق کردن فرش به این شیوه ابتدا باید محلولی با ترکیب ۱ لیتر آب و یک فنجان سرکه سفید تهیه کنید. سپس این محلول را روی فرش اسپری کرده تا جایی که بافت آن کاملا مرطوب شود. بعد بسته به ابعاد فرش، مقداری جوش شیرین روی آن بپاشید و اجازه دهید فرش چند ساعت در همین حالت بماند. سپس می‌توانید ذرات ریز جوش شیرین را با جاروبرقی از لابه‌لای الیاف آن خارج کنید.

براق کردن فرش با جوش شیرین

چند نکته مهم که می‌توانند درخشندگی فرش شما را افزایش دهند

فرش اولین چیزی است که نظر مهمانان را در زمان ورود به خانه شما جلب می‌کند. بنابراین مهم است که علاوه بر تمیز بودن، درخشان نیز باشد. رعایت نکاتی که در زیر مطرح کرده‌ایم تاثیر زیادی روی درخشندگی و نو ماندن فرش شما دارند.

  • به ایجاد برخی از لکه‌ها، مانند لکه جوهر و روغن و چربی به سرعت واکنش نشان دهید. هر چقدر عمر این لکه‌ها روی فرش بیشتر شود؛ تمیز کردن آنها دشوارتر می‌شود.
  • برای تمیز کردن برخی از لکه‌ها نباید عجله کنید. برخی از آلودگی‌های مرطوب، باید ابتدا خشک شده و سپس زدوده شوند. به عنوان مثال اگر قهوه روی فرش ریخته، فقط کافیست که تا زمان خشک شدن فرش، از تردد بر روی آن ناحیه خودداری کنید. لکه‌های مرطوب معمولا بعد از خشک شدن بهتر پاک می‌شوند.
  • قبل از شستشوی فرش، نوع الیاف آن را تعیین کنید. اگر نمی‌دانید جنس فرش‌تان چیست؟ باید کمی محتاط باشید و به جای آب داغ از آب خنک یا ولرم برای براق کردن آن استفاده کنید. فراموش نکنید که پشم به آب گرم حساس است. پس فرش پشمی را حتما با آب سرد تمیز کنید. در عوض مواد مصنوعی کمی مقاوم‌تر هستند. ابریشم، پنبه و سایر مواد ارگانیک نیز باید با دقت خاص و با تجهیزات تخصصی تمیز شوند. بنابراین شستشوی این فرش‌ها را حتما به قالیشویی بسپارید.
  • به ثبات رنگی فرش دقت کنید. برای تشخیص ثابت بودن رنگ الیاف کافیست که مقدار کمی از ماده شوینده انتخابی خود را روی فرش آغشته به آب بمالید و بگذارید تا خیس بخورد. اگر تغییری در رنگ الیاف مشاهده نکردید؛ می‌توانید برای براق کردن فرش از آن ماده خاص استفاده کنید.

بهترین و مطمئن‌ترین روش برای شستشوی فرش و بازگرداندن درخشندگی به آن، تکیه بر خدمات حرفه‌ای بهترین قالیشویی است. در این مجموعه‌ها، فرش‌های شما با توجه به تمام نکات ایمنی ذکر شده شسته و عاری از آلودگی و نجاست می‌شوند. ضمن اینکه روش آبکشی در این مراکز نیز بر اساس اصول شرعی صورت می‌گیرد.

بیشتر بدانید : ” پاک کردن لکه خون از فرش در منزل و قالیشویی

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر