شستشوی فرش گل ابریشم در قالیشویی

شستشوی فرش گل ابریشم

در این مقاله ضمن تشریح مراحل شستشوی فرش گل ابریشم در قالیشویی‌ ، در مورد مواد شوینده مناسب برای این مدل از فرش‌ها نیز توضیحات کاملی را ارائه می‌دهیم.

ابریشم یکی از حساس‌ترین و زیباترین الیاف طبیعی برای بافت فرش‌های اصلی ایرانی است. به طور کلی به دو شیوه می‌توان از این الیاف در بافت فرش استفاده کرد. روش اول اجرای تمام گره‌ها با ابریشم است که نتیجه آن تولید فرش با ارزش تمام ابریشم می‌باشد. اما در شیوه دوم، تنها گل‌های قالی با این الیاف بافته می‌شود. این مدل از فرش‌ها به فرش گل ابریشم معروف است. در هر صورت و با هر شیوه‌ای که از این الیاف در تولید فرش استفاده شود؛ کلید نگهداری از این کالای گران بها، اطلاع از شیوه صحیح شستشوی آن است. بهترین روش برای شستشوی فرش گل ابریشم مراجعه به مراکز معتبر قالیشویی است. در این مقاله همراه ما باشید تا از مراحل شستشوی فرش گل ابریشم در قالیشویی مطلع شوید.

بهترین شیوه شستشوی فرش گل ابریشم

ابریشم یک نوع پروتئین طبیعی است که کرم ابریشم برای تبدیل شدن به پروانه، دور خور می‌پیچد. الیافی که از این پیله‌های زیبا تولید می‌شود؛ نسبت به رطوبت بسیار حساس است و با هر اشتباهی ممکن است کیفیت خود را از دست بدهد. بنابراین به نظر ما بهترین شیوه شستشوی فرش گل ابریشم مراجعه به قالیشویی‌های مجاز سراسر کشور است.

در این مجموعه‌ها از محلول‌ها و شوینده‌های تخصصی استفاده می‌شود که متناسب با جنس و نوع بافت فرش شما هستند. علاوه بر این، بیشتر قالیشویی‌های مکانیزه و تمام اتوماتیک مجهز به دستگاه‌های پیشرفته‌ای هستند که بدون ایجاد ذره‌ای آسیب می‌توانند حتی ظریف‌ترین و حساس‌ترین فرش‌ها را بدون دخالت دست شسته، آبکشی کرده و خشک کنند.

بهترین شیوه شستشوی فرش گل ابریشم

بیشتر بدانید : ” شستشوی فرش ابریشم در قالیشویی یا منزل؟

قیمت شستشوی فرش گل ابریشم در قالیشویی‌ها

از آنجایی که نرخ تعرفه انواع خدمات قالیشویی‌ها هر ساله توسط اتحادیه مربوطه تعیین می‌شود؛ قیمت شستشوی فرش گل ابریشم تابعی از نرخ رسمی اعلام شده است. بنابراین نگران هزینه‌ها نباشید. چرا که این هزینه در واقع بخشی از پروسه مراقبت شما از کالای ارزشمندتان است. فراموش نکنید که شستشوی فرش گل ابریشم و ابریشم خالص در منزل ممکن است به دلیل عدم آشنایی شما با شیوه صحیح شستشوی، عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

فقط کافیست که یک مرکز معتبر را انتخاب کرده و با یک تلفن ساده، وظیفه شستشوی قالی‌های خود را به این مجموعه حرفه‌ای بسپارید. قالیشویی عابدینی یکی از بهترین و تخصصی‌ترین مراکز ارائه‌دهنده سرویس‌های متنوع از جمله خدمات شستشوی فرش گل ابریشم است که سال‌هاست با تکیه بر توان نیروی متخصص خود، انواع خدمات حرفه‌ای را به مشتریان عرضه می‌کند.

از چه شوینده‌ای در قالیشویی‌ها برای شستشوی فرش گل ابریشم استفاده می‌شود؟

بهترین ماده شوینده برای شستشوی چنین فرش‌هایی، محلول‌های طبیعی است که دارای حداقل میزان مواد شیمیایی در ترکیبات خود هستند. این شوینده‌های تخصصی، نه بیش از حد اسیدی و نه بیش از حد قلیایی می‌باشند. از آنجایی که فرش ابریشمی حساسیت زیادی، حتی در برابر آب دارد؛ قبل از شستشوی فرش با شوینده‌های طبیعی نیز این محلول روی بخش کوچکی از فرش تست می‌شود. اگر الیاف قالی در تماس با شوینده انتخاب شده واکنشی نشان نداد؛ آن وقت مرحله شستشوی فرش گل ابریشم طبق روال زیر انجام می‌شود.

بیشتر بدانید : ” نکات شستن گلیم فرش

مراحل شستشوی فرش ابریشم و گل ابریشم

مرحله اول شستشوی فرش گل ابریشم، غبارگیری است که در قالیشویی‌های مکانیزه مانند قالیشویی عابدینی توسط دستگاه مخصوصی انجام می‌شود. در این مرحله باید تمام گرد و خاکی که در لایه‌های عمقی فرش وجود دارد خارج شود. دستگاه غبارگیری دارای برس مخصوصی است که با انجام تنظیمات خاص، تمام ذرات غبار را از دل فرش جدا می‌کند.(مراحل و روش‌های غبارگیری فرش چگونه است؟)برای تنظیم دور برس ابتدا تکنسین دستگاه، بر اساس تجربه شخصی خود یکی از دورهای اتوماتیک را انتخاب کرده و قدرت آن در غبارروبی را روی بخشی از فرش تست می‌کند. اگر دور برس مناسب و توانسته باشد تمام غبار آن بخش از فرش را خارج کند؛ از همان تنظیم برای تمام قسمت‌های فرش استفاده می‌شود. در غیر این صورت باید دور برس افزایش پیدا کند.

در مرحله بعدی باید با توجه به عواملی که برای الیاف فرش مضر است؛ اقدام به شستشو و آبکشی شرعی کرد. یکی از مهم‌ترین اقدامات قبل از شروع این مرحله، تست رنگ‌دهی فرش است. بعد از اطمینان از عدم رنگ‌دهی الیاف فرش، مرحله شستشو و آبکشی با توجه به در نظر گرفتن نکات زیر آغاز می‌شود:

  • باید از آب با دمای پایین برای خیساندن و آبکشی استفاده شود.
  • انتخاب شوینده مناسب که نه خاصیت قلیایی و نه خاصیت اسیدی دارد بسیار مهم است. شوینده‌هایی که دارای کربنات دوسود، سود سوز آور و یا مقادیر بالای هیدروسولفیت هستند اصلا مناسب شستشوی فرش گل ابریشم نیستند.
  • بهترین شوینده برای چنین فرش‌هایی، محلول‌هایی است که دارای PH کنترل شده و استاندارد هستند.
  • بسته به نوع سفارش مشتری، می‌توان از شوینده نانو نیز برای شستشوی استفاده کرد.
  • پساب خارج شده از فرش در تمام مراحل شستشو و آبکشی باید کنترل شود.
  • با بررسی فیزیکی فرش از نزدیک در زمان شستشو، می‌توان رنگ‌دهی فرش را چک کرد.
  • مرحله آبکشی باید به صورت یکنواخت و با فشار آب ثابت و مناسب انجام شود.

مراحل شستشوی فرش ابریشم و گل ابریشم

مرحله سوم کار مربوط به آبگیری و خشک کردن فرش است. قبل از شروع این پروسه ابتدا باید فرش را یک ساعت روی سطح پوشیده شده با شن دانه درشت پهن کرد تا آب اضافه آن از زیر خارج شود. سرعت انجام آبگیری بسیار مهم است. چرا که اگر سعی شود آب میان بافتی فرش در بازه زمانی کوتاهی خارج شود؛ ممکن است فرش شکننده شده و ترک بخورد. علاوه بر این، افزایش دمای سطح فرش و بالا رفتن آن از ۴۰ درجه سانتی‌گراد موجب آسیب بافتی می‌شود. بنابراین هرگز نباید فرش ابریشم را زیر نور خورشید خشک کرد. چرا که ذرات آب موجود روی بافت فرش وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند مانند عدسی عمل کرده و ممکن است به رنگ قالی آسیب برسانند. بهترین شیوه برای خشک کردن فرش، استفاده از تجهیزات مخصوصی است که با دمای کنترل شده اقدام به رطوبت‌گیری از بافت قالی می‌کنند.

در مرحله آخر نیز برای حفظ ظاهر یک دست فرش، روی آن در جهت خواب گره‌ها برس کشیده شده و فرش با استفاده از تجهیزات خاصی رول و کاورکشی می‌شود.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر