لکه بر قوی برای مبل

بهترین لکه بر فرش و مبل

بهترین لکه بر فرش و مبل مواد طبیعی هستند که در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم. اما در ادامه این موضوع را هم توضیح می‌دهیم که چرا گاهی این مواد مضر هستند و برای لکه‌بری باید به قالیشویی مراجعه کنید.

لکه‌برهای طبیعی و شیمیایی بسیاری در بازار وجود دارد که برخی از آنها در از بین بردن آثار لکه، بسیار کاربردی هستند. در این مقاله ما ابتدا چند نکته مهمی که باید در مورد تمیز کردن فرش‌ها و مبل شویی در خانه بدانید را به شما یادآور شده و سپس چند لکه بر فرش و مبل که معمولا ضرری برای پارچه مبلی و الیاف فرش ندارند را معرفی می‌کنید.

نکات مهم در مورد لکه‌بری از فرش و مبل

  • هنگام تمیز کردن فرش‌ها، سرعت عمل داشته باشید تا لکه‌ها خشک و پخش نشوند.
  • اگر ماده ریخته شده روی فرش خشک شده است؛ قبل از استفاده از لکه‌بر، روی فرش و مبل را جاروبرقی بکشید.
  • برای جذب مواد مرطوب ریخته شده روی فرش از یک حوله سفید و تمیز استفاده کنید.
  • هرگز سطح فرش را بیش از حد مالش ندهید یا محلول لکه بر فرش و مبل را مستقیما روی لکه نریزید.
  • بعد از اسپری محلول لکه‌بر، با یک حوله مرطوب لکه را از لبه‌های خارجی به سمت مرکز تمیز کرده تا از پخش شدن آن نیز جلوگیری شود.
  • پس از استفاده از لکه‌برهای طبیعی، ناحیه تمیز شده را با حوله مرطوب شده آبکشی کنید. اگر این کار را انجام ندهید؛ لکه آب بعد از خشک شدن روی فرش و مبل باقی می‌ماند. 
  • رطوبت باقیمانده را با گذاشتن چند لایه حوله سفید روی محل لکه خشک کنید. برای اینکه رطوبت خوب جذب شود؛ روی لایه آخر حوله یک جسم سنگین بگذارید و اجازه دهید یک شب حوله‌ها همانجا بمانند.
  • بعد از خشک شدن کامل، ناحیه تمیز شده را جارو کنید.

موثرترین و طبیعی‌تر مواد لکه بر فرش و مبل

مواد طبیعی زیادی در دسترس است که به عنوان لکه بر فرش و مبل کاربرد دارند. سرآمد آنها گزینه‌های زیر هستند:

الکل

لکه‌های چربی را خیلی راحت می‌توانید با الکل از بین ببرید. الکل را داخل یک بطری افشانه بریزید و کمی از آن را روی محل لکه شده اسپری کنید. بگذارید پاک‌کننده چند دقیقه با الیاف فرش یا پارچه مبل در تماس باشد. سپس کف حاصل از ترکیب مایع ظرفشویی و آب را به آرامی روی لکه بمالید. در نهایت محل را با یک پارچه سفید مرطوب شده با آب پاک کنید تا کف از بین برود. بعد از رطوبت‌گیری با حوله، بگذارید فرش یا مبل کاملا خشک شود.

جوش شیرین

لکه‌های چرب و روغنی روی فرش و مبل را می‌توان با پاشیدن مقداری جوش شیرین روی آنها در همان لحظات اولیه از بین برد. اجازه دهید جوش شیرین حداقل شش ساعت روی لکه بماند و سپس آن را با جاروبرقی تمیز کنید. اگر اثری از چربی و روغن هنوز به جامانده می‌توانید آن را با استفاده از الکل و به روشی که در بالا توضیح دادیم از بین ببرید.

 پودر بوراکس

بسیاری از کارشناسان، این ماده را برای تمیز کردن لکه ناشی از ریختن نوشیدنی و ادرار حیوانات خانگی و خنثی کردن بوهای بد توصیه می‌کنند. اگر لکه هنوز مرطوب است آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید و سپس کمی آب یخ روی آن اسپری کنید. حالا می‌توانید روی محل لکه را با پودر بوراکس بپوشانید. باید بگذارید این پودر در جای خود خشک شده و سپس آن را با جاروبرقی تمیز کنید.

نشاسته ذرت

با استفاده از نشاسته ذرت می‌توانید به سرعت لکه‌های ناشی از ریختن مایعات روی فرش و مبل را کنترل کنید. فقط ابتدا باید با دستمال کاغذی مخصوص آشپزخانه اضافه مایعات ریخته شده را خشک کرده و سپس کمی نشاسته ذرت را روی لکه پخش کنید. هنگامی که نشاسته ذرت مایع را جذب کرد و کاملا خشک شد؛ پودر خشک شده را با یک کارد کره خوری به آرامی بتراشید و آن را با جاروبرقی مکش کنید. اگر لکه‌ای باقی مانده است؛ می‌توانید از سایر روش‌های دیگری که در این مقاله توضیح داده‌ایم برای از بین بردن آن استفاده کنید.

ترکیب پراکسید هیدروژن و مایع ظرفشویی

لکه‌های به جا مانده از ریختن چای، قهوه، نوشابه کوکا کولا و جوهر را می‌توان با محلولی که از ترکیب پراکسید هیدروژن و مایع ظرفشویی درست شده است از بین برد. ۲ قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن را با ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی مخلوط کنید. بعد از اینکه باقیمانده جامد لکه مانند تفاله چای را از روی فرش و مبل برداشتید؛ مقدار کمی از این محلول را روی محل لکه شده بمالید. قبل از اینکه به آرامی روی آن را اسکاچ بکشید بگذارید چند ثانیه در همان حالت بماند. محل را با دستمال تمیز آغشته شده به آب آبکشی کرده و این کار را چند بار تکرار کنید تا لکه تانن به طور کامل از بین برود. این ترکیب را همان لحظه که می‌خواهید فرش و مبل را تمیز کنید و به اندازه مورد نیاز تهیه کنید؛ زیرا پراکسید هیدروژن اثر خود را با قرار گرفتن در معرض نور از دست می‌دهد.

پراکسید هیدروژن و بخار

ترکیب پراکسید هیدروژن و بخار نیز ماده خوبی برای لکه بر فرش و مبل است. یک بطری افشانه را از پراکسید هیدروژن پر کرده و کمی از آن را روی لکه اسپری کنید. سپس محل را با یک حوله سفید و مرطوب بپوشانید و اتو بخاری که درجه آن را در پایین‌ترین حالت گذاشته‌اید را روی حوله بگذارید و شروع به انتشار بخار از آن کنید. مراقب باشید که بخار خارج شده از زیر اتو را استنشاق نکنید. بین ۱۰ تا ۱۵ ثانیه اتو را روی حوله‌ای که روی محل لکه پهن کرده‌اید بگذارید. سپس پشت حوله را نگاه کنید. هر بار این کار را انجام می‌دهید؛ کمی از رنگ لکه به حوله سرایت می‌کند. این کار را تا زمانی که تمام یا تقریبا تمام لکه از بین برود تکرار کنید. فقط کافیست که دوباره به آرامی کمی پراکسید هیدروژن را روی لکه اسپری کنید؛ یک حوله تمیز و خشک را روی لکه قرار دهید و بخار اتو را با سطح حوله تماس دهید. برای اینکه رطوبت فرش یا مبل از بین برود نیز یک حوله سفید و خشک را روی آن پهن کرده و یک جسم سنگین مانند کتاب رویش بگذارید. اجازه دهید یک شب در همین حالت بماند.

نمک، سرکه و بوراکس

خمیری از ۱.۴ فنجان نمک خوراکی، ۱.۴ فنجان سرکه سفید و ۱.۴ فنجان پودر بوراکس تهیه کنید. می‌توانید تمام لکه‌های پروتئینی مانند لکه‌های ناشی از خون، محصولات لبنی، شیر خشک، غذای کودک و تخم مرغ را با استفاده از آن پاک کنید. کافیست خمیر را روی ناحیه بمالید و بگذارید ۲۴ ساعت بماند تا خشک شود. این مخلوط علاوه بر از بین بردن لکه‌ها، باکتری‌ها را نیز از بین می‌برد و به عنوان یک خوشبوکننده طبیعی عمل می‌کند. پس از جارو کشیدن، حوله مرطوب شده با آب را روی لکه بمالید تا کاملا تمیز شود.

آیا این روش‌های لکه‌بری را متخصصان قالیشویی توصیه می‌کنند؟

درست است که به این مواد، مواد طبیعی لکه بر فرش و مبل گفته می‌شود؛ اما ممکن است روی هر فرشی اثر نکنند و حتی اثر بدی از خود به جای بگذارند. به همین خاطر دقیقا مانند رعایت نکات انتخاب مبلمان راحتی که در زمان خرید این محصول به آن توجه می‌کنید؛ باید برای لکه‌بری دقیق از روی فرش و مبلمان نیز از دستورات متخصصان این حوزه پیروی کنید. این افراد سال‌ها در مراکز قالیشویی فعالیت داشته و پاسخ درست سوالاتی نظیر کدام مبل‌ها قابلیت مبل‌ شویی با دستگاه را دارند؟ را می‌دانند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر