سفارش شستن فرش برای عید ۱۴۰۲

یکی از اصلی‌ترین کارهایی که ما ایرانی‌ها با نزدیک شدن به ایام عید انجام می‌دهیم و برای آن از چند هفته قبل برنامه‌ریزی می‌کنیم؛ خانه تکانی است. در واقع خانه تکانی به نوعی نظافت کلی خانه گفته می‌شود که طی آن تمام زوایای خانه و وسایلی که از آنها برای چیدمان فضای زندگی خود استفاده می‌کنیم تمیز و گردگیری می‌شود. فرش‌ها اصلی‌ترین وسیله‌ای هستند که در روند خانه تکانی تمیز می‌شوند. تمیز کردن این کفپوش‌های بافتی را اصطلاحا قالیشویی می‌گویند.

به طور کلی برای شستن فرش‌ها خانه می‌توان از دو روش مختلف استفاده کرد. روش اول که به روش سنتی معروف است؛ در منزل و به کمک دست انجام می‌شود و روش دوم نیز شستشو به کمک دستگاه‌ها و تجهیزات خاص در مراکز قالیشویی است. اگر قصد دارید سفارش شستن فرش برای عید ۱۴۰۲ بدهید؛ ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید تا با دلیل برتری روش دوم یعنی مراجعه به قالیشویی نسبت به روش اول آشنا شوید. ضمن اینکه اطلاعات مفید دیگری نیز در این مقاله ارائه شده که به شما کمک می‌کند تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

شستشوی دستی یا مکانیزه؟

همانطور که اشاره شد؛ برای شستشوی فرش‌های خانه شما می‌توانید از دو روش استفاده کنید. در گذشته بیشتر خانواده‌ها فرش‌های منزل خود را به روش سنتی می‌شستند. در این روش فرش بعد از خروج از منزل به یک فضای باز برده می‌شود و تمامی مراحل شستشوی اعم از خیس کردن، شستشو اصلی، آبکشی و خشک کردن در همان محل و به کمک دست انجام می‌شود. روش کار به این صورت است که ابتدا فرش را با استفاده از جاروبرقی و تکاندن و ضربه زدن گردگیری می‌کنند. سپس آن را روی سطحی که کمی شیب‌دار است پهن کرده و با آب خیس می‌کنند. بعد از اطمینان از اینکه کل الیاف فرش خیس شده است؛ روی آن ماده شوینده می‌پاشند. این شوینده غالبا همان پودر رختشویی دستی است که کف زیادی تولید می‌کند. برای شستشوی الیاف از فرچه‌های دستی و گاها زبر استفاده شده و برای از بین بردن کف اضافه قبل از آبکشی نیز از وسیله‌ای به اسم پارو استفاده می‌شود. بعد از آبکشی فرش تحت فشار و با استفاده از لوله کردن، آن را زیر نور خورشید پهن می‌کنند تا طی چند روز با گرمای هوای خشک شود.

شستن فرش برای عید 1402

یکی از اصلی‌ترین معایب این روش شستشوی فرش، آسیبی است که ممکن است به الیاف آن وارد شود. استفاده از شوینده نامناسب، دمای زیاد آب، زبری فرچه، تکاندن و ضربه زدن به پشت فرش و همچنین آبکشی غیر اصولی و استفاده از اشعه‌‌های مضر نور خورشید برای خشک کردن الیاف آن، همگی از جمله اقداماتی هستند که در این روش شستشوی فرش انجام شده و می‌توانند باعث آسیب‌‌دیدگی الیاف آن و حتی گاهی پوسیدگی و پارگی شوند. بنابراین جهت سفارش شستن فرش برای عید ۱۴۰۲ توصیه ما استفاده از روش مکانیزه‌ای است که در اکثر قالیشویی‌ها انجام می‌شود و ضرر بسیار کمتری دارد.

مزایای استفاده از خدمات قالیشویی برای شستن فرش چیست؟

در قالیشویی‌ها به خصوص کارخانه‌هایی که مجهز به تجهیزات پیشرفته و مهندسی شده هستند؛ برای شستن فرش‌ها از یک روش مکانیزه استفاده می‌شود که در آن خبری از هیچ کدام از مراحل ذکر شده در بخش قبل نیست. در واقع تمام مراحل شستشو، آبکشی و حتی خشک کردن و لوله کردن فرش‌ها به کمک دستگاه انجام می‌شود. این دستگاه‌ها به دقت برنامه‌ریزی و طراحی شده به طوری که خطر آسیب‌دیدگی فرش در اثر شستشو را به شدت کاهش می‌دهند. در این مراکز معمولا فرش‌ها به دو صورت معمولی و اعلاشویی شسته می‌شوند. تفاوت این دو روش نیز در این است که در اعلاشویی به جای یک بار، دو بار و به جای شوینده‌های معمولی و ایرانی از شوینده‌های صنعتی خارجی و فرموله شده برای شستن فرش‌ها استفاده می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل برتری این روش نسبت به روش دستی نیز قابلیت تنظیم دستگاه‌ها و شدت آنها برای شستشو، آبکشی و خشک کردن است.

برای هر کدام از مراحلی که در قالیشویی‌ها جهت نظافت فرش‌ها از آنها استفاده می‌شود یک دستگاه مجزا وجود دارد. به عنوان مثال گردگیری و خارج کردن گرد و غبار توسط دستگاهی حاوی نقاله و تسمه انجام می‌شود. ابتدا فرش روی نقاله پهن شده و به سمت تمسه‌هایی که در مرحله بعدی وجود دارند حرکت می‌کند. بعد از این رسیدن فرش به این قسمت از دستگاه، تسمه با ضربات ملایم خود به زیر فرش، گرد و خاک را خارج کرده و فرش را مهیا خیس شدن و شستشو می‌کند. برای شستشو و آبکشی نیز می‌توان از تجهیزات و ماشین‌آلات مختلفی استفاده کرد. بعد از اتمام مراحل اصلی، فرش‌ها برای آبگیری به صورت لوله شده وارد دستگاه دیگری می‌شوند که با استفاده از نیروی گریز از مرکز و بدون اینکه به الیاف آنها فشاری وارد کند؛ آب اضافه را خارج و فرش‌ها را برای ورود به کوره خشک کن آماده می‌کند. در این کوره نیز تحت شرایط کنترل شده و دمای مشخصی فرش خشک می‌شود و خبری از اشعه‌های مضر نور خورشید نیست. همانطور که مشاهده می‌کنید؛ این روند دقیق بهترین روشی است که می‌توانید برای سفارش شستن فرش برای عید ۱۴۰۲ از آن استفاده کنید.

شستشوی فرش عید

هزینه شستشوی فرش در قالیشویی‌ها چقدر است؟

با وجود روند افزایش تورم در کشور، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که مشتریان قالیشویی‌ها با آن مواجه هستند؛ تعرفه استفاده از این خدمات است. خوشبختانه به دلیل اینکه خدمات این مراکز نرخ مصوبی دارند که هر ساله در اواسط سال توسط اتحادیه قالیشویان تعیین می‌شود؛ نباید بابت هزینه‌های نگران باشید. با این حساب هزینه ی شستشوی فرش در عید ۱۴۰۲ بر اساس تعرفه سال قبل یعنی سال ۱۴۰۱ تعیین شده و این افزایش نرخ کالاها و خدمات که طی چند هفته گذشته در جامعه شاهد آن بوده‌ایم؛ تاثیری روی قیمت خدمات این مراکز ندارد.

نکته مهمی که قبل از ثبت سفارش شستن فرش برای عید ۱۴۰۲ باید بدانید

با وجود تمام مزایایی که روش‌های مکانیزه شستشوی فرش دارند؛ متقاضیان ثبت سفارش شستن فرش برای عید ۱۴۰۲ در قالیشویی‌‎ها باید به چند نکته مهم توجه کنند. اصلی‌ترین نکته‌ای که می‌تواند روی خروجی این تصمیم شما تاثیر مثبت داشته باشد؛ انتخاب یک کارخانه قالیشویی معتبر است. منظور از اعتبار در مجموعه‌های قالیشویی، داشتن مجوز رسمی فعالیت و تحت نظارت اتحادیه بودن است. وقتی یک شرکت قالیشویی از مرجع معتبری مانند اتحادیه مجوز رسمی دریافت می‌کند یعنی تمام فعالیت‌های آن تحت نظر است و بازرسان اتحادیه هر چند وقت یک بار از محل کارخانه‌اش بازدید می‌کنند. ضمن اینکه تخطی از نرخ‌هایی که توسط اتحادیه تعیین می‌شود نیز برای شرکت عملا غیرممکن است و در صورت وقوع نوعی تخلف اداری محسوب می‌شود.

در سامانه‌ای که اتحادیه به صورت برخط برای مشتریان این مراکز طراحی کرده است؛ امکان ثبت شکایت از خدمات دریافتی نیز وجود دارد. بنابراین شما می‌توانید با ثبت شکایت در این سامانه، هم عدم رضایت خود را اعلام کرده و هم خسارت دریافت کنید. با این وجود می‌توان گفت که سفارش شستن فرش برای عید ۱۴۰۲ در یک قالیشویی مجوزدار مزایای زیادی برای شما به دنبال دارد.

چند نکته مهم دیگر

علاوه بر مجوز، برای استفاده از خدمات این مراکز باید به نکات زیر نیز توجه کنید:

  • نوع شستشوی فرش‌ها بسیار مهم است. همانطور که اشاره شد دو روش شستشوی معمولی و اعلاشویی در قالیشویی‌ها برای نظافت فرش‌ها وجود دارد. بنابراین قبل از نهایی کردن تصمیم خود به این فکر کنید که بسته به میزان کثیفی فرش و بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید می‌خواهید سفارش خود را تحت کدامیک از این عناوین ثبت کنید.
  • از آنجایی که تمامی قالیشویی‌ها مجوزدار، مکانیزه و تمام اتوماتیک نیستند؛ هنگام تماس جهت سفارش شستن فرش برای عید ۱۴۰۲ حتما از اپراتور سوال کنید که از چه تجهیزاتی در کارخانه برای شستن فرش‌ها استفاده می‌شود. اگر فرش گران قیمت و حساسی دارید؛ حتما سفارش خود را در یکی از مراکزی ثبت کنید که تمام اتوماتیک است.
  • در قالیشویی‌ها برای شستن فرش‌ها هم از شوینده‌های معمولی و هم از شوینده‌های تخصصی مانند نانو استفاده می‌شود. شستن فرش با هر کدام از این دو محلول شوینده نیز نتایج متفاوتی دارد. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های موجود بین آنها، سرعت کثیف شدن مجدد فرش است. شوینده‌های نانو به دلیل فرمول خاصی خود، بهترین ماده برای قالیشویی و مبل شویی هستند؛ زیرا بعد از استفاده از آنها، مبل و فرش دیرتر کثیف می‌شود.
  • تحویل فرش‌ها در تاریخ و ساعت مقرر شده در فاکتور نیز برای بسیاری از مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین حتما هنگام انتخاب قالیشویی به خوش قول بودن مجموعه در مورد تحویل سفارش‎‌ها توجه کنید. برخی از شرکت‌ها با نزدیک شدن به ایام عید که معمولا همراه با افزایش تقاضاست؛ در روند تحویل دچار مشکل می‌شوند. بنابراین اگر حساس هستید که دقیقا فرش‌تان در یک روز و ساعت خاص به دستتان برسد؛ حتما قبل از سفارش شستن فرش برای عید ۱۴۰۲ به این موضوع توجه کنید.

علاوه بر این موارد، نکاتی مانند انتخاب مرکزی که خدمات قالیشویی آنلاین ارائه می‌کند و توجه به میزان تجربه شرکت و سابقه آن در این حوزه نیز می‌تواند تجربه شما را در مورد استفاده از خدمات این مراکز تغییر دهد.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر