رفوگری فرش سوخته در قالیشویی

رفوگری فرش سوخته در خانه

رفوگری فرش سوخته یک هنر بسیار پیچیده است. اما اگر وسعت سوختگی و عمق آن کم باشد؛ می‌توان از روش‌های ذکر شده در این مقاله نیز برای ترمیم آن استفاده کرد.

تماس الیاف نخی فرش با حرارت زیاد، یکی از علل خرابی این کالای ارزشمند است. هر چقدر مدت زمان تماس و حرارت جسمی که روی فرش افتاده است بیشتر باشد؛ سوختگی ایجاد شده عمقی‌تر می‌شود. زغال، اجسام فلزی داغ و ته مانده سیگار متداول‌ترین دلایل سوختگی فرش هستند. گرچه سوختگی آثار بدی روی ظاهر فرش می‌گذارد؛ اما اگر به دلیل سهل‌انگاری فرش ماشینی منزل خود را سوزانده‌اید نگران نباشید. چرا که در این مقاله از بلاگ ارزان ترین قالیشویی تهران ما به ۲ روش اصولی رفوگری فرش سوخته اشاره کرده‌ایم که می‌توانید با استفاده از آنها و به سادگی فرش‌های سوخته خود را ترمیم کنید.

روش خانگی رفوگری فرش سوخته با زغال

زغال گداخته مضرترین ماده برای الیاف قالی است. اما با این وجود اگر فرش‌تان با زغال در تماس بود و دچار سوختگی شد نگران نباشید. چرا که یک راه خانگی برای رفوگری فرش سوخته با زغال وجود دارد. در گام اول باید وسعت سوختگی را ارزیابی کنید. چرا که چند روش متفاوت برای رفوگری این فرش‌ها وجود دارد که هر کدام برای یک نوع سوختگی به کار می‌روند. به طور کلی، کار رفوگری فرش یک کار تخصصی و پر هزینه است. اما فرشی که به صورت حرفه‌ای ترمیم می‌شود؛ ارزش این هزینه را دارد. چون ترمیم تخصصی باعث می‌شود که ظاهر فرش دقیقا مثل روز اول شود.

رفوی فرش سوخته با زغال

توصیه می‌کنیم که اگر در زمینه تعمیرات تخصصی ندارید و از صبر و حوصله زیادی برخوردار نیستید؛ کار ترمیم فرش‌های سوخته خود را به مراکز تخصصی مانند قالیشویی‌ها بسپارد. اما اگر سررشته‌ای از کارهای فنی دارید و می‌خواهید با هزینه کمتر فرش سوخته خود را ترمیم کنید؛ گام‌های زیر بهترین راهنما برای انجام این کار هستند.

بیشتر بدانید : ” تعمیرات فرش توسط قالیشویی ها

ترمیم سوختگی جزئی فرش

اگر فرش به صورت عمقی نسوخته و فقط چند دهم ثانیه با زغال در تماس بوده است به طوری که محل سوختگی کمی براق شده؛ ابتدا با مقداری شامپو فرش روی محل سوختگی را بشویید. اگر الیاف به حالت طبیعی باز نگشت؛ چند قالب یخ روی قالی بگذارید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. سپس با یک اسکراپ ساده با برس نرم، بخش سوخته الیاف جدا می‌شود و اثری از سوختگی نمی‌ماند.

البته این روش برای فرش‌های ماشینی مناسب است. اگر فرش دستباف شما با زغال سوخته، بهترین کار این است که آن را به یکی از معتبرترین و بهترین قالیشویی های نزدیک به محل زندگی خود برده و تقاضای دریافت خدمات ترمیم و رفوگری حرفه‌ای کنید.

رفوگری فرش سوخته با سیگار

ترمیم سوختگی عمیق فرش

گاهی با وجود استفاده از تکنیک‌های مطرح شده؛ به دلیل عمقی بودن سوختگی، ظاهر فرش به حالت اولیه باز نمی‌گردد. در این حالت باید از روش زیر استفاده کنید:

  • با یک قیچی تیز و کوچک، با دقت بخش سوخته و قهوه‌ای شده الیاف را از فرش جدا کنید. دقت کنید که گره‌ها را زیاد از عمق قیچی نزنید.
  • محلولی از مایع ظرفشویی و آب تهیه کرده و محل سوختگی را با استفاده از این محلول، به کمک یک اسفنج ساده بشویید.
  • اجازه دهید کف حاصل از این محلول چند دقیقه روی الیاف سوخته بماند و سپس آن را با استفاده از یک پارچه تمیز پاک کنید.
  • بعد از شستشو نیز باید اجازه دهید الیاف خشک شوند. در بیشتر مواقع اگر حرارت به پایه گره‌ها نرسیده باشد؛ انجام اقدامات ذکر شده می‌تواند با اغماض بهترین شیوه رفوگری فرش سوخته باشد.

هر کدام از این روش‌ها را که برای رفوگری فرش سوخته استفاده کردید؛ بعد از اتمام کار باید از جاروبرقی برای هم سطح کردن الیاف سوخته با سایر قسمت‌های فرش استفاده کنید. با هم سطح شدن تمام قسمت‌های فرش، دیگر جای سوختگی زیاد مشهود نیست.

رفوی سوختگی‌های عمقی

گاهی گستردگی سوختگی و عمق آن به حدی است که با اقدامات ساده بالا قابل جبران نیست. در این شرایط می‌توانید از روش زیر استفاده کنید. البته این روش هم نیاز به دقت و حوصله دارد. بنابراین اگر توان انجام این کار ظریف و حساس را دارید؛ از این شیوه استفاده کنید. در غیر این صورت بهتر است کار تخصصی رفوگری فرش سوخته را به استادکاران ماهر قالیشویی‌ها بسپارید.

  • یک فرش قدیمی که طرح و رنگ آن تا حدود زیادی شبیه به فرش سوخته است پیدا کنید.
  • روی محل مناسبی از این فرش قدیمی، که طرح مشابه با محل سوختگی دارد؛ مربع یا مثلثی به ابعاد بزرگ‌تر از محل سوختگی در بیاورید. برای انجام این کار بعد از پیدا کردن بخش مناسب، فرش قدیمی را به پشت روی زمین پهن کرده و با استفاده از یک چاقوی تیز یا تیغ کاتر، محل را برش بزنید.
  • در گام بعدی باید محل سوختگی فرش جدید را با استفاده از یک چاقو و با ظرافت کامل از بدنه قالی جدا کنید.
  • وصله‌ای که از فرش کهنه جدا کرده‌اید را روی سوراخ فرش جدید بگذارید و همخوانی و مرتب بودن آن را چک کنید.
  • با استفاده از چسب فرش دو رو یا چسب مایع وصله را روی محل سوختگی بچسبانید. باید تا چند روز از تردد روی محل ترمیم شده بپرهیزید تا چسب کاملا خشک شود.

رفوگری فرش سوخته با اتو

معرفی یک روش حرفه‌ای برای رفوگری فرش سوخته

همانطور که مشاهده کردید؛ روش‌های خانگی که برای رفوی فرش سوخته وجود دارند؛ روش‌های حرفه‌ای نیستند و در نهایت ممکن است نتیجه آنها چیزی که انتظارش را دارید نباشد. بنابراین اگر می‌خواهید محل سوختگی به هیچ وجه دیده نشود؛ بهترین کار این است که از خدمات حرفه‌ای قالیشویی‌ها استفاده کنید. در این مراکز فرش‌های سوخته به صورت اصولی و عمقی ترمیم می‌شوند. یعنی ابتدا چله فرش ترمیم شده و سپس گره‌ها متناسب با بافت، جنس و طرح فرش روی چله جدید زده می‌شود. بنابراین با استفاده از این روش دیگر مشخص نیست که فرش شما سوخته است.

بیشتر بدانید : ” اتوکشی فرش چیست و چه زمانی انجام می شود؟

چه زمانی بهتر است برای رفوگری فرش سوخته به قالیشویی مراجعه کنیم؟

در شرایط زیر توصیه می‌شود که حتما برای ترمیم فرش‌های سوخته خود از خدمات قالیشویی‌ها استفاده کنید:

  • فرش‌تان دستباف و گران است.
  • قالی کهنه برای تهیه وصله در دسترس‌تان نیست.
  • احساس می‌کنید که دقت، ظرافت و حوصله کافی برای انجام این کار را ندارید.
  • وسعت سوختگی به حدی است که امکان ترمیم فرش در خانه وجود ندارد.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر