شستشوی روفرشی در منزل | شستن روفرشی در قالیشویی

روفرشی را در منزل بشوییم یا قالیشویی ؟

شستشوی روفرشی یکی از کارهایی است که در اکثر خانه‌ها با نزدیک شدن به ایام عید یا تابستان انجام می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که چطور می‌توان در خانه روفرشی شست؛ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

روفرشی در واقع پوششی بدون پرز است که از آن برای محافظت بیشتر از فرش‌های استفاده می‌شود. اما این به این معنی نیست که خودش نیازی به مراقبت ندارد. برای اینکه بتوان از آسیب‌دیدگی الیاف روفرشی جلوگیری کرد؛ باید از روش مناسب برای شستشوی روفرشی در منزل استفاده کنیم. روفرشی دقیقا مثل فرش است. بنابراین باید برای شستن آن از مواد شوینده ملایم و برس‌های نرم استفاده کرد. علاوه بر این، جهت جلوگیری از ماندگاری لکه نیز باید به محض ریختن چیزی روی روفرشی، آن را به روش صحیح پاک کرد.

برای شستشوی روفرشی دو روش کلی وجود دارد. روش اول استفاده از خدمات حرفه‌ای قالیشویی‌هاست و روش دوم شستشوی آن در خانه است. بهتر است همین اول به این موضوع اشاره کنیم که میزان تمیزی روفرشی‌ها به شدت روی میزان تمیزی فرش‌های خانه شما تاثیر می‌گذارد. با این حساب فقط یک روفرشی تمیز و عاری از آلودگی می‌تواند از فرش‌های خانه مراقبت کرده و از کثیف و آلوده شدن زود به زود آنها جلوگیری کند.

شستن روفرشی در منزل

کدام روش بهتر است؟ شستشوی روفرشی در خانه یا قالیشویی

طبیعتا شستشوی روفرشی در بهترین قالیشویی روشی علمی‌تر و ایمن‌تر است. چرا که در بیشتر قالیشویی‌های مجوزدار، از روش‌های بسیار کارآمدی مانند خشکشویی روفرشی برای تمیز کردن این پوشش حساس استفاده می‌شود. علاوه بر این، برخلاف شوینده‌هایی که در زمان شستشوی روفرشی در منزل از آنها استفاده می‌کنید و به شوینده‌های خانگی معروف هستند؛ شوینده‌های صنعتی و حرفه‌ای مورد استفاده در این مراکز، علی رغم تمیزی صد در صد، آسیبی به بافت پارچه وارد نمی‌کنند.

با این وجود گاهی پیش می‌آید که به دلایل مختلف مانند اطلاع از قیمت شستن روفرشی و یا افزایش تقاضا برای استفاده از خدمات قالیشویی‌ها و در پی آن افزایش احتمالی زمان انتظار برای تحویل سفارشات، برخی از افراد ترجیح می‌دهند یا مجبور می‌شوند که روفرشی‌های خود را در منزل و به روش‌های سنتی تمیز کنند.

بیشتر بدانید : ” نحوه گندزدایی و ضدعفونی کردن تشک

روش اصولی شستشوی روفرشی در منزل

اگر جزء افرادی هستید که شستشوی روفرشی در منزل را به روش‌های حرفه‌ای ترجیح می‌دهید؛ برای داشتن یک تجربه موفق، بهتر است از شیوه‌های استاندارد استفاده کنید. مراحل عملی یکی از روش‌هایی که می‌توانید برای این کار مورد استفاده قرار دهید عبارتند از:

  • در گام اول باید دو طرف روفرشی را با جاروبرقی عاری از گرد و خاک و آشغال کنید. فقط فراموش نکنید که برای سهولت بیشتر در مراحل جارو کردن، بهتر است قدرت موتور جاروبرقی را کاهش دهید.
  • هرگز از برنامه‌های شستشوی یا خشک‌کن ماشین لباسشویی برای تمیز کردن رو فرشی استفاده نکنید. بهترین مکان برای نظافت و شستشوی روفرشی حیاط یا پشت بام خانه است. تا جای ممکن در تمامی مراحل شستشو از آب سرد استفاده کنید.
  • برای اینکه روفرشی دچار درهم‌آمیختگی رنگ‌ها نشود؛ هرگز آن را روی سطح صاف نشویید. بهترین سطح برای این کار سطحی است که چند درجه شیب دارد. آبی که در مراحل شستشو روی روفرشی ریختید باید به سرعت تخلیه شده و روی رنگ‌ها باقی نماند.
  • در مرحله بعدی یک لگن پر از آب سرد را با مقداری صابون نرم طبیعی یا شامپو بچه مخلوط کنید. اگر می‌بینید که روفرشی زیاد رنگ می‌دهد بهتر است از ترکیب آب سرد و سرکه با مقداری مایع ظرفشویی ملایم برای این کار استفاده کنید.
  • سپس با استفاده از یک برس بسیار نرم، دو طرف روفرشی را به کف حاصله آغشته کرده و برس بکشید.
  • مرحله بعد آبکشی است که باید حتما با آب سرد انجام شود.
  • بعد از اینکه آب کاملا از بافت روفرشی خارج شد؛ آن را روی طناب یا سطح شیب‌دار خشک پهن کرده و اجازه دهید رطوبت آن تا جایی که با دست زدن به روفرشی احساس خیسی نکنید خارج شود.
  • بهتر است از این به بعد، هر چند ساعت یک بار روفرشی را پشت و رو کنید تا الیاف یک طرف آن زیاد در معرض آفتاب نباشد. نور شدید خورشید باعث می‌شود که رنگ روفرشی کم‌رنگ شود.

شستشوی روفرشی در ماشین لباسشویی

لکه‌بری از روی روفرشی

همانطور که گفتیم؛ لکه‌های ایجاد شده روی روفرشی، دقیقا مانند لکه‌های روی فرش عمل کرده و به سرعت روی الیاف جا خوش می‌کنند. بنابراین برای اینکه از ماندگاری این لکه‌ها جلوگیری شود؛ هیچ راهی به جز اینکه به محض ایجادشان اقدام به پاک کردن آنها کنید وجود ندارد. برای لکه‌بری از روی بافت روفرشی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تا جای ممکن از شوینده‌های تخصصی لکه‌بر برای انجام این کار استفاده کنید. اگر لکه‌بر ندارید؛ از ترکیب مایع ظرفشویی و آب سرد برای انجام این کار استفاده کنید. فقط فراموش نکنید که برای جلوگیری از پخش شدن لکه، اسفنج آغشته به کف را از لبه‌های لکه به سمت مرکز آن حرکت دهید.
  • برای تمیز کاری بهتر است یک لگن کوچک درست زیر منطقه‌ای که لکه شده است قرار دهید تا در زمان آبکشی، کف و رنگ الیاف به قسمت‌های دیگر رسوخ نکند.
  • ابتدا روی لکه را با آب سرد بشویید تا جایی که ماده ریخته شده روی روفرشی، رقیق شود. سپس از یک اسفنج نرم برای مالیدن کف بر روی محل استفاده کنید.
  • وقتی آثار لکه از بین رفت؛ مانند مرحله اول، روی لکه آب سرد بریزید تا کف کاملا از الیاف خارج شود.
  • برای خشک کردن روفرشی نیز می‌توانید از سشوار استفاده کنید یا آن را در محیطی گرم پهن کرده و اجازه دهید که خود به خود خشک شود.

بیشتر بدانید : “پاک کردن لکه ادرار از سطح فرش و تشک” 

چند نکته مهم

اگر روش‌های ذکر شده برای لکه‌بری و شستشوی روفرشی در منزل، جواب نداد و روفرشی دچار چرک‌مردگی یا رنگ‌پریدگی شد؛ تنها راه پیش روی شما استفاده از خدمات حرفه‌ای است. در قالیشویی‌ها برای از بین بردن هرگونه لکه یک شوینده خاص به میزان مورد نیاز استفاده می‌شود. بنابراین با استفاده از این روش حرفه‌ای، روفرشی شما از رنگ‌پریدگی، پوسیدگی و پخش شدن رنگ‌ها در امان می‌ماند. دومین نکته اینکه تا زمانی که مجبور به شستشوی روفرشی در خانه نشدید هرگز از این روش غیر استاندارد استفاده نکنید. به خصوص اگر زیاد از روفرشی استفاده می‌کنید. جهت آشنایی با اصول شستشوی موکت نیز می توانید مقاله “راهنمای شستن موکت در منزل” را مطالعه کنید.

در خانه‌هایی که وظیفه محافظت از فرش‌های گران‌قیمت به عهده روفرشی است؛ باید به این کالا دقیقا مانند فرش و سایر کالای ارزشمند نگاه کرد. ضمن اینکه روشی برخلاف ظاهر و بافت خشنی که دارد؛ در برابر شوینده‌های قوی مانند مایع سفیدکننده بسیار ضعیف است و به محض استفاده از این مواد، دچار پوسیدگی و تغییر رنگ می‌شود. فراموش نکنید که استفاده از شوینده‌های قوی به منزله تمیزی و پاکیزگی صد در صد نیست. بنابراین اگر روی میزان تمیزی فرش‌ها، گلیم‌ها، تابلو فرش‌ها، روفرشی‌ها و حتی پرده‌های خانه خود حساس هستید؛ استفاده از مواد شوینده قوی پاسخ خوبی به این حساسیت نیست. این کار فقط می‌تواند به کالاهای ارزشمند خانه شما آسیب برساند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر